خانهاخبار
نظرسنجی: انتظار دارید بازگشت نوکیا با چه نوآوری‌هایی همراه باشد؟

نظرسنجی: انتظار دارید بازگشت نوکیا با چه نوآوری‌هایی همراه باشد؟

همان‌طور که در خبرها شنیده‌اید نوکیا بعد از چند سال دوری می‌خواهد دوباره به دنیای اسمارت فون بازگردد. در این نظرسنجی می‌خواهیم بدانیم شما دوست دارید تمرکز نوکیا بیشتر بر کدام امکانات گوشی باشد.
۱۳۹۵/۱۰/۶

image

 

اگر به تاریخچه گوشی‌های نوکیا بازگردیم می‌بینیم که این شرکت در هر زمینه‌ای تجربه کافی داشته است. به‌عنوان نمونه گوشی 5500 Sport در برابر قطره‌های آب مقاوم بود و علاوه بر این نرم‌افزارهای ورزشی و سلامت را پشتیبانی می‌کرد. گوشی 7650 نیز اولین گوشی با دوربین داخلی بود که بعدها نوکیا با N8 و 808 نشان داد که قدرت بلامنازع گوشی‌های دوربین‌دار در بازار است. N93 را به یاد بیاورید که در سال 2006 دوربینی داشت که مجهز به 3 برابر زوم اپتیکال بود و یا 5800 که در آن زمان جزو تک گوشی‌هایی بود که صفحه نمایش لمسی داشتند. در زمینه گوشی‌های مخصوص بازی (N-Gage)، گوشی‌های دارای صفحه کلید سخت‌افزاری، گوشی‌های شیک و گران و گوشی‌های مخصوص مدیران نیز این شرکت سرآمد بازار بود.

نظر کارشناسان جی‌اس‌ام را درباره بازگشت این کمپانی به دنیای گوشی هوشمند می‌توانید در ادامه بخوانید.

image

حسن زاهدی

زمانی که نوکیا در بازار بود کمتر کسی سراغ برند دیگری می‌رفت. فروشگاه‌های نوکیا در بازار از همه جا شلوغ‌تر بودند و این به خاطر نوآوری‌های این برند و اصالتش بود. امیدوارم گوشی جدید نوکیا طراحی متفاوت‌تری از گوشی‌های سایر برندها داشته باشد و اینکه این بار نوکیا پا روی غرورش بگذارد و از سیستم عامل اندرویدی، که امتحانش را در این چند سال به‌خوبی پس داده و حسابی همه‌گیر شده است، روی گوشی‌های خود استفاده کند.

image

حسن سیدی

انتظار من از نوکیا این است که دوباره طراحی‌های قشنگی را در محصولات این شرکت ببینم. گوشی‌های نوکیا همیشه از نظر طراحی و شکل ظاهری جذاب بودند، حتی طراحی بعضی از آن‌ها از جلوتر از زمان خود بود. متاسفانه با آمدن گوشی‌های هوشمند لمسی هر سال شاهد طراحی‌های مشابهی هستیم که خیلی متفاوت از هم نیستند و کاربر را خسته می‌کنند. اما اگر نوکیا بتواند با تکیه بر تجربه خود محصولی با طراحی متفاوت به بازار عرضه کند موجی به راه می‌اندازد که به نقطه عطفی در صنعت گوشی هوشمند بدل خواهد شد.

image

میلاد احرام‌پوش

من از قدیم طرفدار برند نوکیا بودم و از جمله کسانی بوده‌ام که از بابت کنار رفتن این برند از بازار جهانی دلسرد شدم و حالا از این بازگشت خوشحالم. در حال حاضر فکر کنم بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند ترجیح می‌دهند دستگاهی خریداری کنند که طراحی زیبا، دوربین قدرتمند و باتری قوی داشته باشد. اگر در این سال‌ها به سیر تحول گوشی‌های موبایل نگاه بیندازیم می‌بینیم که همه اجزای گوشی‌ها به‌سرعت در حال پیشرفت بوده، اما همچنان روند پیشرفت باتری گوشی‌ها به‌کندی پیش می‌رود. انتظار خوش‌بینانه این است که نوکیا در این زمینه عرض‌اندام کند. در مورد دوربین که حدس و گمانه‌زنی‌ها حکایت از همکاری احتمالی دوباره نوکیا و کارل زایس دارد که جایی برای بحث نمی‌گذارد. باید دید آیا زبان طراحی نوکیا عوض شده یا شاهد همان زبان طراحی قدیمی این برند نام‌آشنا خواهیم بود. 

