اولین بار در سال 2009 کوچکترین فرزند از خانواده شاسی بلندهای سری X روانه بازار شد؛ خودرویی که توانست همانند برادران بزرگترش نهایت لذت رانندگی را به راننده بچشاند و با تلفیق عملکرد اسپرت و توانایی خودروهای شاسی بلند، استانداردهای جدیدی در کلاس شاسی بلندهای جمعوجور تعریف کند.
بین سالهای 2009 تا 2015 بیش از 730 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفت تا نشان از عملکرد رضایت بخش آن داشته باشد. با چنین فروش و استقبالی میتوان X1 را، علیرغم ابعاد جمع وجورش، رهبر خودروهای سری X قلمداد کرد. حال پس از ثبت کارنامه ای درخشان، نوبت به عرض اندام نسل دوم X1 رسیده است.
طراحی خودرو با داشتن خطوط پویا روی بدنه به خوبی القاکننده سرزندگی آن است. برای این که چنین حسی را بتوان با تمام وجود لمس کرد تنها به تغییر در طراحی بدنه اکتفا نشده و طراحی شاسی نیز بازبینی شده که به بهبود فرمانپذیری و راحتی سرنشینان منجر شده است. علاوه بر این تغییر مرکز ثقل خودرو، تقسیم وزن 50-50، بدنه عریض تر و فاصله کم اورهنگ ها (فاصله میان مرکز چرخ ها تا سپرها) نیز به بهبود سواری آن کمک کرده اند. X1 در کنار ارتقای توانایی های دینامیکی و کارایی بالایی که دارد از تجهیزات جدید و نوآورانه ای بهره می برد؛ مانند چراغ های تمام LED، سیستم دینامیکی کنترل دمپرها، چراغ های روشنایی روز LED و چراغ های LED در جلو و عقب.
کابین خودرو با تمرکز بر عملکرد راننده طراحی شده است. افزایش ارتفاع به میزان 53 میلیمتر کمک شایانی به افزایش فضای کابین کرده که همین امر در کنار افزایش ارتفاع صندلی راننده و سرنشینان باعث شده است تا آنها دید بهتری از محیط اطراف داشته باشند. سقف پانوراما نمایی زیبا به خودرو بخشیده است و سرنشینان را از نور کافی بهرهمند می سازد. در زمان باز بودن دریچه سقف، سیستم منحرف کردن باد به طور خودکار وارد عمل می شود و از افزایش نیروی مقاوم در برابر جریان هوا جلوگیری می کند.
همچنین افزایش ظرفیت دیگر قسمت ها به کارایی X1 افزوده است؛ به طور مثال، فضای زانوی ردیف عقب 33 میلی متر افزایش یافته که در صورت سفارش صندلی های قابل تنظیم ردیف عقب این فاصله به 66 میلی متر نیز میرسد. همچنین فضای بار 505 لیتری نسبت به نسل قبل 85 لیتر افزایش یافته است.
شما می توانید در کنار تجهیزات استاندارد همچون سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی مجهز به پورت AUX و USB، سیستم هوشمند iDrive و صفحه نمایش 6.5 اینچی، کابین خودرو را به کمک پکیجهای سفارشی Sport Line، xLine و M Sport بیش از پیش تجهیز کنید. ب ام و در بخش پیشرانه هم برای X1 چیزی کم نگذاشته و آن را به نسل جدید پیشرانه های 4 سیلندر بنزینی مجهز کرده است. در حال حاضر X1 با 4 مدل بنزینی عرضه می شود که عبارتاند از:
شتاب | گشتاور | قدرت | حجم انجین | |
9.7sec | 220nm | 134hp | 1,499cc | sDrive18i |
7.7sec | 280nm | 189hp | 1,998cc | sDrive20i |
7.4sec | 280nm | 189hp | 1,998cc | xDrive20i |
6.5sec | 350nm | 228hp | 1,998cc | xDrive25i |
- | 350nm | 228hp | 1,998cc | xDrive28i |
برای این پیشرانه ها مصرف سوخت 4.1 تا 6.4 لیتر در صد کیلومتر و میزان انتشار CO2 بین 109 تا 149 گرم در هر کیلومتر به ثبت رسیده است که نسبت به نسل قبل 17% کاهش یافته است. این پیشرانه ها با اتصال به جعبه دنده های 6 سرعته دستی و 8 سرعته استپ ترونیک (که هر دو آنها نسبت به نسل قبل تغییراتی به خود دیده اند) نیرو را به چرخ ها منتقل می کنند.
BMW X1 (xDrive 25i) 2016 | مقایسه نسل اول و دوم X1 | BMW X1 (xDrive 28i) 2009-2015 |
نسل دوم (F48) | نسل | نسل اول (E84) |
8 سرعته استپ ترونیک | گیربکس | 6 دنده استپ ترونیک |
دو دیفرانسیل (4WD) | محورمحرک | دو دیفرانسیل (4WD) |
4خطی/16 | تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ | 4خطی/16 |
1998 | حجم موتور (سیسی) | 1997 |
231/5000 | قدرت (دوردردقیقه/اسببخار) | 245/6500 |
350/1250 | گشتاور(دوردردقیقه/نیوتنمتر) | 350/1250-4800 |
7kg/hp | ضریب چالاکی | 6.8kg/hp |
235 | حداکثر سرعت (کلیومتربرساعت) | 240 |
6.5 | شتاب 0 تا 100 (ثانیه) | 6.5 |
1612/1821/4439 | طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) | 1545/1798/4477 |
2670/1561 | فاصله دو چرخ جلو/دومحور(میلیمتر) | 2670/1501 |
1615 | وزن خالص (کیلوگرم) | 1670 |
225/55R17 | اندازه لاستیک | 225/45R18 |
7.8 | مصرف شهری (لیتردر 100 کیلومتر) | 9.1 |
5.8 | مصرف جادهای (لیتردر 100 کیلومتر) | 6.1 |
6.6 | مصرف ترکیبی (لیتردر 100 کیلومتر) | 7.2 |
51 | حجم مخزن سوخت (لیتر) | 63 |
772 | پیمایش (کیلومتر) | 875 |
از مهمترین تفاوت های این نسل با نسل قبل، عدم عرضه پیشرانه توربو 6 سیلندر و بهره گیری از پلتفرم دیفرانسیل جلو به جای دیفرانسیل عقب در کدهای sDrive است. همچنین در نسخه xDrive سیستم هوشمند چهارچرخ متحرک به لطف استفاده از کلاچ الکتروهیدرولیکی تنها در موارد لزوم نیرو را علاوه بر چرخ های جلو به چرخ های محور عقب منتقل می کند.
این خودرو در بازار جهانی بسته به سطح تجهیزات و پیشرانه قیمت های متفاوتی دارد؛ به طور مثال، مدل xDrive28i که در بازار آمریکا عرضه می شود قیمت پایه ای نزدیک به 35 هزار دلار دارد. به احتمال فراوان مدل های مختلف این شاسی بلند جمع وجور در صورت ورود به بازار ایران قیمتی بین 250 تا 350 میلیون تومان خواهند داشت.
با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید