خانهاخبار
گزارش جی‌اس‌ام از الکامپ 2016؛ سالن 18 قلب تپنده نمایشگاه

گزارش جی‌اس‌ام از الکامپ 2016؛ سالن 18 قلب تپنده نمایشگاه

بیست و دومین نمایشگاه الکامپ تحت عنوان الکامپ 2016 برگزار شد، اما در این نمایشگاه چه غرفه‌هایی دیدنی بود و چه خبرهای خوبی در آن برای صنعت کامپیوتر ایران وجود داشت؟
۱۳۹۵/۹/۲۸

بیست و دومین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک روز پنجشنبه 25 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر تهران با حضور محمود واعظی  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری رسما افتتاح شد و قرار است تا پایان امروز، یکشنبه 28 آذرماه، ادامه پیدا کند. گفتنی است در روز افتتاحیه دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و درمان، نیز حضور داشت.

image

این نمایشگاه امسال با تدابیر سازمان نظام صنفی و بستن قرارداد با سبیت آلمان بسیار امیدوارکننده بود و کیفیت آن نیز از سال‌های گذشته بالاتر بود، تا حدی که می‌توان گفت باید انتظار خبرهایی بهتر برای فناوری ایران و حضور شرکت‌های خارجی بزرگ‌تری را در نمایشگاه الکامپ 2017 داشته باشیم. همچنین امسال از سال گذشته تعداد بیشتری استارت آپ یا همان شرکت نوپا در این نمایشگاه حضور داشتند و فضای سالن 18 با عنوان الکام استارز، که کیفیت چندان مناسبی نداشت، به این شرکت‌ها اختصاص یافته بود.

الکامپ امسال با حضور دوستداران تکنولوژی در هر سن و سالی مانند سال‌های گذشته فضایی جالب و هیجان‌انگیز ایجاد کرده بود، اما کیفیت نمایشگاه بهبودهای بسیاری داشت که به همین دلیل باید به آن بهترین الکامپ تاریخ بگوییم. الکامپ امسال چندین غرفه بسیار جذاب و دیدنی داشت که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست و چندین خبر خوب در این نمایشگاه به چشم می‌خود. در ادامه با ما همراه باشید تا به موضوعات داغ این نمایشگاه نگاهی بیندازیم.

غرفه‌های جذاب و دیدنی در الکامپ 2016

الکام استارز

image

سالن 18 سالن شرکت‌های نوپا یا استارت آپ‌ها بود که برای آن نام الکام استارز در نظر گرفته شده بود؛ سالنی که علاوه بر نداشتن جایگاه و موقعیت دسترسی مناسب، پر از ایده‌های ریز و درشت بود، ایده‌هایی که می‌تواند یا حمایت یک سرمایه‌گذار بزرگ به موقعیت اقتصادی بزرگی برای جوانان کشور تبدیل شود و گردش مالی بسیار خوبی در پی داشته باشد. شایان ذکر است که حامی نمایشگاه الکامپ شرکت اسنپ (درخواست اینترنتی خودرو کرایه) بود و در این سالن با غرفه‌ای بزرگ نظرها را به خود جلب کرده بود.

image

الکام استارز بسیار دیدنی بود و صحبت‌های صاحبان این استارت آپ‌های جالب و کاربردی بسیار شنیدنی بود. بیشتر استارت آپ‌های واقع در سالن به دسته غذا و آموزش ارتباط داشتند، اما همه این استارت آپ‌ها یک هدف را دنبال می‌کردند: زندگی ساده و راحت‌تر با استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین که امروزه در سراسر دنیا رایج شده است. در میان استارت آپ‌های شرکت‌کننده برخی حتی از نمونه‌های خارجی تقلید نکرده بودند و ایده‌ای جدید با خود آورده بودند؛ کاری که ریسک‌پذیری بالایی می‌خواهد و بسیاری از شرکت‌ها تنها به پیاده‌سازی و بومی‌سازی استارت آپ‌های خارجی در ایران می‌پردازند. شایان ذکر است بهترین طرح‌های حاضر پس از داوری قرار است به سبیت آلمان بروند. در میان چند صد شرکت نوپای حاضر در سالن با چند استارت آپ جالب و کاربردی آشنا شدیم که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

تولگرام

image

سایت تولگرام یک سیستم قدرتمند فارسی برای مدیریت کانال‌های تلگرامی و کسب درآمد از طریق تبلیغات کلیکی در پیام‌رسان تلگرام است؛ سیستمی که امروز در کشورمان بسیار شناخته‌شده است و شرکت‌های زیادی برای ارسال پست‌های تلگرامی خود از آن استفاده می‌کنند. این سیستم مدیریت بسیار کامل است و به راحتی می‌توانید از پیشرفته‌ترین امکانات استفاده کنید. در صحبت با مدیریت و کارشناس توسعه‌دهنده این استارت آپ بسیار کاربردی، به ما گفته شد تولگرام به زودی با سیستمی برای مدیریت اینستاگرام نیز خواهد آمد و امکاناتی جدید برای تولگرام در نظر گرفته شده است. در هر صورت یکی از بهترین استارت آپ‌های الکامپ 2016 تولگرام بود؛ سیستمی که برای کانال تلگرام جی‌اس‌ام نیز استفاده می‌شود.

