تست همراه اول

سرویس خبر
3 مرداد 1395 ساعت 16:46
12 نظر

FIAT TIPO 2016

فیات تیپو: محصول جدید ایران خودرو

با ورود نخستین دستگاه Fiat Tipo به ایران زمزمه‌های عرضه این سدان کوچک ایتالیایی از طرف ایران خودرو شنیده می‌شود.

در روزهای اخیر تصاویر متعددی از خودرویی خاص در محوطه ساپکو منتشر شده است. این تصاویر را اگر در کنار خبرهای موثقی قرار دهیم که می‌گفتند ایران خودرو درحال مذاکره با غول خودروسازی ایتالیاست، شاید سرنخ خوبی از محصول جدید بازار به ما بدهد. البته هنوز چیزی قطعی نشده، اما در شرایط فعلی، فیات تیپو ظاهرا اصلی‌ترین پیشنهاد فیات برای ایران‌خودرویی‌هاست.

چرا مهم است؟

فیات از اواخر دهه 80 تا اواسط دهه 90 میلادی هاچ‌بکی تولید می‌کرد که تیپو نام داشت. تیپو در آن زمان علی‌رغم ظاهر جعبه‌ایش، کابین جاداری داشت، سطح امکاناتش بالا بود و حتی توانست عنوان بهترین خودرو اروپا را در سال 1989 از آن خود کند. محبوبیت تیپو در برخی بازارها بیش از حد تصور فیات بود، از جمله در بازار برزیل که تیپو توانسته بود امپراطوری فولکس‌واگن گل را نابود کند؛ گل به مدت 2 دهه پرفروش‌ترین خودرو برزیل بود اما با آمدن فیات تیپو، این آلمانی دیگر حرفی درمقابل این ایتالیایی نداشت.

باتوجه به خاطره خوبی که تیپو از خودش به‌جا گذاشته بود ایتالیایی‌ها تصمیم به عرضه دوباره آن گرفتند، ولی این‌بار محافظه‌کارانه قدم برداشتند و ابتدا در مه 2015 و در نمایشگاه خودرو استانبول از مدل مفهومی‌اش رونمایی کردند. خوشبختانه چنان استقبال خوبی از آن شد که فیات تنها در عرض 6 ماه نسخه تولیدنهایی آن را ساخت؛ بدین‌ترتیب بعد از 20 سال دوباره نام تیپو به خانواده فیات برگشت.

در کجا ساخته می‌شود؟

تیپو ماحصل تلاش مهندسان فیات در مرکز طراحی این شرکت (Centro Stile Fiat) است. فیات در بازار EMEA یعنی در کشورهای اروپا (با یک استثنا)، خاورمیانه و آفریقا این خودرو را با نام تیپو تحویل مشتریان می‌دهد، درحالی که در بازار مکزیک همین خودرو تحت برند داج و با نام Dodge Neon فروخته می‌شود.

اما استثنائی که از آن صحبت کردیم مربوط به کشور ترکیه است. تنها خط تولید تیپو در کشور ترکیه قرار دارد و از آنجا به تمام بازارهای جهان صادر می‌شود. کارخانه تولید تیپو در استان بورسا واقع شده و متعلق به شرکت خودروسازی Tofas است که هم گروه فیات‌کرایسلر و هم شرکت ترکیه‌ای Koc Holding هرکدام حدود 38% سهامش را در اختیار دارند. ترکیه همچنین تنها بازار اروپایی است که تیپو در آنجا با نام فیات Egea به‌دست مشتریان می‌رسد.

چه پیشرانه‌ای دارد؟

فیات برای تیپو 6 پیشرانه آماده کرده که به لحاظ تعداد بسیار خوب است، ولی مسئله اینجاست که دو پیشرانه آن از نوع MultiJet یا توربودیزلی است. دو پیشرانه دیگر از نوع T-Jet و دوگانه‌سوز است که یکی با سوخت LPG و دیگری با CNG کار می‌کند. یک پیشرانه دیگر تیپو هم از نوع E.torQ است و در برزیل با سوخت بیواتانول کار می‌کند. ششمین پیشرانه تنها پیشرانه سری FIRE برای تیپوست که فقط و فقط با بنزین کار می‌کند. مصرف این پیشرانه حدود 4.7 لیتر است.

حجم انجین قدرت گشتاور گیربکس
1398cc 94hp 127nm 6 سرعته دستی
1598cc 110hp 152nm 6 سرعته اتومات

 

چه مدل‌هایی؟ با چه ویژگی‌هایی؟

سال 2015 ابتدا نسخه سدان تیپو ساخته شد، ولی از اوایل 2016 مدل‌های هاچ‌بک و استیشن آن هم وارد بازار اروپا شدند. هرسه مدل تیپو دیفرانسیل جلو هستند، چراکه همگی با پلتفرم Fiat Small Wide LWB شکل گرفته‌اند؛ همان پلتفرمی که سال 2012 مینی‌ون فیات 500L نیز با آن ساخته شده بود.

کابین این ایتالیایی در 4 تریم مختلف قابل سفارش است. رینگ‌های آن هم یا 16 اینچی یا 17 اینچی است. برای این ایتالیایی ویژگی‌های زیر استاندارد هستند:

  • سیستم چندرسانه‌ای Uconnect TM
  • مانیتور 5 اینچی کنسول
  • بلوتوث هندزفری؛ سیستم خواندن متن و تشخیص صدا
  • دکمه‌های چندکاره روی فرمان
  • ورودی AUX و USB و iPod
  • دو ایربگ
  • دوربین عقب، سنسور پارک
  • کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل
  • ترمزهای ABS به همراه EBD
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب، LEDهای روز

در مدل‌های فول، فیات آپشن‌های بسیار خوبی برای خریداران تیپو درنظر گرفته است، مثل سیستم چندرسانه‌ای Apple CarPlay یا Android Auto، مانیتور 7 اینچی، نویگیشن TomTom 3D و شش عدد ایربگ. مهم‌ترین چیزی که حتی در نسخه‌های فول تیپو هم آن‌را نمی‌بینید ترمزهای دیسکی در عقب است. همچنین در مدل‌های فول آن امکاناتی مانند سانروف و استارت دکمه‌ای وجود ندارد.

برای سدان جمع و جوری مثل تیپو کسی انتظار صندوق عقب حجیم ندارد، ولی در کمال تعجب می‌بینید که فیات حجم صندوق عقب آن را به 520 لیتر رسانده که حتی از صندوق بزرگی مثل سوناتا 60 لیتر بیشتر است.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری وزن
4.54m 1.79m 1.48m 2.64m 1150kg

چه قیمتی؟ با چه رقیبانی؟

قیمت پایه‌ای تیپو در اروپا کمتر از 13000 یورو است که یعنی با قیمتی کمتر از 80 میلیون تومان به ایران می‌رسد. اصلی‌ترین رقیب این خودرو رنو سیمبل است، ولی علاوه بر آن رنو فلوئنس و جیلی امگرند نیز منتظر رقابت با این ایتالیایی هستند. ایران خودرویی‌ها حتما می‌دانند که این روزها در محدوده 80 میلیون تومان لیفان 820 حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین فیات تیپو برای موفق‌شدن قیمتش باید بسیار کمتر از این حرف‌ها باشد! 

با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید



  3 مرداد 1395
14670 بازدید
12 نظر
4.50
  10 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری