خانهبررسی‌ها
مقایسه G5 با iPhone 7 (جی5 و آیفون 7)

مقایسه G5 با iPhone 7 (جی5 و آیفون 7)

در بازار پرزرق‌وبرق موبایل زمانی که قصد خرید گوشی پرچم‌دار داشته باشید حتما بین دو یا چند گوشی به شک می‌افتید. در بررسی امروز دو گوشی از گوشی‌های مطرح بازار را مقابل یکدیگر قرار داده‌ایم تا اگر شما هم در خرید هر کدام از این دو شک کرده‌اید با خواندن این بررسی بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۸/۲

اگر کسی بخواهد بین گوشی‌های موجود در بازار یک پرچم‌دار بخرد بدون شک به گوشی‌ای مانند G5 در کنار محصولات موجود در بازار فکر می‌کند. حال با معرفی آیفون نسل جدید آیفون 7 نیز در لیست خرید این کاربران قرار گرفته است. در این مقاله دو گوشی G5 و iPhone 7 را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم و با مقایسه ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به شما می‌گوییم هرکدام برای چه قشری مناسب است و با چه نیازهایی باید سراغ کدام گوشی بروید.

برای خرید آنلاین آیفون 7 به فروشگاه اپل ان آی سی مراجعه کنید.

طراحی

اولین گزینه‌ای که فرد را به خرید گوشی ترغیب می‌کند یا سبب می‌شود آن را در لیست خریدش قرار دهد طراحی و شکل ظاهری است. G5 بدنه فلزی دارد که روکشی از پلاستیک روی آن قرار گرفته است. صفحه‌نمایش گوشی در بالا خمیدگی جزئی‌ای دارد که کمک کرده است زیباتر به نظر برسد. این خمیدگی، برای هماهنگی در طراحی، در بخش فلزی پایین گوشی نیز ایجاد شده است. G5 اولین گوشی ماژولار دنیاست که کاربر می‌تواند بخش پایینش را جدا کند و از لوازم جانبی مختلفی مانند ماژول دوربین یا اسپیکر استفاده کند. قاب پشتی گوشی مجهز به دو دوربین است و طراحی زیبایی ندارد. کلید پاور، که نقش سنسور اثرانگشت را دارد، در همین مکان قرار گرفته است. G5 محصول خوش‌دستی است و به‌خوبی می‌توان با یک دست با آن کار کرد، اما لبه‌های تیزش کمی آزاردهنده‌اند.

در مقابل، آیفون 7 با طراحی تکراری قرار دارد. همانند نسل‌های قبلی، این آیفون 4.7 اینچی بسیار خوش‌دست است و با یک دست می‌توان هر کاری با آن کرد. لبه‌های صفحه‌نمایش در محل اتصال به بدنه انحنای ظریفی دارد که به خوش‌دستی گوشی کمک بسیار کرده است. کلید Home دیگر فیزیکی نیست و بخشی متفاوت و زیبا در گوشی شناخته می‌شود. بدنه تماما از فلز ساخته شده و علاوه بر اینکه حس خوبی هنگام استفاده منتقل می‌کند باعث دوام بیشتر گوشی می‌شود.

هر دو گوشی به‌خوبی در دست جای می‌گیرند، بالانس وزن آن‌ها با دقت انجام شده و نه‌تنها در دستتان باشند قدرت مانور خوبی دارید، بلکه در جیب نیز مشکلی بابت حملشان ندارید. باوجوداینکه هر دو گوشی مزایا و معایبی در طراحی دارند، آیفون در این زمینه یک سر و گردن از جی 5 بالاتر قرار می‌گیرد.

image

 

image
image

image

 

image

 

