خانهاخبار
پیامک اطلاع‌رسانی، قربانی بی‌برنامگی و بی‌نظمی

پیامک اطلاع‌رسانی، قربانی بی‌برنامگی و بی‌نظمی

مقالات و گزارش هایی با موضوع پیامک تبلیغاتی این روزها تقریبا هر هفته در یکی از سایتها با نگاه انتقادی همراه با تندی خاصی به چشم می خورد، این موضوع در واقع دارد تبدیل به موضوعی می شود که بیشتر خوانندگان علاقه‌مندند است تکلیف خود را با آن بدانند که چگونه از شرش خلاص شوند.
۱۳۹۵/۷/۲۶

علت این نفرت چیست؟

آیا پیامک تبلیغاتی واقعا در این حد مضر و بی فایده است؟

یا برنامه ریزی غلط مدیران برای ساماندهی و اجرای آن باعث این طور زرد و پر نفرت شدن این موضوع شده است؟

با توجه به پتانسیل بالای اس ام اس مارکتینگ در جهان و استفاده مناسبی که در تمام دنیا از این موضوع می شود لازم است کمی در این موضوع تامل شود که کجای کار اشتباه بوده.

موضوع عجیبی که دست‌اندرکاران پنل اس ام اس و ارائه دهندگان خدمات پیامک تبلیغاتی با آن دست به گریبان هستند، شاید برعکس جو زرد و همیشه همراه با کنایه سایتهای خبری در تیترهایی که می خواهند اعلام کنند همه بدون استثنا از پیامک های تبلیغاتی متنفرند، این است که دست‌اندرکاران خدمات پنل اس ام اس  بارها با این مشکل و سوال طرف کاربران روبرو شده اند: چرا پیامک ها به گوشی ما نمی رسد؟ از طرف دیگر با این پاسخ مواجه می شوند که: احتمالا پیامک های تبلبغاتی خود را مسدود کرده اید و اعلام کرده اید که نمی خواهید پیامک تبلیغاتی دریافت کنید. و کاربران اعلام می کنند: خیر، این اتفاق نیفتاده و از جاهای دیگر پیامک دریافت می کنیم!

واقعیت این است: بی برنامگی و تنوع دیتابیس اپراتورها و بی نظمی در تصمیم گیری درباره اینکه واقعا چه تعادلی برقرار کنیم تا هم کسانی که قصد اطلاع رسانی دارند بتوانند از سرویس ارسال پیامک انبوه توسط پنل اس ام اس استفاده کنند و هم کسانی که قصد ندارند پیامک بی محتوا و به راستی مزاحم را دریافت کنند آسوده باشند.

کارشناسان سامانه پیامک سحر اس ام اس به راه حلی نسبتا منطقی رسیده اند که امیدواریم مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح و زیرساخت آن را بیشتر بررسی و کارشناسی کنند.

این طرح شامل ایجاد زیرساخت مناسب بدین شرح است:

– تشکیل دیتابیس جامع در زیرساخت و استعلام تمام اپراتورهای ارزش افزوده و اطلاع رسانی از یک دیتابیس جامع

– ایجاد سامانه مبتنی بر وب، اپلیکیشن و USSD برای انتخاب دسته های اطلاع رسانی

– طبقه بندی موضوع پیامک برای ارسال های بالک و خطوط خدماتی

– مشخص شدن موضوع بالک قبل از درخواست ارسال توسط کاربر و نمایندگان سامانه پیامکی

– الزامی شدن خطوط اختصاصی (به همراه هویت شناسی دقیق تر) با محتوای مشخص برای تمام کاربران

– گروه بندی شماره های مخاطبان که در کدام دسته قرار دارند و به دریافت چه موضوعی علاقه مندند؛ با بررسی پیامک انبوه و نوع محتوای خطی که به آن اختصاص یافته قبل از ارسال می توان کابران را به موضوع علاقه مند و نزدیک کرد.

نحوه اعلام علاقه مندی کاربران:

در ابتدای امر باید تمام شماره ها از لیست سایه خارج شوند، چراکه درحال حاضر بی نظمی در این زمینه وجود دارد: اگر کاربری قصد داشته پیامک ارزش افزوده دریافت نکند و خط خود را وارد لیست سیاه اپراتور اطلاع رسانی کرده، نه از شر آن خلاص شده و نه اطلاع رسانی فروشگاهی را دریافت می کند که به آن علاقه داشته!

پس باید ریست کرد و از نو شروع کرد به برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق.

