خانهاخبار
ضرر و زیان قابل توجه سامسونگ در پروژه گلکسی نوت 7

ضرر و زیان قابل توجه سامسونگ در پروژه گلکسی نوت 7

پس از آتش‌گرفتن نوت 7 در نقاط مختلف دنیا شاید عده‌ای فکر کنند که گوشی‌ها به سادگی پس گرفته می‌شوند و خسارت کاربران جبران می‌شود، اما ماجرا بسیار پیچیده‌تر از این‌هاست. تبلیغات بخش عظیمی از یک بنگاه اقتصادی را تشکیل می‌دهد که معمولا رقم‌های نجومی صرف آن می‌شود. البته سرمایه‌گذارانی که پول خود را از کمپانی بیرون می‌کشند نیز ضربه سنگینی به برند می‌زنند. در ادامه ضرر و زیان سامسونگ پیرو حوادث اخیر را بررسی می‌کنیم.
Invalid Date

حدودا دو هفته پیش بود که گلکسی نوت7، پرچمدار سری نوت و محبوب دل بسیاری از کاربران اندروید، معرفی شد. این فبلت به معنی واقعی کلمه «همه‌چیز تمام» بود. چند ماه پیش هم گلکسی اس7 و اس7 اج معرفی شده بودند که پس از فروشی موفق حالا همه چشم‌ها به نوت 7 دوخته شده بود تا 2016 را به رویایی‌ترین سال سامسونگ تبدیل کند. اینجا بود که کابوس سامسونگ شروع شد. طرفداران و حتی منتقدان با شنیدن اخبار انفجار گوشی در نقاط مختلف دنیا آنقدر گیج بودند که حتی توانایی هضم ماجرا را نداشتند. در این خبر به دنبال محاسبه ضرر و زیان سامسونگ از بازپس‌گیری، تعویض و عرضه مجدد گلکسی نوت7 هستیم. یک ماشین‌حساب کنارتان بگذارید، چون با اعداد نجومی سروکار داریم!

image

انفجارها شاید از یک نوت7 آبی‌رنگ شروع شد که نام و نشان درست و حسابی روی بدنه‌اش نداشت؛ عده‌ای معتقد بودند که کار دشمنان سامسونگ است و نوت7 واقعی نیست. به فاصله‌ای کوتاه چند انفجار دیگر رخ داد و توجه مدیران سامسونگ را نیز به خود جلب کرد. شاید عده‌ای از طرفداران همچنان ماجرا را انکار می‌کردند، اما طی سه روز گذشته اخبار عجیب و غریبی منتشر شد؛ از آتش‌گرفتن یک جیپ در امریکا و اتاق یک هتل در استرالیا شروع شد، اما معلوم نیست به کجا ختم می‌شود. پس از آن استفاده از نوت7 و شارژ دستگاه در خطوط هوایی استرالیا ممنوع اعلام شد، دو دستگاه اس7 اج نیز منفجر شدند که دادگاه رای به محکومیت سامسونگ داد و روز گذشته نیز باخبر شدیم که یک بچه شش‌ساله امریکایی در حال کار با نوت7 آسیب دیده و راهی بیمارستان شده است.

image

با تمام این تفاسیر شاید تصور کنید که اوضاع دیگر بدتر از این نمی‌شود، اما هنوز غول مرحله آخر مانده است! آیفون‌های 2016 چند روز پیش معرفی شدند و جمعه همین هفته روانه بازار می‌شوند. کاربران زیادی نوت7 خود را در پروژه تعویض گوشی از دست داده‌اند و حالا شدیدا به یک فبلت احتیاج دارند؛ خب چه انتخابی بهتر از آیفون 7 پلاس؟

image

شاید این سوال برایتان پیش آمده که ضرر و زیان این ماجرا برای سامسونگ چقدر است. سهام سامسونگ به کمترین میزان خود طی دو ماه گذشته رسیده و حدودا 14.3 میلیارد دلار از دست داده است! قیمت هر سهم 6.3 درصد کاهش یافته و به ارزشی معادل 1321 دلار امریکا رسیده است. این کمترین ارزش از تاریخ 12 ژوئیه 2016 تا امروز است.

