خانهاخبار
با اولین اسمارت‌فون مجهز به سنسور اثر انگشت آشنا شوید

با اولین اسمارت‌فون مجهز به سنسور اثر انگشت آشنا شوید

اسمارت‌فون‌ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند که آخرین نمونه آن‌ها فبلت گلکسی نوت 7 است. همه ما ابتدا با گوشی‌های ساده شروع کرده‌ایم، اما شاید یادمان رفته باشد چند سال پیش تکنولوژی چهره کاملا متفاوتی داشت و گوشی‌ها به ابرکامپیوتر شبیه نبودند!
۱۳۹۵/۵/۱۸

سرعت پیشرفت تکنولوژی با گذشت زمان باورنکردنی می‌شود. در ابتدا عبور از نمایشگرهای بی‌کیفیت به LCDهای رنگی یک پیشرفت فوق‌العاده بزرگ محسوب می‌شد، اما امروزه در فاصله یک‌ساله میان معرفی ال‌جی جی 2 و جی 3 رزولوشن نمایشگرها از FHD به QHD تغییر کرد و میلیون‌ها پیکسل به تار و پود نمایشگر گوشی اضافه شد. به همین ترتیب پردازنده‌های قدرتمند هشت‌هسته‌ای در دل میان‌رده‌های بازار جای می‌گیرند و حتی نمایشگری با قابلیت نشان‌دادن تصاویر 4K در اکسپریا زد5 پریمیوم قرار می‌گیرد. سرعت بالای پیشرفت باعث می‌شود بسیاری از نکات ریز و تلاش‌های بی‌وقفه محققان و دانشمندان کمپانی‌های مختلف نادیده گرفته شود. شاید با نگاهی به پرچمدار 2011 موتورولا و امکانات نه‌چندان دل‌چسب آن قدر گوشی‌های جدید خودمان را بدانیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

چنان که پیش‌تر هم در مقاله‌ای اشاره کرده بودیم، در حالی که اکثر کاربران خیال می‌کنند سنسور اثر انگشت را اپل با معرفی آیفون 5اس به بازار آورد باید بگوییم که این‌گونه نیست و موتورولا کمپانی پیشرو در این زمینه بود. سال 2011 یک گوشی قدرتمند(!) به نام Atrix 4G روانه بازار شد که محصول موتورولا بود و توسط اپراتور امریکایی AT&T پشتیبانی می‌شد. همان‌طور که از نامش پیداست، از اتصالات پرسرعت 4G پشتیبانی می‌کرد و مهم‌تر این‌که به یک سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز بود.

image

شاید برایتان این سوال پیش بیاید: در حالی که سال 2011 سنسور تشخیص اثر انگشت روانه بازار شد چرا اپل و اچ‌تی‌سی تا سال 2013 صبر کردند و هیچ کمپانی دیگری از این تکنولوژی در محصولاتش استفاده نکرد؟ جواب سوال شما ساده است: سنسور آتریکس به معنی واقعی کلمه افتضاح (!) بود و کارکردن با آن بسیار دشوارتر از چیزی بود که به فکرتان برسد. این سنسور در بالا و قاب پشت گوشی در دکمه پاور جای گرفته بود که عملکرد ضعیفی داشت و توسعه آن دو سال برای اپل طول کشید تا به مرحله قابل استفاده و کاربردی برسد. این سنسور آنقدر با انتقاد کاربران و کارشناسان مواجه شد که نه تنها بقیه شرکت‌ها، بلکه موتورولا هم از استفاده مجدد آن منصرف شد و در گوشی‌های بعدی این کمپانی تا چند سال پس از آن قرار نگرفت.

image

آتریکس، که پرچمداری باصلابت شناخته می‌شد، به پردازنده NVIDIA Tegra 2 مجهز شده بود که دو هسته یک گیگاهرتزی داشت. جالب است بدانید آتریکس جزو اولین گوشی‌هایی بود که به پردازنده‌ دو هسته‌ای مجهز شدند. حدودا یک ماه پیش از آن نیز LG Optimus 2X با همین پردازنده روانه بازار شده بود.

image

از جمله دیگر مشخصات آتریکس باید به نمایشگر 4 اینچی با رزولوشن 540 در 960 پیکسل، فضای رم 1 گیگابایتی، دوربین اصلی 5 و دوربین جلو 3 مگاپیکسلی و باتری 1930 میلی‌آمپرساعتی اشاره کرد. نکته جالب این‌که یک داک جداگانه هم با آتریکس به فروش می‌رسید که با اتصال آن به لپ‌تاپ، تصویر گوشی 4 اینچی در مانیتور 11.6 اینچی آن قابل مشاهده بود. قیمت اعلام‌شده برای آتریکس حدودا 500 دلار بود که امکاناتش با گوشی‌های 100 دلاری امروزی هم قابل مقایسه نیست. اگر تمایل دارید، می‌توانید بررسی تخصصی این گوشی را که پنج سال پیش در جی‌اس‌ام منتشر شده مطالعه کنید!

image

با خواندن این مطالب و فرو رفتن در اعماق تاریخ چند ساله تلفن‌های هوشمند شاید به این فکر بیفتید که چرا باتری گوشی‌ها آن‌طور که انتظار می‌رود پیشرفت نکرده است‌. پردازنده‌های دو هسته‌ای 1 گیگاهرتزی به هشت‌هسته‌ای‌هایی با فرکانس بیش از 2 گیگاهرتز تبدیل شده‌اند، فضای رم گوشی‌ها از 512 مگابایت به 6 گیگابایت رسیده و نمایشگرها از کیفیت پایین‌تر از HD به 4K رسیده‌اند، اما باتری‌ها همچنان همان نتیجه‌ای را نشان می‌دهند که سال‌ها پیش نشان می‌دادند. نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما بهتر نیست کمپانی‌ها به جای رم 6 گیگابایتی، که هیچ کاربردی برای هیچ قشری از کاربران ندارد، سرمایه خود را بر بهبود طول عمر باتری گوشی متمرکز کنند؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

Ali

۱۳۹۵/۵/۲۳
کسی این حرف رو نزد ولی مشخصه شما با htc مشکل داری

آريا

۱۳۹۵/۵/۲۲
من توي اون عقل و تفكرت موندم يه چند بار ديگه متن و بخون ميفهمي نوشته كاربرا فكر ميكنن اولين گوشي مجهز به سنسور اثر انگشت ايفون ٥ اس هس در حالي كه اينجوري نيس . و در ضمن همه ما ميدونيم كه اول مايكروسافت از عنبيه چشم استفاده كرد پس يكم فكر كن بعد حرف بزن

hashtakgholi

۱۳۹۵/۵/۱۹
ببخشید میشه اسم گوشی رو بگید مام بدونیم

yh

۱۳۹۵/۵/۱۹
بله کاملا درسته.... علت این که تو این لیست نیست همون سیستم عاملشه که سیستم عامل ویندوز 7 به پایین رو جزو اسمارت فون قرار نمیدن

فرشاد

۱۳۹۵/۵/۱۸
اولین گوشی سنسور اثر انگشت داشت گوشی کره ای pantec g500 بود.تاشو بود و سنسور بالا صفحه کلید جا داشت و سال 1384 به بازار اومد.میتونید مطلبو از سایت خود شرکت نامبرده جستوجو کنید