خانهاخبار
بازارگرد: گزارش وضعیت بازار گوشی و لپ‌تاپ در ماهی که گذشت (آبان 95)

بازارگرد: گزارش وضعیت بازار گوشی و لپ‌تاپ در ماهی که گذشت (آبان 95)

اگر دوست دارید از وضعیت بازار موبایل و کامپیوتر کشور در کنار مهم‌ترین رویداد‌های آبان ماه باخبر شوید با بازارگرد آبان 95 جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۵/۹/۴
image

در بازارگرد آبان‌ماه 95 قصد داریم به وضعیت بازار کسادشده موبایل در کنار بازار آشفته لپ‌تاپ نگاهی بیندازیم. همچنین نیم‌نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین رویداد‌های این ماه و موبایل‌های جدید در بازار ایران، تا پرونده بازار داخلی ایران در آبان‌ماه 1395 را مرور کنیم. با ما باشید.

مهم‌ترین رویدادها

موتورولا آمد؛ خاص باشید!

شرکت هما تلکام، نماینده رسمی گوشی‌های موتورولا و لنوو، بالاخره به صورت رسمی و قانونی موبایل‌های معروف و خاص برند آمریکایی موتورولا را وارد بازار ایران کرد. تا قبل از این رخداد، بازار غیررسمی (قاچاق) برای اسمارت فون‌های موتورولا با قیمت‌های سرسام‌آور میزبان خریداران و طرفداران بود، اما حالا این موبایل‌ها در بازار ایران با قیمت بهتر و خدمات پس از فروش قابل خریداری هستند. باید گفت ورود موتورولا به بازار ایران برای کاربران حرفه‌ای و خاص‌پسند بسیار امیدوارکننده است، اما باید دید شرکت هما تلکام چگونه خریداران را در بازار فیزیکی به سمت این موبایل‌های هوشمند گران‌قیمت جذب خواهد کرد.

بخوانید: پای موتورولا به بازار ایران باز شد

گران شدن لپ‌تاپ؛ گناه خریدار چیست؟!

بازار لپ‌تاپ که تازه در حال دوباره جان گرفتن ورونق گرفن بود در آبان‌ماه دوران عجیبی را طی کرد. لپ‌تاپ قربانی نوسانات بازار ارز (دلار) شد تا اتفاقات سال 1391 و 1392 دوباره در ذهن خریداران تداعی شود. بازار لپ‌تاپ به دلیل شروع مدارس و آغاز کار دانشگاه‌ها در حال جان گرفتن بود و خریداران استقبال خوبی از بازار می‌کردند تا اینکه گرانی لپ‌تاپ سرنوشت این بازار را به تیرماه سال جاری برگرداند. گرانی 5 تا 15 درصدی و همچنین نایاب شدن برخی مدل‌های رایج و پرطرفدار حاصل نوسانات ارز، طرح‌های مبارزه با محصولات قاچاق و پایین آمدن موجودی بازار است.

بخوانید: بازار پر التهاب لپ‌تاپ (آبان ۹۵)

ورود آیفون به صورت رسمی؛ دستاوردی ناخوشایند از حماسه رجیستری

همان طور که می‌دانید، چندین واردکننده رسمی و مطرح همچون مدیا پردازش برای گوشی آیفون از شرکت اپل توسط دولت انتخاب شده است تا آنها از طریق گمرک و پرداخت مالیات این محصول را به کشور وارد کنند. چندی پیش این واردکنندگان منتخب محصولات اپل را با گارانتی وارد کشور شد. قیمت آیفون با ورود رسمی تغییری نکرد و در برخی موارد افزایش نیز یافت و تنها خدمات پس از فروش «گارانتی» به این محصول اضافه شد. طرح رجیستری، که به دنبال رسمی کردن آیفون در ایران و حذف موبایل‌های غیررسمی (قاچاق) بود، تا حدودی موفق شده، اما هنوز آینده مشخصی ندارد.

بخوانید: ورود رسمی آیفون 7

تازه‌وارد‌های بازار موبایل

سری Z موتورلا؛ خاص اما گران‌قیمت!

image

گوشی‌های Motorola Moto Z،  Moto Z Playو Moto Z Force را شرکت هما تلکام به صورت رسمی همراه با خدمات پس از فروش وارد بازار ایران کرد. اگر شما محدودیتی در بودجه ندارید و  قصد خرید یک موبایل هوشمند زیبا و با کارکرد بسیار عالی را دارید، حتما به موبایل‌های جدید موتورلا در ایران نگاهی بیندازید. شما می‌توانید موتورلا موتو زد را با قیمت 2,350,000 تومان، موتورلا موتو زد پلی را با قیمت 1,850,000 تومان و گوشی موتورلا موتو زد فورس را با قیمت 3,100,000 تومان خریداری کنید.

