خانهاخبار
بلوتوث 5 معرفی شد؛ از قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن بیشتر بدانیم

بلوتوث 5 معرفی شد؛ از قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن بیشتر بدانیم

امروزه امکان ندارد که به اطراف خود نگاه می‌کنیم و اثری از بلوتوث در لوازم الکترونیکی پیدا نکنیم. بدون شک بلوتوث انقلابی در ارتباطات کوتاه‌برد ایجاد کرده و حالا نسل پنجم این فناوری قصد دارد در ارتباط لوازم الکترونیکی با یکدیگر دنیایی جدید پدید آورد.
۱۳۹۵/۳/۳۰

هفته گذشته در خبرها داشتیم که نسل جدید بلوتوث به‌زودی معرفی می‌شود. پیش‌بینی‌ها از سرعت دو برابری و محدوده پوشش چهار برابری در نسل پنجم بلوتوث خبر می‌دادند که حالا این ویژگی‌ها با معرفی رسمی بلوتوث ۵ تایید شده‌اند.

image

Special Interest Group (SIG) اعلام کرد که این اولین به‌روزرسانی بزرگ بلوتوث از سال ۲۰۰۹ به بعد است؛ آپدیتی که علاوه بر افزایش سرعت و محدوده پوشش بلوتوث در کنار کاهش مصرف انرژی، ظرفیت انتقال اطلاعات در آن را ۸۰۰ درصد بیشتر کرده است.

به گفته Mark Powell، مدیر SIG، بلوتوث ۵ تجربه جدیدی از کار با اینترنت اشیا یا IoT را فراهم می‌کند. افزایش محدوده پوشش بلوتوث باعث می‌شود که سیگنال‌های آن فراتر از دیوارها و موانع مشابه گسترش یابند و افزایش سرعت باعث انتقال سریع‌تر اطلاعات بین دستگاه‌های به هم متصل می‌شود. با کمک قابلیت‌های بلوتوث ۵ و قدرت مکان‌یابی دقیق آن در محیط‌های بسته، تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها در منزل بهبود می‌یابد. تصور کنید که گوشی هوشمندتان در دست شماست و هنگامی که بین اتاق‌های خانه جابجا می‌شوید، چراغ‌ها به صورت خودکار و با توجه به محلی که در آن حضور دارید خاموش و روشن می‌شوند. یا مثلا در اتاق خود در حال گوش دادن به موسیقی هستید و هنگامی که وارد آشپزخانه می‌شوید، صدای موسیقی از بلندگوهای اتاق قطع و در بلندگوهای آشپزخانه شنیده می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های بلوتوث، به‌خصوص مواردی که به دستگاه‌ها و برنامه‌های پیشرفته‌تر مربوطند، مصرف پایین انرژی است. دستگاه‌های گیرنده و فرستنده بلوتوثی که با باتری‌های کوچک می‌توانند مدت زمان زیادی کار کنند؛ این چیزی است که در ارتباطات وای‌فای به‌دلیل مصرف بالای انرژی آن امکان‌پذیر نیست. اینجاست که بلوتوث باز هم به کمک لوازم کنترل خانه‌های هوشمند می‌آید و کاربری تازه‌ای به اینترنت اشیا می‌بخشد.

هم‌اکنون حدود ۸.۲ میلیارد دستگاه مجهز به بلوتوث در دنیا وجود دارد و با توجه به برنامه توسعه بلوتوث ۵، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بیش از یک‌سوم لوازم الکترونیکی بازار به فناوری بلوتوث مجهز باشند. برنامه‌ریزی شده که بلوتوث ۵ از اواخر سال جاری یا از ابتدای سال ۲۰۱۷ عرضه شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

محمد

۱۳۹۵/۳/۳۰
اينجورى پس بدرد چى ميخوره،حتما دوباره به همين بهانه گوشي ها رو ٢٠٠يا ٣٠٠تومن گرونتر ميكنن و بايد هنوز گوشيمون رو نخريده بريم بفروشيم و يكى ديگه بخريم براى بلوتوث ٥.

Abbas

۱۳۹۵/۳/۳۰
سپاس از توجهتون موفق باشین

Mehrdad

۱۳۹۵/۳/۳۰
در مورد مشخصات فنی نسل پنجم بلوتوث هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده و نمیشه فعلا با استانداردهای فعلی وای فای مقایسه اش کرد اما شخصا بعید میدونم که سرعتش در مقایسه با وای فای بیشتر بشه.
در مورد سوال دومتون گفته شده که به احتمال زیاد با آپدیت نرم افزاری قابلیت ارتقا به بلوتوث ۵ وجود نداره و به روز رسانی سخت افزاری خواهد بود

Abbas

۱۳۹۵/۳/۳۰
جی اس ام دوتا سؤال: اول اینکه سرعتش از وای فای بیشتر میشه یا بهش میرسه یا نه؟ و دوم اینکه بصورت آپدیت نرم افزاری میاد یا سخت افزار خاص داره؟