تست همراه اول

سرویس خبر
19 خرداد 1395 ساعت 21:00
10 نظر

پای لوکس‌ساز بریتانیایی به ایران باز شد

جگوار لندروور در انتظار ورود به ایران

خبر آمدن جگوار به ایران خیلی زود در همه جا پیچید. لوکس‌ساز بریتانیایی، که یک سال پیش هم خبر آمدنش تائید شده بود، ظاهرا درحال برداشتن آخرین قدم‌ها برای معرفی رسمی به بازار ایران است.

می‌گویند پشت‌پرده واردات جگوار به ایران، خاندان گرامی هستند که قبل از این هم نمایندگی انحصاری کیا (اطلس خودرو)، هیوندای (آسان موتور) و جیلی (جیلیران) را در ایران تاسیس کردند. البته صحت و سقم این موضوع مشخص نیست، اما ماجرای نمایشگاه معروفی که در پارک‌وی وجود دارد، شک و تردیدها را بیشتر می‌کند! این نمایشگاه مدت‌ها پیش محل نمایندگی هیوندای بود، ولی بعدها تعطیل شد و گفتند که با سرمایه‌گذاری صاحب امتیاز آن (گرامی‌ها) درحال تغییر دکوراسیون است تا متناسب با ساختمان شوروم‌های بین‌المللی جگوار مجددا طراحی شود.

 

 

از آمریکا تا هند؛ جگوار در تملک کیست؟

اولین کسی که جگوار را خرید، شرکت سهامی بریتیش‌موتور بود که بعد از ادغامش با جگوار در سال 1966، نامش به هولدینگ بریتیش‌موتور تغییر کرد. این هولدینگ 2 سال بعد با شرکت لیلاند ادغام و بریتیش لیلاند متولد شد. در اوایل دهه 80 میلادی جگوار از این برند جدا شد تا آنکه در 1989 فورد تمام سهامش را خرید.

10 سال بعد، فورد برند لندروور را هم از ب‌ام‌و خرید تا برای نخستین‌بار هم جگوار و هم لندروور را یک کمپانی اداره کند. در زمان مدیریت فورد، لندروور اندکی پیشرفت کرد، ولی جگوار هیچ‌گاه به سوددهی نرسید. به همین دلیل وقتی در سال 2006 آقای آلان مولالی ریاست فورد را برعهده گرفت، اولین‌کاری که انجام داد فروش برندهای اضافه فورد بود. مولالی ابتدا 92% سهام آستون‌‌مارتین را در 2007 فروخت، سپس سهام هردو برند جگوار و لندروور را به قیمت 1.7 میلیارد پوند در 2008 به تاتاموتور واگذار کرد و آخر از همه نیز ولوو را در سال 2010 با 1.5 میلیارد دلار به جیلی فروخت. همزمان با خرید جگوار و لندروور، تاتاموتور تصمیم به ایجاد ائتلافی با نام جگوارلندروور یا اختصارا JLR گرفت تا شبکه‌های توزیع و نمایندگی‌های فروش هردو این برندها را در سراسر جهان یکی کند.

 

 

کدام مدل‌های جگوار به ایران می‌آیند؟

قبل از هر چیز باید گفت که شاید آمدن JLR به ایران بی‌ارتباط با آمدن تاتاموتور نباشد؛ همین چند هفته پیش بود که روزنامه هندی اکونومیک تایمز خبر آماده‌شدن تاتاموتور برای ورود به ایران را رسانه‌ای کرد.

وقتی جگوار بتواند وارد بازار ایران شود، پس حتما لندروور هم به حضور رسمی در ایران علاقه دارد، اما متاسفانه تمام مدل‌های لندروور حجم انجین‌شان بیشتر از 2500سی‌سی است و مشمول واردات نمی‌شوند. البته یک استثنا هم درمیان آن‌ها وجود دارد: رنجروور ایووک.

در خانواده جگوار نیز به‌غیر از کانورتیبل‌های F-TYPE، که با انجین‌های حجیم V6 و V8 عرضه می‌شوند، مدل‌های دیگر این کمپانی یعنی XE و XF و XJ و همچنین شاسی‌بلند F-PACE با برخی انجین‌های خاص شانس ورود به ایران را خواهند داشت. اگر آمدن JLR قطعیت یافت، باید منتظر باشیم که این لوکس‌های بریتانیایی با مشخصات زیر پلاک ملی دریافت کنند:

