خانهاخبار
زنگ خطر برای گوشی‌های اندرویدی؛ مراقب باشید!

زنگ خطر برای گوشی‌های اندرویدی؛ مراقب باشید!

کارشناسان امنیت کمپانی TrendLabs در آخرین گزارش خود ادعا کرده‌اند که بیش از 400 اپلیکیشن مخرب در گوگل‌پلی وجود دارد. این اپ‌ها فقط یک گروه از دسته‌بندی‌های مختلف برنامه‌های مخرب هستند؛ این بدان معناست که به‌جز این‌ها چندین اپ مخرب دیگر نیز در گوگل‌پلی آپلود شده و چندین هزار عنوان در مارکت‌های دیگر یافت می‌شود.
۱۳۹۵/۷/۱۳

طی سال‌های گذشته شاید یکی از مهم‌ترین دلایل کاربران اپل برای استفاده از محصولات این کمپانی امنیت بالا و تعداد اندک حفره‌های امنیتی بوده است. معمولا ماهانه حداقل یک خبر با تیتری مشابه «چند میلیون دستگاه اندرویدی در خطرند» منتشر می‌شود که گوگل و دیگر OEMها دائما در حال بهبود امنیت این سیستم‌عامل هستند. آنچه کاربران را بیشتر اذیت می‌کند این است که حتی اگر تمام حفره‌های امنیتی اندروید برطرف شود باز هم اپلیکیشن‌های مخرب زیادی برای این سیستم‌عامل تولید شده است. در ادامه با میزان امنیت اندروید و اپلیکیشن‌های مخرب بیشتر آشنا می‌شویم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

طبق گزارش کارشناسان امنیت TrendLabs، بیش از 400 اپلیکیشن مخرب با ضعف‌های امنیتی خطرناک در گوگل‌پلی حضور دارند! اپ‌های مخربی که بررسی شده‌اند عموما در ظاهر امن به نظر می‌رسند، اما در باطن بسیار خطرناک‌تر از چیزی هستند که نشان می‌دهند. شاید مهم‌ترین دلیلی که از پی‌بردن متخصصان گوگل به ماهیت این اپ‌ها جلوگیری کرده است همین ظاهر فریبنده باشد؛ عمده آن‌ها حاوی هیچ‌گونه کد مخرب یا حفره امنیتی در برنامه اصلی نیستند، اما به محض اتصال به اینترنت، کد‌های مخرب به صورت خودکار دانلود می‌شود و به اپلیکیشن ملحق می‌شود. گوگل فقط می‌داند که این اپلیکیشن دسترسی اینترنت می‌خواهد و در ابتدای نصب هم به کاربر اخطار می‌دهد، اما درباره فایل‌هایی که بعدا دانلود می‌شوند هیچ اطلاعاتی نمی‌توان به دست آورد.

image

کمپانی ترندلبز برای اثبات ادعای خود یک اپلیکیشن خاص را به نام GTA V Mod For Minecraft بررسی کرده است. این اپلیکیشن، همان‌طور که از نامش پیداست، باید یک مود جالب از بازی GTA V برای بازی محبوب ماینکرفت باشد، اما حقیقت چیز دیگری است. پس از دانلود، اپلیکیشن به اینترنت وصل می‌شود و سرورهای مخرب کار خود را از آن‌جا شروع می‌کنند. در این صورت نه تنها به اطلاعات کامل گوشی شما دسترسی دارند، بلکه می‌توانند از دستگاهتان به عنوان میزبانی برای حملات بعدی خود استفاده کنند. خوشبختانه گوگل با سرعت به گزارش ترندلبز واکنش نشان داده و نقص موجود را اصلاح کرده است، اما 500000 کاربری که این اپ را دانلود کرده‌اند احتمالا تاکنون قربانی اهداف شوم توسعه‌دهندگان شده‌اند.