image

در این میان سرمايه‌گذاران مشغول محاسبه زیان مالی سامسونگ و عوامل موثر در این زمینه هستند. به عنوان مثال سامسونگ پیش از شروع پروژه تعویض نوت7 حدودا 2.5 میلیون نسخه از این گوشی فروخته بود. گجت‌هایی که در بازار چین عرضه شده‌اند مشکلی ندارند و باتری‌شان از کمپانی دیگری تامین شده است. حالا بازپس‌گیری این تعداد گوشی، تعمیر و تعویض باتری، تحویل مجدد به مشتری، پس‌دادن پول مشتریانی که از خرید نوت7 پشیمان شده‌اند، تبلیغات مجدد برای مثبت‌سازی جلوه این فبلت و هزینه‌های سرسام‌آور دیگر به کابوس سامسونگ بدل شده‌اند. اما همیشه وقتی فکر می‌کنید بدتر از این نمی‌شود دوباره اتفاقی می‌افتد که قدر موقعیت قبلی را می‌دانید! هزینه مبارزه با تبلیغات منفی اپل و همچنین تبلیغ مجدد برای نسل‌های بعدی نوت هم می‌تواند رقمی نجومی باشد. عده‌ای از کاربران به تمام سری نوت بدبین شده‌اند که نظر آن‌ها به گوشی‌های بعدی این سری نیز باید جلب شود.

image

از تمام این‌ها که بگذریم صدمه‌ای که به وجهه سامسونگ وارد شده با دلار و ریال قابل اندازه‌گیری نیست. چیزی که قابل اندازه‌گیری است هزینه بازپس‌گیری گوشی‌هاست که معادل 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شده. بزرگ‌ترین ضربه نیز به سود حاصل از فروش گوشی می‌خورد که سامسونگ طبق تخمین‌ها چیزی حدود 4.5 میلیارد دلار (16 هزار میلیارد تومان!) سود از دست می‌دهد. موسسه Nomura Securities معتقد است که سود سه ماهه سوم با کاهشی 806 میلیون دلاری به عدد 2.8 میلیارد دلار نزدیک می‌شود.

image

در اینجا نقل قول دو کارشناس سرمایه‌گذاری را نیز منتشر می‌کنیم. آقای Greg Roh از موسسه HMC می‌گوید:

حتی اگر باتری نوت7 کاملا تعویض و تعمیر شود، باز هم هیچ‌وقت فروشش به چیزی که در ابتدا تخمین زدیم نمی‌رسد. درضمن وجهه گوشی‌های بعدی سامسونگ نیز خدشه‌دار شده و هزینه سرسام‌آوری برای تبلیغات باید پرداخت شود تا دوباره نظر کاربران تغییر کند.

آقای Lee Seung-Woo کارشناس و آنالیزور IBK Securities نیز معتقد است:

چند روز پیش عده‌ای می‌گفتند که نوت7 قطعا بهترین اسمارت‌فون دوران‌هاست، اما با رخدادهای اخیر می‌توان گفت نوت7 بدترین گوشی تاریخ انتخاب خواهد شد!

 

نظر شما درباره اتفاقات اخیر چیست؟ آیا سامسونگ بالاخره می‌تواند از زیر سایه این حجم از تبلیغات منفی خارج شود؟ اگر قبلا قصد خرید نوت7 را داشته‌اید، آیا هنوز هم به خرید آن علاقمندید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (35 نظر)

ناشناس

۱۳۹۵/۶/۲۳
خداوکیلی این مورد که برای نوت ۷ پیش اومده ذره ای از محبوبیت سامسونگ از نظر من کم نشده الان هم منتظر نسخه جدید هستم . حالا هی بگید سامسونگ فلان کرد .

vahid.1373

۱۳۹۵/۶/۲۳
به فکر سلامتیت هم باش.اتفاق یک بار میفته

Hossein Z2

۱۳۹۵/۶/۲۳
آخی...
میگم چند تا از اینا رو بدیم داعش به دردش میخوره
واسه انفجار انتحاری خیلی عالیه Just SONY
غول تکنولوژی دنیا

vahid.1373

۱۳۹۵/۶/۲۳
like

ali

۱۳۹۵/۶/۲۳
والا سامسونگ اون موقع که داشت خوب پیش میرفت یه روز در میون گوشی جدید معرفی میکرد. الان واسه جبران خسارت فکر کنم هر نیم ساعت یه بار گوشی معرفی کنه!:)))