رنجروور ایووک: تنها رنجرووری که شانس پلاک شدن دارد

این شاسی‌بلند جمع‌وجور، که لوگوی لندروور روی آن حک شده ولی همیشه آن‌را با نام رنجروور صدا می‌زنند، محصول سال 2011 است و نخستین به‌روزرسانی‌اش در 2014 رخ داد. ایووک در مدل‌های 2در و 5در تحویل مشتریان می‌شود و از اواخر امسال نیز مدل کانورتیبلش به بازار جهانی می‌آید. ویژگی‌هایی مثل طراحی جذاب چهره خودرو، مصرف سوخت قابل تحسین و مهم‌تر از همه قابلیت‌های بی‌نظیر آفرود آن باعث جلب نظر مشتریان برای خریدن ایووک می‌شود، ولی از طرف دیگر مشخصه‌هایی مانند عدم تنوع در پیشرانه‌ها، دید ضعیف عقب، فضای کوچک کابین و گران‌تر بودنش از 90% هم‌کلاسان این خودرو ازجمله نکاتی است که منتقدان همیشه از آن سخن می‌گویند. ایووک علاوه‌بر انگلستان، در چین و هند نیز خط تولید دارد.

 

 

اگر فرض بر این باشد که ایووک وارداتی از مدل 2016 است، باید گفت که چهره این خودرو نسبت به مدل 2015 اندکی تغییر داشته، مثلا چراغ‌های جلو و چراغ LEDدار عقب تغییر کرده و اسپویلر سقفی هم جدیدتر شده است. درون کابین نیز صندلی‌ها تماما چرم شده (درحالی‌که قبلا بخشی از آن پارچه‌ای بود)، طراحی صفحه کیلومتر تغییر کرده، مانیتور لمسی به‌روز شده و پکیج ایمنی InControl نیز حالا به صورت استاندارد درآمده است. ویژگی‌های دیگری مثل چراغ‌های تمام LED، درب برقی عقب، سیستم کمکی حرکت در بین خطوط، نمایشگر HUD و... همچنان سفارشی‌اند. لندروور از مدل 2016 همچنین نام تیپ‌های مختلف ایووک را تغییر داد تا درست مانند سایر محصولاتش شود.

ایووک در اروپا دو پیشرانه 2 لیتری توربو بنزینی و 2.2 لیتری توربو دیزلی دارد و سیستم محرکه دو دیفرانسیل (4WD) برای آن استاندارد است. رنجروور ایووک در صورت ورود باید با لکسس NX و آئودی Q5 در ایران رقابت کند.

پیشرانه مجاز ایووک حجم قدرت گشتاور مصرف ترکیبی گیربکس
4 سیلندر توربو بنزینی 1999 سی سی 240 اسب بخار 340 نیوتن متر 9.8 لیتر 9 سرعته اتومات

قیمت پایه ای تیپ های ایووک

SE SE Daynamic SE Premium HSE HSE Daynamic Autobiography
ایووک کوپه x x 46,600 دلار x x x
ایووک کانورتیبل x 50,400 دلار x x 57,200 دلار x
ایووک 5 در 41,400 دلار x 45,600 دلار 50,400 دلار 53,700 دلار 60,700 دلار

دیسکاوری اسپرت: برادر ارزان‌تر و خشن‌تر ایووک

دیسکاوری یکی از قدیمی‌ترین محصولات لندروور است که 2 سال پیش اتفاق ویژه‌ای برایش رخ داد: لندروور با هدف ساخت شاسی‌بلندهایی ارزان‌تر از سری رنجروور در سال 2014 برند دیسکاوری را از محصولاتش جدا کرد. در برند دیسکاوری تنها دو خودرو حضور دارند: یکی همان دیسکاوری‌های قدیمی (با نام LR4 در بازار آمریکای شمالی) که حالا با ظاهری مدرن‌تر در کلاس فول‌سایزها قرار دارند و دیگری محصولی کاملا جدید با نام Discovery Sport که در 2014 تولید و از اوایل 2015 نیز تحویل مشتریان شد.

 

از آنجا که دیسکاوری فقط با انجین 3 لیتری عرضه می‌شود، پس سراغ برادر کوچک‌ترش یعنی دیسکاوری اسپرت می‌رویم. دیسکاوری اسپرت در ویژگی‌های آفرود، بهتر از رنجروور ایووک است و کابین جادارتری هم دارد، ولی مثل ایووک شیک و لوکس نیست. در میان انجین‌های دیسکاوری اسپرت، اگر از دیزلی‌ها صرف نظر کنیم، شانس ورود فقط برای انجین 2 لیتری توربو بنزینی آن وجود دارد که با سیستم محرکه AWD به صورت استاندارد عرضه می‌شود. این انجین 2 لیتری همان انجین ایووک است. همچنین در این مدل سیستم Terrain Response به صورت استاندارد روی انجین قرار گرفته است و 4 حالت مختلف رانندگی (برای حرکت در سطوح مختلف) در اختیارتان قرار می‌دهد. در هر حالت حساسیت فرمان و پدال‌ها، دنده درگیر و کنترل ترمزها و سیستم پایداری تغییر می‌کند.

