خانهاخبار
جمع‌آوری آیفون از بازار ایران؛ خبری که یک شبه بازار را به هم ریخت

جمع‌آوری آیفون از بازار ایران؛ خبری که یک شبه بازار را به هم ریخت

دو روز پیش عباس نخعی مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف اعلام کرد گوشی‌های آیفون به‌زودی از بازار ایران جمع‌آوری می‌شود، اما این خبر بازتاب گسترده‌ای در بازار و البته خبرگزاری‌های خارجی داشته است.
۱۳۹۵/۴/۲۹

به‌محض اعلام طرح جمع‌آوری گوشی‌های اپل از بازار، خبرگزاری‌ها و سایت‌های فناوری اقدام به پوشش این خبر کردند و تقریبا همه به جدی بودن این خبر پی بردند. در همین راستا فروشندگان اپل هنگام خرید به مشتریان خود توصیه می‌کنند که حداکثر تا دو روز دیگر گوشی‌های خریداری‌شده را فعال کنند تا به مشکل نخورند. این نمونه اطلاعیه‌ای است که برخی فروشندگان به مشتریان خود هنگام خرید ارسال می‌کنند:

image

این خبر امروز با سخنان قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جدی‌تر شد. قاسم خورشیدی اعلام کرد که آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی هفته گذشته در هیئت دولت تایید شده و 7 سامانه جامع در آیین‌نامه اجرایی دیده شده که این سامانه‌ها 37 زیرسامانه دارند. سامانه جامع گمرکی، سامانه تجارت و سامانه ارزی از جمله آن‌هاست و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به‌عنوان متولی اصلی این سامانه‌ها تعیین شده است.

خورشیدی همچنین به اجرای طرح رجیستری موبایل و اینکه قرار بود این طرح از ابتدای مرداد 95 به‌طور جدی اجرا شود، پرداخت و گفت: 28 اردیبهشت امسال دو ماه به وزارت ارتباطات زمان داده شد که این طرح نهایی و اجرا شود و با اجرای این مصوبه در جلسه نهم تیرماه جاری قرار شد پایلوت طرح رجیستری موبایل از ابتدای مردادماه آغاز شده و عملیات اصلی آن ظرف یکی دو ماه بعد انجام شود.

وی گفت: طبق قول‌هایی که سازمان تنظیم مقررات داده، امیدواریم تا هفته آینده عملیات رجیستری آغاز شود و در کنار آن انجام طرح رجیستری هزینه جدیدی را به مصرف کننده، فروشنده یا توزیع کننده کالا تحمیل نخواهد کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تایید ممنوعیت استفاده از تلفن آیفون بعد از انجام طرح رجیستری در ایران گفت: براساس قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالای وارداتی که در کشور توزیع می‌شود، باید شبکه و زنجیره خدمات پس از فروش را داشته باشد که تلفن آیفون مربوط به شرکت اپل نمایندگی رسمی در کشور ندارد و سرویس دهی از این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است

وی افزود: با آغاز به کار عملیات رجیستری موبایل، به گوشی‌های تلفن همراه آیفونی که جدید وارد مدار مصرف می‌شود، سرویس دهی نخواهد شد مگر اینکه نمایندگی این برند در ایران تاسیس شود، البته ما منع قانونی برای ارائه نمایندگی به این برند را نداریم، مگر اینکه سیاست‌های وزارت صنعت در این زمینه چیز دیگری باشد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اجرای طرح کد دار کردن (رجیستری) گوشی تلفن همراه در کشور پرداخت و گفت: مرحله آزمایشی این طرح این هفته یا هفته آینده اجرایی خواهد شد.

نکته جالب این است که سایت‌های فناوری خارجی نیز امروز خبرهای مرتبطی با این موضوع منتشر کرده‌اند و به نظر می‌رسد در چند روز آینده اپل نیز اطلاعیه‌ای در جواب این اخبار صادر می‌کند.

image

 

image

 

image


image

در همین رابطه نیز غلامحسین کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در واکنش به اظهارات مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از صدور ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های برند اپل از بازار خبر داده،‌ گفت: اتحادیه دستگاه مخابراتی موافق مبارزه با قاچاق است اما با روش فعلی مخالف است زیرا کار از طریق کارشناسان پیگیری نمی‌شود.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی افزود: مبارزه با قاچاق باید در کنار اتحادیه و با همکاری دیگر ارگان‌ها باشد در حالی که اکنون این موضوع بدون مشورت با اتحادیه انجام شده است.

وی گفت: علاوه بر این، اگر ابلاغیه‌ای درباره جمع‌آوری گوشی‌های برندی صادر شده این ابلاغیه باید از طریق اتحادیه به اطلاع اعضاء رسانده شود در حالی که اتحادیه از چنین ابلاغیه‌ای بی‌خبر است.

کریمی گفت: اتحادیه‌، پیگیر موضوع خدمات پس از فروش و نظارت گوشی موبایل است و چگونه چنین طرحی بدون نظر اتحادیه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی گفت:‌ در حال حاضر هیچ شرکتی نمایندگی رسمی اپل را در ایران ندارد و درباره برندهای کره‌ای و چینی گوشی موبایل تقریبا نمایندگی به‌صورت مستقیم است.

وی ادامه داد:‌ درباره اپل نیز اگر از اتحادیه مشورت می‌گرفتند نظر اتحادیه این بود که با توجه به پر استفاده بودن گوشی‌های آیفون بهتر است واردکنندگان مجاز این برند مشخص شوند و تعداد دستگاه‌هایی که وارد کرده‌اند همراه با IMEI مشخص شود. زیرا نمی‌توان یک برند پراستفاده را از بازار حذف کرد.

کریمی تصریح کرد: علاوه بر نمایندگی‌های غیرمستقیمی که اقدام به واردات گوشی‌های موبایل اپل می‌کنند، هم‌اکنون 4 تا 5 شرکت دیگر نیز در اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی برای درخواست مجوز واردات گوشی‌های اپل تشکیل پرونده داده‌اند که هنوز چیزی به اتحادیه ارائه نکرده‌اند.

چه بر سر بازار خواهد آمد؟

اما در بازار بسیاری از فروشندگان هنوز این خبر را جدی نگرفته‌اند و بیشتر آن را شوخی و کاری‌نشدنی می‌دانند. البته این موضوع به دلیل طرح مشابهی بود که سال 85 اجرا شد اما نتوانست جلو قاچاق گوشی موبایل را بگیرد و اندکی پس از اعلام و اجرای آن راه دور زدن طرح، که همان عوض کردن IMEI گوشی‌ها بود، بین فروشندگان رواج پیدا کرد و عملا این طرح شکست خورد و به حالت قبل بازگشت. پیش‌بینی می‌کنیم فروشندگانی که از غیرفعال شدن گوشی‌های آیفون فروخته‌نشده خودشان ترس دارند، سعی می‌کنند آیفون‌ها را یک‌بار در شبکه رجیستر کنند تا برای فروششان به مشکلی برنخورند؛ بنابراین دیگر از گوشی کاملا آکبند اپل در بازار خبری نخواهد بود. به احتمال زیاد این سخنان می‌تواند تا قبل از اجرای طرح قیمت گوشی‌های اپل را دچار نوسان کند. 

قیمت آیفون‌ها در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۵

گوشیظرفیتقیمت (تومان)
iPhone 6s16GB2,380,000
iPhone 6s64GB2,760,000
iPhone 6s128GB3,130,000
iPhone 6s Plus16GB2,500,000
iPhone 6s Plus64GB2,910,000
iPhone 6s Plus128GB3,150,000
iPhone SE16GB1,610,000
iPhone SE64GB1,930,000

قیمت آیفون‌ها در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۵

گوشیظرفیتقیمت (تومان)
iPhone 6s16GB2,390,000
iPhone 6s64GB2,735,000
iPhone 6s128GB3,070,000
iPhone 6s Plus16GB2,460,000
iPhone 6s Plus64GB2,880,000
iPhone 6s Plus128GB3,100,000
iPhone SE16GB1,630,000
iPhone SE64GB1,980,000

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (93 نظر)

علیرضا

۱۳۹۵/۵/۶
یعنی هیچ گوشی یه دیگه ای خوب نیست فقط اپل ???????????????????????

علیرضا

۱۳۹۵/۵/۶
عزیزم اسباب بازی ایفونه نه گلکسی نوت 6 که وقتی اومد مجهز به تشخیص قرنیه چشه بچه جون ios یه زمانی شاخ بود از اندروید 5 به بعد هیچی نیست

علیرضا

۱۳۹۵/۵/۶
واقعا متاسفم برا یه عده که سر یه گوشی این همه داستان درست میکنن بابا اپل نشد سامسونگ.سونی و... قبول دارم ios شاخه ولی اندروید5 دست کمی از اون نداره اپل اصلا به درد نمیخوره با اون سیستم عامل 2سر بستش یه فایل منیجر نداره بعد این همه هم طرفدار داره هرکی ایفون رو دوست داره فقط به خاطر اون سیب که خود نمایی کنه وگرنه امکاناتشون (ios و اندروید)یکی یه تازه به نظر من اندروید بهتره

خشایار

۱۳۹۵/۵/۳
دوستان عزیز ، اولا با عرض به دلیل اینکه به علت کمبود وقت یه کامنت نوشتم ،
اولا اون دوستی که میگه هنگرود دو ماهه گوشی خراب میشه ، آیفون 4s من بعد از 9 ماه ، هم باتریش خراب شد ، آی سیش هم سوخت ، شارژ هم نمیشد ،
این فروشندگان اپل فقط به خاطر برندش ، قیمت قطعات رو نجومی بر چسب میزنن ، الان همون آیفونم گوشه خونه داره خاک میخوره ، البته باتریش از همون اول افتضاح بود و آیفون های الانیم از اون به ارث بردن ، این از کیفیت اپل
iOS از اول تاریخ تا الان داره جیلبریک میشه ، یه دستگاه ساخته شد که میتونه در عرض 4 ثانیه تا 6 ساعت قفل آیفون رو بشکونه ، iCould در سال 2014 کاملا هک شد ،
چجوری میگید امنیت ؟ ویندوز فون و بلک بری هم امنیت دارن ، آیفون هم امنیت ؟
آقا سجاد عزیز ، یعنی من که آیفون داشتم نتونستم زبون persian رو توی قسمت Add new keyboard انتخاب کنم ؟ میدونم با برنامه iBackupBot کیبورد عربی رو تغییر داد ، اما این توهین اپل به ایرانیاست که مجبورن از طریق کیبورد عربی فارسی تایپ کنن ، تنها شما آیفون نداری که این قضیه رو پنهان میکنی ...
خطاب به آقا سینا که بحث جامعه پزشکی رو مطرح کردید ، پزشکها ، با فایل های PDF و html برای مطالعه زیاد سر و کار دارن ، و از طریق کامپیوتر دانشکده فایل های مطالعه رو توی گوشی کپی میکنن ، جالب اینه که پدرم میشه همکاراش آیفون هاشونو فروختن ، سری نوت سامسونگ یا سونی گرفتن ...
من با قاطعیت میگم که کارایی و کیفیت آیفون به هیچ عنوان در حد قیمتش نیست و این مسئله برای خیلی ها هنوزم که هنوزه روشن نیست ...

سینا

۱۳۹۵/۵/۲
تا حدودی موافق بودم اما ، اینکه استفاده از آیفون رو به تلگرام و اینستاگرم محدود کردید درست نیست. ،شما جامعه پزشکی کشور رو ببینید اکثرا آیفون دارند ، خیلیاشون با همین آیفون کارشون راحت شده و نبض بیمار رو باهاش میگیرن تازه این فقط یه مورد بود ، گوشی خوبی بود آیفون حیف شد واقعا ، امیدوارم نمایندگی اصلیش بیاد ، با قیمت معتبر