بهروزرسانی 20 اردیبهشت:
نام امجی 360 اواسط سال 95 و تنها چند هفته بعد از معرفی ام جی GT در ایران به گوشمان رسید. 360 با تمام امجیهایی که تاکنون در بازار کشورمان دیدهایم، یک تفاوت بسیار مهم دارد؛ این خودرو نخستین محصول مونتاژی از برند MG در ایران است.
امجی 360 اولین محصول تولیدی شرکت امجی پارس موتور است؛ این شرکت سال 1393 با سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) و با درصد سهام 50 به 50 میان گروه SAIC Motor چین و گروه صنعت خودرو آذربایجان (AZVICO) تاسیس شد. امجی 360 نخستین محصول تولیدی این شرکت است ولی از سال آینده تولید شاسیبلند MG RX5 ، که در بازار چین با نام Roewe RX5 فروخته میشود، را هم آغاز میکند. همچنین از آنجایی که این شرکت در نمایشگاه امسال خودرو تبریز از نسخه پلاگین امجی 550 با نام MG e550 رونمایی کرده بود پس این احتمال هم وجود دارد که تا سال 1400 نسخههای هیبریدی امجی را هم به بازار ایران بفرستد.
اگر احیانا گروه سایک (مالک ام جی) را نمیشناسید باید بگوییم که این شرکت در کنار دانگفنگ، چانگان و فاو یکی از چهار برند بزرگ خودروسازی چین است و سال 2016 نیز به لحاظ تیراژ تولید در رده هفتیمن خودروساز بزرگ جهان قرار داشت. همچنین سایک از شرکای قدیمی جنرال موتورز و فولکسواگن است و هماکنون نیز برخی مدلهای ایندو شرکت در خطوط تولید سایک مونتاژ و راهی بازار چین میشوند.
اما به بازار خودمان برگردیم؛ طبق گفتههای آقای لی یانگ، مدیرعامل امجی پارس، تا 5 سال آینده مجموع سرمایهگذاری برای کارخانه امجی در ایران به 400 میلیون دلار و تعداد پرسنل آن نیز به حدود 1500 نفر میرسد. اگر در این مدت همه چیز به خوبی پیش برود، شرکت امجی پارس را باید سومین قطب خودروسازی کشور بدانیم. سایک همچنین میخواهد امجی پارس در آیندهای نزدیک به پایگاه صادراتی این شرکت برای کشورهای همسایه ایران و بهخصوص بازار خاورمیانه مبدل شود.
حتما امجی 350 را خاطرتان هست؛ همان خودرویی که در سال 2010 معرفی شد و فروش ناموفقی را در ایران تجربه کرد. امجی 360 نیز بهعنوان جایگزین این خودرو در سال 2015 و در نمایشگاه چنگدو معرفی شد و سپس از اوت همان سال نیز به بازار چین آمد. بنابراین امجی 360 را باید مدلی موفق برای جبران شکست امجی 350 در ایران دانست.
360 نسبت به 350 ، ظاهر شکیلتری دارد ضمن اینکه در طول اندکی بزرگتر اما در ارتفاع اندکی کوتاهتر از آن است. مطابق جدول زیر، حجم باک هردو خودرو یکسان است و در حجم صندوق نیز امجی 360 حرف اول را میزند.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | حجم باک | حجم صندوق | رینگ و لاستیک | |
MG 350 | 4,521mm | 1,788mm | 1,492mm | 2,650mm | 55L | 458L | 205/55R16 |
MG 360 | 4,579mm | 1,840mm | 1,490mm | 2,660mm | 55L | 482L | 205/55R16 |
بیشتر بخوانید:
داشبورد 360 شباهت زیادی به ام جی GT دارد ولی با این حال در کابین 360 صفحه کیلومتر تخت و نسبتا سادهای میبینیم که خوشبختانه در امجی GT وجود ندارد! امجی 360 امکانات زیر را به صورت استاندارد دارد:
امجی پارس در ابتدا برای امجی 360 دو انجین مختلف را درنظرگرفته بود که مشخصاتشان را در جدول زیر مشاهده میکنید. امیدواریم بودیم این خودرو (همانند سایر برادرانش در ایران) با پیشرانه توربوشارژ وارد بازار کشورمان شود اما ظاهرا برای کاهش هزینهها امجی پارس آنرا با پیشرانه تنفس طبیعی به ایران آورده است. سایک همچنین در بازار چین، انجین 115 اسبی 1.4 لیتری توربو (ساخت جنرال موتورز) را هم روی 360 نصب میکند.
انجین | قدرت | گشتاور | سرعت | گیربکس | وزن |
1.5 لیتری | 107hp | 135nm | 170km/h 180km/h | 4 سرعته اتومات 5 سرعته دستی | 1280kg 1235kg |
1.5 لیتری توربو | 130hp | 210nm | 200km/h | 6 سرعته اتومات | - |