خانهاخبار
بررسی 13 به‌روزرسانی بزرگ که در WWDC 2016 مطرح شد

بررسی 13 به‌روزرسانی بزرگ که در WWDC 2016 مطرح شد

کنفرانس WWDC 2016 اپل برگزار شد و کاربران را با موجی از آپدیت‌های نرم‌افزاری مواجه کرد؛ از iOS گرفته تا تلویزیون‌ها و ساعت‌های هوشمند همه و همه تغییرات نسبتا عظیمی را تجربه کردند. در ادامه 13 تغییر و بروزرسانی بزرگ را که در WWDC اتفاق افتاد بررسی می‌کنیم.
۱۳۹۵/۳/۲۸

کنفرانس WWDC امسال را می‌توان یک انقلاب نرم‌افزاری در محصولات اپل دانست. بروزرسانی‌های جدید برای سیستم‌عامل مک، آیفون، ساعت هوشمند و تلویزیون اپل تنها گوشه‌ای از حوادث این کنفرانس هستند. اپل نشان داد که در آینده‌ای نزدیک بسیاری از محصولات را از انحصار توسعه‌دهندگان کمپانی خودش خارج کرده و فرصت توسعه آن‌ها را به متخصصان آزاد نیز می‌دهد؛ از این جمله باید به دستیار صوتی سیری و اپلیکیشن پیام‌رسان iMessage اشاره کرد که امکان توسعه آن‌ها به برنامه‌نویسان آزاد هم داده شده است.

 

image

 

در WWDC 2016 شاهد 13 رونمایی و تغییر بزرگ در محصولات اپل بودیم که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

نسخه جدید مک او‌اس

مهم‌ترین خبر برای کاربرانی که از محصولات دسکتاپ اپل استفاده می‌کنند، معرفی نسخه جدید سیستم‌عامل است. این نسخه که Sierra نام دارد طی یک ماه آینده ابتدا در قالب نسخه آزمایشی عرضه می‌شود و نسخه اصلی آن احتمالا با فرارسیدن پاییز منتشر می‌شود.

تمرکز اپل در توسعه این نسخه معطوف به اشتراک‌گذاری فایل‌ها میان سیستم‌عامل‌های مختلف این کمپانی شده است. به عنوان مثال آقای کریگ فدریقی قابلیت جدیدی به نام Universal Clipboard معرفی کرد که امکان کپی و پیوست فایل‌ها را میان دستگاه‌های مختلف اپل فراهم می‌کند؛ در این حالت می‌توان یک فایل را از سیستم دسکتاپ خود کپی کرده و روی دستگاهی دیگر پیوست نمود.

اگر از حافظه کم سیستم خود ناراضی هستید می‌توان اطلاعات آن را روی فضای ابری ذخیره کرد و از سیستم‌های دیگر به محتویات آن دسترسی داشت. در همین راستا قابلیت دیگری هم معرفی شده که به صورت خودکار فایل‌های قدیمی را به فضای ابری انتقال داده تا حافظه کمتری از دستگاه را اشغال کنند.

شاید مهم‌ترین ویژگی Sierra پذیرایی از دستیار صوتی اپل، سیری، است. در این نسخه می‌توان به سیری نیز دسترسی داشت و با دستورات صوتی، فایل‌ها را پیدا کرد یا در صفحات اینترنتی گشت و گذار نمود.  

 

سیستم پرداخت اپل در وب

یکی از دردسرهای خرید آنلاین وارد کردن اعداد و ارقام درج‌شده روی کارت‌های بانکی است که این مشکل با ورود Apple Pay به مرورگر سافاری رفع می‌شود. از این پس می‌توان با استفاده از مرورگر اختصاصی اپل از سیستم پرداخت این کمپانی استفاده کرد که در این صورت دیگر نیازی به حفظ مشخصات کارت بانکی نیست! برای امنیت بیشتر نیز ابتدا باید از اثر انگشت خود روی آیفون و ساعت هوشمند خود استفاده کنید.

سیستم پرداخت هوشمند اپل هم‌اکنون در کشورهای امریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و سنگاپور فعال است؛ ناگفته نماند که در آینده‌ای نزدیک مردم کشورهای سوئیس، فرانسه و هونگ‌کونگ نیز به آن دسترسی خواهند داشت.

 

افزایش سرعت و امکانات اپل‌واچ 

ساعت‌های هوشمند اپل از سیستم‌عامل watchOS استفاده می‌کنند که در کنفرانس امسال شاهد رونمایی از نسخه سوم آن بودیم. این ویرایش سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با اجداد خود دارد تا جایی که طبق ادعای اپل، اپلیکیشن‌ها را هفت‌برابر سریع‌تر از watchOS 2.0 بارگذاری می‌کند.

جست‌و‌جو میان اپلیکیشن‌ها به دلیل نمایشگر کوچک ساعت‌ها، یکی از معضل‌های همیشگی کاربران است که در این نسخه از واچ‌او‌اس برطرف می‌شود. دکمه‌ای که روی بدنه ساعت قرار دارد اپلیکیشن‌ها را در قالب یک پنجره جداگانه نشان می‌دهد و با چرخاندن آن می‌توان میان اپ‌ها گشت و گذار کرد. همچنین بخش Control Center ساعت شباهت زیادی به آیفون‌ها پیدا کرده و با کشیدن انگشت از پایین به بالای صفحه می‌توان به سرعت ساعت را در حالت پرواز یا DND (مزاحم نشو!) قرار داد.

ویژگی دیگر واچ‌او‌اس حضور یک کیبورد جدید به نام Scribble است. برای تایپ‌کردن با این کیبورد لازم نیست حروف را جداگانه فشار دهید بلکه صرفا با کشیدن شکل آن‌ها می‌توان به پیام‌ها جواب داد یا حتی پیام متنی ارسال کرد. این ویژگی از زبان‌های انگلیسی و چینی پشتیبانی می‌کند.

وقتی خطر جانی یا مالی افراد را در خیابان تهدید می‌کند در اکثر مواقع فرصت خارج‌کردن گوشی از جیب و تماس با پلیس وجود ندارد. ویژگی جدید اپل‌واچ به کاربر اجازه می‌دهد با نگه‌داشتن دکمه کناری ساعت، نیروهای پلیس را از خطر پیش‌ رو باخبر کرده و موقعیت مکانی را برای آن‌ها ارسال می‌کند. قابلیت دیگر این‌که سابقه پزشکی کاربر همچون سن، آلرژی و شرایط ویژه پزشکی را هم نمایش می‌دهد.

واچ‌او‌اس 3.0 اهمیت ویژه‌ای برای سلامت کاربر قائل است. اپلیکیشن مدیتیشن جدید اپل به نام Breathe همراه با این نسخه منتشر می‌شود و همچنین واچ‌فیس‌های متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

 

طوفان بروزرسانی iOS

آقای کریگ فدریقی از بروزرسانی جدید iOS با عنوان >>بزرگ‌ترین آپدیت در تاریخ این سیستم‌عامل<< یاد کرد. از جمله این تغییرات می‌توان به بازطراحی اپلیکیشن‌های پخش موسیقی و نقشه، نوتفیکیشن‌های جدید و وظایف بیشتر برای لمس سه‌بعدی یا 3D Touch اشاره کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های افزوده‌شده به سیستم‌عامل، Raise & Wake نام دارد که با بلندکردن گوشی از زمین، نمایشگر به صورت خودکار روشن شده و نوتفیکیشن‌ها به کاربر نمایش داده می‌شوند.

 

بازطراحی اپلیکیشن اخبار

اپ Apple News هم‌اکنون شامل بیش از 2000 روزنامه و نشریه است که ماهانه بیش از 60 میلیون خواننده دارد. این اپلیکیشن از طراحی ظاهری جدیدی برخوردار شده و امکانات فوق‌العاده‌ای به آن افزوده شده است؛ از جمله این بخش‌ها می‌توان به قسمت اخبار داغ، پربازدیدها و ورزشی اشاره کرد. نکته جالب این‌که از این پس با پرداخت حق اشتراک نشریه‌ها می‌توان جدیدترین انتشارات آن‌ها را از طریق اپ اخبار اپل مطالعه کرد.

 

امکانات جدید اپل موزیک

پس از گذشت یکسال از عرضه این اپلیکیشن هم‌اکنون شاهد انقلابی درونی در موزیک‌پلیر اپل هستیم. این برنامه از طراحی کاملا متفاوت در مقایسه با نسخه‌های پیشین بهره می‌برد و بخش‌هایی جداگانه برای موسیقی‌های دانلودشده و موسیقی‌هایی که اخیرا پخش شده‌اند در صفحه اصلی قرار می‌دهد. هرکاربر با توجه به نوع موسیقی و هنرمندانی که به آن‌ها علاقه دارد با لیستی از سوی متخصصان اپل مواجه می‌شود که با سلیقه وی هم‌خوانی دارند. همچنین امکان مشاهده متن آهنگ‌ها نیز در این نسخه فراهم شده است.

 

اپلیکیشن نقشه و جزئیات جدید

اپلیکیشن Maps از طراحی جدید برخوردار می‌شود و همچنین امکاناتی نظیر کرایه وسیله نقلیه، پرداخت آنلاین با اپل‌پی و رزرو رستوران به آن افزوده شده است. امکان همگام‌سازی نقشه با CarPlay هم فراهم شده تا اطلاعات ترافیک و خیابان‌های منتخب برای رسیدن به مقصد روی نمایشگر بزرگ خودرو نمایش داده شوند.

