اواسط 2015 رنو محصول جدیدش را به جهانیان معرفی کرد. این محصول جدید، که ابتدا در شهر تاریخی Chantilly در فرانسه رونمایی شد و سپس در نمایشگاه فرانکفورت برای نخستینبار آنرا دیدیم، رنو تلیسمان است که در کلاس سدانهای سایز متوسط قرار میگیرد و البته یک نسخه استیشن هم دارد. تلیسمان با پلتفرم جهانی CMF-CD شکل گرفته که محصول مشترک رنو و نیسان است. بعد از رنو اسپیسِ نسل پنجم، حالا تلیسمان دومین خودرویی است که با این پلتفرم ساخته میشود.
Talisman هم مثل تلفظ اکثر خودروها، خواندنش قلق دارد! اگر معیارتان انگلیسی باشد یا تالیسمن یا تالیزمن صحیحتر است ولی اگر به تلفظ فرانسوی علاقه دارید باید آنرا تلیسمان صدا کنید. به هرحال در لاتین، تلیسمان به معنای سحر و جادوست و به گفته آقای کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو، هر دو مفهوم قدرت و ایمنی در این اسم وجود دارد. هواداران رنو حتما یادشان است که یکبار دیگر هم رنو از واژه تلیسمان استفاده کرده؛ سال 2001 رنو با همین نام، خودرویی مفهومی و با ظاهری عجیب و غریب ساخت که در کلاس کوپههای 3 در جای داشت و چیدمان صندلیهای آن نیز 2+2 نفره بود.
بله! تلیسمان آمده تا مشتریان خودروهای نیمهلوکس را جذب رنو کند؛ کاری که قبلا باید رنو لتیتیود و لاگونا انجامش میدادند، ولی به دلایلی نشد و حالا به تلیسمان واگذار شده است. تلیسمان بعد از رنو 18، که در دهههای 70 و 80 میلادی ساخته میشد، نخستین سدان سایز متوسط رنوست و به همین دلیل نیز محصول استراتژیکی برای فرانسویها محسوب میشود.
مدیرعامل رنو در زمان رونمایی این خودرو رسما اعلام کرد که تلیسمان مانند رنو اسپیس 2015 به بازارهای راستفرمان صادر نمیشود؛ بنابراین مشتریان کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، انگلیس، سنگاپور، مالزی، استرالیا، ایرلند، نیوزلند و ... رنگ تلیسمان را هم نمیبینند!
وقتی میگوییم تلیسمان جایگزین لتیتیود است قطعا انتظار دارید که همان ابعاد و اندازهها را در اختیارتان قرار دهد و خوشبختانه همین اتفاق نیز افتاده است. البته اگر خیلی دقت کنید، میبینید که تلیسمان در مقیاس میلیمتری با لتیتیود متفاوت است. نکته خوب تلیسمان اینجاست که صندوقش حدود 24% بیشتر از لتیتیود گنجایش دارد.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | حجم صندوق | |
رنو تلیسمان | 4.85m | 1.85m | 1.46m | 2.81m | 608L |
رنو لتیتیود | 4.89m | 1.83m | 1.48m | 2.76m | 467L |
تلیسمان با زبان جدید رنو طراحی شده؛ وجود LEDهای Cشکل روز که از بالای چراغ تا سپر امتداد یافته به تنهایی برای اثبات این موضوع کافی است! برای جذابترشدن ظاهر خودرو نیز درب موتور عضلانی شده است و قسمتهای متعدد بدنه مثل زههای اطراف پنجره و اطراف مهشکنها و همچنین خطوط افقی جلوپنجره نیز با روکش کرومی پوشانده شدهاند.
تلیسمان به سیستمی با نام Multi-Sense مجهز است که امکان تنظیم یکپارچه اکثر سیستمها، چه در قسمت کابین و چه در قسمت فنی، را به راننده میدهد. مالتی سنس 4 حالت مختلف رانندگی شامل Comfort و Sport و Eco و Neutral دارد. رنو همچنین یک حالت دیگر هم برای آن قرار داده است تا راننده بتواند تنظیمات متناسب با خودش را در این سیستم اعمال کند.
