سرویس خبر
17 شهریور 1395 ساعت 19:21
8 نظر

 

واردات خودرهای بالای 2500 سی‌سی آزاد می‌شود یا نه؟

روز گذشته، دیوان عدالت اداری به برخی خودروهای بالای 2500 سی‌سی مجوز واردات داد که باعث ایجاد تفسیرهای متفاوتی از این مجوز جنجالی شده است.

داستان ممنوعیت چیست؟

اصل داستان به نیمه دوم سال 1391 برمی‌گردد؛ خروج ارز از کشور که به تهدیدی جدی برای دولت قبل تبدیل شده بود، سناریوی ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را روی زبان دولتی‌ها انداخت تا اینکه نهایتا از اواسط پاییز 1391 این سناریو اجرایی شد و این خودروها در گروه 10 قرار گرفتند. اما طبق آمار گمرک بعد از این ممنوعیت، همچنان امکان ورود این خودروها به کشور وجود داشت. جدول زیر گویای این موضوع است.

  سال 89 سال 90 سال 91 سال 92 سال 93

تعداد واردات

خودروهای بالای 2500سی‌سی

23,763 18,604 16,239 4,015 133

مصوبه سال 91 شکاف‌های قانونی متعددی داشت از جمله اینکه برخی افراد خاص (ازجمله قهرمانان ورزشی، نخبگان و جانبازان) و همچنین برخی ساکنیان جزایر (باهدف تشویق و کمک به آن‌ها) همچنان مجوز واردات داشتند. به همین دلیل این مصوبه مجددا در اواخر تابستان 93 اصلاح شد و دولت عملا همه درهای ورودی کشور را به روی این خودروهای ممنوعه بست. این مصوبه تکمیلی دو نتیجه مهم داشت؛ اول اینکه خودروهای ممنوعه بعد از متروکه‌شدن دیگر امکان فروش مجدد ندارند و حتما باید مرجوعه شوند. دوم اینکه تبدیل خودروهای ممنوعه از پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی دیگر امکان‌پذیر نبود.

چرا 2500 سی‌سی؟

از همان چندسال پیش کارشناسان شروع به انتقاد از این طرح کردند چون معیار حجم انجین، معیاری منطقی برای لوکس‌بودن یا نبودن خودروها نیست؛ درست مثل اتفاقی که برای ب‌ام‌و i8 رخ داد و بسیاری از آن سواستفاده کردند. جالب اینجاست که بعد از گذشت 4 سال از تصویب این طرح هنوز هم نمی‌دانیم که معیار 2500 سی سی را مسئولان وزارت صنعت از کجا و بر چه اساسی آورده‌اند. با این حال هنوز هم یک احتمال جالب برای ممنوعیت واردات این خودروها وجود دارد؛ 10 روز پس از مصوبه تکمیلی سال 93، آقای کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران، در مصاحبه تلویزیونی خود گفته بود: 

پیش از این 63% خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500 سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود 600 میلیون دلار بود در حالیکه این رقم امسال (سال 93) به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد.

برداشتی که از جمله فوق می‌توان داشت این است که عدد 2500 سی‌سی برای دولتی‌ها تنها بهانه‌ای بود تا به هر طریقی که می‌توانند جلوی واردات خودروها را بگیرند!

  سال 90 سال 91 سال 92 سال 93 سال 94

تعداد واردات

(هزار دستگاه)

40 44.3 77.8 102.6 51.5

ارزش واردات

(میلیون دلار)

824 1084 1621 2128 1232

ماجرای رای جنجالی دیوان

روز گذشته، 16 شهریورماه، رسانه‌ها تیتیر زدند که دیوان عدالت اداری با 57 رای، ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سیسی را لغو کرد. با رای جدید دیوان، خیلی‌ها غافلگیر شدند از جمله دولتی‌ها. آنها سال گذشته پیشنهاد انجمن واردکنندگان خودرو برای تغییر معیار ممنوعیت را رد کردند؛ این انجمن پیشنهاد داده بود تا معیار ممنوعیت واردات، اول براساس قیمت و دوم براساس مصرف سوخت باشد که دولتی‌ها آن‌را نپذیرفتند.

