خانهاخبار
اسکنر عنبیه چیست و چه مزیتی نسبت به اسکنر اثر انگشت دارد؟

اسکنر عنبیه چیست و چه مزیتی نسبت به اسکنر اثر انگشت دارد؟

اگرچه در حال حاضر گوشی‌های هوشمندی در بازار وجود دارند که به فناوری Iris Scanner مجهزند، سال آینده گوشی‌های بیشتری در بازار خواهید دید که این ویژگی امنیتی را روی خود دارند. در این مطلب شما را با فناوری اسکنر عنبیه و نحوه کار کردن آن آشنا خواهیم کرد و می‌گوییم چرا به این فناوری در گوشی هوشمند نیاز داریم.
۱۳۹۵/۴/۲۷

سال گذشته اولین نسل گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری اسکنر عنبیه چشم (Iris Scanner) وارد بازار شد. در میان گوشی‌هایی که تعداد آنها شاید به انگشتان یک دست هم نرسد، لومیا 950 و 950XL مایکروسافت شناخته‌ترین محصولاتی هستند که سراغ داریم.

درحالی که استفاده از اسکنر اثر انگشت به خوبی میان گوشی‌های هوشمند جا افتاده است، باید کم کم منتظر دیدن گوشی‌هایی باشیم که علاوه بر اسکنر اثر انگشت از اسکنر عنبیه هم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، Galaxy Note 7 یکی از دستگاه‌هایی است که تا چند ماه دیگر به بازار می‌آید و این ویژگی را با خود به همراه دارد.

image

مسلما هر فردی از آنچه موجب افزایش امنیتش شود با روی باز استقبال می‌کند، اما آنهایی که کنجکاوترند دوست دارند بدانند که این ویژگی جدید برای چیست و چگونه کار می‌کند.
در این مطلب نحوه عملکرد اسکنر عنبیه چشم در گوشی‌های هوشمند را شرح می‌دهیم و از مزایای آن نسبت به اسکنر اثر انگشت با شما حرف خواهیم زد.

عنبیه چیست؟

برای اینکه بدانید اسکنر عنبیه چیست باید اول عنبیه را بشناسید. به زبان ساده به بخش رنگی چشم عنبیه گفته می‌‌شود. رنگ قهوه‌ای بیشترین فراوانی را در عنبیه انسان‌ها دارد و رنگ‌های سبز و آبی نایاب‌تر است. اگر از نزدیک به عنبیه چشم انسان نگاه کنید، متوجه خطوطی با اشکال مختلف می‎شوید که پستی و بلندی دارند و از بیرون به سمت داخل امتداد یافته‌‌اند. عنبیه هر انسان، همچون اثر انگشت او، منحصر به فرد است و الگوی آن با اشخاص دیگر فرق دارد؛ بنابراین می‌توان از آن برای تشخیص هویت افراد استفاده کرد.

image

اسکنر عنبیه چگونه کار می‌کند؟

گوشی‌های مجهز به فناوری Iris Scanner علاوه بر دوربین جلو، دارای سنسور و دوربینی هستند که مخصوص اسکن عنبیه چشم است. در قدم اول دوربین جلو گوشی چهره و چشمان شما را تشخیص می‌دهد. سپس از سنسور مادون قرمز نوری به سمت چشمان شما تابیده می‌شود و دوربین مخصوص اسکنر چشمانتان را اسکن می‌کند. در مرحله بعد اسکن عنبیه چشم توسط نرم‌افزار گوشی تحلیل و به کد تبدیل می‌شود تا این کد مبنای تشخیص هویت شما باشد.

