خانهاخبار
گوگل به بهانه جاسوسی از کارمندانش دادگاهی می شود

گوگل به بهانه جاسوسی از کارمندانش دادگاهی می شود

شکایتی از گوگل انجام شده که بر اساس آن این شرکت به نقض قوانین کار ایالت کالیفرنیا در زمینه سیاست‌های رازداری متهم شده است.
۱۳۹۵/۱۰/۲
image

یکی از مدیران تولید گوگل اخیرا از این شرکت به خاطر سیاست‌های رازداری‌اش که با قوانین کار ایالت کالیفرنیا در تضاد است، شکایت کرده است. این شکایت که امروز در ایالت داداگاه عالی کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو ثبت شده است، ادعا می‌کند که گوگل نوعی برنامه «جاسوسی داخلی» از کارمندان خود دارد.

در این دادخواست ادعا شده است که گوگل طبق سیاست‌هایش کارمندان را از دادن هرگونه اطلاعات مخرب به مقامات قضایی و تنظیم‌کننده قانون، منع‌ می‌کند. علاوه بر این گفته شده است که گوگل کارمندانش را منع کرده است که در مورد فعالیت‌های غیرقانونی که در شرکت در جریان است حتی با وکلای خود سخنی بگویند و در عوض آن‌ها را تشویق می‌کند که اسامی دیگر کارمندانی را که مشکوک به افشای اطلاعات هستند، به مقامات بالاتر شرکت گزارش دهند.

در این دادخواست آمده است: « شعار گوگل این است که شرور نباشید اما توافق‌نامه‌ها و سیاست‌های محرمانه این شرکت با این شعار در تضاد است.» یکی دیگر از ادعاهای این دادخواست این است که گوگل کارمندانش را از نوشتن هرگونه داستان و رمان در مورد کار کردن در این شرکت منع می‌کند مگر اینکه نسخه اولیه این داستان به تایید گوگل رسیده باشد. به نظر می‌رسد این قانون پس از انتشار کتاب پر فروش The Cirlce به قلم «دیو اگرز» در سال 2013 وضع شده باشد. کتابی که سال آینده فیلم اقتباسی‌اش با بازی اما واتسون و تام هنکس بر روی پرده سینما می‌رود و در مورد شرکتی بزرگ در سیلیکون ولی به نام «دایره» است و بسیاری از کارشناسان با توجه به ویژگی‌های این شرکت آن را همان «گوگل» می‌دانند.

image

هدف از این سیاست‌های رازداری جلوگیری از نشت اطلاعات شرکت به مراجع قضایی است و می‌خواهد کارمندان را از دادن اطلاعات به خبرگزاری‌ها باز دارد. در این دادخواست آمده است که یکی از بنیان‌گذاران گوگل، البته دقیق گفته نشده است که منظور لری پیچ است یا سرگئی برین، در یکی از جلسات عمومی کارکنانِ شرکت چند بار تکرار کرده است که هرکس اطلاعات محرمانه را از شرکت بیرون ببرد، قراردادش فسخ می‌شود. بنابر ادعای این دادخواست مرام‌نامه گوگل اطلاعات طبقه‌بندی شده را اینگونه دسته‌بندی می‌کند: «هر چیزی که در گوگل است».

در این دادخواست 12 ادعای نقض قوانین کار ایالت کالیفرنیا مطرح شده است که هر کدام آن‌ها می‌تواند برای گوگل تا 100 دلار به ازای هر کارمند در هر دوره پرداخت هزینه بردارد. اگر تمامی 12 اتهام گوگل اثبات شود، با توجه به جمعیت 61 هزار نفری کارمندان گوگل، جریمه این شرکت برای یک سال گذشته حدود 3.8 میلیارد دلار خواهد شد که سهم هر کارمند 14600 دلار است. تمامی ادعاهای این دادخواست بر اساس راهنمای کمیسیون بورس و اوراق بهادار مطرح شده است که می‌گوید شرکت‌ها نباید کارمندانشان را از صحبت کردن در مورد جرایم ممکن با مراجع قضایی، منع کنند.

باید دید گوگل آیا از این مخمصه قضایی جان سالم به در خواهد برد یا خیر. نظر شما در این زمینه چیست؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۱۰/۲
خودش به تون هال خودش اتک زده که میگن همینه

حميد

۱۳۹۵/۱۰/۲
به كارمنداشم رحم نكرده واى به حال بقيه??