سری محصولات مگان در سال 1995 میلادی متولد شدند و تنها 20 سال سن دارند. بعد از معرفی نسل چهارم مگان در دو مدل هاچبک و استیشن، نسخه سدان آن نیز از اواسط 2016 در اروپا معرفی شد. با عرضه مگان سدان، رنو تصمیم به گسترش محصولات خود در کلاس جمع و جور یا کامپکت (سگمنتC) گرفته است که این خبر خوشی برای ما ایرانیهاست!
مهمترین اتفاقی که در نسل چهارم مگان رخ داده، بازگشت نسخه سدان به خانواده مگان است. هواداران رنو خوب میدانند که نسل سوم مگان (2008 تا 2016) فاقد نسخه سدان بود چراکه رنو میخواست نام فلوئنس را در بازار جهانی جابندازد ولی نشد که نشد! حالا با آمدن مگان سدان، رنو دو محصول در یک کلاس دارد که یعنی بتدریج باید با فلوئنس خداحافظی کند. البته هنوز نحوه خداحافظی رنو با فلوئنس مشخص نیست و همچنان این احتمال وجود دارد که فروش آن تا مدتی در برخی کشورها ادامه داشته باشد.
با آمدن مگان سدان، رنو خط تولید مگان هاچبک و مگان استیشن را از کارخانه Oyak Renault در بورسا ترکیه به کارخانه پالنسیا در اسپانیا منتقل کرد. بنابراین از این به بعد مگان سدان فقط و فقط در ترکیه و در کنار فلوئنس و کلیو (هم هاچبک و هم استیشن) تولید میشود. مگان سدان قرار است از ترکیه به بیش از 30 کشور جهان، از آسیای شرقی بگیرید تا آفریقای جنوبی و همچنین لهستان، بلغارستان، رومانی، ایتالیا، کرواسی و ... ، صادر میشود. جالب است بدانید مگان سدان در فرانسه قابل خریداری نیست و رنو در آنجا فقط مدل مگان هاچبک و مگان استیشن را میفروشد.
طراحی مگان جدید متناسب با زبان طراحی محصولات اخیر رنو است؛ گیرا و پویا. در جلو همچنان لوگو بزرگ رنو در کنار چراغهای C شکل، که حالا به امضایی آشنا در محصولات رنو تبدیل شده است، خودنمایی میکند. در داخل کابین مگان جدید طراحی مشابه تلیسمان را مشاهده میکنید؛ طراحی مدرن و نسبتا لوکسی که راحتی سرنشینان را تأمین خواهد کرد.
طراحی صندلیهای خودرو به میزان چشمگیری بهبود پیدا کردهاند و فلز و کروم در جای جای کابین به چشم میخورد. دو نمایشگر برای کابین در نظر گرفته شده است: یک مانیتور 7 اینچی برای صفحه کیلومتر و یک مانیتور 8.7 اینچی نیز برای کنسول. بسته به نوع تیپهای مگان، امکانات زیر برای این خودرو وجود دارد:
همچنین مگان جدید را میتوان در 8 رنگ متالیک شامل سفید، مشکی، قهوهای، بژ، خاکستری، آبی، قرمز و مرکوری (سفید/نقرهای) سفارش داد. تنها رنگ غیرمتالیک مگان نیز سفید یخچالی است.
این سدان خانوادگی جمعوجور با پلتفرم مشترک CMF C/D گروه رنونیسان شکل گرفته است؛ پلتفرمی که قبلا در کولئوس جدید و قبلتر هم در تلیسمان و چند مدل دیگر رنو استفاده شده بود.
بیشتر بخوانید:
اما با آمدن مگان جدید، سه رکورد در کلاس سدانهای جمع و جور جهان جابجا شد؛ مگان سدان هم به لحاظ فاصله محوری (2.71 متر) و هم به لحاظ حجم صندوق (550 لیتر) درمیان همکلاسانش حرف اول را میزند. برای مقایسه بد نیست بدانید فاصله محوری مگان تنها 10 سانتیمتر کمتر از تلیسمان است. همچنین صندوق آن حدود 20 لیتر بزرگتر از رنو فلوئنس و حتی 75 لیتر بزرگتر از صندوق پژو 508 است!
رکورد دیگر مگان مربوط به عرض محورهای آن است. در هر محور مگان، چرخها 1.57 متر از یکدیگر فاصله دارند که عریضترین فاصله در میان همکلاسان این خودرو محسوب میشود.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | فاصله تا زمین | حجم صندوق | حجم باک |
4.63m | 1.81m | 1.44m | 2.71m | 13cm | 550L | 49L |
رنو برای مگان سدان دو پیشرانه بنزینی درنظر گرفته است، که معمولا براساس کشوری که به آن راه پیدا خواهد کرد، انتخاب میشوند. پیشرانه اول SCe115 است که برای انتقال قدرتش از گیربکس دستی یا X-Tronic استفاده میشود. پیشرانه دوم نیز TCe130 است که با گیربکس اتومات یا دستی (از ابتدای 2017) بهدست مشتریان میرسد. مگان سدان در صورت ورود به ایران در محدوده قیمتی 150 میلیون تومان خواهد بود و بنابراین باید با تویوتا کرولا، هیوندای النترا، کیا سراتو و احتمالا اوپل آسترا سدان رقابت کند.
SCe115 | Energy TCe130 | |||
پیشرانه | 1.6L | 1.2L-Turbo | ||
قدرت | 115hp | 130hp | ||
گشتاور | 156nm | 205nm | ||
شتاب | 11.8sec | 10.9sec | ||
سرعت | 190km/h | 200km/h | ||
گیربکس | 5 دستی | CVT | 6 دستی | 7 دوکلاچه اتومات |
مصرف شهری | 8.6L | - | - | 6.8L |
مصرف جادهای | 5.0L | - | - | 4.7L-4.9L |
مصرف ترکیبی | 6.3L | 6.6L | 5.4L | 5.4L-5.6L |
بیشتر بخوانید:
معرفی هیوندای النترا 2017 در ایران