خانهاخبار
پیشرفت دوربین موبایل‌ها در طول ۹ سال را ببینید؛ اولین آیفون تا آخرین آیفون

پیشرفت دوربین موبایل‌ها در طول ۹ سال را ببینید؛ اولین آیفون تا آخرین آیفون

در ۹ سال تکنولوژی چقدر پیشرفت می‌کند؟ اگر از اپل بپرسید، می‌گوید آیفون ۷ از نظر گرافیکی ۲۴۰ برابر سریع‌تر از اولین آیفون است! ولی در زمینه دوربین چه چیزهایی در این ۹ سال تغییر کرده است؟ در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید تا با یک مقایسه جالب، دوربین اولین آیفون را با آیفون ۷ پلاس مقایسه کنیم.
۱۳۹۵/۶/۲۸
image

اگر حدود سه سال پیش از دوربین گوشی‌های هوشمند صحبت می‌کردیم و آنها را در بسیاری موارد جایگزینی خوب برای دوربین‌های کامپکت و بعضا حرفه‌ای می‌دانستیم، بحث در می‌گرفت و قطعا بسیاری حاضر به قبول کردن این موضوع نبودند. امروز اما داستان کمی متفاوت است، موبایل‌های جدید روز به روز با دوربین‌های بهتر و ویژگی‌های جدید در همین زمینه روانه بازار می‌شوند. اخیرا هم اپل سعی کرد با آیفون ۷ پلاس و دوربین دوگانه‌اش قدمی مثبت و رو به جلو در دنیای موبایل‌‌ها بردارد. اما قصد نداریم در مورد این موضوع صحبت کنیم.

بیایید نگاهی بیندازید و ببینید دوربین اولین نسل آیفون چقدر افتضاح بود! اغراق نمی‌کنیم؛ تنها اگر نگاهی کوتاه به عکس‌های اولین آیفون بیندازید، متوجه منظورمان می‌شوید. احتمالا با خود می‌گویید: این موضوع طبیعی است و اصلا چه دلیلی دارد گوشی ۹ سال پیش را با گوشی‌ای که چند روز از عرضه عمومی آن می‌گذرد مقایسه کنیم؟ خب راستش را بخواهید، تقریبا هیچ کس یادش نمی‌آید دوربین اولین آیفون چقدر بد بود.

image
  
image

(تصویر سمت راست مربوط به آیفون ۷ پلاس و تصویر سمت چپ مربوط به اولین نسل آیفون)

در هفته گذشته و با دیدن بررسی تخصصی وب‌سایت‌های مشهور از آیفون ۷، بار دیگر مشخص شد که دوربین یکی از فاکتورهای اصلی پرچمداران امسال اپل است. امسال حتی ورج تصمیم گرفت در بررسی تخصصی این گوشی عکس‌های گرفته‌شده با آیفون ۷ را علاوه بر آيفون ۶اس و گلکسی نوت۷ با دوربین‌هایی مثل Fujifil X-T10 و حتی Canon 5D Mark III مقایسه کند. البته که این مقایسه را نمی‌توان درست و منطقی دانست، ولی با وجود این توانایی‌های دوربین آیفون ۷ به خوبی نمایان شد.

اما احتمالا شما هم با ما هم‌نظر خواهید بود که مقایسه دوربین آخرین آیفون عرضه‌شده با اولین آیفون می‌تواند جالب باشد. کاملا مشهود است که در طول این ۹ سال چقدر در زمینه دوربین‌های موبایلی شاهد پیشرفت بوده‌ایم. این پیشرفت‌‌ها هم فقط در نتیجه نهایی عکس‌ها قابل مشاهده نیست. برای مثال دوربین آیفون ۲جی بسیار کند باز می‌شود، در نور کم اصلا نمی‌توان روی آن حساب کرد و حتی زمان لازم برای گرفتن هر عکس نیز از آیفون‌های امروزی بسیار بیشتر است. با همه اینها بله، ما هم قبول داریم این مقایسه عادلانه نیست و مثل پتکی بر پیکره اولین آیفون است؛ ولی دیدن نتایج آنها جالب است.

image
  
image

(تصویر سمت راست مربوط به آیفون ۷ پلاس و تصویر سمت چپ مربوط به اولین نسل آیفون)

عکاسی با اولین آیفون از یک جهت دیگر هیجان‌انگیز هم هست. شگفت‌انگیز است که می‌توان به‌وضوح حس کرد در طول این سال‌ها چقدر دوربین آیفون‌ها (و طبیعتا دیگر گوشی‌های موجود) پیشرفت کرده. درواقع سال ۲۰۰۷، آیفون یک «تلفن» انقلابی بود که به یک دوربین هم مجهز بود. اما امسال آیفون ۷ یک «دوربین بسیار خوب» به حساب می‌آید که می‌توانید با آن تماس هم برقرار کنید.

این عکس‌های بلوری و تار، که جزئیات زیادی هم به نمایش نمی‌گذارند، واقعا رقیب خوبی برای آیفون ۷ به حساب نمی‌آیند، ولی از طرف دیگر نماینده تصاویری از لحظات تاریخی جذاب‌اند که ما را یاد ۹ سال پیش و تکنولوژی‌های آن زمان می‌اندازند. بدون آنکه لازم باشد دوربین‌های موبایلی قبل از آیفون را در نظر بگیریم، می‌توان مشاهده کرد در همین ۹ سال هم راه زیادی پیموده‌ایم تا تکنولوژی به این سطح برسد.

image
  
image

(تصویر سمت راست مربوط به آیفون ۷ پلاس و تصویر سمت چپ مربوط به اولین نسل آیفون)

اگر مقایسه دوربین دو گوشی امروزی را مشاهده کنید، قطعا در متن آن شاهد آنالیز موارد مختلفی مثل میزان Shadow و Highlight، میزان روشنایی و همین طور کنتراست خواهید بود. اما اینجا خبری از این موارد نبود، چون اساسا وجود دوربین در گوشی در سال ۲۰۰۷ آنقدر ضروری به حساب نمی‌آمد که بخواهیم چنین انتظاراتی از اولین آیفون داشته باشیم. همین نکته که آن زمان می‌شد گوشی خرید و به این ترتیب یک دوربین هم همواره همراهتان باشد، خودش بزرگ‌ترین مزیت برای آیفون به حساب می‌آمد و بحث کیفیتی چندان مطرح نبود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (22 نظر)

re

۱۳۹۶/۲/۱۹
مگاپیکسل مهم نیست عزیزم

کیان

۱۳۹۵/۶/۲۹
خب چرا اینو با سامسونگای قدیمی انجام ندادن؟

سهيل

۱۳۹۵/۶/۲۹
احسنت محمدرضا احسنت من اولين راي مثبتتو بهت دادم

آرش مطلبی

۱۳۹۵/۶/۲۹
احتمالاً منظورشون پیشرفت دوربین های آیفون بوده

آرشا

۱۳۹۵/۶/۲۹
هدف این مطلب برداشت شما نیست، مطلب مقایسه برندهای برتر با دوربین ای برتر که نیست.... یاداوری مسیر پیشرفت و سیر تکامل صعودی علوم الکترونیک و فن آوری رو گوشزد میکنه