image

مهرداد رجبی

اول از همه دوست دارم نوکیا با معرفی چند گوشی قدرتمند بازار پرچم‌داران را به چالش بکشد. به همین ترتیب مواردی مانند دوربین خوب، طراحی زیبا و صفحه نمایش باکیفیت از مشخصات بارز این پرچم‌دار به شمار می‌رود. از بدنه مقاوم نیز نباید گذشت، چراکه در گذشته گوشی‌های نوکیا به گوشی‌های جان‌سخت معروف بودند و این مشخصه می‌تواند همچنان برازنده نوکیا باشد. اما از جنبه سیستم عامل نیز بهتر است پرچم‌دار نوکیا اندرویدی باشد. بعد از ظهور آی‌اواس و اندروید دیدیم که تقریبا هیچ سیستم عامل موبایلی توانایی رقابت با این دو را ندارد. همان‌طور که بلک‌بری کار توسعه سیستم عامل خود را کنار گذاشت و سامسونگ در توسعه تایزن برای گوشی‌های پرچم‌دار ناموفق بود، نوکیا نیز بهتر است به فکر توسعه سیستم عامل اختصاصی نباشد.

image

محمد شکوری

من هم مانند بسیاری از دهه شصتی‌ها از جمله کسانی هستم که با شنیدن نام نوکیا یاد خاطرات دوران گذشته می‌افتم. من اولین بار موبایل را با گوشی‌های نوکیا و سامسونگ شناختم و از اینکه نوکیا بعد از چند سال حکمرانی به دنیای موبایل مجبور به ترک این بازار شد ناراحت بودم. اکنون نمی‌توانم خوشحالی خودم را از شنیدن خبرهایی مبنی بر بازگشت این کمپانی مخفی کنم. اما سوالی در ذهنم مرا نگران می‌کند و در فکر فرو می‌برد. آیا نوکیا می‌تواند غول‌های دنیای موبایل مانند سامسونگ و اپل را به همین سادگی شکست دهد؟ به نظر من این پتانسیل در نوکیا وجود دارد. من از روی طراحی‌های زیبایی که نوکیا برای گوشی‌های لومیا به کار برد به این نتیجه رسیدم و پی بردم نوکیا هنوز هم می‌تواند متفاوت‌ترین باشد. تصورم این است که با انتخاب سیستمی عاملی پربارتر از ویندوزفون، این کمپانی می‌تواند در طی مدت 2 تا 3 سال به جایگاهی برسد که اپل و سامسونگ به آن تکیه کرده‌اند و چه‌بسا آن‌ها را نیز پشت سر بگذارد.

image

مریم فانی

زمانی نه چندان دور نوکیا حرف اول را در بازار گوشی‌های هوشمند می‌زد؛ گوشی‌هایی که به داشتن کیفیت ساخت بالا مشهور بودند و با بهره بردن از تکنولوژی‌های روز گزینه اول بسیاری از کاربران در بازار به شمار می‌رفتند. اکنون این شرکت قصد دارد شروعی دوباره داشته باشد و احتمالا این بار برای اینکه بتواند موفقیت را از آن خود کند باید سراغ ویژگی‌هایی برود که این روزها اهمیت بیشتری برای کاربران دارد؛ ویژگی‌هایی همچون دوربین خوب، نرم‌افزار روان، باتری بادوام و از همه مهم‌تر قیمت مناسب.

image

سروش چمنی

شاید چند سال پیش فکر میکردم نوکیا با سیستمعاملی متفاوت به‌جز اندروید توان رقابت در بازار را داشته باشد، اما امروزه شاهد پیشرفت روزافزون سیستمعامل اندروید با باگهای کمتر و کارکردی روانتر و ثبات بیشتر هستیم. به نظر من نوکیا برای ورود مجدد به دنیای گوشی هوشمند باید از طراحی خاص استفاده کند تا بتواند با تفاوتهایی که ایجاد میکند میان کاربران همانند گذشته سر زبانها بیفتد. امید به‌روزی که بتوانیم گوشی پرچم‌دار نوکیا را یک سروگردن بالاتر از دیگر پرچم‌داران اندرویدیها ببینیم و شاهد بازگشت این کمپانی به روزهای اوج باشیم.

image

مرتضی جعفرزاده 

شاید این نه تنها انتظار من، بلکه بسیاری از طرفداران سال‌های نه‌چندان دور نوکیا باشد: انتظار به‌روز بودن نسبت به دیگر برندها. نوکیا درست زمانی ضربه خورد که خواست خلاف جهت آب شنا کند و آن هم نداشتن سیستم عامل اندروید بود. سیستم عامل یعنی تمام کارهای روزمره تو با گوشی. شاید روزی عکاسی نکنی، شاید روزی احتیاجی به صدای بالای اسپیکر نداشته باشی و شاید روزی صفحه نمایش بزرگ برایت مهم نباشد، اما حتما هر بار هنگام کار کردن با گوشی نیاز به سیستم عاملی جامع و کامل و پویا داری که نبود آن شد پایان تلخ برای نوکیا.