اما این رای دیوان مبنی بر آزادبودن واردات خودروهای ممنوعه نیست. اگر یادتان باشد بعد از مصوبه سال 91 انبوهی از خودروهای ممنوعه در گمرکات کشور بی‌تکلیف شدند. برای رفع این مشکل، دولتی‌ها تبصره تازه‌ای زدند که بعدها درمیان مردم به اصطلاحا به قبض انبار معروف شد؛ خودروهای ممنوعه‌ای که در گمرک بودند و قبل از مصوبه 91 قبض انبار گرفته بودند با این تبصره جدید و در ازای پرداخت دوبرابری تعرفه آزاد شدند. اما این تبصره در مصوبه تکمیلی سال 93 لغو شد. از زمان مصوبه تکمیلی سال 93 دقیقا 137 خودروی ممنوعه در گمرکات کشور درحال خاک‌خوردن بودند و دولت نمی‌دانست که با آن‌ها چه کند. ولی حالا با رای جدید دیوان، امکان آزادشدن این خودروها فراهم شده است. آقای رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، در مورد این رای می‌گوید:

آندسته از واردکنندگانی که خودروهای خود را پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کردند شکایاتی را برای ترخیص خودروها به دیوان مطرح کرده بودند که دیوان با بررسی این موضوع امکان ترخیص این خودروها را فراهم کرده است. رأی دیوان به هیچ عنوان به‌معنای لغو ممنوعیت واردات تمام خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیست.

به همین دلیل ظاهرا رای جدید دیوان صرفا برای تعیین تکلیف خودروهایی است که در گمرک مانده‌اند.

خودروهای ممنوعه چگونه آزاد می‌شوند؟

باتوجه به تازه‌بودن این اتفاق هنوز خبر دقیقی در مورد چگونگی شرایط ورود خودروهای بالای 2500 سی سی در دسترس نیست. اما تا زمانیکه مصوبه تازه‌ای از دولت برای ترخیص ممنوعه‌ها اعلام نشود، ملاک ترخیص همان شرایط سال 91 است؛ یعنی پرداخت دو برابری تعرفه با این تفاوت که در آن سال تعرفه عادی 70% بود و ممنوعه‌ها باید 140% پرداخت می‌کردند ولی حالا تعرفه مصوب سال 95 معادل 55% است و ممنوعه‌ها شاید دوبرابرش را بپردازند. آقای دلیری، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، در این‌باره می‌گوید:

در حال حاضر 137 خودروی بالای 2500 سی‌سی متروکه وجود دارد که برنامه‌ریزی برای صادرات آن‌ها شروع شده بود که با مصوبه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باید از طریق مزایده فروخته شود و اگر امکان مزایده نداشت در مذاکره با صاحبان آن‌ها فروخته می‌شود. صاحبان خودرو می‌توانند خودشان در برگزاری مزایده، خودروی خود را خریداری کنند اما اولویتی برای صاحبان کالا وجود ندارد و با بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد.

اگر روزی واردات ممنوعه‌ها آزاد شود ...

بیایید تصوری خیالی کنیم! تصور کنیم اگر رای دیوان، برای همه خودروهای ممنوعه بود باید چشم به راه چه خودروهایی برای ورود به بازار کشورمان می‌شدیم. درمیان این خودروها، نام‌هایی هستند که شانس ورودشان بیشتر از بقیه است. این نام‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. لیست بلندبالای این خودروها بصورت مفصل در کالایاب خودرو 35 (ویژه نامه شاسی‌بلند) و همچنین کالایاب خودرو 36 (ویژه نامه پسابرجام) منتشر شده است.