صبونه 

image

در میان استارت آپ‌های خوراکی و در حوزه غذا یکی از آنها بسیار نظر ما را به خود جلب کرد. صبونه در میان استارت آپ‌های غذایی یک تفاوت خاص و حرفی جدید برای گفتن داشت، چراکه با استفاده از آن می‌توانید با کمترین هزینه و فقط پرداخت دو هزار تومان به صورت اینترنتی در تهران و کرج صبحانه سفارش دهید و صبحانه‌ای مقوی و خوشمزه میل کنید؛ حرکتی جدید و بسیار کاربردی برای کارمندانی که وقت خوردن مهمترین وعده غذایی را ندارند یا حتی مهد کودک‌ها و مدارس که به دنبال تامین صبحانه دانش آموزان خود هستند. در گفتگویی که با صبونه داشتیم، گفته شد این استارت آپ امیدوار است با حمایت وارد شهرهای دیگر شود و سیستم خود را گسترش دهد.

فرانش 

image

یکی از شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری شرکت فرانش است؛ شرکتی جوان که در حوزه آموزش ویدئویی فعالیت می‌کند. اگر شما به دنبال کسب درآمدید، می‌توانید با استفاده از دانش خود آموزش ویدئویی تهیه کنید و آن را بفروشید یا اگر به دنبال یادگیری هستید، می‌‎توانید از صدها ویدئوی رایگان موجود در فرانش استفاده کنید یا حتی ویدئوی مورد نیاز خود را به‌راحتی خریداری کنید و با کمترین هزینه آموزش درجه یک کسب کنید. طی گفتگوی ما با فرانش، این شرکت گفت که قصد دارد به زودی بیشترین محتوای آموزشی ویدئویی کشور را در وب سایت خود جمع‌آوری کند تا دانشجویان و افراد جویای مهارت به‌راحتی و با هزینه بسیار پایین آموزش ببینند.

تسکولو

image

بزرگ‌ترین سیستم مدیریت جامع پروژه‌ها و وظایف به زبان فارسی تسکولو نام دارد. این سیستم امکانات و ویژگی‌هایی دارد که حتی نمونه‌های خارجی آن از این امکانات بی‌بهره‌اند. تسکولو برای مدیریت پروژه تعداد زیادی کارمند و امکانات متعددی دارد تا شرکت‌های بزرگ از آنها استفاده کنند. تسکولو آنچنان بهینه و قدرتمند است که حتی به زودی با سیستم جدید این شرکت قادر خواهید بود میزان و درصد بازدهی کارمند و افراد انجام‌دهنده پروژه‌ها را مشاهده کنید. استفاده از این سیستم تا 10 نفر رایگان است، اما بیش از 10 نفر باید هزینه‌ای نه‌چندان زیاد پرداخت کنند.

میوا

image

یکی دیگر از استارت آپ‌های حوزه غذایی که نظر ما را به خود جلب کرد میوا بود. هدف میوا ارائه پکیچ‌های پذیرایی برای عروسی، همایش، تولد و حتی مراسم ترحیم است؛ استارت آپی خلاق و بسیار باکیفیت که برای اولین بار توانسته است ریسک کند و از خلاقیت خود برای ایجاد زندگی راحت‌تر و کاهش استرس برگزاری مراسم به ما کمک کند. با استفاده از میوا می‌توانید از میان پکیج‌های متنوع به تعداد دلخواه انتخاب کنید و برای مراسم خود میوه تازه و دستچین با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب داشته باشید. همچنین اگر عاشق میوه هستید و کارمندید، با میوا هر روز در محل کار می‌توانید میوه نوش جان کنید. طبق گفتگوی ما با میوا، این شرکت امید دارد روزی در انواع مراسم گزینه اول برای خرید پکیج‌های پذیرایی باشد.

سامانه مدیریت شارژ ساختمان پلاک 21

image

 شاید با خود فکر کنید اصلا چنین سیستم و استارت آپی چه کارایی‌ای می‌تواند داشته باشد اما باید بدانید بسیاری اوقات همسایه‌ها در مجتمع‌های کوچک و بزرگ بر سر موضوع شارژ و هزینه‌های ساختمان اختلاف نظر دارند. اما با پلاک 21 هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و همه هزینه بر اساس پارامترها و اتوماتیک محاسبه می‌شود و شما یک حسابدار مجازی برای ساختمان خود دارید. هزینه‌ها، جلسات ساختمان، بدهی‌ها و... با استفاده از پیامک و سیستم‌های اطلاع رسانی مدیریت می‌شود و کار مدیر ساختمان بسیار راحت می‌شود.