گوگل پیکسل؛ پادشاه گوشی‌های اندرویدی

image

موبایل هوشمند جدید شرکت گوگل، که با همکاری شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی تولید شده است، اوایل آبان ماه به صورت غیررسمی و بدون گارانتی با قیمتی حدود 4 میلیون تومان وارد ایران شد. قیمت گوگل پیکسل همچنان در حال کاهش است. در حال حاضر شما می‌توانید گوگل پیکسل را با قیمت 3,300,000 تومان با گارانتی شرکت اروند خریداری کنید.

اچ‌تی‌سی دیزایر 10 لایف استایل؛ میان‌رده‌ای جذاب

image

موبایل میان‌رده و جدید شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی دیزایر 10 لایف استایل نام دارد که به صورت غیررسمی و با قیمت 1,100,000 تومان در آبان‌ماه وارد بازار کشور ایران شد. اگر شما محصول میان‌رده و با ظاهر اسپرت و جدید دوست دارید، حتما منتظر ورود رسمی این اسمارت فون در آذر ماه باشید تا آن را با قیمتی پایین‌تر و با خدمات پس از فروش خریداری کنید.

ZUK Z2 PRO؛ سوگولی قدرتمند لنوو در ایران

image

گوشی هوشمند زوک زد 2 پرو از شرکت لنوو یکی از موبایل‌های قدرتمندی بود که در آبان ماه وارد بازار شد. این اسمارت فون با گارانتی شرکت هما تلکام به صورت رسمی و با قیمت 1,800,000 تومان وارد بازار ایران شده است که انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی قیمت آن به یک میلیون و پانصد هزار تومان کاهش پیدا کند.

ال‌جی وی20؛ پرچمدار بی‌قیدوشرط

image

حدود یک هفته پیش گوشی جدید شرکت ال‌جی، ال‌جی V20، بدون گارانتی به صورت غیررسمی (قاچاق) وارد بازار شد و استقبال از آن تقریبا خوب بود. این موبایل یک پرچمدار تمام‌عیار از شرکت ال‌جی است؛ یعنی اگر قصد خرید موبایل هوشمند به‌روز با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند دارید حتما گزینه اول خود را ال‌جی V20 قرار دهید. روز گذشته این گوشی رسما هم وارد بازار شد. V20 هم اکنون در بازار تهران 2,050,000 تومان قیمت دارد.

هوآوی نوا پلاس؛ میان‌رده‌ای گران‌قیمت

image

گوشی هوآوی نوا پلاس یک میان‌رده تمام‌عیار با سخت‌افزار قرتمند و بدنه فلزی و زیبا از شرکت چینی هوآوی است. این گوشی یک جایگزین مناسب برای آنر 8 یا نکسوس 6پی است. اسمارت فون هوآوی نوا پلاس در حال حاضر با قیمت 1,200,000 تومان با گارانتی هوآوی سرویس/ارکان ارتباطات در بازار موجود است. اگر شما قصد خرید این موبایل را دارید بهتر است کمی صبر کنید تا ریزش شدید قیمت این موبایل به اتمام برسد.

ایسوس زنفون 3 و ایسوس زنفون 3 دیلاکس؛ تجلی قدرت و زیبایی

image

گوشی ایسوس زنفون 3 و ایسوس زنفون 3 دیلاکس از شرکت تایوانی ایسوس به صورت غیررسمی و بدون گارانتی با قیمتی بالا وارد بازار ایران شده‌اند و کاهش قیمت شدید آنها درحال ادامه است. برای خرید این اسمارت فون‌های قدرتمند بهتر است یک ماه صبر کنید تا با ورود رسمی، قیمت آنها به قیمت واقعی نزدیک شود. شما می‌توانید ایسوس زنفون 3 را با قیمت 1,250,000 تومان خریداری کنید. همچنین ایسوس زنفون 3 دیلاکس  را می‌توانید با قیمت 2,300,000 تومان بخرید.