 

پس از خارج شدن همه کاربران از لیست سیاه با اطلاع رسانی دقیق کاربران و یکی از روش های وب، اپلیکیشن و USSD دسته ای را که به آن علاقه ندارد حذف می کند و الباقی می ماند. مثلا به تبلیغات پزشکی علاقه ندارد و خب آنها را بلاک می کند؛ به اطلاع رسانی تخفیفات علاقه ندارد و بلاک می کند. ولی در مورد تورهای مسافرتی می خواهد پیامک دریافت کند یا به اطلاع رسانی هیئت های مذهبی علاقه دارد. این بحث خارج از موضوع ارزش افزوده یا همان هر پیامک 150 تومان است که روی قبض شما می آید. ارزش افزوده خود یک دسته بندی محسوب می شود که کاربر می تواند حذف کند یا به ادامه آن علاقه مند باشد. دسته بندی ها و موضوعات باید کاملا جزئی و ریزشده باشد و همه موضوعات را شامل شود. امکان بلاک عمومی همه دسته ها نباید وجود داشته باشد، چراکه برخی کاربران عصبانی ممکن است همه را نخوانده بلاک کنند و تا انتهای لیست مطالعه نکنند و این باعث می شود مثلا موضوع اطلاع رسانی هیئت های مذهبی را، که علاقه مند است و فراموش کرده، بلاک کند. پس باید کاربر تک به تک موضوعات را بخواند و هر کدام را بی علاقه است، بلاک کند.

با فروش سیم کارت، شماره از لیست سیاه خارج می شود و کاربر جدید باید موضوعاتی را که نمی خواهد، مجددا اعلام کند. این شیوه برای هر دو گروه دریافت کننده و ارسال کننده سودمند است: ارسال کننده می داند برای کسانی هزینه می کند که به موضوع علاقه مندند و هزینه اضافی پرداخت نمی کند، دریافت کننده نیز موضوع موردعلاقه خود را انتخاب می کند و پیامک غیرمرتبط دریافت نمی کند. اشخاصی هم که با نفرت به تمام پیامک های تبلیغاتی نگاه می کنند واعتقاد دارند واقعا هیچ اطلاع رسانی مفیدی صورت نمی گیرد، تفکری ناشی از بی حوصلگی کاربر، یک بار همه موضوعات را بلاک می کنند و همچنین یک سند محکمی در حساب کاربری خود در اپلیکیشن مربوط دارند که با مراجعه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و زیرساخت می توانند مستند اعلام کنند: من طبق این لیست همه را مسدود کرده ام، چرا باز هم برای من پیامک می آید؟

در پایان این نکته را یادآور می شویم که نحوه برخورد با موضوع پیامک تبلیغاتی و سامانه های پیامکی منظم و مدون نیست، چه برای مخاطبان و چه برای کسانی که قصد اطلاع رسانی دارند. به همین دلیل باید همه ساختار آن حذف و از نو برنامه ریزی و اجرا شود، چراکه سامانه های پیامکی پتانسیل بسیار خوب، ارزان و سریعی برای اطلاع رسانی دارند؛ مشروط بر برنامه ریزی ومهندسی مجدد، با بهره گیری از تجربه فعالان این حوزه که مستقیما با مصرف کننده در ارتباطند.

طرح ذکرشده ابتدایی نیاز به بررسی بیشتر دارد، ولی اعتقاد داریم در کل قابل تامل است و راه کار مناسبی است برای جنجال بی پایان پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ariyapayamak.com

۱۳۹۵/۱۱/۲۲
نمیدونم
ولی فکر نکنم اسمشو باید مزاحمت گذاشت
الان به دستگاه های جی اس ام هم دارن تبلیغاتی میفرستن که اصلا قابلیت لغو رو نداره
باید کسی باشه از این مورد جلوگیری کنه

King m4m

۱۳۹۵/۷/۲۵
خیلی چیز عجیبیه . چرا دولت کاری نمیکنه ؟
از پول خوده مردم استفاده میکنن تا پیامک تبلیغاتی برای مردم بفرستن
اگه سیم کارت اعتباری داشته باشین و یک ماه شارژ نکنین و اعتبارتون صفر بمونه میبینید که اکثر پیامک های تبلیغاتی محو میشن

حامد

۱۳۹۵/۷/۲۵
تست کردم، استفاده از پنلش راحت و سادست و پیامک هم به مقصد رسید

مهمان

۱۳۹۵/۷/۲۵
جالبه داره لینک هم میزاره و تبلیغ پنل اس ام اس هم میکنن

رضا

۱۳۹۵/۷/۲۵
کلا منظور ت این بود که فقط پیام های هییت های مذهبی بیاد