سرویس خبر
24 مرداد 1395 ساعت 14:38
3 نظر

شانزدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد 1395

در نمایشگاه خودرو مشهد چه گذشت؟

هفته گذشته شانزدهمین دوره نمایشگاه مشهد برگزار شد. با گزارش تصویری این نمایشگاه همراه ما باشید.

روزهای دوشنبه تا جمعه هفته گذشته، هجدهم تا بیست و دوم مردادماه 95، خراسان رضوی میزبان شانزدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد بود؛ نمایشگاهی که سال‌هاست در تلاش است به بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو ایران تبدیل شود. نمایشگاه امسال، که در ساعات 17 تا 23 درب‌هایش به روی بازدیدکنندگان گشوده بود، در فضایی به مساحت 14 هزار مترمربع برگزار شد و علاوه‌بر آن بیش از 2 هزار مترمربع نیز فضای باز نمایشگاهی داشت. تصاویر زیر، که از رسانه‌های مختلف جمع‌آوری شده، گوشه‌ای از حال‌وهوای نمایشگاه مشهد را نشان می‌دهد.

به گفته آقای ارکانی، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی مشهد، امسال 16 خودروساز از کشورهای آلمان، ژاپن، کره جنوبی، انگلیس و چین به همراه شرکت‌های داخلی حضور داشتند. شرکت‌کنندگان این نمایشگاه در بخش خودروهای سواری همگی از تولیدکنندگان تهرانی بودند، اما در بخش خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین 60% از تهران، 30% از آذربایجان غربی، 5% از خراسان رضوی و 5% نیز از اصفهان بودند. در بخش قطعات و لوازم جانبی نیز 115 تولیدکننده داخلی حضور داشتند که 70% آن‌ها از تهران آمده بودند.

غرفه ایران خودرو: پژو، رنو، چانگان و سوزوکی

حضور ایران خودرو با محصولات جدیدش در نمایشگاه مشهد به این معنی بود که شرکت تازه‌تاسیسش با پژو، ایکاپ، خیلی زود روی غلتک افتاده و کارش را شروع کرده است. صرف‌نظر از ایکاپ، خود ایران خودرو نیز این روزها حال و روز خوبی دارد، چراکه به گفته مصطفی خان کرمی، معاون فروش و بازاریابی این شرکت، امسال فروش محصولات ایران خودرو 50% بیشتر از سال 94 و 26% بیشتر از سال 93 بوده است.

اما مهم‌ترین خبری که ایران خودرو در نمایشگاه امسال داشت اعلام قیمت نهایی پژوهای جدید بازار بود. در مورد کپچر نیز ایران خودرویی‌ها گفتند در مرحله اول پیش‌فروش رنو کپچر تمام خودروها تحویل مشتریان داده شده و به‌زودی نیز مرحله دوم پیش‌فروش این خودرو آغاز می‌شود.

در مرحله جدید پیش فروش رنو کپچر، قیمت خودرو بدلیل داشتن آپشن‌های اضافی (یا اجباری!) به 110 میلیون تومان رسیده است.

سومین خبر ایران خودرو نزدیک بودن زمان تحویل H30 Cross بود. این خودرو قیمت 44 میلیون تومانی دارد و به همین دلیل از آن به‌عنوان ارزان‌ترین اتومات ایران یاد می‌شود. H30 کراس محصول دانگ فنگ است، روی پلتفرم پژو 308 ساخته شده و از انجین TU5 با حجم 1.6 لیتر و قدرت 105 اسب بخار نیز بهره می‌برد.

دانگ فنگ H30 Cross تاکنون بیش از 26000 پیش فروش (برای تحویل تا پایان خرداد 96) داشته است و اولین سری تولیدی آن از شهریورماه جاری بدست مشتریان می‌رسد.

چهارمین خبر ایران خودرو درباره تولید سه مدل جدید از یاران قدیمی‌اش بود. اول اینکه تولید فیس لیفت سوزوکی از ابتدای مردادماه شروع می‌شود و به‌زودی شرایط فروش آن اعلام می‌شود. دوم اینکه دنا با انجین توربوشارژ و سانروف قرار است با قیمت 48 میلیون تومان به بازار بیاید. سوم اینکه فیس لیفت تندر 90 امسال جایگزین تندر 90 اتومات خواهد شد.

