خانهاخبار
الکامپ استارز؛ جایی برای درخشش ستاره‌های خلاق ایران

الکامپ استارز؛ جایی برای درخشش ستاره‌های خلاق ایران

از 25 تا 28 آذر ماه حدود 150 استارت‌آپ ایرانی در سالن 18 نمایشگاه بین‌المللی تهران گرد هم آمده بودند تا ایده‌ها و محصولات خود را به بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ 2016 معرفی کنند. جی‌اس‌ام گزارشی از بخش الکامپ استارز تهیه کرده است که در ادامه مطلب می‌توانید آن را مطالعه کنید.
۱۳۹۵/۹/۲۹

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ روز گذشته به پایان رسید؛ نمایشگاهی که در روزهای 25 تا 28 آذر میزبان بزرگ‌ترین شرکت‌های داخلی و خارجی صنعت الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک فعال در کشور بود. اگر به هر دلیلی قادر به بازدید از نمایشگاه نبودید گزارش جی‌اس‌ام از الکامپ 2016 را می‌توانید مطالعه کنید.

همان‌طور که مهدی فوقی در گزارش خود از الکامپ 2016 نوشته است سالن الکامپ استارز، دورافتاده‌ترین سالن نمایشگاه، هیجان‌انگیزترین سالن نمایشگاه امسال بود که حدود 150 استارت‌آپ از شهرهای مختلف کشور را در خود جای داده بود، طوری که بسیاری از بازدیدکنندگان فقط برای بازدید از سالن 18 به نمایشگاه بین‌المللی تهران آمده بودند تا با ایده‌های ناب و بکر جوانان ایرانی آشنا شوند.

image

خوشبختانه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در روز افتتاحیه بازدید خود را از این سالن آغاز کرد تا توجه بیشتری به بخش استارت‌آپ‌ها معطوف شود و نشان دهد این ایده‌های نوپا چقدر می‌توانند برای صنعت و پیشرفت کشور مهم باشند.

در بازدیدی که از الکامپ استارز 2016 داشتیم با استارت‌آپ‌های متعددی صحبت کردیم و با ایده‌ها و فعالیت‌های آنها آشنا شدیم؛ تیم‌های کوچکی که ایده‌های بزرگی در سر داشتند و به پول‌ساز شدن امیدوار بودند. همچنین از حال و هوای سالن 18 خواهیم گفت و فعالیت‌هایی که در گوشه و کنار آن در جریان بود.

فضای کوچک برای ایده‌های بزرگ

اولین موردی که با قدم گذاشتن به سالن الکامپ استارز به چشم می‌آمد فضای کوچک و نامناسب اختصاص‌یافته به غرفه‌ها بود. با اینکه سال گذشته نیز شاهد وضعیت مشابهی بودیم، متاسفانه مسئولان نمایشگاه امسال هم تمهیدات لازم برای جانمایی مناسب غرفه‌ها نیندیشیده بودند و به همین دلیل شرکت‌کنندگان مجبور بودند در فضایی فشرده و به هم چسبیده استارت‌آپ خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنند.

از طرفی ازدحام بازدیدکنندگان در راهروهای تنگ سالن، تهویه نامطبوع و نبود اینترنت وای‌فای مناسب سبب شده بود بازدید از نمایشگاه و ارتباط برقرار کردن با تیم‌ها راحت نباشد و از لذت آن بکاهد.

ایده خوب نیمی از راه است

از میان 150 استارت‌آپ شرکت‌کننده در الکامپ استارز، ایده‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی بیشتر به چشم می‌خورد که با توجه به محبوبیت این شبکه‌ها میان کاربران تعجب‌برانگیز نبود. نکته امیدوارکننده این بود که بیشتر استارت‌آپ‌ها به دنبال کسب درآمد از پتانسیل به وجود آمده در شبکه‌های اجتماعی بودند تا اینکه بخواهند شبکه اجتماعی جدیدی معرفی کنند.

image

مثلا Booster.land با ایده تبلیغات دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی به نمایشگاه آمده بود و به دنبال ایجاد فضایی بود تا صاحبان کسب و کارها بتوانند از طریق کاربران شبکه‌های اجتماعی محصول خود را تبلیغ کنند. یا InstaChap که امکان چاپ عکس‌های اینستاگرام در اندازه‌های مختلف را به کاربران می‌داد.

استارت‌آپ‌های فعال در حوزه آموزش و سلامت نیز حضور پررنگی در نمایشگاه داشتند؛ موضوعاتی که پتانسیل خوبی برای فعالیت دارند و اگر تیمی بتواند ایده‌اش را درست و کامل اجرا کند شانس رسیدن به موفقیتش بالاست.

image

به طور عجیبی استارت‌‌اپ‌های ورزشی کمی در الکامپ استارز شرکت کرده بودند. با توجه به اینکه مسابقات ورزشی علاقه‌مندان زیادی در کشور ما دارند انتظار داشتیم تعداد استارت‌آپ‌های ورزشی بیشتری در سالن 18 ببینم. TVarzesh یکی از استارت‌آپ‌های مرتبط با این حوزه بود که امکان دیدن مسابقات ورزشی را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌داد.

با اینکه بعضی استارت‌آپ‌ها ایده‌های بکری داشتند، نمی‌شد نام استارت‌آپ را روی همه شرکت‌کنندگان گذاشت. استارت‌آپ تعریف مشخصی دارد و صرفا با راه انداختن یک کسب و کار نمی‌توان به فعالیت خود استارت‌آپ گفت. با گشتن در سالن نمایشگاه می‌توانستید نمونه‌های متعددی از این دست مشاهده کنید که برای اهل فن تعجب‌آور بود.

image

ادعای بعضی از استارت‌آپ‌ها این بود که آمده‌اند تا با نمونه‌ها خارجی رقابت کنند. حتی ویژگی‌ها و امکاناتی که در سرویس خود گنجانده بودند از رقبای خارجی به مراتب بیشتر و کامل‌تر بود و مشخص بود تیمی کاملا حرفه‌ای روی آن کار می‌کند. Atbox و Nested از جمله محصولات خوب معرفی‌شده در الکامپ استارز بودند که شاید در نگاه اول کمتر کسی باور کند تیمی ایرانی پشت آنها قرار دارد.

جایی برای پرتاب

در گوشه‌ای از سال 18 شرکت‌های شتاب‌دهنده قرار داشتند که به بازدیدکنندگان در مورد ایده‌هایشان و راهی که باید برای عملی کردن ایده خود بپیمایند مشورت می‌دادند. بسیاری از استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال به کمک همین شتاب‌دهنده‌ها پا گرفته‌اند و حالا می‌توانند قدم‌های محکم‌تری در راه رسیدن به موفقیت بردارند.

بسیاری از افرادی که ایده خوبی در سر دارند نمی‌دانند باید کار را از کجا شروع و چگونه برای ایده خود سرمایه جذب کنند. حضور شرکت‌های شتاب‌دهنده در چنین رویدادهایی سبب می‎شود این افراد راه رسیدن درست را پیدا کنند و سکوی پرتابی هستند برای کسب‌وکارهایی که می‌توانند بدرخشند.

منتخبین به سبیت می‌روند

image

در انتهای سالن 18 سکویی قرار داده شده بود تا تیم‌ها استارت‌آپ خود را به داوران معرفی کنند و به سوالات آنها پاسخ دهند. هر تیم برای معرفی ایده خود 2 دقیقه فرصت داشت و 4 دقیقه هم برای پاسخگویی به سوالات داوران اختصاص یافته بود. کوچکی و شلوغی سالن سبب شده بود این بخش از برنامه آن‌طور که باید، منظم اجرا نشود و بعضی تیم‌ها زمان ارائه با مشکلاتی روبه‌رو شوند که در سرنوشتشان تاثیرگذار باشد.

هیئت داوران الکامپ استارز 2016 قول داده است طی یک هفته آینده اسامی 10 استارت‌آپ برتر الکامپ 2016 را معرفی کند و بلیت شرکت در نمایشگاه Cebit 2017 را به دستشان دهد.

امید به آینده روشن

اگرچه الکامپ استارز 2016 کمی و کاستی زیادی داشت، برگزاری چنین رویدادهایی را باید به فال نیک گرفت؛ رویدادهایی که به تیم‌ها فرصت می‌دهد به شکل بهتری محصول خود را معرفی کنند و فرصت جذب سرمایه داشته باشند.

امیدواریم مسئولان فراموش نکنند از میان همین استارت‌آپ‌ها کسب‌وکارهای موفقی مثل زودفود و اسنپ پاگرفته‌‌اند که بدون اتکا به کمک‌های دولتی برای کشور اشتغال‌زایی می‌کنند. بنابراین حمایت کردن از استارت‌آپ‌ها و سهل کردن راه فعالیت آنها کوچک‌ترین کمکی است که می‌توان به آنها و صنعت کشور کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

earl

۱۳۹۵/۹/۳۰
واقعا میخواستم سال بعد برم
یه پرس و جو میکنم اگه همینی که شما گفتید بود نمیرم
با تشکر بابت راهنمايتون

محمد

۱۳۹۵/۹/۳۰
شما اونجا همش تبلیغات اپراتورهای تلفن همراه میبینی
چندتا شرکت داخلی هم که تو زمینه برنامه نویسی کار میکنند اونجا یه سری برنامه های بی کیفیت که به درد نمیخوره ارائه کردن

earl

۱۳۹۵/۹/۳۰
من برای سال بعد میخوام برم کاشکی یکم توضيح میدادی که چرا وقت تلف کردنه

محمد

۱۳۹۵/۹/۳۰
من دوسال پشت سرهم رفتم
چیز خاصی نداشت و وقت تلف کردن بود