image

اگر با خواندن گزارش ترندلبز ترسیده‌اید پس خود را آماده کنید، چون در ادامه وحشت‌زده می‌شوید! کارشناسان کمپانی دیگری اوایل امسال ادعا کردند که 350 اپلیکیشن مخرب در گوگل‌پلی پیدا کرده‌اند که در دسته‌بندی کاملا جداگانه‌ای از این 400 مورد قبلی قرار می‌گیرند و به نحو دیگری به گجت‌ها هجوم می‌برند. علاوه بر این، کارشناسان ترندلبز معتقدند بیش از 3000 اپلیکیشن خطرناک دیگر نیز هم‌اکنون آنلاین و آماده دانلود هستند. قسمت ترسناک ماجرا اینجاست که تمام این آمار و ارقام مربوط به گوگل‌پلی، بزرگ‌ترین مارکت اندروید، است در حالی که هزاران مارکت و وب‌سایت غیررسمی دیگر در حال تولید و ارائه اپلیکیشن هستند. با این تفاسیر احتمالا تعداد اپ‌های مخرب اندروید هیچ‌وقت به طور دقیق قابل محاسبه نباشد.

image

شاید عده‌ای مثل همیشه این پاسخ را بدهند که «ما که اطلاعات خاصی نداریم که به درد کسی بخورد» یا «کدام هکر به گوشی ما حمله می‌کند؟». دقت داشته باشید که گاهی با افشای تنها یک عکس یا کلیپ کوتاه حریم شخصی انسان‌ها کاملا نابود می‌شود، پس امنیت دستگاه‌های هوشمند را جدی بگیرید.

نظر شما درباره امنیت چیست؟ آیا تاکنون مورد تعرض هکرها قرار گرفته‌اید؟ آیا روی گوشی‌تان از ویروس‌یاب استفاده می‌کنید؟ شما چقدر برای امنیت گجت‌های خود هزینه می‌کنید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

سبحان

۱۳۹۵/۷/۱۳
حرف شما درست ولی از اون نودو پنج درصد 80 درصد محدودیته و 15 درصد امنیت چون اگه توی اندروید هم نزاره هیچی نصب بشه اپلیکیشن مخربی هم وجود نداره ولی اپلیکیشن های کاربردی هم از دست میدیم مثل اپل

نا شناس

۱۳۹۵/۷/۱۳
آقای باختر اصل خوب نیست به شرکتی به این بزرگی که بخشی از دنیا بهش وابسته هستن، بی احترامی کنی!
۱۰۰ در ۱۰۰ می دونم که حداقل از یکی از خدمت های گوگل‌ ( جی میل، یوتیوب، موتور جستجوش، مرورگر کروم و ... ) استفاده کردی!
اگه بلد نیست پس چرا این همه خدمت های گسترده و خوب داره؟! در هر کاری و هر جایی اشکال و ایراد هست، کم و زیاد داره!
سلبریتی ها هرگز کلمه عبور رو به کسی ندادند! کدوم آدم عاقلی وقتی صد ها عکس و فیلم و داده های شخصی دیگه تو گوشیش باشه کلمه عبورش رو می ده به کسی؟!
و هنوز هم جایی نخوندم که اپل متوجه شده باشه کی و از کجا به حساب ها نفوذ کرد!
این دیدگاه شخصی من هست و دیدگاه دیگر افراد هم محترم هست. از یه جهت باهات موافقم و اونم این که او اس های منبع باز ول معطلند!
در زمینه سیستم عامل فقط دو شرکت رو قبول دارم: عام مایکروسافت و اپل، عام مایکروسافت ویندوزش رو همه پلتفرم ها محشره ( به خصوص لپ تاپ ). اپل هم خوبه، ولی آی او اسش محشره. گوگل در زمینه های غیر از او اس خیلی خوبه، البته با کروم او اسش کار نکردم!

امیرحسین

۱۳۹۵/۷/۱۳
هنرمندان خودشون رمزو دادن ??????
خوب چرا این کارو کردن عکساشونو خودشون پخش می کردن می تونی بایه سرچ ساده اطلاعات بدست بیاری زده هک icloud
بعدم مگه بقیه ی کسایی که هک می شن پسر وزیری چیزن زیاد فیلم می بینی عزیز زیاد

محسن

۱۳۹۵/۷/۱۳
منم بخاطر همين از ايفون استفاده ميكنم. خيالم راحته اطلاعاتم حتي گوشيمم گم بشه دست كسي نميفته

حسین باختر اصل

۱۳۹۵/۷/۱۳
هنرمندا خودشون رمزو دادن درثانی شما و خانوادت ریس سازمان انرژی اتمی یا ... نیستی که روت وقت بزارن برا اطلاعاتت