معلوم نیست که چرا تویوتا دیرتر از رقبایش به کلاس شاسی بلندهای کوچک آمد، ولی به هرحال آمد! کوچکترین SUV تویوتا ابتدا در 2014 و در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. البته در آن زمان C-HR یک مدل مفهومی بود ولی با استقبال خوبی که از آن شد، به خصوص برای چهره جذاب و اسپرتی که داشت، تولیدش در دستور کار تویوتا قرار گرفت. یکسال گذشت و در نمایشگاه فرانکفورت 2015 نیز C-HR با ظاهری مناسب تر رونمایی شد، ولی تویوتا باز هم گفت که C-HR یک مدل پیشتولید است! سرانجام در ابتدای 2016 میلادی نسخه تولید نهایی آن در نمایشگاه ژنو 2016 به نمایش درآمد؛ کوچکترین شاسیبلند تویوتا تنها برای یک هدف ساخته شده بود: جذب مشتریان نیسان جوک.
نام C-HR از عبارت Coupe-High Rider گرفته شده است، که یعنی طراحان تویوتا بیشتر به ذات اسپرت این خودرو توجه کردهاند تا ساخت یک شاسیبلند جدید. ظاهر این خودرو همین موضوع را ثابت میکند؛ چراغهای کشیده و جدید تویوتا (که مدل سادهترش را در روفور 2016 نیز دیده بودیم)، سقف دو رنگ سفارشی، اسپویلر انتهای سقف و قرارگرفتن دستگیره دربهای عقب در قسمت بالایی دربها از جمله ویژگیهایی است که اکثر خودروهای اسپرت ارزان نیز از آن بهره میبرند.
نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران 1395 / عکاس: مرتضی احمدیه
از چراغهای بومرنگی عقب هم نباید غافل شویم چراکه شباهت زیادی به چراغهای هوندا سیویک 2017 دارد. اما چون C-HR یک شاسیبلند است، تویوتا قسمتهای پایین بدنهاش را با زههای پلاستیکی مشکیرنگ پوشانده است! به لحاظ ابعادی C-HR تقریبا هم اندازه RAV4 طراحی شده است، طوری که هم در فاصله محوری و هم در عرض با آن برابری میکند. در طول نیز تنها 20 سانتیمتر کوچکتر و در ارتفاع هم فقط 16 سانتیمتر کوتاهتر از روفور است.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | سایز رینگ | وزن |
4360mm | 1795mm | 1565mm | 2640mm | 18 اینچ | 1460kg |
مدلی که ایرتویا به نمایشگاه تهران 95 آورده بود، امکانات زیر را داشت؛ امکاناتی که در سایر بازارها تیپهای فول C-HR از آن بهره میبرند.
C-HR با همان پلتفرم TNGA تویوتا ساخته شده یعنی همان پلتفرمی که با تویوتا پریوس نیز مشترک است. بنابراین از دیدن پیشرانه هیبریدی در لیست انجینهای C-HR تعجب نکنید!
بیشتر بخوانید:
تویوتا دو پیشرانه 4 سیلندر برای C-HR درنظر گرفته؛ یکی هیبریدی و دیگری توربوشارژ که مشخصاتشان را در جدول زیر مشاهده میکنید. جالب اینجاست که ایرتویا نسخه هیبریدی C-HR را هم ثبت سفارش کرده است. ناگفته نماند در برخی بازارهای خاص اروپایی مانند اوکراین و قفقاز و همچنین در بازار آمریکای شمالی C-HR فقط و فقط با پیشرانه 2.0 لیتری 144 اسبی تحویل مشتریان میشود.
هوندا HR-V | تویوتا C-HR هیبریدی | تویوتا C-HR توربو | دیاس 4 کراسبک | نیسان جوک (پلاتینیوم/اسکایپک) | نیسان جوک توربو (اسپرت) | |
فاصله محوری | 2,611mm | 2,640mm | 2,612mm | 2,530mm | ||
حجم صندوق | 688L | 377L | 385L | 249L | ||
حجم باک | 50L | 50L | 60L | 52L | ||
سیستم محرکه | دیف جلو | دیف جلو | دو دیف | دیف جلو | دیف جلو | دو دیف |
پیشرانه | 1.5L | 1.8L-Hybrid | 1.2L-Turbo | 1.6L-Turbo | 1.6L | 1.62L-Turbo |
گیربکس | CVT | eCVT | CVT | 6 اتومات | CVT | CVT |
قدرت | 130hp | 98hp | 115hp | 160hp | 117hp | 190hp |
گشتاور | 155nm | 142nm | 185nm | 240nm | 158nm | 240nm |
شتاب | 11.2sec | 11sec | 11.4sec | 8.7sec | 11.5sec | 8.4sec |
سرعت | 187km/h | 171km/h | 180km/h | 211km/h | 171km/h | 200km/h |
مصرف شهری | 6.1L | 3.6L | 7.6L | 7.1L | 8.3L | 10.2L |
مصرف جادهای | 4.6L | 4.1L | 5.7L | 4.8L | 5.2L | 6.0L |
مصرف ترکیبی | 5.2L | 3.9L | 6.3L | 5.6L | 6.3L | 7.6L |
شرایط فروش | شرایط فروش | شرایط فروش | شرایط فروش |
این کوچک ژاپنی ابتدا قرار بود تحت برند Scion، زیرمجموعه آمریکایی تویوتا، فروخته شود و شاید دلیل وجود خطوط تیز بدنهاش (که بسیار مشابه طراحی محصولات ساین است) نیز همین موضوع باشد. اما از آنجا که تویوتا میخواست در اواسط پاییز 2016 برند ساین را متوقف کند، تولید C-HR دوباره به خود تویوتا برگشت. خط تولید C-HR در ساکاریا ترکیه قرار دارد.
فروش تویوتا C-HR از سپتامبر 2016 در اروپا شروع شد و از ابتدای 2017 نیز در استرالیا و ایالات متحده تحویل مشتریانش شد. از اواسط تابستان 96 نیز عرضه این ژاپنی در ایران آغاز میشود. این تویوتا در آینده باید مقابل نیسان جوک، دیاس 4 کراسبک و همچنین هوندا HR-V رقابت کند. از آنجایی که تنها رقیب اصلیاش در بازار جهانی نیسان جوک است و همچنین باتوجه به توربوشارژ بودنش به احتمال زیاد قیمت آن در محدوده قیمتی نیسان جوک توربو خواهد بود یعنی چیزی بین 160 تا 190 میلیون تومان. منتظر خبرهای تکمیلی ما در روزهای آینده باشید.
بیشتر بخوانید: