خانهاخبار
10 ویژگی مهم گوشی‌های پیکسل و پیکسل ایکس ال

10 ویژگی مهم گوشی‌های پیکسل و پیکسل ایکس ال

اگر اخبار را دنبال کرده باشید می‌دانید که پرچمداران گوگل با نام‌های Pixel و Pixel XL معرفی شده‌اند. در این مقاله 10 ویژگی مهم این گوشی‌ها را بررسی می‌کنیم.
۱۳۹۵/۷/۱۳

از ابتدا اندروید و آی‌اواس پا به پای هم جلو آمده‌اند اما اندروید معمولا به روان‌نبودن یا لگ‌زدن متهم شده، غافل از این‌که این مشکل از سیستم‌عامل نیست بلکه کار از جای دیگری خراب است. اندروید را گوگل توسعه می‌دهد و به خام‌ترین شکل در اختیار OEMها و کمپانی‌های تولید‌کننده اسمارت‌فون قرار می‌دهد؛ اینجاست که سیستم‌عامل تغییر چهره می‌دهد و با دستکاری توسعه‌دهندگان اصالت خود را از دست می‌دهد. یکی از برتری‌های آی‌او‌اس (یا شاید محدودیت‌های آی‌او‌اس) این است که هیچ توسعه‌دهنده‌ای جز مهندسان اپل حق دستکاری آن را ندارد. گوگل برای مقابله با تبلیغات منفی علیه اندروید گوشی‌های نکسوس را معرفی کرد. این گوشی‌ها خالص‌ترین و استانداردترین نسخه اندروید را به کاربران نشان می‌دادند تا تجربه واقعی اندروید را بچشند.

image

چندی پیش متوجه شدیم که سری نکسوس پس از 5X و 6P خاتمه یافته و جای خود را به پیکسل داده است. چند ساعت پیش گوگل طی کنفرانسی از دو پرچمدار خود با نام‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال رونمایی کرد. نکته جالب این‌که پیکسل‌ها دیگر بوی اندروید خالص نمی‌دهند، بلکه امکاناتی به آن‌ها اضافه شده است که احتمالا موجب ناراحتی طرفداران پر و پا قرص اندروید می‌شود. در ادامه 10 مورد از برترین ویژگی‌های پیکسل را بررسی می‌کنیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

طراحی

شاید اگر بدون تعصب به سری نکسوس نگاه کنیم هیچ‌کدام جز نکسوس 6پی طراحی جالبی نداشت. امسال با شنیدن نام اچ‌تی‌سی در کنار گوگل مطمئن شدیم که پیکسل‌ها طراحی خیره‌کننده‌ای دارند؛ البته گوگل مدعی شده که پروسه طراحی را مهندسان خودش انجام داده‌اند و اچ‌تی‌سی تنها نقش تولیدکننده داشته است که با شنیدن این خبر اندکی نگران شدیم. حالا با نگاه به پیکسل متوجه می‌شویم که گوگل تلاش زیادی برای بهتر طراحی کردن پرچمدارانش انجام داده و از حق نگذریم که نتیجه قابل تقدیر است. بدنه فلزی و پنل شیشه‌ای پشت گوشی جلوه خاصی به آن داده که پیکسل را از هر گوشی دیگری متمایز می‌کند.

 

دستیار گوگل

جالب است بدانید پیکسل اولین گوشی هوشمندی است که از دستیار گوگل یا Google Assistant بهره‌مند می‌شود. این قابلیت، که نسل دوم دستیارهای صوتی گوگل پس از Google Now محسوب می‌شود، با نگه‌داشتن دکمه خانه یا تلفظ یک کلمه دلخواه فعال می‌شود.

 

دوربین

پیش از بررسی این ویژگی باید توضیح کوتاهی درباره بنچمارک DxOMark بدهیم. این وب‌سایت یکی از معتبرترین پایگاه‌های عکاسی جهان است که یکی از قسمت‌هایش را به بررسی و امتیازدهی دوربین گوشی‌های موبایل اختصاص داده. تاکنون اچ‌تی‌سی 10، سامسونگ گلکسی اس7 اج و سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس با کسب امتیاز 88 بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده بودند، اما با معرفی پیکسل دوران بازنشستگی‌شان فرا رسیده است. دوربین پیکسل با کسب امتیاز 89 هم‌اکنون بالاترین رتبه را در این بنچمارک دارد؛ یعنی بالاتر از هر پرچمداری که از چند سال گذشته تا کنون تولید شده است.

