سرویس خبر
30 بهمن 1395 ساعت 11:48
27 نظر

Citroen C4

سیتروئن C4 ؛ رقیب کرولا بزودی در ایران

سال 96 را باید سال ورود دوباره سایپا به باشگاه صدمیلیونی‌ها دانست؛ بزودی واردات سیتروئن C4 آغاز می‌شود.

C4 یکی از دوست داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای شرکت سیتروئن است که با همین 12 سال سن خود توانست فروش خارق‌العاده‌ای داشته باشد. C4 سال 2005 رتبه دوم را در لیست بهترین خودروهای سال اروپا داشت؛ همچنین مدل هاچ‌بک آن یعنی C4 Picasso در سال 2007 سومین خودروی اروپا شد و یکی از دو نسخه شاسی‌بلندش یعنی C4 Cactus نیز در سال 2015 رتبه دوم اروپا را گرفت. حالا این خودرو پرافتخار آماده حضور در بازار ایران است.

کدام C4 به ایران می‌آید؟

نسل اول این خودرو بین سال‌های 2004 تا 2010 تولید شد و از سال 2010 تا به امروز نیز، نسل دومش در بازار جهانی حضور دارد. با اینکه اسفندماه 94 و در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران، سایپایی‌ها هم نسخه هاچ‌بک و هم نسخه سدانش را به نمایش گذاشته بودند اما فعلا نسخه سدان این فرانسوی قصد ورود به بازار کشورمان را دارد.

این تصویر مربوط به نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو در سال 94 است. سیتروئنی که در اینجا مشاهده می‌کنید مدل قبل از فیس‌لیفت 2016 است و آنقدر آمدنش طول کشید که دیگر به ایران نمی‌آید!

برخلاف C4 هاچ‌بک که در اکثر بازارهای جهانی حضور دارد، C4L در کشورهای معدودی قابل خریداری است. دومین نسل C4L تقریبا سه سال بعد از دومین نسل C4 هاچ‌بک معرفی شد و اگر دقیق‌تر بگوییم اواخر 2012 و به‌عنوان مدل 2013 به خط تولید سیتروئن رسید. این خودرو در مرکز طراحی پژوسیتروئن در شانگهای شکل گرفته است و هم‌اکنون نیز تنها 3 خط تولید در سراسر جهان دارد: چین، روسیه و آرژانتین.

اما C4L از سال 2012 تا 2015 هیچ تغییری نکرد تا اینکه سیتروئن اواخر 2015 فیس‌لیفت آنرا به عنوان مدل 2016 معرفی کرد. C4L نیوفیس بسیار شبیه C6، پرچمدار سدان‌های سیتروئن، طراحی شده است. ابعاد خودرو تقریبا تغییری نکرد جز اینکه عرض خودرو حدود 5.5 سانتیمتر بیشتر شد. همچنین در این فیس‌لیفت جلوپنجره، چراغ‌‌های جلو و عقب، سپرها و رینگ‌های خودرو مجددا طراحی شدند. با اینکه ظاهر بیرونی خودرو متحول شده است اما کابین آن دست نخورده باقی ماند.

سایپا؛ C4 سدان با C4L سدان فرق دارد!

نکته‌ای که این روزها کمتر کسی به آن دقت می‌کند، نام این خودروست. همانطور که گفتیم سیتروئن نسخه سدان این خودرو را ابتدا با هدف بازار چین ساخته بود. اما اندکی بعد مدل C4L سدان را هم برای چینی‌ها ساخت. جدول زیر گویای همه تفاوت‌هاست ولی به صورت خلاصه باید گفت که C4L هم در ابعاد (و به خصوص در فاصله محوری) بزرگتر است، هم جلوپنجره، چراغ‌های متفاوتی دارد و هم اینکه لوکس‌تر و مجهزتر از C4 سدان است. ضمن اینکه پیشرانه 1.6 لیتری توربو فقط روی C4L نصب می‌شود.