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، دوربین عقب، آینههای تاشوی برقی با گرمکن، سقف پانوراما، تهویه سه گانه اتومات، سیستم کمکی پارک، پردههای برقی، استارت دکمهای و اتولایت ازجمله ویژگیهایی است که تلیسمان از آنها بهره میبرد.
برای تلیسمان دو انجین بنزینی TCe 150 و TCe 200 وجود دارد که هردو از نوع توربوشارژند و فقط و فقط با گیربکس 7 سرعته اتومات دوکلاچه تحویل مشتریان میشود. علاوه بر این بنزینیها، رنو همچنین سه انجین دیزلی dCi 110 و dCi 130 و dCi 160 نیز برای تلیسمان تدارک دیده است که کاری به کارشان نداریم! مشخصات فنی تلیسمان بازار ایران را در جدول انتهای همین مطلب مشاهده کنید.
در سطح تجهیزات ایمنی، رنو برای تلیسمان از چیزی دریغ نکرده است. امکاناتی مانند کروز کنترل هوشمند، هشداردهنده تغییر لاین و نقطه کور، هشداردهنده سرعت، سیستم تابلوخوان، چراغهای گردشی، نوربالای اتومات و سنسور از ویژگیهای قابل سفارش این فرانسوی هستند.
مهمتر از همه اینها، کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه euroNCAP است. در آزمایشات این موسسه، تلیسمان در حفظ جان سرنشین 86 از 100، در حفظ جان کودک 84 از 100 و در حفظ سلامت عابر پیاده 68 از 100 گرفته است. سیستمهای ایمنی این خودرو نیز امتیاز 76 از 100 دارند.
تلیسمان در بازارهای جهانی باید با فولکس واگن پاسات، فورد موندئو (که در ایالات متحده با نام فیوژن فروخته میشود)، شورولت مالیبو و مزدا 6 رقابت کند، اما در بازار ایران رقیبان نامآشنایی دارد مثل تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا ال اف و کیا اپتیما. قیمت تلیسمان به زودی اعلام میشود، اما با توجه به قیمت 27000 یورویی آن در فرانسه که تقریبا معادل 30000 دلار است و همچنین با توجه به محدوده قیمتی رقیبانش احتمالا با قیمتی در حدود 180 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی میرسد.
508 | Talisman | Sonata LF | Optima JF | Camry | |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |
انجین | 1.6L-Turbo | 1.6L-Turbo | 2.4L | 2.4L | 2.5L |
قدرت | 165hp | 190hp | 185hp | 185hp | 181hp |
گشتاور | 240nm | 260nm | 241nm | 241nm | 235nm |
گیربکس | 6 اتومات | 7 دوکلاچه | 6 اتومات | 6 اتومات | 6 اتومات |
فاصله محوری | 2.81m | 2.81m | 2.80m | 2.80m | 2.77m |
حجم باک | 70L | 51L | 70L | 70L | 70L |
حجم صندوق | 475L | 608L | 462L | 510L | 436L |
سرعت | 210km/h | 225km/h | - | 210km/h | 220km/h |
مصرف شهری | 7.5L | 7.5L | 12.1L | 9.4L | 9.4L |
مصرف جادهای | 4.8L | 4.6L | 6.3L | 6.3L | 6.7L |
مصرف ترکیبی | 5.8L | 5.6L-5.8L | 8.3L | 7.8L | 8.4L |
بیشتر بخوانید:
پژو 508 ایران خودرو ؛ برادر دوقلوی تلیسمان
رنو مگان جدید؛ وارداتی احتمالی نگین خودرو
4 مهر 95 : نگین خودرو طی مراسمی که در تالار وحدت برگزار شد، از رنو تلیسمان رونمایی کرد. تلیسمانی که به ایران آمده است در مدل پایه (تیپ E2) با امکاناتی مانند تهویه اتومات سه گانه، استارت دکمهای، سقف پانوراما و گرمکن آینههای تاشو برقی را بصورت استاندارد دارد 165 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. تلیسمان فول آپشن (تیپ E3) نیز با تجهیزاتی نظیر هدآپ، کروز کنترل، کمکی پارک، ترمز کمکی و دوربین عقب 179 میلیون تومان قیمت دارد.
