خانهاخبار
بازارگرد: گزارش وضعیت بازار گوشی در ماهی که گذشت (تیرماه 95)

بازارگرد: گزارش وضعیت بازار گوشی در ماهی که گذشت (تیرماه 95)

اگر دوست دارید از وضعیت بازار موبایل و کامپیوتر کشور در کنار مهم‌ترین رویداد‌های تیرماه باخبر شوید، با اولین قسمت بازارگرد همراه باشید.
۱۳۹۵/۵/۴

image

در بازارگرد تیرماه 95 قصد داریم به وضعیت بازار داغ موبایل در کنار بازار آشفته سخت‌افزار و لپ تاپ نگاهی بیندازیم. همچنین نیم‌نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین رویداد‌های این ماه و موبایل‌های جدید در بازار ایران، تا پرونده بازار داخلی ایران در تیرماه 1395 را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

 

 مهم‌ترین رویداد‌ها

۱- ترابردپذیری؛ خداحافظی با رومینگ ملی

image

اگر یادتان باشد، طرح رومینگ ملی با هدف بالابردن پوشش آنتن‌دهی و کیفیت ارتباطات در سال 1393 به اجرا درآمد، اما حالا مدتی است که این طرح متوقف شده و طرح ترابردپذیری به عنوان جایگزینی جدید در حال اجراست. از ویژگی‌های کلیدی طرح ترابردپذیری باید به آزادی انتخاب بیشتر، رقابت برای ارتقای کیفیت و کاهش مشکلات و قطعی‌ها اشاره کرد. طرح ترابردپذیری را باید حرکتی مثبت در جهت ارتقای حقوق مصرف‌کنندگان و استفاده‌کنندگان از خدمات اپراتور‌های ایرانی دانست. شما می‌توانید اپراتور خود را برای تماس‌ها و استفاده از اینترنت سیم کارت تغییر دهید، اما شماره شما همچنان ثابت می‌ماند. البته این طرح هم به دلیل ناهماهنگی بین اپراتورهای کشورمان بسیاری از درخواست‌کنندگان را با مشکل مواجه کرده است و تقریبا همه آنها عطای این طرح را به لقای آن بخشیدند و درخواست انصراف دادند. 

۲- طرح رجیستری همراه با اسانس شکست؛ مخالف جدی کالای قاچاق آن هم از نوع آمریکایی!

image

کالای قاچاق دیگر بین فروشندگان و خریداران ایرانی رایج است. به همین دلیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملیاتی در جهت جلوگیری ضربتی از ورود کالای قاچاق و همچنین مبارزه با فروش آن طبق دستور معاون اول رئیس جمهور در دستور کار خود قرار داده است. عباس نخعی بر اجرای طرح رجیستری از اول مرداد ماه سال جاری تاکید بسیار زیادی می‌کند، درحالیکه نتایج نشان می‎‌دهد طرح‌های پیشن فقط باعث ایجاد شوک در بازار شده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.

طبق گفته‌های عباس نخعی، این طرح سبب تبدیل یک موبایل 2 میلیون تومانی قاچاق به یک موبایل 200 هزار تومانی خواهد شد، زیرا موبایل‌های قاچاق بعد از اول مرداد ماه قابل استفاده نخواهند بود و تنها سخت‌افزار آنها اوراق خواهد شد. طرح رجیستری موبایل شاید با هدف مبارزه با قاچاق شروع شده باشد، اما واقعیتی که شاهدیم این بوده که شرکت اپل و موبایل آیفون، که هیچ نماینده رسمی با واسطه یا بدون واسطه‌ای در ایران ندارد، در مرکز این مخالفت قرار گرفته، تا حدی که این اسمارت فون آمریکایی مهم‌ترین مسئله در طرح رجیستری شده است. شایان ذکر است بیشتر موبایل‌های موجود در بازار ایران متعلق به شرکت‌های چینی است که هیچ نماینده رسمی باواسطه یا بدون واسطه‌ای در ایران ندارند؛ به همین دلیل این طرح سبب ایجاد شک شدید در بازار موبایل در روزهای آتی خواهد شد.

۳- افزایش قیمت‌ موبایل؛ سکته ناقص بازار!

image

قیمت موبایل به سبب سوء استفاده بعضی فروشندگان و واردکنندگان به بهانه طرح رجیستری موبایل حدود 10 درصد افزایش یافته است که بیشتر این تغییر صعودی قیمت برای موبایل‌های هوشمند شرکت اپل و دیگر شرکت‌هایی بود که در ایران نمایندگی رسمی ندارند. افزایش قیمت باید باعث فروش کمتر اسمارت فون در این بازار پرحاشیه می‌شد، اما در عین ناباوری مردم برای خرید موبایل به مراکز فروش هجوم بردند تا قبل از اجرای طرح به‌اصطلاح خریدارمحور رجیستری، موبایل هوشمند موردنیاز خود را تهیه کنند.

۴- شایعه گرانی لپ تاپ؛ فروشندگان اعتراض دارند!

image

شایعه گرانی 5 تا 10 درصدی لپ تاپ سبب شد صنف حوزه سخت‌افزار و لپ تاپ صدای اعتراضشان بالا برود، چراکه در دوران حاضر این بازار در رکود شدیدی قرار گرفته است و فروش زیادی ندارد. همچنین بی‌میلی مردم به خرید یا تعویض لپ تاپ خود سبب شده بازار وضعیت فروش خوبی نداشته باشد.