شاید دیر باشد اما انتظار من سیستم عامل اندروید است.

شاید و شاید روزی...

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (43 نظر)

حامد شریعتی

۱۳۹۵/۱۰/۱۰
نوکیا سلطان مطلقه دنیایه موبایله، من ده ساله ان 73 دارم وتا الان گوشی کاملتر از نوکیا ندیدم، مقایسه شرکتهای دیگه با نوکیا واقعا خنده داره، من تقریبا از همه شرکتها گوشی داشتم ولی از هیچکدوم راضی نبودم ونیستم، الانم نادید حاضرم گوشی جدید نوکیا رو پیش خرید کنم و بی صبرانه منتظرم وارد بازار بشه قیمتشم مهم نیست، غم قفس به کنار، انچه عقاب را پیر میکند پرواز زاغ بی سروپاست

عطا

۱۳۹۵/۱۰/۱۰
یه شیر همیشه شیره! اینو یادت نره، کشیدن کنار نوکیا از دنیای موبایل ها باعث شد اپل و بقیه جوجه اندرویدی ها دچار توهم گندگی بشن!

M.B

۱۳۹۵/۱۰/۹
دوست عزیز، اینجا بحث تکنولوژیه. یه زمانی سیمنز هم تو گوشی ها اسم و رسم داشت ولی الان نه، چون نتونستن با تکنولوژی جدید راه بیان. در ضمن اگه یادتون نیست بذار یاد آوری کنم، همون موقع که تو یا بزرگترات آرزوی داشتن نوکیا ان نود و پنج رو داشت آیفن اولین گوشی اش رو وارد بازار کرده بود، چندماه بعد اولین گوشی اندروید به کد جی وان توسط تی موبایل، چند ماه بعد هم سامسونگ اومنیا اچ دی رو داد ولی همزمان چندتا اندرویدی. نوکیا بعد از یک سال ان هشت رو داد. دیگه بعد از اون بود که همه متوجه شدن نوکیا تمام زورش در حد گوشی های قدیمیه چون کمپانی های دیگه از نوکیا هوشمندتر و کاربردی تر بودن. حالا همه چی بر میگرده به خودتون، می تونی یه گوشی چینی به اسم نوکیا بخر و هی بگو شیره، یا می تونی چشمت رو باز کنی و بهترین گوشی بازار رو بدور از تعصب بخری. تمام حرف من همینه.
پ.ن: گوشی های جدید نوکیا رو خود نوکیا نمیسازه، یه کمپانی چینی (اچ ام دی) می سازه و طراحی می‌کنه و فقط از برند نوکیا استفاده میکنه.

علی

۱۳۹۵/۱۰/۷
به نظر بنده نوکیا اگه بخواد فروش خوبی داشته باشه می بایست از سیستم عامل دیگری جز ویندوزفون استفاده کنه.
من سال هاست که طرفدار نوکیا هستم.از 10 سال پیش نوکیا داشتم.انواع سری n از n90 گرفته تا الان که n900 و n97 دارم.
سیستم عامل n900 رو متاسفانه نوکیا آزمایشی فقط روی همین گوشی زد.سیستم عامل بسیار قوی داره که چیزی از اندروید کم نداره.هر2 مبتنی بر لینوکس هستند.سیستم عامل n9 هم میگن خوب بوده هرچند که باهاش کار نکردم.
نوکیا باید مثل همیشه طراحی خیره کننده داشته باشه مثل سال های قبل.باید امکانات جدیدی هم بهش اضافه بشه.
الان همه ی گوشی ها پردازنده قدرتمند و دوربین بالا و صفحه نمایش بزرگ دارند.پس باید دنبال یک چیز تازه باشه مخصوصا طراحی بدنش

Bbt

۱۳۹۵/۱۰/۷
داداش هر چیزو با درک محدود خودتون مقایسه نکن اپل حالا سامسونگ و ال جی اچ تی سی کم مقلد ایفونن سامسونگ ک های کپی اپل بهترین برند از لحاظ ساخت و سیستم عامل هی نگین اپل ب بن بست خورده نوکیا قابل تامل هرچند چند سالیه نبوده داداسم یه شیر مرده هنوزم شیره