 

تحلیل بازار

وضعیت بازار موبایل: کسادی برای فروشندگان رسمی، بازار داغ برای قاچاق‌فروشان

image

سود در بازار موبایل فعلا در انحصار فروشنگان موبایل‌های غیررسمی یا همان قاچاق است؛ بازاری که با قیمت و محصولات وسوسه‌انگیز هر روز در حال رشد و رونق گرفتن است. فروشندگان رسمی به دلیل دیر وارد کردن محصولات روز در حال از دست دادن بخش نسبتا بزرگی از بازار هستند. بازار موبایل در ماه آتی شاهد ورود گوشی‌های هوشمند رسمی و غیررسمی نه‌چندان زیادی خواهد بود که باعث می‌شود موبایل‌های حال حاضر بازار ایران دچار افت قیمت تدریجی شوند. اگر شما قصد خرید موبایل هوشمند دارید که تازه وارد بازار شده، صبر کنید. اما اگر موبایل مورد نظر شما چندین ماه است که وارد بازار شده، در آذرماه حتما خرید خود را انجام دهید. شایان ذکر است این روزها فروش بازار در انحصار علاقه‌مندان به آیفون و محصولات برند‌های چینی همچون شیائومی و هوآوی است.

وضعیت بازار سخت‌افزار و لپ‌تاپ: پیش به سوی رکوردی جدید و فراتر از آن...

image

گرانی، تورم و نایاب شدن بسیاری از محصولات رایج و محبوب همچنان در بازار سخت‌افزار و لپ‌تاپ مشاهده می‌شود. بازاری که تا قبل از این فروش و سود چندانی نداشت حالا از ترس کاربران کمی به تکاپو افتاده است و باعث شده فروشندگان راضی باشند و سود خوبی کسب کنند. اگر شما قصد خرید  لپ‌تاپ یا قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر را دارید، بهتر است کمی دست نگه‌ دارید تا وضعیت بازار معلوم شود و تب غیرواقعی بازار، به دلیل نوسانات ارز و طرح‌های مقابله با قاچاق کالا، فرونشیند تا محصولات موردنیاز خود را با قیمت بهتری خریداری کنید. شایان ذکر است بازار سخت‌افزار تا 70 درصد افزایش قیمت و بازار لپ‌تاپ تا 15 درصد افزایش قیمت را در برخی محصولات در آبان‌ماه سال جاری تجربه کرده است.

 

مطالب منتشرشده از سرویس بازار و راهنمای خرید جی‌اس‌ام در آبان‌ماه که حتما باید بخوانید:

فروشندگان: آیفون 7 و آیفون 7 پلاس فروش ندارد!

گوشی‌هایی که دیگر نباید به خریدشان فکر کرد

راهنمای جامع خرید لپ‌تاپ مناسب دانشجویان

پرفروش‌ترین گوشی‌های سامسونگ کدامند؟

با اصطلاحات رایج فروشندگان موبایل آشنا شوید

6 گوشی‌ عالی اما نایاب در بازار

کلام آخر

آبان‌ماه سال 1395 نیز مانند ماه‌های دیگردر حوزه موبایل و کامپیوتر اتفاقات شیرین و تلخی به همراه داشت. بهترین اتفاق ماه، ورود پرچمداران و موبایل‌های جدید با سرعت بسیار زیاد به بازار غیررسمی ایران بود. بدترین اتفاق ماه نیز به خبر گران شدن لپ‌تاپ تعلق می‌گیرد که باعث ناکامی بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان در خرید محصول مورد نظر با بودجه خود بود. همچنین افزایش قیمت سبب شد فشار شدیدی به جیب خانواده‌ها وارد شود. چهره جذاب این ماه از نگاه جی‌اس‌ام واردکنندگان رسمی آیفون و صنف موبایل بودند که علاوه بر افزایش قیمت آیفون در بازار، خریداران این گوشی را وارد بحران فکری جدیدی کردند.

 

نظر شما چیست: بازار موبایل و لپ‌تاپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما بهترین مطلب منتشرشده در آبان 95 در جی‌اس‌ام (بخش بازار و راهنمای خرید) کدام است؟!

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

Bagher

۱۳۹۵/۹/۱۰
M8k
Other بودن بهتر از منفجر شدن گوشی هست Booooooooooommmmmmmm

m8k

۱۳۹۵/۹/۸
وضعیت فروش سونی معلومه .... گزارش فروش سونی موجوده
تو بخش فروش موبایل بین Others قرار گرفته

محمد

۱۳۹۵/۹/۵
اصلا دیگه کسی به این برند توجهی نداره

M.NORI

۱۳۹۵/۹/۵
سلام
ممنون از دیدگاهتون
حتما روی این پروژه کار خواهد شد

M.NORI

۱۳۹۵/۹/۵
سلام
ممنون از دیدگاه سازندتون بله حتما از ماه آینده یک مطلب به این صورت نیز ایجاد خواهد شد.
سونی این ماه تبلیغات زیاد و با بسته‌های هدیه و ... توانست فروش خوبی در بازار ایران کسب کند هر چند که هر برندی با تبلیغات فیزیکی بالا فروش بالایی را در بازار از آن خود خواهد کرد.