دلیل استفاده از نور مادون قرمز این است که این نور وضوح بیشتری برای عکاسی از عنبیه فراهم می‌کند و سبب می‌شود تا حتی در تاریکی یا هنگام استفاده از عینک و لنز مشکلی در اسکن عنبیه پیش نیاید.

image

تفاوت اسکنر عنبیه با اسکنر شبکیه چیست؟

در هر دو این فناوری‌ها از چشم انسان برای تشخیص هویت استفاده می‌شود، اما بخش‌های متفاوتی از چشم اسکن می‌شود. اسکنر عنبیه (Iris Scanner) بخش رنگی چشم را می‌بیند، اما اسکنر شبکیه (Retinal Scanner) به داخل چشم نگاه می‌کند. اسکنر عنبیه گوشی از فاصله 20-30 سانتی‌متری می‌تواند چشم را اسکن کند، در صورتی که برای اسکن شبکیه نیاز است تا چشم در فاصله خیلی نزدیکی از اسکنر قرار بگیرد. بنابراین استفاده از اسکنر عنبیه در گوشی‌های موبایل بسیار راحت‌تر است.

image

مزیت اسکنر عنبیه به اسکنر اثر انگشت چیست؟

اضافه شدن اسکنر اثر انگشت به گوشی‌های هوشمند یک اتفاق خوب در جهت افزایش امنیت کاربران بود. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار به اسکنر‌های اثر انگشت سریعی مجهزند که علاوه بر راحت‌تر کردن کار باز کردن قفل گوشی، دسترسی افراد غریبه به دستگاه شما را سخت‌تر کرده است. با این حال روش‌هایی وجود دارد که می‌توان اثر انگشت افراد را جعل کرد و اسکنر اثر انگشت گوشی‌ را فریب داد.
مزیت اصلی عنبیه چشم به اثر انگشت داشتن الگوی پیچیده‌تر است که به راحتی دست کسی نمی‌افتد و کپی نمی‌شود. به این ترتیب می‌توان اطمینان داشت راه نفوذ به گوشی از این طریق بسیار سخت می‌شود.

image

مزیت دیگر Iris Scanner دقت بسیار بالا در مقایسه با اسکنر اثر انگشت است. میزان خطای اسکنر عنبیه 1 به 2 میلیون است، در حالی که خطای اسکنر اثر انگشت 1 در 100 هزار است. همچنین اسکنر اثر انگشت بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد، اما اسکنر عنبیه با شیشه محافظت می‌شود و احتمال آسیب دیدن آن کمتر است.

شما تا چه اندازه تمایل دارید که گوشی بعدی‌تان به فناوری اسکنر عنبیه مجهز باشد؟ فکر می‌کنید این فناوری می‌تواند امنیت کاملی برای گوشی هوشمند کاربران فراهم کند یا نیاز است که گوشی‌های هوشمند باز هم سطوح امنیتی را افزایش دهند؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (64 نظر)

امیر

۱۳۹۹/۸/۲۸
???

mimish

۱۳۹۹/۵/۱۱
گوشی که شما خریدی سامسونگ نبوده آشغال بوده ، ما داریم راجع به پرچمداران صحبت میکنیم

nargesflower

۱۳۹۹/۲/۲۱
سلام
کسی می‌دونه برا گوشی های جدید شیائومی اسکنر عنبیه عرضه میشه یا نه؟

Nightwolf

۱۳۹۷/۷/۲۵
اقا خدا وکیلی خودتون قضاوت کنید اثر انگشت مشکلی داره سامسونگ که پول ال سی دیش قیمت خود گوشیش آیا ارزش خرید داره من خودم قبلا دوس داشتم که سامسونگ بگیرم و وقتی که j5 پرایم گرفتم پشیمون شدم توی بازی کلش رویال گیر میزد بخدا میان رده هواوی بهتر سامسونگ تا این که سونی xz خریدم بهترین گوشی با تمامی امکانات مورد نیاز اگه خوب بود حسگر عنبیه سونی توی گوشی هاش می اورد خلاصه اگه غیرت ایرانی داشته باشی گوشی کره ای سامسونگی که ایرانیا رو تهقیر کرد نمیخری.

Ali002

۱۳۹۶/۱۱/۸
مادون قرمز داره توشب هم به راحتی باز میکنه حتی باعینک