  طول عرض ارتفاع فاصله محوری وزن حجم باک حجم صندوق
C4 سدان 4588mm 1800mm 1496mm 2610mm 1310-1350kg 53L 443L
C4L سدان 4675mm 1780mm 1500mm 2710mm 1420kg 60L 435L

مدلی هم که سایپا به ایران آورده C4L نیوفیس است ولی نمی‌دانیم چرا آنرا C4 نامگذاری کرده‌اند در صورتیکه به نفع خود سایپاست که نامش را تغییر دهد. برای آنکه تفاوت این دو خودرو را بهتر تشخیص دهید همین یک جمله کافی است: در بازار چین قیمت گران‌ترین تیپ C4 سدان تقریبا معادل ارزان‌ترین تیپ C4L سدان است! بنابراین از این به بعد هرجا می‌گوییم C4L منظورمان همان مدلی است که به ایران می‌آید.

چه امکاناتی دارد؟

هنوز لیست تجهیزات C4L مشخص نشده اما سیتروئن برای فول‌ترین تیپ این خودرو امکانات زیر را درنظر گرفته است:

  • فرمان هیدرولیکی
  • کروز کنترل / محدودکننده سرعت
  • هشداردهنده تغییرلاین / هشداردهنده نقطه کور
  • کنترل پایداری / کنترل کشش / کمکی حرکت در سربالایی
  • ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز پارک
  • سنسور باد تایر / سنسور پارک جلو و عقب / سنسور باران
  • 6 ایربگ شامل راننده / سرنشین جلو / جانی جلو / پرده‌ای
  • کمربند ایمنی پیش‌کشنده / قابلیت نصب صندلی کودک در عقب
  • گرمکن صندلی‌های جلو / پشت‌سری قابل تنظیم عقب
  • آینه تاشو برقی با گرمکن / آینه عقب الکتروکرومیک
  • سانروف برقی / ریموت درب صندوق و درب باک
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای / دکمه‌های چندکاره روی فرمان
  • تهویه دوگانه اتومات / فیلتر ذرات / دریچه‌های تهویه عقب
  • روکش چرم صندلی‌ها / صندلی 6 حالته برقی راننده / صندلی 6 حالته دستی سرنشین جلو
  • مانیتور 7 اینچی لمسی / نویگیشن / 6 اسپیکر / بلوتوث / صفحه کیلومتر دیجیتالی
  • چراغ‌های هالوژنی جلو / کنترل هوشمند ارتفاع نور چراغ‌های جلو / چراغ بدرقه
  • دی‌لایت / چراغ‌های تمام LED جلو سفارشی / مه‌شکن LED / چرخش چراغ در پیچ

سیتروئن C4 را می‌توان یکی از هوشمندترین محصولات سیتروئن دانست. امکاناتی نظیر جعبه‌دنده برقی (EGS)، سیستم استارت خودرو در شیب برای جلوگیری از عقب رفتن آن، ترمزهای پارک، سیستم هشدار دهنده خروج از خطوط، چراغ‌های زنون هوشمند، امکان سفارش صندلی‌های مجهز به گرم‌کن و ماساژور، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل نقاط کور، چراغ‌های متحرک و سیستمی پیشرفته به نام E-Touch تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های سیتروئن C4 می‌باشند.

یکی از قابلیت‌های بی¬نظیر سیتروئن C4 سیستمی به نام E-Touch است. این سیستم به واسطه اپلیکیشنی که بر روی تلفن همراه هوشمند اندرویدی و یا iOS نصب می‌شود، با شما در ارتباط است. E-Touch در واقع اپلیکیشنی است که اطلاعات بدست آمده از سنسورهای قرار گرفته بر روی خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهند؛ اطلاعاتی نظیر زمان تعویض قطعات، تعویض روغن، سرویس‌های ماهانه و سالانه و غیره اما اصلی‌ترین ویژگی آن بررسی نحوه رانندگی شما و تجزیه و تحلیل آن است. این برنامه میزان مصرف سوخت شما را بررسی می‌کند و سپس نکاتی را برای رانندگی سالم‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد.

