خانهاخبار
مدیاتک Helio X30 با لیتوگرافی 10 نانومتری برای پادشاهی می‌آید!

مدیاتک Helio X30 با لیتوگرافی 10 نانومتری برای پادشاهی می‌آید!

شاید چند سال پیش کوالکام به عنوان پادشاه بی چون و چرای پردازنده‌ها شناخته می‌شد اما اکنون شرایط فرق کرده است. کمپانی مدیاتک به موفقیت‌های زیادی در زمینه تولید پردازنده دست یافته است که با محصول جدیدش، Helio X30، همه رقبا را به مبارزه دعوت می‌کند.
۱۳۹۵/۷/۳

یکی از خبرگزاری‌های چینی مدعی است که پردازنده مدیاتک Helio X30 بر پایه تراشه جدید TSMC تولید می‌شود. جالب است بدانید که این تراشه لیتوگرافی 10 نانومتری دارد؛ بدین معنا که چندین میلیون ترانزیستور با فاصله 10 نانومتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این موضوع می‌تواند روی قدرت پردازشی و همچنین مصرف بهینه انرژی تاثیر قابل توجهی داشته باشد. جالب است بدانید که پردازنده اپل A11 نیز بر پایه همین تراشه طراحی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون هلیو اکس30 با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

 

مدیاتک عموما با پردازنده‌های میان‌رده و بعضا پایین‌رده‌اش شناخته می‌شود که در قلب بسیاری از گوشی‌های چینی جای گرفته‌اند. سری هلیو آمده تا نشان دهد که مدیاتک می‌تواند با رقبای قدرتمندی همچون اسنپدراگون 820 نیز رقابت کند. علاوه بر هلیو اکس30 پردازنده دیگری به نام اکس35 نیز تولید می‌شود. نکته عجیب این‌که بین 30 و 35 گزینه اول قدرتمندتر و گزینه دوم اگرچه عدد بزرگ‌تری به خود اختصاص داده است، به عنوان برادر کوچک‌تر شناخته می‌شود.

image

 

 پس از معرفی کلی این محصول شاید بهتر است اندکی به اعداد و ارقام بپردازیم. هلیو اکس30 با 10 هسته‌ مجزا از همه نظر برای رقبا شاخ و شانه می‌کشد. از این تعداد دو هسته با معماری کورتکس A73 و فرکانس 2.8 گیگاهرتزی محاسبات سنگین را بر عهده دارند. چهار هسته دیگر از معماری A53 بهره می‌برند که با توجه به فرکانس 2.2 گیگاهرتزی وظیفه پردازش اطلاعات پس‌زمینه و کارهای معمولی را بر عهده دارند. با یک عملیات ساده ریاضی می‌توان فهمید که چهار هسته باقی مانده است که طبعا برای ذخیره انرژی و کارهای بسیار سبک طراحی شده‌اند؛ این هسته‌ها معماری A35 دارند و سرعتشان روی فرکانس 2 گیگاهرتز تنظیم شده است. اکس30 تا 8 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کند و همان‌طور که انتظار می‌رفت شتاب‌دهنده گرافیکی‌اش از خانواده PowerVR است.

image

 

در مجموع واضح است که مدیاتک با معرفی سری اکس30 قصد دارد پردازنده‌های کوالکام و سامسونگ در سال 2016 و 2017 را به مبارزه دعوت کند. احتمالا این سوال در ذهنتان شکل گرفته که با وجود رقبای قدری همچون کوالکام و سامسونگ دیگر چه کسی سراغ مدیاتک می‌رود؟ جالب است بدانید که قیمت تمام‌شده پردازنده‌های کمپانی کره‌ای و امریکایی بسیار گران است که برای جبران این موضوع یا باید قیمت گوشی را افزایش داد یا از حاشیه سود کاهید. در این شرایط واضح است که استفاده از پردازنده‌های مدیاتک برای کمپانی‌هایی نظیر میزو و شیائومی که همیشه به دنبال تولید پرچمدارانی ارزان‌قیمت هستند کاملا مناسب است.

نظر شما درباره این کمپانی چینی چیست؟ آيا مدیاتک قادر به رقابت با سامسونگ و کوالکام هست؟ گوشی شما از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کند؟

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

hamid dalton

۱۳۹۵/۷/۴
HTC One E9 Plus Mediatech

رامبد

۱۳۹۵/۷/۴
آینده ی پردازنده های مدیاتک بسیار روشنه. و این شرکت تایوانی در اینده ای نزدیک به یکی از برترین شرکت های تولید پردازنده تبدیل خواهد شد. و برتری مدیاتک اینه که قیمت پردازنده هاش رو معقول ارائه میده نه مثل کوالکام وسامسونگ که پول برندشون رو از جیب بی خبر مردم در میارن.....

Ehsan

۱۳۹۵/۷/۴
به نظر من مدیاتک آینده خیلی روشنی داره و داره چیپ های خیلی خوبی میسازه

reza.mllt

۱۳۹۵/۷/۳
سال 2013 بود که این کمپانی تایوانی با شتاب بالایی پیشرفت کرد
علی رقم رشد خوب ،محصولات مدیاتک چند مشکل اساسی دارند اول اینکه پردازندهای گرافیکی مورد استفاده در انهاست ،که به خوبی انتظارات را براورده نمیکنند
دومین مسأله عدم انتشار عمومی کدهای کرنل تراشه هاست ولی کوالکام با معرفی تراشه های جدید،کدهای توسعه یافته را بصورت عمومی منتشر می کند که این موضوع دست توسعه دهندگان را برای ارئه رامها باز گذاشته است
و بخاطر همین موضوع هم است که یکسری گوشیهای با این پردازنده ،بروزرسانی دریافت نمی کنند
و عدم پشتیبانی از باندهایی از شبکه های LTE است که حالا باید دید در اخرین تولیدش چیکار کرده ولی به شخصه دوست دارم پردازنده گوشیم کوالکام باشه.

آرش

۱۳۹۵/۷/۳
مصرف این پردازنده ها تا الان بالا تر از دو رقیب دیگش بوده.ضمن اینکه کیفیت دوربین در گوشی های با پردازنده مدیاتک پایینتره.حالا ببینیم این چی از اب در میاد