دوربین این گوشی به سنسوری 12.3 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 مجهز شده است که پیکسل‌هایی 1.55 میکرونی دارد. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به Smartburst و HDR+ اشاره کرد؛ در توضیح این قابلیت‌ها باید اضافه کنیم که Smartburst چند تصویر پشت سر هم می‌اندازد و باکیفیت‌ترین را به صورت خودکار انتخاب می‌کند. HDR+ هم، همان‌طور که از نامش پیداست، قابلیت عکاسی اچ‌دی‌آر را بهبود بخشیده است. جالب است بدانید پیکسل سریع‌ترین شاتر را میان گوشی‌ها دارد. همان‌طور که می‌دانید، متاسفانه حافظه داخلی پیکسل‌ها قابل ارتقا نیست، اما گوگل اجازه می‌دهد تمام عکس‌ها و فیلم‌های خود را بدون محدودیت حجمی روی فضای ذخیره‌سازی ابری بارگذاری کنید!

 

جادوی گوگل

همان‌طور که در پاراگراف بالا اشاره کردیم، حافظه داخلی 32 و 128 گیگابایتی پیکسل قابل افزایش نیست اما راه حل جالبی برای این مشکل وجود دارد. هنگامی که حافظه داخلی دستگاه پر می‌شود، اندروید به صورت خودکار تعدادی از اپ‌ها و دیتاهایی را که مدتی از آن‌ها استفاده نکرده‌اید از گوشی حذف می‌کند! البته جای نگرانی نیست، زیرا هروقت دوباره به آن‌ها نیاز داشتید بدون این‌که متوجه شوید داده‌ها از فضای ابری دانلود می‌شوند و شما اصلا متوجه حذف و نصب مجدد آن‌ها نمی‌شوید. البته با توجه به وضعیت نامساعد اینترنت در کشورمان پیشنهاد می‌کنیم به محض خرید پیکسل این قابلیت را غیرفعال کنید!

 

ارتباطات

پیکسل در زمینه ارتباط با کاربران دیگر بسیار فعال است. هنگام خرید گوشی اپلیکیشن‌های ارتباطی Duo و Allo به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب شده‌اند. وجود چنین اپلیکیشن‌هایی باعث شده دیگر اندروید پیکسل با نمونه خام نکسوس قابل مقایسه نباشد!

این اپلیکیشن‌ها با دستیار صوتی گوگل همگام‌سازی شده‌اند و با دستورات صوتی می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، پیام فرستاد یا تماس تصویری برقرار کرد.

 

شارژ سریع

باتری‌های لیتیوم یونی از اولین باری که در گوشی‌های هوشمند حضور داشته‌اند تا کنون پیشرفت خاصی نکرده‌اند. در ابتدا گوشی‌های هوشمند یک روز دوام می‌آوردند، الان هم اگر خوش‌شانس باشید به این زمان دست می‌یابید. به هر حال ظاهرا تنها راه چاره استفاده از سیستم‌های شارژ سریع در اسمارت‌فون‌هاست، زیرا راهی جز بهینه‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزار برای افزایش طول عمر باتری‌ها به ذهن دانشمندان نمی‌رسد! همان‌طور که انتظار می‌رفت، پیکسل نیز به شارژ سریع مجهز شده است و طبق وعده گوگل تنها با 15 دقیقه اتصال به شارژر می‌تواند 7 ساعت در خدمت کاربر باشد.

 

پشتیبانی فعال

در صورتی که یکی از پیکسل‌های گوگل را خریداری کنید، در هر ساعت شبانه‌روز و هر روزی از هفته می‌توانید با بخش پشتیبانی با تماس صوتی یا چت ارتباط برقرار کنید. البته همان‌طور که حدس زده‌اید این قابلیت احتمالا برای کشور عزیزمان در دسترس نخواهد بود و با توجه به این‌که نمایندگی فعالی از گوگل هم در ایران نداریم، پیش از خرید پیکسل به فکر تعمیر و قطعات موردنیازش باشید!

 

واقعیت مجازی

گوشی‌های پیکسل جزو اولین گجت‌هایی هستند که از Google Daydream پشتیبانی می‌کنند. جالب‌تر این‌که به طور کامل با اولین هدست واقعیت مجازی گوگل، Daydream View، همگام‌سازی می‌شوند.

اگر حوصله تحقیق درباره Daydream‌ ندارید به طور خلاصه باید بگوییم که دی‌دریم یک پلتفرم ساخته گوگل است که با هدست واقعیت مجازی این کمپانی همگام‌سازی می‌شود و امکانات ویژه‌ای در دنیای واقعیت مجازی به کاربر می‌دهد. دقت داشته باشید که تنها اسمارت‌فون‌های هشت کمپانی سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، شیائومی، هوآوی، زد‌تی‌ای، ایسوس و آلکاتل از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند.

