خانهاخبار
صفحه نمایش منعطف: آینده امیدوارکننده تبلت‌ها؟

صفحه نمایش منعطف: آینده امیدوارکننده تبلت‌ها؟

تولید محصولات با صفحه نمایش منعطف چندی است که دغدغه تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی شده است. در حالی که هنوز محصولی با این ویژگی به بازار عرضه نشده است، می‌توان تصور کرد که عملی شدن این ایده چقدر می‌تواند بازار کساد تبلت‌ها را تکان دهد.
۱۳۹۵/۴/۲۰
image

گرچه نمایشگرهای منعطف هنوز راه خود را به بازار تکنولوژی پیدا نکرده‌اند، تا به امروز شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سامسونگ و لنوو توانایی خود را برای تولید چنین نمایشگرهایی به نمایش گذاشته‌اند. سامسونگ هم اکنون از صفحه نمایش خمیده در نسخه اج سری گلکسی اس و همچنین در سری گلکسی نوت اج استفاده می‌کند، اما این نمایشگر دقیقا آن چیزی نیست که از نمایشگر منعطف انتظار می‌رود؛ نمایشگری که بتوان آن را خم یا تا کرد. اگر سراغ ال‌جی برویم و سراغ نزدیک‌ترین محصول این شرکت به مفهوم نمایشگر منعطف را بگیریم، با سری G Flex روبرو می‌شویم که اکنون تنها دو گوشی G Flex و G Flex 2 از آن وجود دارد. نمایشگر این محصولات اندکی منعطف است، اما قابلیت خم شدن، لوله شدن یا تا شدن ندارد و آنچنان که باید و شاید مفهوم کلمه «منعطف» را به ذهن متبادر نمی‌کند. سال گذشته ال‌جی اعلام کرد که 1 میلیارد دلار در بخش نمایشگرهای منعطف و به طور مشخص نسل ششم نمایشگرهای OLED منعطف خود سرمایه‌گذاری کرده، اما از آن زمان هنوز محصولی که نتیجه این سرمایه‌گذاری باشد به بازار عرضه نشده است.

شاید بهترین نمونه یک محصول با نمایشگر منعطف را تا به امروز لنوو معرفی کرده باشد. ماه گذشته لنوو در کنفرانس خود در سان‌فرانسیسکو از دو محصول رونمایی کرد که شاید آینده بازار تبلت‌ها باشند. یکی از آنها گوشی هوشمند کاملا منعطفی است که می‌توان مانند ساعت مچی دور دست پیچید. اجزای این ساعت مچی همگی منعطف طراحی شده‌اند. محصول دیگر یک تبلت بود که قابلیت تا شدن از وسط و تبدیل شدن به تلفن هوشمند با صفحه نمایش کوچک‌تر را داشت. این دو محصول نمونه‌های خوبی برای چیزی است که از نمایشگر «منعطف» انتظار داریم.

image

شاید اولین کاربردی که برای نمایشگر منعطف به ذهن شما برسد استفاده از آن در گوشی هوشمند باشد. بله، مطمئنا نمایشگر منعطف را می‌توان در گوشی هوشمند نیز استفاده کرد، اما باید توجه داشت که گوشی‌های هوشمند به اندازه‌ای کوچک‌اند (حداکثر 6 اینچ) که استفاده از این تکنولوژی در آنها شاید چندان کاربردی نباشد. اما تبلت، که صفحه نمایش 7 اینچی به بالا دارد، به احتمال زیاد هدف مناسب‌تری برای استفاده از نمایشگر منعطف خواهد بود. تبلتی که بتوان آن را خم، تا یا حتی لوله کرد شاید همان چیزی باشد که مردم به دنبالش هستند. وضعیت بازار فروش تبلت مناسب نیست و فروش آنها هر روز کاهش پیدا می‌کند، اما این بازار هنوز کاملا نمرده است. صفحه نمایش منعطف می‌تواند جانی دوباره به این بازار ببخشد و علاقه افراد به خرید تبلت را دوباره افزایش دهد.

اما کاربردهای تبلتی با صفحه نمایش منعطف چیست؟ اولین کاربرد واضح این تکنولوژی همان چیزی است که لنوو اخیرا معرفی کرده: تبلتی که بتوان اندازه‌اش را تغییر داد. این تبلت برای افرادی که در کارهای تجاری فعالیت می‌کنند می‌تواند مناسب باشد: با داشتن یک دستگاه منعطف می‌توانند همزمان از قابلیت‌های تبلت و گوشی هوشمند بهره ببرند.