ردیف برند مدل پیشرانه قیمت تقریبی پایه
1 مرسدس بنز GLS450 2017 6 سیلندر - 3.0 لیتری 67000 دلار
2 مرسدس بنز GLE400 Coupe 2017 6 سیلندر - 3.5 لیتری 66000 دلار
3 مرسدس بنز  2017 GLE350 6 سیلندر - 3.5 لیتری 52000 دلار
4 مرسدس بنز GLC300 2017 4 سیلندر - 2.0 لیتری 39000 دلار
5 مرسدس بنز S500 2017 8 سیلندر - 4.6 لیتری 91000 دلار
6 مرسدس بنز CLS 350 BlueEFFICIENCY 2017 6 سیلندر - 3.0 لیتری 85000 دلار
7 مرسدس بنز E400 2017 6 سیلندر - 3.0 لیتری 65000 دلار
8 مرسدس بنز SL350 2017 6 سیلندر - 3.0 لیتری 105000 دلار
9 ب‌ام‌و X6 xDrive35i 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 63000 دلار
10 ب‌ام‌و X6 xDrive50i 2016 8 سیلندر - 4.4 لیتری 76000 دلار
11 ب‌ام‌و X5 xDrive35i 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 60000 دلار
12 ب‌ام‌و 740i 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 95000 دلار
13 ب‌ام‌و 640i 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 80000 دلار
14 ب‌ام‌و 535i 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 57000 دلار
15 ب‌ام‌و 340i 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 45000 دلار
16 پورشه Panamera 2016 6 سیلندر - 3.6 لیتری 78000 دلار
17 پورشه Cayenne S 2016 6 سیلندر - 3.6 لیتری 76000 دلار
18 پورشه Macan S 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 55000 دلار
19 پورشه 911Carrera 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 89000 دلار
20 پورشه Cayman 2016 6 سیلندر - 2.7 لیتری 57000 دلار
21 مزراتی GranTurismo Sport 2017 8 سیلندر - 4.7 لیتری 132000 دلار
22 مزراتی GranCabrio 2017 8 سیلندر - 4.7 لیتری 145000 دلار
23 مزراتی Quattroporte S 2017 6 سیلندر - 3.0 لیتری 100000 دلار
24 مزراتی Ghibli 2017 6 سیلندر - 3.0 لیتری 70000 دلار
25 لکسس LX570 2016 8 سیلندر - 5.7 لیتری 89000 دلار
26 لکسس RX350 2016 6 سیلندر - 3.5 لیتری 45000 دلار
27 لکسس GS350 2016 6 سیلندر - 3.5 لیتری 45000 دلار
28 لکسس ES350 2016 6 سیلندر - 3.5 لیتری 39000 دلار
29 میتسوبیشی Pajero 2016 6 سیلندر - 3.0 لیتری 30000 دلار
30 نیسان Maxima 2016 6 سیلندر - 3.5 لیتری 35000 دلار
31 نیسان Murano 2016 6 سیلندر - 3.5 لیتری 32000 دلار
32 تویوتا Landcruiser 2016 6 سیلندر - 4.0 لیتری 55000 دلار
34 تویوتا Prado 5-door 2016 6 سیلندر - 4.0 لیتری 40000 دلار
35 تویوتا Prado 3-door 2016 4 سیلندر - 2.7 لیتری 33000 دلار
36 تویوتا Fortuner 2016 6 سیلندر - 4.0 لیتری 35000 دلار
37 تویوتا Fortuner 2016 4 سیلندر - 2.7 لیتری 27000 دلار
38 تویوتا Aurion 2016 6 سیلندر - 3.5 لیتری 30000 دلار
39 سانگ یانگ Rexton 2016 6 سیلندر - 3.2 لیتری 21000 دلار
40 هیوندای Equus 2016 8 سیلندر - 5.0 لیتری 61000 دلار
41 هیوندای Genesis 2016 6 سیلندر - 3.8 لیتری 39000 دلار
41 هیوندای Genesis Coupe 2016 6 سیلندر - 3.8 لیتری 38000 دلار
42 کیا Cadenza 2016 6 سیلندر - 3.3 لیتری 33000 دلار
43 هیوندای Azera 3.3GDI 2016 6 سیلندر - 3.3 لیتری 34000 دلار
 

در کانال‌های اینستاگرام و تلگرام ما، خبرهایی هست که شما از آن بی‌خبرید!




نظرات کاربران

در حال بارگذاری