تست همراه اول

سرویس خبر
10 مرداد 1395 ساعت 16:25
5 نظر

Tesla Gigafactory

9 نکته نگفته از تسلا گیگافکتوری؛ بزرگ‌ترین کارخانه جهان

تسلا درحال ساخت کارخانه‌ای است که احتمالا تا 4 سال دیگر به بهره‌برداری کامل می‌رسد. این کارخانه Tesla GigaFactory نام دارد که یکی از مدرن‌ترین، بزرگ‌ترین و البته عجیب‌ترین کارخانه‌های جهان است.

13 سال پیش بود که غول الکتریکی ساز جهان کارش را در کالیفرنیا شروع کرد. اولین محصولی که این کمپانی ساخت حدود 5 سال بعد از تاسیسش یعنی در سال 2008 بود. نام این محصول را Tesla Roadster گذاشتند که توانست لقب اولین الکتریکی اسپرت تولیدانبوه جهان را به نام خودش ثبت کند. تسلا رودستر تا انتهای سال 2012 تولیدش ادامه داشت و نکته جالب اینکه بیشترین حجم فروش این خودرو در سه ماهه آخر همان سال 2012 بود.

با فروش تقریبی 2600 دستگاه تولید این خودرو در انتهای 2012 متوقف شد و بدین ترتیب Model S تنها محصولی بود که روی خط تولید این کمپانی قرار داشت. Model S که از ابتدای 2012 تولیدش شروع شد، سکوی پرتاب تسلا به بازار جهانی شد و توانست همه توجهات را معطوف خود کند. گرفتن بیشترین امتیاز ممکن در تست تصادف موسسه NHTSA و استقبال خوبی که آژانس محیط زیست ایالات متحده (EPA) از آن نشان داد محبوبیت Model S را بیشتر و بیشتر کرد تا اینکه سال 2013 تسلا گفت به لطف فروش موفق Model S برای نخستین‌بار در تاریخش به سوددهی رسیده است. سال 2015 این سدان پاک آمریکایی رکورد زد و با رسیدن به مجموع فروش 100 هزار دستگاه، هم در ایالات متحده و هم در بازار جهانی تبدیل به پرفروش‌ترین الکتریکی پلاگین بازار شد.

با سرمایه عظیمی که Model S راهی حساب‌های بانکی تسلا کرد ایلان ماسک، ریاست کمپانی، تصمیم انقلابی گرفت و سومین محصول شرکتش را این‌بار در قالب یک شاسی‌بلند و با نام Model X معرفی کرد. این شاسی‌بلند لوکس که تولیدش از ابتدای سه ماهه آخر 2015 آغاز شد محصول ارزان‌قیمتی نیست و هرچند تخفیف 7500 دلاری برای مشتریان آمریکایی‌اش داشت ولی همچنان با قیمتی بیش از 73000 دلار تحویل مشتریان می‌شود. علی‌رغم این قیمت زیاد، Model X فروش نسبتا خوبی داشت و تسلا تنها در عرض سه ماهه اول تولیدش بیش از 7000 دستگاه از آن‌را ساخت.

Model 3 کوچک‌ترین، ارزان‌ترین، جدیدترین و البته پرسروصداترین محصول تسلاست. با اینکه تحویل این خودرو از نیمه دوم 2017 و با قیمتی در حدود 35000 دلار شروع می‌شود ولی در اولین هفته آوریل 2016 که تنها یک هفته از معرفی این خودرو می‌گذشت بیش از 325000 نفر برای آن پیش‌ثبت‌نام کردند که سه برابر فروش Model S در سال 2015 است! تا نیمه اول 2016 تعداد پیش‌فروش‌های این خودرو به بیش از 400 هزار دستگاه رسید.

بعد از اتفاقات بزرگی که با معرفی Model 3 رخ داد، بلومبرگ گزارش داد که Model 3 موفق‌ترین فروش خودرو را در تمام تاریخ داشته است. تا پیش از این لقب بیشترین نرخ فروش در اختیار سیتروئن DS بود که سال 1955 میلادی تنها در فاصله 10 روز بیش از 80 هزار پیش‌فروش داشت اما Model 3 در دو روز توانست 232 هزار پیش فروش داشته باشد! برای مقایسه کافی است بدانید زمانیکه اپل اولین آیفونش را معرفی کرد در مدت دو روز 272 هزار فروش داشت.

حالا تمام موفقیت‌ها و رکوردهایی که محصولات تسلا بدست آورده‌اند را فراموش کنید! چراکه مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و گران‌ترین پروژه‌ای که تسلا در این 13 سال اخیر انجامش داده چیزی فراتر از این حرف‌هاست. تسلا چیزی ساخته که آینده خودروهای الکتریکی جهان در تغییر می‌دهد: تسلا گیگا فکتوری.

1. بزرگ‌ترین کارخانه جهان است

گیگا فکتوری در ایالت نوادا قرار دارد و ابتدای 2016 فاز نخست آن عملیاتی شد. فضای درحال ساخت این کارخانه بیش از 50 هکتار بوده که به لحاظ مساحت بزرگ‌ترین کارخانه جهان است ولی به لحاظ فضای قابل استفاده، بعد از کارخانه بوئینگ Everettدر واشنگتن، دومین کارخانه بزرگ جهان محسوب میشود. فضای فعلی گیگافکتوری معادل تقریبی 67 زمین فوتبال است و می‌توان 93 فروند بوئینگ 747 را در آن جای داد.

آنطور که تسلا می‌گوید ممکن است تا سال 2020 میلادی وسعت گیگافکتوری از 50 هکتار به بیش از 90 تا 120 هکتار افزایش یابد. همچنین مجموع فضایی که برای گیگافکتوری نوادا پیش‌بینی شده 400 هکتار است که بعید است تا یک دهه آینده تسلا نیازی به چنین فضایی داشته باشد.

2. سه برابر کل جهان تولید می‌کند

زمانیکه گیگافکتوری به حداکثر تولیدش برسد، حداقل ظرفیت سالیانه آن 35 گیگاوات ساعت خواهد بود، یعنی هر سال می‌تواند انرژی کافی برای 3.5 میلیون خانه را تامین کند. اما حداکثر ظرفیت تولید آن چیزی فراتر از تصور است. ایلان ماسک در گردهمایی سهامدارانش در سال 2016 گفت که می‌تواند حداکثر ظرفیت این کارخانه را برای ساخت سلول سوختی به 105 گیگاوات ساعت و برای ساخت پکیج باتری به 150 گیگاوات ساعت برساند؛ این اعداد یعنی حداکثر ظرفیت گیگافکتوری 3 برابر تولید فعلی باتری‌های لیتویم‌یونی در سراسر جهان است.

3. تنها گیگا فکتوری تسلا نیست

با اینکه گیگافکتوری نوادا به تنهایی برای تسخیر تمام بازار جهانی کافی به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که تسلا درصدد ساخت سه گیگافکتوری در سراسر جهان است و به همین دلیل نیز تسلا به‌تازگی نام گیگافکتوری نوادا را به Gigafactory 1 تغییر داد. هنوز موقعیت گیگافکتوری‌های آتی تسلا مشخص نیست ولی چین و هند دو گزینه اصلی هستند.

4. هزینه‌ها را تا یک سوم کمتر می‌کند

تسلا پیش‌بینی کرده است که گیگافکتوری در پایان سال اول تولیدش می‌تواند قیمت تمام شده باتری‌ها را به ازای هر کیلووات ساعت 33% کاهش دهد. با اینکه این موضوع تغییر بسیار خاصی در قیمت تمام شده محصولات تسلا ایجاد نمی‌کند اما برای سایر خودروسازانی که بدنبال باتری‌های ارزان‌تر هستند می‌تواند قابل توجه باشد.

5. ارزش آن ده‌ها برابر هزینه ساختش است

کارشناسان موسسه تحقیقاتی Global Equities می‌گویند با اینکه تسلا با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری گیگافکتوری را ساخته است اما ارزش همین کارخانه یک دهه بعد به بیش از 50 میلیارد دلار و 20 سال بعد به بیش از 100 میلیارد دلار می‌رسد.

6. بوی پاناسونیک می‌دهد!

همانطور که در مورد قبل اشاره شد برای ساخت گیگافکتوری بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که 3.9 میلیارد دلار آنرا پاناسونیک تامین کرده؛ پاناسونیک همکاریاش را از سال 2014 با تسلا شروع کرد و هم‌اکنون نیز تنها تامین‌کننده باتری‌های Model 3 است.

7. تیراژ تسلا را 10 برابر می‌کند

2020 سالی است که تسلا از آن به‌عنوان سال حداکثر تولید گیگافکتوری یاد می‌کند. تسلا با کمک این کارخانه می‌خواهد ظرفیت تولیدش را به 500 هزار دستگاه برساند. چنین عددی برای تسلایی که هنوز فروش سالیانه آن کمتر از 50 هزار دستگاه است شاید غیرقابل باور باشد ولی به هرحال در فلسفه ایلان ماسک هر کاری شدنی است!

نکته دیگر این است که تسلا در 17 سالگی‌اش می‌خواهد به فروش نیم میلیون الکتریکی برسد. این عدد را بیایید با کارخانه نیسان ساندرلند مقایسه کنیم که بزرگ‌ترین کارخانه نیسان در اروپاست؛ این کارخانه که در 1984 تاسیس شد بعد از 28 سال به فروش نیم میلیون‌تایی رسید!

8. 6500 پرسنل دارد

درحالیکه تسلا هم‌اکنون کمتر از 400 پرسنل دارد اما در سال 2020 می‌خواهد 6500 نفر را در گیگافکتوری مشغول کار کند. تسلا برای سریع‌ترشدن روند استخدام‌هایش درحال حاضر بیش از 1000 نفر را به کار گرفته است که هر 7 روز هفته در دو شیفت برای ساخت این کارخانه کار می‌کنند.

9. بدون سوخت فسیلی است

گیگافکتوری از آنجایی که فاقد ژنراتورهای بنزینی است بخش بزرگی از قدرتش را از طریق شبکه‌ای از توربین‌های بادی و صفحات خورشیدی بدست می‌آورد که در همانجا ساخته شده است. گیگافکتوری 85 توربین بادی دارد که مجموعا می‌توانند 1836 مگاوات ساعت انرژی تولید کنند که نسبت به انرژی موردنیاز 2400 مگاوات ساعتی کارخانه عدد بسیار خوبی است. اگر انرژی تولیدشده از طریق صفحات خورشیدی راهم درنظر بگیریم به نتیجه جالبی می‌رسیم: گیگافکتوری می‌تواند هر روز 20% بیشتر از ظرفیت موردنیاز انرژی تولید کند!


 

با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید



نظرات کاربران

در حال بارگذاری