گرین (پردیس صنعت سیاره سبز)

image

شرکت گرین مانند سال گذشته همچنان بمب هیجان و بازدید در نمایشگاه الکامپ بود. دوست داران بازی و سخت‌افزارهای کامپیوتری در غرفه بزرگ این شرکت موج می‌زدند و از تماشای بخش‌ها و مسابقات این غرفه لذت می‌بردند. شرکت گرین، گارانتی لبخند را همه ما با پاورهایی با کیفیت و با طول عمر بالا و قیمتی مناسب می‌شناسیم اما این شرکت در این نمایشگاه از جدیدترین محصولات خود از جمله پاور، اسپیکر، کیس‌هایی خانگی و گیمنگ جدید، کیبورد و موس خانگی و گیمینگ با برند گرین رونمایی کرد. همچنین تمامی محصولات شرکت تو تو لینک نیز با محصولات حوزه شبکه که دارای گارانتی گرین است در بخشی از این غرفه بزرگ به چشم می‌خورد.

جالب است بدانید شرکت تایوانی ام اس آی (MSI) برای اولین بار در الکامپ حضور داشت و جدیدترین محصولات و کامپوننت‌های سخت افزاری خود را به نمایش گذاشت که به زودی این محصولات با گارانتی گرین وارد بازار خواهند شد. گفتنی است که دو شرکت جدید از گرین با نام‌های چن‌‎برو (CHENBRO) و گریفین (GRIFFIN) رونمایی شدند. شرکت چن‌برو قرار است در حوزه کامپیوتر‌های سرور برای شرکت‌های بزرگ فعالیت کند و محصولات سفارشی و با کیفیت را با قیمتی بهتر جایگیزین برندهای اصلی این بازار کند. همچنین برند گریفین، اولین برند لوام جانبی گیمینگ ایرانی خواهد بود که به تولید محصولاتی با کیفیت جهانی اما قیمتی بسیار پایین‌تر از رقبای خارجی در خاک کشور ایران و با همت جوانان ایرانی خواهد پرداخت. در غرفه گرین مسابقه اسمبلینگ، تست اور کلاک، اجرای دو سیستم قدرتمند گیمینگ با دو کارت گرافیک و فقط با یک عدد پاور، اتاق بازی با قویترین سیستم دنیا با همکاری ام اس آی و گرین سبب شده بود تماشاگران زیادی به سمت این غرفه جذب شوند که باید گفت بهترین غرفه الکامپ 22، غرفه گرین بود.

همراه اول

image

شرکت همراه اول تست تاخیر اینترنت نسل پنج همراه یا همان 5G را در غرفه خود قرار داده بود. طبق گفتگو ما با سرپرست این شرکت، اینترنت نسل 5 در مرحله عملیاتی قرار دارد و این شرکت قصد دارد تا کمتر از یکسال دیگر ایران را در شبکه 5G قرار دهد، شبکه‌ای که بسیار جدید و پر سرعت است و بهترین و مناسب ترین سیستم برای تماس‌های تصویری به دلیل تاخیر پایین است. اگر دوست دارید ویدئو تست نسل پنجم اینترنت همراه را ببینید می‌توانید با عضویت در کانال تلگرامی جی اس ام، این ویدئو اختصاصی و جذاب را مشاهده کنید.

سامسونگ

image

غرفه سامسونگ امسال چندان حرف زیادی برای گفتن نداشت اما این غرفه امسال با مانیتور‌های خمیده و تلویزیون‌های خمیده و هوشمند خود طرفداران نسبتا زیادی را به سمت خود جذب کرده بود. یکی از نکات مهم این مانیتورهای خمیده تمرکز بر روی حوزه بازی و گیم بود در واقع مانیتورهایی در حوزه گیمینگ در غرفه سامسونگ به چشم می‌خورد. نمایشگاه امسال موج زیادی از سخت افزار را در صنعت گیم و سخت‌افزار های بازی داشت که نشانه خوبی است.

ایرانسل

image

شرکت ایرانسل غرفه‌ای بسیار بزرگ را در سالن 38 اختصاص داده بود که یکی از بخش‌های کلیدی آن، کسب و کار الکترونیک و شیوه‌های جدید پرداخت بودکه برای آن نام دنیای جدید کسب و کار در نظر گرفته شده بود. از جمله این بخش‌ها باید به پرداخت با استفاده از NFC که امروزه در کشور‌های بزرگ رایج شده است و باید به زودی منتظر آن در ایران باشیم. همچنین یکی از بخش‌های بزرگ و پر بازدید شرکت ایرانسل، بخش باندل محصولات بود که در میان آنها محصولات هوآوی طرفداران زیادی داشت.

 

موضوعات داغ و جنجالی

صف طولانی سیم کارت رایگان ایرانسل

image

شرکت ایرانسل تصمیم گرفته بود به بازدید کنندگان الکامپ که مایل هستند در صفی طولانی به انتظار بایستند با همراه داشتن کارت ملی یک عدد سیم کارت رایگان همره با 512 مگابایت اینترنت و 2 هزار تومان شارژ هدیه بدهد. این طرح همچون هر طرح رایگان دیگری در الکامپ‌های گذشته سبب ازدحام جمعیت شد تا حدی که یک صف چند کیلومتری برای گرفتن این سیم کارت ایجاد شد که در نوع خود دیدینی و قابل توجه است.

فضای کوچک و نامناسب الکام استارز

image

همانطور که گفتیم، سالن 18 که برای استارت آپ‌ها در نظر گرفته شده بود نسبت به موقعیت مورد نیاز برای تعداد بسیار زیادی استارت آپ بسیار نا مناسب بود تا حدی که ازدحام جمعیت و کوچک بودن غرفه‌ها شما را اذیت می‌کرد اما شور اشتیاق جوانان و صاحبان استارت آپ‌ها برای معرفی خود فضای این سالن را پر از ایده و کارآفرینی کرده بود. امیدواریم سازمان نظام صنفی برای الکامپ آینده به این شرکت‌های نوپا و خلاق محیط بزرگتری را اختصاص دهد.

تخفیف اسنپ برای نمایشگاه الکامپ و کمبود ناوگان

image

شرکت اسنپ که در حوزه درخواست خودرو کرایه به صورت اینترنتی و با قیمت بسیار مناسب فعالیت می‌کند، در طول نمایشگاه برای رفت و آمد بازدیدکنندگان تخفیقاتی ویژه و تسهیلاتی ویژه در نظر گرفته بود اما بسیاری از استفاده کنندگان اسنپ در طی نمایشگاه با کمبود ماشین مواجه شدند به طوری که استفاده کنندگان اسنپ محبور شدند از نواگان اسنپ در بزرگراه برای رفتن به مقصد خود استفاده کنند.

 تولید محصولی از ایسوس در خاک کشور ایران

image

رئیس بازاریابی شرکت ایسوس، بوذری در طی یک نشست خبری از ایسوس صحبت کرد و گفت این برند 10 سال است که در بازار ایران در حال فعالیت است و برند اول تایوان است. بوذری خاطر نشان کرد ایسوس محصولات بسیار زیادی دارد اما به زودی یکی از کالاها و محصولات این شرکت به صورت تولید داخلی در کشور ایران، تولید و روانه بازار خواهد شد تا ارز کمتری از کشور خارج شود. این خبر بسیار داغ و جنجالی شد و انتظار می‌رود یکی از محصولات کلیدی و پر طرفدار ایسوس با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب در ایران تولید شود.

 

جمع بندی؛ بهترین تا به امروز اما شروع کار

image

 

در الکامپ 22 شاهد بهبودهایی اساسی و حمایت بهتری از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان بودیم که امیدواریم در الکامپ 23 شاهد بیشتر شدن این حمایت بسیار مهم و کلیدی باشیم. حضور برند‌های خارجی معتبری همچون MSI نوید اتفاقات خوبی را در زمینه فناوری ایران می‌دهد و امیدواریم شرکت‌های خارجی بیشتری در الکامپ 2017 شرکت کنند و این نمایشگاه با کیفیت بالاتری برگزار شود.

 

نظر شما در مورد الکامپ 2016 چیست؟ کدام غرفه نظر شما را به خود جلب کرد؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

M.NORI

۱۳۹۵/۹/۲۹
سلام
ممنون از شما دوست عزیز

M.NORI

۱۳۹۵/۹/۲۹
سلام
الکامپ امسال خیلی بهتر از سال‌های گذشته بود، بهتره الکامپ رو با جیتکس مقایسه نکنیم چرا که در جیتکس دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به فعالی الکامپ حضور ندارند.

kouroshbozorg

۱۳۹۵/۹/۲۹
درود آقای فوقی.
دم تهیه کننده و منتشر کننده این مطلب گرم. گزارش های این چنینی سبب می شه مردم دیگر شهر های ایران هم از چنین رویداد هایی با خبر شوند.
مرسی داری آقای فوقی.

محمد

۱۳۹۵/۹/۲۹
من دوسال پشت سرهم رفتم (پارسال و پیارسال) ولی هیچ چیز خاص و جالبی نبود
بیشتر تبلیغات خطوط تلفن همراه بود
به نظرم کلا وقت آدم بیهوده میشه

امیر

۱۳۹۵/۹/۲۹
ASUS ‌هم خراب شد !