غرفه سایپا؛ سیتروئن، برلیانس و چانگان

فرانسوی‌ها در نمایشگاه مشهد دو دسته شده بودند: پژو و رنو در غرفه ایران خودرو و سیتروئن در غرفه سایپا! هرچقدر که ایران خودرو با پژوهایش سروصدا کرد، سایپا هم با سیتروئن‌هایش نظر بازدیدکنندگان را جلب کرد. مهم‌ترین محصول سایپا، که امید زیادی به موفقیتش دارد، سیتروئن C4L است که اسفندماه سال گذشته نیز در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شده بود.

سیتروئن C4L قرار است جای خالی زانتیا را در بازار ایران پر کند.

دومین محصول سایپا نسخه شاسی‌بلند C4 بود؛ یعنی سیتروئن C4 Aircross. این شاسی‌بلند جمع‌وجور در سال 2012 معرفی شد. نکته جالبی که در مورد ایرکراس وجود دارد این است که پلتفرم یکسانی با پژو 4008 دارد و جالب‌تر اینکه خود 4008 نیز روی پلتفرم میتسوبیشی ASX ساخته شده! قیمت ایرکراس هنوز مشخص نشده، اما هرچه باشد کمتر از 150 میلیون تومان نخواهد بود. این یعنی ایرکراس در محدوده قیمتی بسیار خطرناکی است، چراکه کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX و ام‌جی GS نیز در آن حضور دارند.

ایر کراسی که در مشهد رونمایی شده بود دو ویژگی داشت؛ اول اینکه مجهز به انجین 2 لیتری 150 اسبی بود و دوم اینکه سیستم محرکه AWD داشت.

سومین محصول سایپا شاسی‌بلند جمع‌وجور دیگری از سیتروئن بود که C3 XR نام داشت. این فرانسوی یکی از جدیدترین شاسی‌بلندهای سیتروئن محسوب می‌شود، چراکه تنها 2 سال از عرضه آن به بازار می‌گذرد. عرضه C3 XR در کنار C4 Aircross در ایران شاید منطقی به نظر نرسد ولی وقتی فهمیدیم که C3 XR پلتفرم مشترکی با پژو 2008 دارد که از زمستان امسال وارد خط تولید ایران خودرو می‌شود، دلیل اصرار سایپا را فهمیدیم! پلتفرم مشترک می‌تواند هزینه تولید هردو طرف را کمتر کند. C3 XR دو انجین 1.6 لیتری دارد که یکی 115 اسبی و دیگری به لطف وجود توربو 165 اسبی است. نسخه‌ای که در مشهد رونمایی شد خوشبختانه از مدل توربو بود و گیربکس 6 سرعته اتومات داشت.

C3 XR هنوز قیمتگذاری نشده است ولی میگویند کمتر از 90 میلیون تومان قیمت دارد که در اینصورت باید با رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی رقابت کند.

چهارمین محصول سایپا سیتروئن C6 است. C6، که نسل قبلی‌اش یک افتضاح کامل بود و فروش بسیار اندکی داشت، در سال جاری میلادی تغییر نسل داد. نسل دوم C6 بی‌نهایت زیباتر و شیک‌تر از نسل قبلی است و به صورت مشکوکی به فولکس‌واگن فیتون هم شبیه است! C6 جدید واقعا یک خودرو جدید نیست، چراکه آن را روی پلتفرم دانگ فنگ Fengshen A9 ساخته‌اند که خود آن هم روی پلتفرم معروف EMP2 پژو سیتروئن ساخته شده است. حالا سایپا در فکر عرضه این سدان نیمه‌لوکس در ایران است و شاید برای کم‌کردن روی رنو تالیسمان هم که شده دست به واردات انبوه آن بزند. سیتروئن C6 اگر به ایران بیاید انجین 1.8 لیتری 204 اسبی با گیربکس 6 سرعته اتومات خواهد داشت.