طراحی این ماشین بیشتر تکاملی است تا انقلابی و به همین دلیل نیز میبینیم نسل هفتم سری5 (اتاق G30) بیشتر از آنکه شبیه نسل ششمش (اتاق F10) باشد شبیه نسل ششم سری7 (اتاق G11) است!
بیشترین تغییر را نمای جلو به خود دیده است، جایی که همچون اکثر محصولات بامو، چراغهای جلو با جلوپنجرههای کلیوی شکل به زیبایی ادغام شدهاند. البته تغییر در فرم جلوپنجرهها نیز کمی خودرو را عریضتر نشان میدهد. علاوهبراین همچون سری 7 فضای بین دریچههای جلوپنجره به صورت خودکار بسته میشود تا ضمن تنظیم دمای پیشرانه، به جریان یافتن بهتر هوا بر روی بدنه کمک کند.
این نسل در حدود 30 میلیمتر نسبت به نسل قبل طویلتر شده است همچنین فاصله محوری 5 میلیمتر افزایش افزایش داشته است. این تغییرات راحتی بیشتری را برای سرنشینان عقب به ارمغان آورده است. علاوهبراین عرض و ارتفاع به ترتیب به میزان 7 و 15 میلیمتر رشد داشتهاند.
وزن سری5 آن به لطف بدنهای از جنس فولاد تقویت شده، آلومینیوم و منیزیوم در نسخه بازار آمریکا نزدیک به 62 و در نسخه بازار اروپا نزدیک به 100 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. علاوهبراین به کمک سیستم رانندگی تطبیقپذیر که در آن کمکفنرها به جای ساختار هیدرولیکی توسط موتورهای الکتریکی کنترل میشوند، فرمانپذیری و سواری خودرو ارتقا یافته است. همچنین سیستم فرمانگیری چرخهای عقب در مدلهای چهارچرخ محرک قابل سفارش است.
سری5 جدید تنها با دو تیپ Sport Line و Luxury Line تحویل مشتریانش میشود. ولی تجربه نشان داده است که احتمالا پرشیا خودرو، با تغییر آپشنها، نام تیپهای سری5 جدید را هم تغییر میدهد از اینرو فعلا وارد جزییات ایندو تیپ نمیشویم! اما بدون توجه به نوع تیپها، سری5 مدل 2017 امکانات و ویژگیهای بسیار جالبی دارد که به احتمال فراوان اکثرشان را در نسخه وارداتی نیز خواهیم دید:
برای افرادی که به دنبال ارتقا این مدل هستند فعلا پکیج M Sport قابل سفارش است که با انتخاب آن، ورودیهای هوا در سپر جلو بزرگتر، رکابهای کناری با تریمی متفاوت تزئین، طراحی سپرهای عقب متفاوت و خروجیهای اگزوز مستطیل شکل میشوند. کاهش ارتفاع تعلیق، بهرهمندی از رینگهای سبک 18 اینچی (19 اینچ سفارشی)، صندلیهای اسپرت با روکش آلکانترا، روکش چرم اختصاصی فرمان، کفپوش M و پدالهای آلومینیومی از دیگر مشخصههای ظاهری این پکیج است.
صرفنظر از مدلهای دیزلی، سری5 مدل 2017 سه پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه هیبریدی دارد. مدلهای بنزینی آن شامل 530i و 540i و M550i هستند که به دلیل محدودیتهای گمرکی، تنها مدل 530i آن اجازه ورود به کشورمان را دارد.
بیشتر بخوانید:
خوشبختانه نسخه هیبریدی سری5 جدید، یعنی مدل 530e نیز به لطف پیشرانه کمحجمش میتواند وارد بازار کشورمان شود ولی هنوز نامی از آن در لیست خودروهای مجاز وارداتی دیده نمیشود. همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید، 530e در قدرت تفاوتی با 530i ندارد ضمن اینکه در حالت تمام الکتریکی، 530e میتواند با یکبار شارژ حدود 45 تا 50 کیلومتر را طی کند.
مدل | پیشرانه | قدرت | گشتاور | گیربکس | شتاب | سرعت |
530i | 2.0L-Turbo | 252hp | 350nm | 8 سرعته تیپترونیک | 6.2sec | 250km/h |
530e | 2.0L-Turbo | 252hp | 450nm | 8 سرعته تیپترونیک | 6.2sec | هیبریدی: 235km/h الکتریکی: 140km/h |
نکته دیگر اینکه 530i وارداتی فعلا در مدل دیفرانسیل عقب به ایران میآید و هنوز مشخص نیست که آیا پای نسخه دو دیفرانسیلش (530i xDrive) نیز به ایران میرسد یا خیر.
خودرو | تیپ | مدل | قیمت (ریال) |
530i Sedan | Perfection | 2018 | 20,990,000,000 |
530i Sedan | Vision Sport | 2017 | 18,990,000,000 |
530i Sedan | Business Sport Plus | 2018 | 18,400,000,000 |
530i Sedan | Business Pro | 2018 | 17,890,000,000 |
بیشتر بخوانید: