خانهاخبار
7 تعهدی که ندانسته در اینترنت امضا کرده‌اید!

7 تعهدی که ندانسته در اینترنت امضا کرده‌اید!

همه ما در سایت‌ها و سیستم‌هایی عضو هستیم که هنگام عضویت با زدن یک تیک، قوانین آن‌ها را پذیرفته‌ایم. اما چقدر با محتوای این قوانین آشنا هستیم؟
۱۳۹۵/۵/۱۷
image

پیش از نصب هر نرم‌افزار یا ثبت‌نام در هر نوع سایت، لازم است که با قوانین استفاده از سرویسی که سرویس‌دهنده به شما ارائه می‌دهد موافقت کنید. این قوانین به صورت متنی بلند بالا رو به روی شما قرار می‌گیرد و در آن نوشته شده است که شما مجاز به انجام چه کاری هستید، چه کارهایی را نمی‌توانید انجام دهید و سرویس‌دهنده چه مسئولیت‌هایی را از خود سلب کرده است. قوانینی که اگر بخواهید از آن سرویس استفاده کنید به ناچار باید قبولشان کنید.

قوانینی هستند که بسیار روشن و واضحند. برای مثال شما تعهد می‌دهید که «ویروسی بر روی سرور‌های سرویس‌دهنده آپلود نمی‌کنید» یا «محتوای داخل سیستم را به هیچ طریقی کپی نمی‌کنید، تغییر نمی‌دهید یا به فروش نمی‌رسانید». با این حال قوانینی هستند که آنچنان بدیهی نیستند ولی شما پیش‌تر با آن‌ها موافقت کرده‌اید.

در این مطلب تعدادی از قوانین جالب سایت‌های مشهور اینترنتی را که بدون دانستن با آن‌ها موافقت کرده‌اید، معرفی می‌کنیم.

 

1. فیس‌بوک مالک تمام پست‌های شماست

image

«شما مجوزی غیر انحصاری، قابل انتقال به غیر، بدون بهره مالکانه و جهانی به ما می‌دهید تا از هر محتوایی که پست کرده‌اید یا با آن در ارتباطید استفاده کنیم»

این تعهد ثقیل به زبان ساده اینگونه است: اگر شما چیزی در فیس‌بوک پست کنید، فیس‌بوک حق این را دارد که با آن هر کاری دوست دارد بکند. یعنی می‌تواند از پست‌های شما برای اهداف تجاری استفاده کند یا اطلاعات شما را به شرکت‌های تبلیغی بدهد و چیزهایی بیش از این. حتی شما موافقت کرده‌اید که فیس‌بوک می‌تواند این مجوز را با اختیار خود به سازمانی دیگر اعطا کند.

طبق بند زیر نیز شما موافقت کرده‌اید که اگر مطلبی را به صورت عمومی (Public) منتشر کردید، هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.

«هنگامی که شما محتوا یا اطلاعاتی را تحت تنظیمات عمومی منتشر می‌کنید به آن معنی است که به هر کسی، حتی افرادی که عضو فیس‌بوک نیستند، اجازه داده‌اید به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد، از آن استفاده کند و از طریق آن با شما مرتبط شود»

 

2. اسنپ‌چت از شما می‌خواهد که جانتان را برای ثبت تصویر به خطر نیندازید

image

«از سرویس‌های ما به گونه‌ای استفاده نکنید که مانع از پیروی شما از قوانین ترافیکی یا سلامتی شود. علاوه بر این هرگز خودتان یا دیگران را تنها برای ثبت محتوای تصویری به خطر نیندازید»

اگر بخواهید با سرعت بالا در اتوبان رانندگی کنید و در همان حین با عقربه سرعت ماشینتان یک اسنپ ثبت کنید، ممکن است دچار حادثه رانندگی بدی شوید. ممکن است فکر کنید که این حرکت بسیار احمقانه است اما باید بگوییم که اخیرا چنین حادثه‌ای رخ داده است. به همین دلیل اسنپ‌چت برای رفع مسئولیت از استفاده‌های نادرست این‌ چنینی از گوشی‌های موبایل، از شما می‌خواهد که قوانین را نشکنید یا مردم را در معرض خطر قرار ندهید.

این بند قوانین اسنپ‌چت نه تنها باعث سلب مسئولیت این اپلیکیشن است، بلکه در صورتی که اثبات شود آن را نقض کرده‌اید ممکن است حساب کاربری شما از سوی سیستم مسدود شود.

 

3. نباید کاربران اینستاگرامی را تعقیب کنید!

image

«شما نباید افراد را در اینستاگرام بدنام کنید، تعقیب کنید، برایشان قلدری کنید، آن‌ها را آزار دهید، تهدید کنید، بترسانید یا هویتشان را جعل کنید»

قوانین اینستاگرام در این زمینه کاملا روشن است. اگر در کامنت یا دایرکت مسیج، کاربری را تهدید کنید یا به او اهانت کنید یا حتی پیام‌های متعددی بفرستید که باعث آزار و اذیت او شود، از نظر اینستاگرام متخلف هستید و امکان مسدود شدن حساب شما در صورتی که فرد مذکور گزارش تخلف شما را به اینستاگرام بدهد، وجود دارد.

 

4. لینکدین به شما اجازه دروغگویی نمی‌دهد

image

«شما قبول می‌کنید که تمامی اطلاعات پروفایلتان بر اساس حقیقت باشد»

دروغگویی هیچگاه خوب نیست اما وقتی پای رزومه در میان است، بدی‌اش چند برابر می‌شود.

به خاطر سیستم لینکدین و اینکه می‌خواهد محیطی قابل اعتماد و معتبر برای پیدا کردن کار باشد، این وب‌سایت از همه می‌خواهد که راستگو باشند و در مورد سوابقشان حقیقت را بگویند. اگر به هر نحوی به لینکدین ثابت شود که همه یا بخشی از اطلاعات پروفایلتان معتبر نیست، باید با حساب لینکدین خود و تمامی ملحقاتش خداحافظی کنید.

 

5. اینستاگرام هر وقت که بخواهد می‌تواند شما را مجبور به تغییر شناسه کاربریتان کند

image

«ما این حق را برای خود قائل هستیم که به هر دلیلی، هر کاربری را که بخواهیم مجبور به تغییر شناسه کاربریش کنیم»

بر اساس این بند، شناسه کاربری هیچ کدام از کاربران اینستاگرام امنیت نخواهد داشت.

گرچه دلیل این بند در قوانین اینستاگرام معلوم است: به موجب این بند اگر شما اسم یا شهرت شخص دیگری را به عنوان نام کاربری خود انتخاب کنید، اینستاگرام می‌تواند شما را مجبور به تغییر آن کند. با این حال به هر دلیل دیگری نیز می‌تواند این کار را بکند.

 

6. اگر هک شوید، توییتر هیچ مسئولیتی در این‌باره نخواهد داشت

image

«شما مسئول حفاظت از رمز عبوری هستید که با آن به سرویس متصل می‌شوید و یا هر فعالیت دیگری را به کمک آن انجام می‌دهید. ما توصیه می‌کنیم که از رمزهای عبور قدرتمند استفاده کنید (رمزهایی که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم باشد). توییتر در قبال ضرر یا آسیبی که به موجب رعایت نکردن این بند متوجه شما خواهد شد، هیچ مسئولیتی قبول نخواهد کرد.»

داشتن رمز عبور قدرتمند همیشه مهم است اما اگر شما قدرتمندترین رمز عبور شامل حروف و اعداد و علائم را داشته باشید باز هم ممکن است حساب کاربریتان هک شود.

اگر بانک اطلاعاتی رمزهای عبور توییتر هک شود، که تا به حال این اتفاق رخ داده است، و توییتر نتواند از رمزهای عبور شما در مقابل هکرها محافظت کند، باز هم شما مسئول حساب از دست رفته‌تان هستید و توییتر هیچ مسئولیتی در این‌باره نمی‌پذیرد.

 

7. اگر لینکی که تحت حمایت قانون کپی‌ رایت است را به اشتراک بگذارید، توییتر می‌تواند شما را اخراج کند

image

«توییتر به گزارشاتی راجع به نقض قانون کپی رایت رسیدگی می‌کند. ادعاهایی مانند: استفاده از تصویر دارای حق ثبت به عنوان عکس پروفایل یا هدر، استفاده غیرقانونی از تصاویر و ویدئوهای دارای حق ثبت یا توییت‌هایی که به چنین محتواهایی لینک داده باشند»

استفاده از محتواهای دارای حق کپی رایت در توییتر مجاز نیست و اگر از این قانون تخطی کنید نه تنها آن محتوا پاک خواهد شد بلکه حسابتان نیز مسدود می‌شود.

البته وجود چنین قانونی عجیب نیست اما نکته جالب این است که توییتر گفته به گزارشاتی که در این مورد برایش ارسال شود، پاسخ می‌دهد. بنابراین اگر مطمئن باشید که کسی گزارش استفاده شما از این محتواها را به توییتر ندهد، می‌توانید از قانون تخطی کنید. در غیر این صورت حسابتان با محرومیت مواجه خواهد شد.

با وجودی که اکثر ما قوانین استفاده از سرویس‌ها را با زدن دکمه‌ای قبول می‌کنیم، اما ممکن است در آن اطلاعاتی باشد که شما را متعجب کند. با وجود این مسائل حاضر هستید که از این به بعد قوانین را به دقت مطالعه کنید؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ساسان

۱۳۹۵/۵/۱۹
من با گزینه 1 خیلی مشکل دارم

میلاد

۱۳۹۵/۵/۱۷
فقط از خدا باید ترسید