8 مهر 95 : اولین مرحله فروش تلیسمان از هفته دوم مهرماه آغاز میشود. نکته جالب اینجاست که نگین خودرو با تلیسمان رکورد زده است! تلیسمان اولین خودروی تازه وارد بازار است که با تحویل 30 روزه (قیمت قطعی) به دست مشتریان میرسد.
10 مهر 95 : صبح امروز نگین خودرو اعلام کرد که ظرفیت فروش مرحله اول تلیسمان تنها در 30 دقیقه تکمیل شد.
27 مهر 95 : مرحله دوم فروش تلیسمان آغاز شد. در این مرحله دیگر خبری از تیپ E2 آن نیست و همگی خودروها از تیپ E3 (فول آپشن) هستند. برخلاف مرحله اول، در این مرحله موعد تحویل خودروها از 30 به 120 روز و قیمت تیپ E3 نیز از 179 به 185 میلیون تومان افزایش یافته است.
16 آبان 95 : صبح امروز، نگین خودرو در مراسمی کلیدسپاری تلیسمان، که در نمایندگی دماوند این شرکت برگزار شد، نخستین سری این خودرو را تحویل خریدارانش داد. جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو، گفت: « استقبال از این محصول آن قدر خوب بوده است که فقط طی این دو روز ما برنامه تحویل 170 دستگاه ابتدایی را به مشتریان خود داریم. طرح فروش 120 روزکاری هم چند روز پیش تکمیل ظرفیت شد و این روزها در حال ثبت نام این خودرو با موعد تحویل 150 روزکاری و به صورت مشارکتی هستیم ». مدیرعامل نگین خودرو همچنین پیشبینی کرد که تا پایان سال 95 فروش تلیسمان در ایران به حدود 1000 دستگاه برسد درحالیکه در زمان رونمایی تلیسمان در تالار وحدت، این فروش را 2500 دستگاه اعلام کرده بود.
25 آبان 95 : سامانه ثبت نام اینترنتی تلیسمان راهاندازی شد. طبق گفته نگین خودرو، از این به بعد اولویت خرید تلیسمان با آن دسته از افرادی است که در این سامانه نامنویسی کردهاند. ثبتنام اینترنتی تلیسمان را از اینجا ببینید.
4 آذر 95 : مرحله چهارم فروش تلیسمان از امروز آغاز شد. در این مرحله نوع فروش به صورت مشارکتی، با پیش پرداخت 75 میلیون تومان و با موعد تحویل 120 روزه است. این مرحله نیز مختص تیپ E3 با قیمت قطعی است. شرایط فروش را از اینجا ببینید.
15 آذر 95 : مدیرعامل نگین خودرو گفت: « امروز رنو تلیسمانهای موجود در کشور از نظر فنی و امکاناتی، از خودروهای کشورهای همسایه در سطح بالاتری قرار دارند. برای کنترل بازار هم شرایط فروش 120 روزه با قیمت قطعی را اعلام کردیم تا دست دلالان را از بازار کوتاه کنیم. برخی افرادی که تلیسمان را با طرح 120 روزه ثبت نام کردهاند احتمالا موعد تحویل خودروشان به فروردین ۹۶ موکول میشود. شاید برایتان جالب باشد که تلیسمان دومین بازار پرفروش خود را در ایران دارد ».
در کانالهای اینستاگرام و تلگرام ما، خبرهایی هست که شما از آن بیخبرید!