کابین سیتروئن C4 راحتی را برای سرنشینان خود به ارمغان خواهد آورد. این کابین دارای سیستم تهویه مطبوع دوگانه بوده می‌تواند دمای قسمت‌های مختلف کابین را تغییر دهد. سیتروئن برای سیستم صوتی خودرو از شرکت Denon کمک گرفته است. سیستم صوتی Hi-Fi از ترکیب چهار بلندگو، چهار توییتر، یک آمپلی‌فایر و در نهایت یک ساب‌ووفر تشکیل شده است. در کابین خودرو یک صفحه نمایش 7 اینچی تماماً رنگی  قرار دارد که اطلاعات مهمی نظیر مسیریاب ماهواره‌ای را در اختیار راننده قرار می‌دهد. بر روی کنسول میانی یک درگاه USB، یک درگاه AUX و همین‌طور خروجی برق 12 ولتی دیده می‌شود

طراحی صندلی‌های C4 ارگونومیک است و حتی در سفرهای طولانی مدت نیز از خستگی سرنشینان جلوگیری می‌کند. یکی از مزیت‌های این خودرو جای پای زیادی است که سرنشینان علی‌الخصوص سرنشینان ردیف عقب دارند. جالب است بدانید که این فضا حتی در نسخه هاچ‌بک آن نیز مناسب است و به راحتی می‌تواند 5 نفر را در خود جای دهد.

چه پیشرانه‌ای دارد؟

پیشرانه­‌های بنزینی C4 هاچ‌بک همگی 3 سیلندر توربو و با سیستم استاپ‌استارت انجین هستند و جالب است بدانید که سیتروئن آن‌ها را با کمک مهندسین ب­ام‌و ساخته است. با اینکه بعید است C4 هاچ‌بک را به این زودی‌ها در ایران ببینیم ولی اگر روزی سایپا قصد وارداتش را داشت حتما با یکی از پیشرانه زیر وارد بازار می‌شود.

پیشرانه C4 هاچ‌بک حجم انجین قدرت گشتاور گیربکس شتاب حداکثر سرعت مصرف ترکیبی
PureTech 110 1199cc 110hp 205nm 5 دستی 10.9sec 184km/h 4.8L
PureTech 130 1199cc 128hp 230nm 6 دستی 9.9sec 199km/h 4.7L
PureTech 130SS 1199cc 128hp 230nm 6 اتومات 10.9sec 197km/h 4.9L

اما اصل موضوع C4L سدان است. سیتروئن برای این مدل سه پیشرانه 4 سیلندر مختلف تدارک دیده که فقط یکی از آنها مجهز به توربوست و خوشبختانه با همین پیشرانه توربو نیز به ایران می‌آید. این پیشرانه‌ توربو، استاندارد یورو6 دارد اما دو پیشرانه تنفس طبیعی دیگر آن یورو5 هستند.

پیشرانه C4L سدان حجم انجین قدرت گشتاور گیربکس مصرف ترکیبی سرعت
1.6THP 1598cc 165hp 245nm 6 اتومات 6.0L 215km/h

چه قیمتی؟ چه زمانی؟

C4L در بازار چین توسط شریک پژوسیتروئن یعنی دانگ‌ فنگ به تولید می‌رسد. دانگ فنگ روی این فرانسوی قیمت تقریبی 151 تا 183 هزار یوآن قرار داده که معادل تقریبی 90 تا 110 میلیون تومان است. همچنین سال گذشته سایپایی‌ها قیمت تقریبی C4 را حدود 105 میلیون تومان اعلام کرده بودند که باتوجه به قیمت بازار چین، قیمتی منطقی بود ولی حالا صحبت از قیمت بالاتری است!

آنطور که سایپایی‌ها در نمایشگاه امسال خودرو تهران گفته‌اند، سیتروئن C4L از اواخر بهار 96 به صورت CBU وارد ایران می‌شود و قیمتی در حدود 140 میلیون تومان خواهد داشت. با چنین قیمتی، این سدان جذاب فرانسوی باید با هیوندای النترا 2017 ، کیا سراتو، ام‌جی6، رنو فلوئنس اتومات و تویوتا کرولا رقابت کند. منتظر خبرهای تکمیلی ما باشید.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع خودروهای سایپا

آخرین شرایط فروش اقساطی سایپا

 




نظرات کاربران

در حال بارگذاری