دیسکاوری اسپرت، برخلاف مابقی لندروورها، فاقد دو ویژگی مهم است: نداشتن قفل دیفرانسیل و نداشتن قابلیت تنظیم ارتفاع تعلیق. از طرف دیگر امکاناتی مانند ایربگ‌های جانبی جلو به همراه پرده ای و زانویی راننده، دوربین عقب، سنسور پارک، کمکی حرکت در شیب، نمایشگر 5 اینچی صفحه کیلومتر، مانیتور 8 اینچی لمسی کنسول (که همچون اسمارت‌فون‌ها به سنسور مجاورت تجهیز شده و با تکان دادن دست از جلو آن می‌توان سیستم‌های تهویه، صوتی و نویگیشن را کنترل کرد) همگی به صورت استاندارد هستند. ردیف سوم صندلی‌ها هم سفارشی است.

  SE HSE HSE LUXURY
قیمت پایه تیپ های دیسکاوری اسپرت 37,400 دلار 42,000 دلار 45,500 دلار

جگوار F-PACE: اولین قدبلند جگوار

این خودرو تازه‌ترین محصول جگوار است که تولیدش از سال جاری میلادی شروع شد که یعنی هم‌اکنون در مدل 2017 تحویل خریداران می‌شود. F-PACE، که نخستین شاسی‌بلند جگوار محسوب می‌شود، درست مانند رنجروور ایووک در کلاس شاسی‌بلندهای جمع‌وجور قرار دارد ولی به‌لحاظ ابعاد اندکی بزرگ‌تر از آن است ضمن اینکه کابین جادارتری نسبت به ایووک دارد و محفظه بار آن هم یکی از بهترین‌های این کلاس است.

 

F-PACE در نسخه‌های دیزلی مصرف بسیار خوبی دارد. انجین‌های V6 سوپرشارژ آن هم با قیمتی نزدیک به 4سیلندرهای این کلاس بدست مشتریان می‌رسد که نکته بسیار جالبی برای آن در بازارهای جهانی است. برای تمامی تیپ‌های F-PACE ویژگی‌هایی مثل سیستم محرکه AWD ، گیربکس 8 سرعته با پدال‌شیفتر، کمکی حرکت در شیب (Hill-Strat) و استاپ/استارت انجین به صورت استاندارد وجود دارند.

جگوار نخستین سری تولیدی F-PACE را تحت نام First Edition تحویل مشتریان می‌دهد که همگی انجین V6 و امکانات استاندارد بیشتری دارند. پس اگر از First Edition صرف‌نظر کنیم و همچنین تیپ S آن‌را هم به دلیل داشتن انجین V6 خط بزنیم، این انگلیسی شامل 4 تیپ مختلف می‌شود.

F-PACE شانس بسیار کمی برای آمدن به ایران دارد، چراکه روی آن فقط دو انجین گذاشته‌اند: یکی 3 لیتری V6 و دیگری 2 لیتری دیزلی. حتی اگر نسخه دیزلی‌اش وارد بازار شود، باز هم برای میلیاردرهای ایرانی جذاب نیست. جگوار F-PACE در صورت ورود باید با پورشه ماکان، ولوو XC60 و ب‌ام‌و X3 در ایران رقابت کند. البته خود رنجروور ایووک به همراه رقبایی که برای آن گفتیم نیز همگی در ایران به محدوده قیمتی F-PACE نزدیک‌اند.

پیشرانه مجاز F-PACE حجم قدرت گشتاور مصرف ترکیبی گیربکس
4 سیلندر توربو دیزلی 1999 سی سی 180 اسب بخار 431 نیوتن متر x 8 سرعته اتومات
  BASE Premium Prestige R-Sport

قیمت پایه ای تیپ های F-PACE

41,000 دلار 44,200 دلار 48,700 دلار 53,900 دلار

جگوار XJ: لوکس‌ترین سدان

گران‌ترین سدان جگوار چیزی نیست به جز XJ که تولیدش از ابتدای دهه 70 میلادی شروع شد. بافرض اینکه مدل 2016 آن وارد شود، باید منتظر تازه‌ترین فیس‌لیفت آن باشیم که با تغییر سپرها، چراغ‌ها و اندکی هم جلوپنجره، خیلی مختصر چهره این سوپرلوکس را به‌روز کرده‌اند. برای مدل 2016 جگوار تیپ جدید R-Sport را به تیپ‌های XJ افزوده است تا از این به بعد تعداد تیپ‌های مختلف آن به عدد 6 برسد. همچنین در XJ جدید، هشداردهنده نقطه‌کور و گرمکن و سردکن صندلی‌ها استاندارد شده است. تمامی نسخه‌های XJ فرمان هیدرولیکی دارند، غیر از مدل‌های دیفرانسیل عقبش که فرمان برقی دارد. بنابراین آپشن جدید پارک اتومات فقط برای XJهای دیفرانسیل‌عقب امکان‌پذیر خواهد بود.