دوربین

ال‌جی از دو دوربین در قاب پشتی G5 استفاده کرده که یکی از آن‌ها کیفیت 16 و دیگری کیفیت 8 مگاپیکسلی دارد. این دو دوربین به OIS، HDR و فوکوس لیزری مجهزند. در عمل، دوربین کارایی بسیار خوبی دارد و علاوه بر اینکه عکس‌ها را با بهترین کیفیت ممکن تهیه می‌کند ویژگی‌های جذابی، مانند تنظیمات دستی، دارد که کاربر را به‌ عکس انداختن با گوشی ترغیب می‌کند. برای مشاهده نمونه عکس‌ها و جزئیات بیشتر در مورد دوربین بررسی تخصصی G5 را بخوانید. آیفون 7 دوربین 12 مگاپیکسلی دارد که به OIS و HDR مجهز است. دوربین آیفون همیشه یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی بوده و هست. آیفون 7 عکس‌هایی با رنگ واقعی تهیه می‌کند، اما دوربینش امکانات زیادی ندارد و خاص‌ترین ویژگی‌اش را می‌توان فیلم‌برداری آهسته دانست. بررسی تخصصی آیفون 7 را بخوانید.

باوجوداینکه هر دو گوشی در این زمینه بهترین‌های موجود در بازارند، ما کارایی، عملکرد و همچنین کیفیت عکس‌های G5 را برتر از iPhone 7 می‌دانیم. برای اطلاعات بیشتر مقایسه دوربین G5 با iPhone 7 را بخوانید.

image

image

 

سخت‌افزار کارایی

پردازنده استفاده‌شده در G5 اسنپدراگون 820 است که در سال 2016 روی بیشتر پرچم‌داران بازار به کار رفت. G5 با این پردازنده و رم 4 گیگابایتی از پس تمام کارها برمی‌آید. آیفون 7 نیز به آخرین پردازنده معماری‌شده اپل مجهز شده است. اپل این پردازنده راA10  فیوژن نامیده و بنابر ادعایش بسیار سریع‌تر از نسل قبلی است. در عمل نیز ما این سرعت خوب را دیدیم و از کارکردش لذت بردیم.

زمانی ترکیب آیفون و iOS بهترین بود. اگرچه هنوز هم این ترکیب دوست‌داشتنی است، با پیشرفت سخت‌افزاری گوشی‌های اندرویدی و سبک‌تر شدن سیستم‌عامل اندروید مشکل لگ زدن درگوشی‌های اندرویدی نیز حل شده و در این زمینه فاصله زیادی با آیفون دیده نمی‌شود. در این بخش انتخاب هرکدام از این دو سیستم‌عامل را کاملا سلیقه‌ای می‌دانیم و اطمینان می‌دهیم که سخت‌افزار هر دو گوشی پرقدرت و هماهنگ با نرم‌افزارشان است و هر دو را در یک سطح می‌بینیم.

image

 

اسپیکر

اسپیکر جی5 پایین گوشی قرار گرفته و صدایش بسیار بلند است. در بلندترین حالت هیچ مشکلی بابت تیز شدن یا خراب شدن صدا ندارید. با وجود صدای خوب، مکان قرارگیری اسپیکر خوب نیست و احتمال پوشیده شدن با دست در هنگام استفاده وجود دارد. آیفون 7 در طرف دیگر برای اولین بار در بین آیفون‌ها به اسپیکر دوتایی مجهز شده است. یکی از این اسپیکرها پایین گوشی قرار گرفته و اسپیکر دیگر داخل خروجی صدای مخاطب و بالای صفحه‌نمایش دیده می‌شود. صدای اسپیکر آیفون بسیار شفاف است و باوجود قدرت کمتر، صدای تروتمیزتری پخش می‌کند.

به سبب استریو بودن اسپیکر آیفون 7 در این بخش نمره بیشتری به آن تعلق می‌گیرد و برنده این بخش اعلامش می‌کنیم.

image

 

نرم‌افزار

در این بخش مقایسه بسیار سخت و شاید بهتر است بگوییم غیرممکن است. iOS سیستم‌عاملی کاملا متفاوت با اندروید است و هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارد. iOS همخوانی بسیاری با سخت‌افزار آیفون دارد و اندروید به‌تازگی در حال نزدیک شدن به iOS است. اندروید سیستم‌عاملی بدون محدودیت است و امکان انجام دادن هر کاری که تصورش را کنید با آن وجود دارد. در طرف دیگر iOS نیز در دو سال اخیر نشان داده که به فکر برداشتن محدودیت‌هایش است و می‌خواهد به اندروید نزدیک شود. نتیجه‌ای که بر اساس مشاهدات این دو سال اخیر از به‌روزرسانی‌های دو سیستم‌عامل و رفتار کمپانی‌هایشان به دست می‌آید نشان می‌دهد هر دو سیستم‌عامل به‌سرعت مشغول کپی کردن ویژگی‌های خوب یکدیگر و نزدیک شدن به هم هستند. در این بخش هر دو گوشی حس خوبی به کاربر القا می‌کنند و هر دو برنده‌اند.


image

 

صفحه‌نمایش

ال‌جی از صفحه‌نمایشی با اندازه 5.3 اینچ و کیفیت QHD درگوشی G5 استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش از نوع IPS است و زاویه دید بسیار خوبی دارد. تنها مشکل  صفحه‌نمایش، که در دیگر گوشی‌های ال‌جی نیز دیده می‌شود، روشنایی کم آن است. اگرچه روشنایی صفحه‌نمایش در مقایسه با رقبا و به‌خصوص آیفون 7 بسیار کم است، در نور مستقیم خورشید هیچ مشکلی با خواندن محتوای نمایش‌داده‌شده روی صفحه نخواهید داشت. در مقابل اپل از صفحه‌نمایش 4.7 اینچی برای آیفون 7 استفاده کرده که همانند نسل قبل کیفیتی نزدیک HD دارد. بااینکه صفحه‌نمایش آیفون 7 روی کاغذ بسیار ضعیف‌تر از صفحه‌نمایش جی 5 است، در عمل نه‌تنها ضعیف‌تر نیست بلکه با روشنایی خوبش تصاویر و ویدئوها را بسیار بهتر نمایش می‌دهد. صفحه‌نمایش آیفون 7 نیز IPS است و به همین سبب زاویه دید بسیار خوبی دارد و با روشنایی بالا و بازتاب پایین نور یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌ها زیر نور مستقیم خورشید است.

با وجود خوب بودن صفحه‌نمایش G5، صفحه‌نمایش iPhone 7 با فاصله بسیار زیاد بهتر است و امتیاز بالاتری در این بخش نسبت به رقیب می‌گیرد.

image
image

image

 

سنسور اثرانگشت

محل قرارگیری سنسور اثرانگشت G5 در قاب پشتی آن است. این سنسور در اصل همان کلید پاور است که با یکبار فشردنش صفحه‌نمایش روشن می‌شود و سنسور اثرانگشت را فعال می‌کند. بعد از فعال شدن به‌سرعت اثر انگشتی را که روی آن قرار دارد تشخیص می‌دهد و قفل صفحه باز می‌شود. دقت و سرعت این سنسور در نوع خودش مثال‌زدنی و یکی از بهترین‌هاست. سنسور اثرانگشت آیفون 7 مانند نسل‌های قبلی در کلید Home جای گرفته است. باوجوداینکه کلید Home تغییرات زیادی داشته و دیگر فیزیکی نیست، نحوه عملکرد سنسور اثرانگشت تغییری نکرده و مانند گذشته است. برای فعال شدن این سنسور باید یکبار کلید Home را فشار دهید، بعد از آن سنسور فعال می‌شود و اثرانگشت را تشخیص می‌دهد. سنسور اثرانگشت آیفون همیشه خوب بوده و در این نسل نیز به‌خوبی عمل می‌کند.

