خانهاخبار
بازار پر التهاب لپ‌تاپ (آبان ۹۵)

بازار پر التهاب لپ‌تاپ (آبان ۹۵)

در هفته گذشته شاهد افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ بودیم. به همین دلیل به بازار رفتیم و این موضوع را بررسی کردیم.
۱۳۹۵/۸/۱۴

قیمت‌های متفاوتی که از بازار لپ‌تاپ به جی‌اس‌ام می‌رسید ما را بران داشت که به بازار لپ‌تاپ برویم و این موضوع را از نزدیک بررسی کنیم.

اگر به خاطر داشته باشید، در سال 2012 میلادی قیمت ارز روزبه‌روز در حال افزایش بود که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت تمام دستگاه‌های دیجیتالی شد. فروشندگان بازار از عرضه کالا به مشتریان امتناع می‌کردند و به مشتریان قیمت‌های پرتی می‌دادند که مشتری از خرید دستگاه منصرف شود. به عنوان مثال، لپ‌تاپی مثل مک بوک پرو که 6 میلیون تومان قیمت داشت تا 9 میلیون تومان هم به فروش می‌رسید. اما این بار داستان کمی متفاوت‌تر از قبل است. قیمت لپ‌تاپ‌ها رشد 15 درصدی داشته، ولی بازار راکد نیست و کاربران و مشتریان خرید خود را بیشتر کرده‌اند و درواقع بازار به تکاپو افتاده است.

صحبتی که با یکی از فروشندگان بازار کردیم دلایل این مسئله را برایمان روشن کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

این روزها بازار لپ‌تاپ دوران عجیبی را سپری می‌کند. در هفته گذشته شاهد افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت در بازار لپ‌تاپ بوده‌ایم. یکی از دلایل مهم این افزایش قیمت افزایش نرخ ارز در هفته اخیر بوده است.

فعالان بازار همچنین از کاهش شدید محصولات به علت مبارزه با کالای قاچاق می‌دهند و این کاهش محصول در كنار نوسانات نرخ ارز عامل مهم ديگری است که باعث افزایش قیمت شده. این واردات کم و خرید بالای مشتریان باعث شده روزبه‌روز جنس‌های بازار کم شود و خیلی از آن‌ها ناموجود شده‌اند. وقتی موجودی لپ‌تاپ‌هایی که ارزش خرید بالایی دارند تمام می‌شود، دستگاه‌هایی که کیفیت پایین‌تری دارند و تابه‌حال فروش نرفته‌اند تنها گزینه‌های انتخاب کاربران می‌شوند و فروشندگان جنس‌های بی‌کیفیت موجود در بازار را عرضه می‌کنند.

image

تقریبا می‌توان گفت تمام دستگاه‌ها افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. برخی از این مدل‌ها که افزایش قیمت زیادی داشتند عبارت‌اند از:

مدل Y700 از شرکت لنوو: این دستگاه با پردازنده i7، رم 16 گیگابایتی، گرافیک 4 گیگابایت انویدیا و ال‌سی‌دی 15 اینچی با کیفیت فول اچ‌دی با قیمت 3,900,000 تومان به فروش می‌رسید که الان باقیمت 4,500,000 تومان به فروش می‌رسد.

مدل GL502V شرکت ایسوس در ابتدا با افزایش قیمت همراه شد و اکنون در بازار ناموجود شده است. این دستگاه با مشخصات سی‌پی‌یو i7، رم 16 گیگابایت، هارد یک ترابایت، گرافیگ 4 گیگابایتی انویدیا و ال‌سی‌دی 15 اینچی با کیفیت 4K عرضه شده است.

مدل‌هایی مانند IdeaPad500 از شرکت لنوو هم، که بسیار پرفروش بوده‌اند، در بازار ناموجود شده‌اند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

image

‏ 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

صراف فردوسی

۱۳۹۵/۸/۱۸
دلار در یک ماه اخیر نیم درصد رشد قیمتی داشته

محمدرضا

۱۳۹۵/۸/۱۵
آقا اين سري n رفتم بگيرم هيچ جا نداره صبر كنم مياد يكي برگشت گفت توقف توليد شده !!!

شایان

۱۳۹۵/۸/۱۵
Gl502 دو نسخه داره اون مدلش که رم 16 داره ال سی دیش fhd نه 4k

یوسف

۱۳۹۵/۸/۱۴
من الان میخواستم لپ تاپ بگیرم...به نظر شما با صبر کردن ....قیمت ها به حالت قبلی برمیگرده؟؟؟؟

محسن

۱۳۹۵/۸/۱۴
بعضی از این فروشنده ها از شمر و یزید هم بی رحم تر هستن....فقط دنبال سود بیشترن.....خیلی حرفه در عرض یک هفته 600 هزار بره رو لپتاپ....آخه مگه دلار چقدر رفته روش که انقدر گرون میکنید.....بی وجدانا همیشه هم مینالن که بدبختیم.!!!