 

پیام‌رسانی پر زرق و برق

اپلیکیشن iMessage هم‌اکنون از اموجی‌ها و شکلک‌های بزرگ‌تر هم پشتیبانی می‌کند و با تایپ‌کردن برخی کلمات کلیدی می‌تواند شکلک مناسب با آن‌ها را به کاربر پیشنهاد دهد. امکان ارسال پیام با دست‌خط کاربر، اشتراک‌گذاری مستقیم فایل‌های موسیقی و دسترسی توسعه‌دهندگان به اپلیکیشن برای تولید استیکر از جمله مهم‌ترین تغییرات پیام‌رسان اپل هستند. علاوه بر این‌ها قابلیت دیگری به نام >>جوهر نامرئی<< به پیام‌ها افزوده شده که متن ارسالی در حالت عادی نمایش داده نمی‌شود بلکه برای مشاهده آن باید انگشت را روی آن کشید!

 

گالری تصاویر اپل در رقابت با گوگل

اپلیکیشن Photos می‌تواند تصاویر ثبت‌شده را بر اساس صورت افرادی که در عکس حاضر هستند مرتب کند و همچنین تصاویری که ارتباط مکانی یا زمانی با یکدیگر دارند در دسته‌بندی‌های یکسان قرار دهد. تصاویری را که در یک دسته‌بندی قرار گرفته‌اند می‌توان همراه با موسیقی و اسلایدهای اتوماتیک تماشا کرد.

 

تبدیل پیام‌های صوتی به متن!

یکی از امکانات جالب iOS 10 این است که پیام‌های صوتی دریافتی را به متن تبدیل کرده و مانند یک پیامک به کاربر نمایش می‌دهد. در بخش دیگر نیز تماس‌هایی که ممکن است اسپم بوده و کاربر علاقه‌ای به پاسخ‌دهی آن‌ها نداشته باشد پیش از زنگ‌خوردن گوشی به کاربر اطلاع داده شده تا از پاسخ به آن‌ها خودداری نماید. همچنین با قابلیت VoIP می‌توان مشخصات فردی را که قصد تماس با شما دارد مشاهده کرد.

 

انقلاب سیستم‌عامل tvOS

در حالی که عمر این سیستم‌عامل بیش از یکسال نیست هم‌اکنون از 1300 کانال ویدئویی و 6000 اپلیکیشن متنوع پشتیبانی می‌کند. امسال این امکانات افزایش یافته و برای گشت‌وگذار میان منو‌ها می‌توان از صفحه لمسی استفاده کرد یا حتی از دستیار صوتی سیری کمک گرفت.

دستورات صوتی سیری در این بخش کمک خوبی برای کاربر هستند زیرا می‌توان از میان 650 هزار فیلم و نمایش تنها با صدازدن نامشان به تماشای آن‌ها نشست یا حتی جزئیات آن‌ها را در سرویس یوتیوب مشاهده کرد.

 

دسترسی توسعه‌دهندگان به سیری مجاز شد

دستیار صوتی اختصاصی اپل روزانه به بیش از 2 میلیارد دستور صوتی پاسخ می‌دهد که با بازشدن آن به روی دیگر اپلیکیشن‌ها این رکورد شکسته خواهد شد! این بدان معناست که می‌توانید از سیری بخواهید پیامی را در اپلیکیشن واتس‌اپ ارسال کند، یک تاکسی از سرویس اوبر کرایه کند یا حتی به جست‌و‌جوی تصاویر مورد نظرتان در پینترست مشغول شود.

 

حدس کلمات هنگام تایپ‌کردن

اپ QuickType می‌تواند هوش سیری را در حدس بهتر کلمات به‌کار گیرد و پیشنهادهای دقیق‌تری به کاربر ارائه دهد. همچنین وقتی که مخاطبتان می‌خواهد از مکان شما مطلع شود با درخواست از سیری می‌توان آدرس و لوکیشن دقیق را برای وی ارسال کرد!

با بازشدن سیری به روی دیگر اپلیکیشن‌ها می‌توان هنگام تایپ در کیبورد، مشخصات یک فیلم یا هر اطلاعات دیگری را به صورت آنلاین جست‌و‌جو کرد که خوشبختانه این امکان در زبان‌های مختلف قابل استفاده است.

 

نظر شما درباره بروزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل چیست؟ آیا تعامل روزافزون اپل با توسعه‌دهندگان و کاربران و رفع محدودیت‌های پیش‌فرض کمپانی، اندروید را می‌تواند در آینده محو نماید؟ به نظر شما پس از WWDC 2016 اپل باید سخت‌افزار دستگاه‌های خود را ارتقا دهد یا بازهم تمرکز خود را به نرم‌افزار معطوف کند؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)