هر دو گوشی در این بخش جزو بهترین‌های بازارند و امتیازشان با هم برابری می‌کند.

image

 

باتری

ظرفیت باتری G5 حدود 2800 میلی‌آمپرساعت است. در استفاده معمولی مشکل زیادی با این باتری ندارید، اما به سختی می‌توانید یک روز کامل از آن استفاده کنید و در استفاده سنگین طی روز به دو یا سه بار شارژ نیاز پیدا می‌کنید. هرچه باتری درزمینه ماندگاری ضعیف عمل می‌کند، ازنظر شارژ شدن بهترین عملکرد را بین گوشی‌های موجود در بازار دارد و در مدت 1 ساعت باتری به‌طور کامل از صفر تا 100 درصد پر می‌شود. مزیت دیگر باتری قابلیت جداشدن آن است. باتری G5 به بخش ماژولار متصل است و با بیرون کشیدن این بخش می‌توانید تعویضش کنید. آیفون 7 باتری 1960 میلی‌آمپرساعتی دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ظرفیت باتری بسیار کمتر از G5 است، اما این کمتر بودن ظرفیت دلیل ضعیف‌تر بودن آن نیست. آیفون 7 در استفاده معمولی تا 1 روز به شارژ نیاز پیدا نمی‌کند، اما اگر کار سنگینی از آن بکشید حتما 2 بار شارژ در یک روز نیاز می‌شود. مدت شارژ شدن باتری از صفر تا 100 درصد نیز نزدیک 3 ساعت است.

در این بخش هیچ‌کدام از دوگوشی جزو بهترین‌های بازار نیست، اما G5 به لطف زمان بسیار کم برای شارژ شدن نمره بهتری نسبت به آیفون 7 می‌گیرد و آن را برنده این بخش اعلام می‌کنیم.

image

 

جمع‌بندی نهایی

هر دو گوشی از نظر ما دوست‌داشتنی‌اند. اگر اندرویدباز هستید، حتما G5 می‌تواند انتخابی هوشمندانه در بازار اندرویدی‌ها باشد، ولی اگر طرفدار iOS هستید، هیچ انتخابی جز آیفون 7 ندارید. باتری با سرعت شارژ بالا، دوربین دوتایی با امکانات متنوع، سیستم‌عامل با رابط کاربری آسان و بدون پیچیدگی و درنهایت صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از برتری‌های G5 به iPohne 7 است. درمقابل صفحه‌نمایش با نور زیاد، سیستم‌عامل پایدار، بازار پرزرق‌وبرق اپ استور، سخت‌افزار کاملا هماهنگ با نرم‌افزار، اسپیکر دوتایی و طراحی شیک‌تر و خوش‌دست‌تر از برتری‌های آیفون 7 به جی 5 محسوب می‌شود و این کاربر است که با توجه به نیازش باید بهترین گزینه را انتخاب کند.

image

 

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (117 نظر)

حج رحیم

۱۴۰۰/۱۰/۱۳
سامسونگ

حج علی عبدی

۱۴۰۰/۱۰/۱۰
آخه تا وقتی که سامسونگ و اپل هست کسی میره سراغ برند های دیگه ؟؟؟

amir

۱۴۰۰/۴/۲۰
ایفون 7 توی سی پی یو حتی از V20 هم بهتره و بنچمارک هاش هم تونسته s8 رو راحت کنار بزنه خودم پنج ساله دارم انواع بازیهای سنگین رو بدون کوچکترین لگ اجرا کردم باهاش

amir

۱۴۰۰/۴/۲۰
از نظر سی پی یو قابل مقایسه با آیفون نیست بنچمارک آیفون 237 هزار شد و حتی وان پلاس و نت 9 شرکت xiaomi رو هم کنار زده
بنچمارک g5 هم 180 هزار شده بعد نوشتن که ما اینا رو در یک حد میدونیم
آقا این همه اختلافه
از نظر دوام هم بعد پنج سال باتریش رو عوض کردم و هیچ مشکلی هم نداشتم باهاش
بیس باند هم نزده با اینکه مدل a1660 هم هست

فرزاد

۱۳۹۷/۴/۲۸
من كاملا با شما موافقم سالها اندرويد داشتم الان اپل دارم اولا باتريش در مقايسه با ال جي ، افتضااااااحه. دوما اصلا توي نور مستقيم خورشيد نمي تونين صفحه ش رو ببينين. آنتن دهي قابل تعريفي هم ندارن . من هم ال جي داشتم هم سامسونگ ، باتري ال جي معركه س . آنتن دهي سامسونگ خيلي خوبه ولي اپل در اين مقوله ها اصلا حرفي براي گفتن نداره