 

به‌روزرسانی‌های اندروید

شاید اصلا لازم نباشد ذکر کنیم که آپدیت‌های نرم‌افزاری فراوانی برای پیکسل‌ها ارائه می‌شود، زیرا مهم‌ترین قابلیتشان همین است. جالب است بدانید که آپدیت‌های اندروید به صورت خودکار و در پس‌زمینه بدون اطلاع شما برای پیکسل دانلود می‌شوند و هربار که گوشی را خاموش و روشن کنید احتمالا یک آپدیت جدید به صورت خودکار نصب می‌شود. این قابلیت هم اگرچه برای اکثر مردم دنیا خاصیت مفیدی است، با وضعیت کنونی اینترنت احتمالا برای کاربران ایرانی دردسرساز می‌شود!

 

مشخصات

شاید بد نباشد به عنوان آخرین تیتر مشخصات سخت‌افزاری پرچمدار گوگل را به صورت خلاصه بررسی کنیم.

image

 

گوگل از آخرین محصول کوالکام، اسنپدراگون 821، به عنوان قلب تپنده پیکسل استفاده کرده است که چهار هسته با فرکانس‌های 2.15 و 1.6 گیگاهرتز دارد. فضای رم گوشی 4 گیگابایت از نوع LPDDR4 است که در کنار حافظه 32 و 128 گیگابایتی دغدغه‌های حجمی کاربران را برطرف می‌کند!

از جمله دیگر مشخصاتش باید به دوربین اصلی 12.3 مگاپیکسلی، بلوتوث نسخه 4.2، سنسور تشخیص اثر انگشت، نمایشگر 5 اینچ FHD و 5.5 اینچی QHD به ترتیب برای پیکسل و پیکسل XL و درگاه یو‌اس‌بی سی اشاره کرد. شایان ذکر است که باتری 2770 میلی‌آمپری برای پیکسل و 3450 میلی‌آمپری برای پیکسل XL در نظر گرفته شده که احتمالا برای استفاده یک‌روزه پاسخگوی نیازهای کاربران است.

 

نظر شما درباره پیکسل و پیکسل XL چیست؟ آیا انتظارات شما را برآورده کرده‌اند؟ آیا یکی از این دو برادر در سبد خریدتان جایی دارد؟ اگر تاکنون صاحب یکی از گوشی‌های نکسوس بوده‌اید می‌توانید تجربه خود را با کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (58 نظر)

Mozi

۱۳۹۵/۸/۱۰
چقد حاشیه داره دورش قیمتم ک میگن نجومیه

حمیدرضا

۱۳۹۵/۷/۱۸
بله صحیح می فرمایید. هم سایزش بزرگه، هم حاشیه اطراف نمایشگر زیاده. بنده چون دست های بسکتبالیستی دارم به این نکته توجه نکرده بودم :-) . اگه اندازه صفحه ۵,۷ بود، حاشیه اطراف نمایشگر کوچیکتر بود و سنسور هم داشت همین الان هم بهترین گوشی بازار بود. ولی هنوز معتقدم از ۶پی بهتره. اصلا اسم هواوی رو که زیر برند عظیم نکسوس دیدم خورد تو ذوقم...

sink

۱۳۹۵/۷/۱۷
اگر چند دهم اینچ کوچیکتر بود کاملا صحبت شما درست بود . اون سال گوگل یه جور کله شقی .... بی توجهی به کاربر هاش کرد و تنها نکسوز سال رو 6 اینچی زد . با اینکه موتورولا برند مورد علاقه ی من هست و الان هم دو گوشی موتورولا دارم ، و همچنین گوگل هم کمپانی مورد علاقم هست اما بخاطر سایز نکسوز6 از خریدش صرف نظر کردم . در صورتی که خیلی خیلی با ظاهر و مشخصاتش حال میکردم . اگر 5.5 اینچ بود ، قطعا الان نکسوز6 دستم بود . نه تنها من ، خیلی های دیگه رو دیدم که همین نظر رو دارن . 5.7 اینچ حداکثر سازی هست که به زور توی دست یه ادم معمولی جا میشه . 6 اینچ فقط برای هیکلی هاست! هرچند سایز ایده آل با توجه به طول متوسط انگشت ها ، زیر 5.5 اینچ هست ولی همون 5.5 و 5.7 هم ادم میتونه باهاش کنار بیاد
گوشی که اون سال گل کاشت ، دروید توربو بود . سایز ایده آل ، مشخصات نکسوز6 با دوربین 21 و باتری 3900 و بدنه خاص . گوشی ای که مثل نکسوز از اندروید خام استفاده میکرد ، امریکایی ها بجای نکسوز 6 اون سال توربو خریدن .
امیدوارم گوگل باز با موتورولا همکاری کنه . پیکسلی برپایه ی دروید توربو

Next is Now

۱۳۹۵/۷/۱۷
گوگل جان مونده تا به امثال سامسونگ برسی

محمد

۱۳۹۵/۷/۱۷
آره...دقیقاً