طراحی تبلت‌ها با این فرم، که مانند کتاب بتوان آن‌ها را از وسط تا کرد، چند قابلیت به آن‌ها می‌دهد. اول اینکه برای سرپا نگهداشتن تبلت دیگر نیازی به استند نیست. از طرفی می‌توان به گونه‌ای آن را طراحی کرد که یکی از دو قسمت تاشده در نقش صفحه کلید ظاهر شود. البته این بستگی به نحوه طراحی تولیدکنندگان دارد، اما قابلیتی دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

image

یک تبلت تاشو ساده‌ترین طرحی است که به ذهن می‌رسد. طرح‌های مفهومی بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، می‌توان به طرح محصولی اشاره کرد که قابلیت لوله شدن دارد، تا حدی که به شکل و شمایل خودکار دربیاید. برای عملی شدن این طرح یا باید سخت‌افزار و باتری را به اندازه نمایشگر منعطف طراحی کرد تا به همراه نمایشگر لوله شوند یا از ابتدا آن‌ها را به فرم استوانه‌ای طراحی کرد که نیاز به لوله شدن نداشته باشند. این فرم طراحی در حال حاضر کمی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا اکنون هیچ محصولی با این طراحی در بازار وجود ندارد. چه کسی فکر می‌کرد روزی صفحه نمایش تاشو به حقیقت بپیوند؟ پس این ایده نیز ممکن است در آینده عملی شود. اما مزایای این طرح چیست؟ اولا به لطف فرم طراحی چنین محصولی، می‌توان آن را به راحتی حمل کرد. از طرف دیگر به دلیل اینکه صفحه نمایش لوله می‌شود، در مقابل آسیب‌های احتمالی مقاوم‌تر خواهد بود. همچنین به دلیل منعطف بودن صفحه نمایش ممکن است وزن دستگاه‌ پایین بیاید.

اجازه دهید از دنیای تبلت خارج شویم. صفحه نمایش منعطف ممکن است کاربردهای دیگری نیز داشته باشد؛ مانند آنچه لنوو در تلفن هوشمندی به نمایش گذاشت که به ساعت مچی تبدیل می‌شود. این فرم طراحی نیز شاید طرفداران خاص خود را داشته باشد. برای مثال، افرادی که در کارخانه یا کارگاه ساختمانی کار می‌کنند می‌توانند در حالی که دو دستشان آزاد است از تلفن هوشمندشان، که به مچ دستشان بسته شده‌، استفاده کنند. این محصول فراتر از ساعت‌های هوشمند فعلی است، زیرا می‌تواند عملکرد کامل گوشی هوشمند را داشته باشد. مهندس عمران در حالی که پای ساختمان است می‌تواند بدون نیاز به حمل نقشه، مستقیما آن را روی ساعت/گوشی هوشمندش مشاهده کند. یا پزشک در حالی که بیمار را معاینه می‌کند، و بدون اینکه نیاز داشته باشد با یک دست گوشی خودش را نگه دارد، می‌تواند مدارک و اسناد پزشکی موردنیازش را مرور کند. دنیای خلاقیت انتها ندارد.

image

در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به کمک دستگاه‌هایی با صفحه نمایش منعطف، که می‌توان آنها را دور مچ دست پیچید، نه تنها بازدهی کارگران افزایش می‌یابد بلکه ایمنی محیط کار نیز بهبود پیدا می‌کند. بهبود روند کار و ایمن‌تر شدن محیط کار به افزایش سود‌آوری منجر می‌شود. به همین دلیل شاید کارخانه‌دارها یکی از طالبان این گونه دستگاه‌ها باشند. از طرف دیگر گوشی هوشمند تاشو برای کاربران عادی نیز جذابیت خاص خود را دارد. اگر از شما پرسیده شود که ترجیح می‌دهید یک تبلت و یک گوشی‌ هوشمند با خود حمل کنید یا دستگاهی داشته باشید که بتوانید آن را از تبلتی با سایز 8 یا 10 اینچ به گوشی هوشمندی با سایز 5 اینچ تبدیل کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ انتخاب اکثر ما دستگاه دوکاره است که حملش آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر این فضای کمتری اشتغال می‌کند و لازم نیست نگران کمبود شارژ دو دستگاه باشیم.

اگر با دید روشن به ایده محصولات دارای صفحه نمایش منعطف نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این دستگاه‌ها حتی اگر برای کاربران عادی جذاب نباشند، کاربرد خود را در حوزه‌های صنعتی خواهند داشت. بنابراین منطقی است که بگوییم آینده از آن صفحه نمایش‌های منعطف است؛ تکنولوژی‌ای که شاید بتواند بازار فروش تبلت را از این رکود نجات دهد. نظر شما در این مورد چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۴/۲۱
جوابا دارن میرسن برات اقا قلی. هرچه خود دانی. پیشنهاد میدم قبل از این که بیای نظر داداش بزرگه رو اینجا طرح کنی گشتی تو چهارتا صفحه اینترنتی یا یه کتاب بزنی. و یکم مطلع باشی از نظری که میدی کره و چین هرچقدر فروش کنن رقمش هرگز به اسیا نمیرسه. و اینکه بازم بی دقتی خودت رو نشون دادی. شما تبلیغات رو اصلا در نظر نمیگیری. تو کشوری انقد داره تولید داخلی مطرح میشه و از تمام دنیا داره قطع میشه فقط یک شرکته که تبلیغ تلفن همراهش در رسانه پخش میشه و اونم سامسونگه. به نظر شما یه ایرانی کی میخاد اسم بلک بری رو بشنوه وقتی تمام اتوبوس های شهری تبلیغ هواوی روشونه. دقتت پایینه. شاید تعصب نداشته باشی ولی تفکر هم ... بقیش با خودت.

یاسین

۱۳۹۵/۴/۲۱
در کل برند هایی از جمله سامسونگ و الجی گرفته تا هواوی مایکروسافت یه کاری می کنن که ما مجبور بشیم خودمونو باهاشون هماهنگ کنیم، باید از محصولاتشون خرید کنیم وگرنه نبود یک چیزیو احساس می کنیم و این همون چیزیه که بهش میگن تکنولوژی. سعی کنین از تکنولوژی برای کلکل استفاده نکنین و حالشو ببرید! با تشکر

قلی

۱۳۹۵/۴/۲۱
دوست عزیز همینکه شما بدون اینکه سن منو بدونین قضاوت میکنین خودشون نشون میده تعصب و بغض زیادی دارین.شمایی که هنوز نمیدونی بیشترین فروش سامسونگ در اروپا و امریکای شمالیه و میای نظرات ناآگاهانه و بدور از واقعیت میدین همه چیو ثابت میکنه.تعداد منفی هایی که خوردی همه چیو نشون میده مثال همونی که اتوبانو یه طرفه میره و میگه چرا همه ملت یه طرفه میان

rbmscpsaj

۱۳۹۵/۴/۲۱
قلی جان شما راست میگی سامسونگ اول oled رو اورد. خیر عمو جان نوکیا اول تو این زمینه وارد شد و سامسونگ رو مجبور کرد پیروی کنه. من به اندازه دوبرابر سن شما تو این زمینه بودم. یه عمره این کاره ام. شما اگه دقت کنی میبینی من که پیام میزارم تا یه هفته بعدش جی اس ام راجع بهش تحقیق میکنه برای شما میزاره. شما هنوز به حدی نرسیدی که بازی های سیاسی بین شرکت هارو بفهمی. هنوز نفهمیدی قیمت جوجه سامسونگت برای چی انقد زیاده. شما هنوز نفهمیدی برای چی بازار محور چین و کره، ایرانه. شما خیلی چیزا رو هنوز نمیدونی.همون بهتر که ((اکثریت)) جامعه ای مثل شما دور و بر ما نیستن که تا 3 میلی متری دماغشون رو ببینن. تکنولوژی به افرادی مثل شما نیاز نداره که همگام باهش بشن تکنولوژی ادم کاربلدی میخاد که از یک زاویه کور مساله رو نبینه.((موفق باشید))

akbar

۱۳۹۵/۴/۲۰
خیلی خنده داره که شرکتی که به تقلید معروف هست رو بزرگ بدونیم و براش ابتکار قایل بشیم...
مقایسه مایکروسافت با سامسونگ کار خنده داریه ،کاملا مث مقایسه خالق و مخلوقه...
مایکروسافت راه جدید میسازه نه تقلید از یه ایده و پروبال دادن به اون