 

 تازه‌وارد‌های بازار موبایل

گلکسی C5؛ میان‌رده‌ای تمام‌عیار و جذاب

image

موبایل هوشمند گلکسی سی5 یکی از بهترین‌ میان‌رده‌های ساخته‌شده تاکنون است، چراکه با داشتن سخت‌افزار قدرتمند در کنار نرم‌افزار به‌روز انتخابی مناسب برای خرید موبایل به‌روز و قدرتمند به شمارمی‌آید. این اسمارت فون در حال حاضر در بازار تهران برچسب قیمتی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان دارد.

تلفن هوشمند لنوو وایب K5 وK5 پلاس؛ قدرتمند اما ارزان‌قیمت

image

موبایل‌های لنوو وایب K5 وK5 پلاس را باید جزو برترین انتخاب‌ها برای خرید موبایل هوشمند جذاب اما قدرتمند دانست، تا حدی که ارزش خرید این موبایل بسیار بالاست و شما با خرید آن هیچ وقت پشیمان نخواهید شد. این گوشی‌های هوشمند به ترتیب در بازار تهران قیمتی حدود 450 و 630 هزار تومان دارند.

موبایل لنوو وایب S1؛ تجربه یک انتخاب خوب؟!

image

گوشی هوشمند لنوو وایب اس 1 یک موبایل بسیار خوش‌قیمت و نسبتا قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توانید به خوبی از داشتن موبایل میان‌رده لذت ببرید. قیمت این اسمارت فون در بازار تهران حدود یک میلیون و 50 هزار تومان است، اما توجه داشته باشید که لوازم جانبی این اسمارت فون در ایران محدود و کمیاب است و به همین دلیل شاید انخاب خوبی برای یک موبایل مطمئن وآینده‌دار نباشد!

 

 تحلیل بازار

وضعیت بازار موبایل: غرق در فروش!

image

بازار موبایل همچنان در حال سپری کردن روز‌های خوب خود است، اما به سبب طرح رجیستری، که به قول بسیاری از مردم بوی شکست می‌دهد و فقط حرف است، سرعت فروش تا حدودی بالاتر رفت تا فروشندگان از این وضعیت خرسند باشند؛ اما هیچ پیش‌بینی‌ای برای وضعیت فروش موبایل در مردادماه 95 نداریم. چراکه اگر طرح رجیستری به صورت جدی انجام شود، بازار در انحصار نمایندگان رسمی خواهد بود و فروشندگان در فروشگاه‌های فیزیکی بخش کمتری از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. همچنین شایان ذکر است این روزها آیفون بازار داغی پیدا کرده است و علاقه‌مندان سبب شده‌اند که فروشندگان محصولات اپل تا حدودی فضا را در دست بگیرند.

وضعیت بازار سخت‌افزار و لپ تاپ: نفس‌های آخر!

image

بازار سخت‌افزار و لپ تاپ همچون روزهای قبل از ماه مبارک رمضان در رکود گیر کرده و از فروش بسیار کمی برخوردار است. به گفته بسیاری از فروشندگان، این وضعیت بسیار ناعادلانه است چراکه با تعرفه گمرکی بالا در کنار مالیات بر ارزش افزوده حتی با شرایط ویژه مانند فروش اقساطی و تخفیفات ویژه، تعداد خریداران بسیار پایین است. امیدواریم به زودی بازار صنف IT جان دوباره‌ای بگیرد و از این شرایط خارج شود، چرا که این وضعیت اگر ادامه پیدا کند سبب جان دادن این بازار در شرایط اقتصادی فعلی خواهد شد.

کلام آخر

تیرماه سال 1395 نیز مانند ماه‌های دیگر سال در حوزه موبایل و کامپیوتر اتفاقات شیرین و تلخی به همراه داشت. بهترین اتفاق این ماه را باید اجرای طرح ترابردپذیری دانست و همچنین برای بدترین رویداد ماه باید به شوک در بازار موبایل و بسته شدن بعضی مراکز فروش موبایل آیفون اشاره کرد. چهره جذاب این ماه کسی نبود جز جناب آقای عباس نخعی که با صحبت‌های جنجالی خود بازار را ویران و سپس گلستان نمودند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مهدی فوقی

۱۳۹۵/۵/۵
سلام
این موبایل هیچ نماینده رسمی در ایران ندارد به همین دلیل ورود رسمی آن دور از انتظار است
این تلفن هوشمند در بازار علائدین تهران در حال فروش به صورت غیر رسمی یا قاچاق است اما توجه داشته باشید که گارانتی وجود ندارد.

hashtakgholi

۱۳۹۵/۵/۴
یه سوال
وان پلاس 3 دقیقا کی به بازار میاد واقعا اگه ایران بیاد فوقالعاده میشه

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۵/۴
خبر خوبش در مقابل خبر بدش اصلا دیده نمیشه. ههههههههه. تموم شدیم رفت.

نا شناس

۱۳۹۵/۵/۴
با درود.
مطلب خیلی خوبی بود، امیدوارم این روند در ماه های آینده هم ادامه داشته باشه.
البته اگه بتونید بازار شهر های بیشتری رو تجزیه و تحلیل کنید، آمار ها و داده های دقیق تری از کل بازار به دست خواهد آمد.