 

XJ در تمام بازارهای اصلی جهان با پیشرانه‌های V6 و V8 فروخته می‌شود، ولی در برخی کشورها (ازجمله هند و مالزی) انجین 4 سیلندر هم برای آن قابل سفارش است. جگوار این انجین 4 سیلندر را از رنجروور ایووک قرض گرفت و از سال 2014 نیز روی XJ قرار دارد. این انجین که در قدرت و گشتاور دقیقا مشابه ایووک است (ولی مصرف ترکیبی آن حدودا یک لیتر کمتر شده) فقط در مدل‌های دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود و سیستم استاپ/استارت هم برای آن استاندارد است. اگر XJ روزی قصد ورود به ایران را داشت، فقط با این انجین می‌آید. XJ در صورت ورود باید با ب‌ام‌و سری7 و مرسدس S-class در ایران رقابت کند.

جگوار XF: نیمه‌اسپرت و نیمه‌لوکس

در گروه سدان‌های میان‌رده، پیشنهاد جگوار به شما XF است. این خودرو، که تقریبا 10سال از عمرش می‌گذرد، اواخر سال گذشته میلادی وارد نسل دوم شد و به عنوان مدل 2016 در اختیار مشتریان قرار گرفت. نسل جدید XF اولین محصول جگوار است که چراغ‌های تمام LED دارد. استفاده گسترده از آلومینیوم نیز موجب کاهش 190 کیلوگرمی وزنش نسبت به نسل سابق شده است. درون کابین این خودرو لوکس‌تر از قبل شده و با الهاماتی از آلمانی‌ها شکل گرفته است! چراکه وقتی دکمه دورقرمز استارت را فشار دهید، از درون کنسول اهرم چرخشی بالا می‌آید.

 

جگوار پنج تیپ مختلف برای XF درنظر گرفته است. در تیپ پایه، که قیمتش از حدود 47000 دلار شروع می‌شود، امکانات استاندارد عبارتند از: رینگ 18 اینچ، سانروف، زنون‌های اتولایت، برف‌پاک‌کن‌های اتومات، دوربین عقب، استارت دکمه‌ای، تهویه دوگانه، صندلی 8 حالته راننده با مموری، روکش چرمی فرمان، پدال‌شیفتر، نمایشگر 5 اینچی صفحه کیلومتر، مانیتور 8 اینچی لمسی و پخش حرفه‌ای Merdian با 11 اسپیکر. در تمامی تیپ‌های XF مشتریان امکان سفارش سیستم محرکه دیفرانسیل عقب یا AWD را دارند، ولی برای همگی گیربکس 8 سرعته استاندارد است.

XF با انجین‌های 2 و 3 لیتری عرضه می‌شود که برای هردو مدل هم نسخه بنزینی و هم نسخه دیزلی وجود دارد. اگر محدودیت‌های بازار ایران را درنظر بگیریم، پس قاعدتا XF در صورت ورود، قلب 2 لیتری خواهد داشت و از آنجا که این قلب همان قلب رنجروور ایووک است، پس 240 اسب و 340 نیوتن‌متر دارد.

XF در بازارهای جهانی رقبای قدری مانند آئودی A6 و کادیلاک CTS دارد، اما در صورت ورود در ایران باید با مرسدس E-class و ب‌ام‌و سری5 مواجه شود.

جگوار XE: ارزان‌تر از همه

با قیمت پایه‌ای 35000 دلار، XE را باید ارزان‌ترین محصول جگوار دانست و بی‌دلیل هم نیست که به آن لقب Baby Jag داده‌اند!  XE تولیدش از تابستان 2015 شروع شد و همچون F-PACE فقط یک جا تولید می‌شود: کارخانه میدلندز جگوارلندروور در انگلستان. XE با اینکه فقط در مدل سدان عرضه می‌شود، جگوار قول عرضه مدل‌های کوپه و همچنین استیشن آن‌را برای سال‌های آینده داده است.

ir="RTL" style="text-align: right;">eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

 

XE انجین‌های 2 و 3 لیتری دارد. البته انجین 2 لیتری XE در مدل دیزلی ساخت فورد است، اما در مدل بنزینی ساخت خود جگوار است که یعنی باز هم همان انجین 2 لیتری رنجروور ایووک در جگوار XE نیز منتظر شماست. همچنین این مدل فقط به صورت دیفرانسیل عقب قابل خریداری است. پس با درنظرگرفتن این انجین، مشتریان ایرانی فقط امکان خریدن تیپ‌ پایه XE با قیمت 35000 دلار و تیپ PREMIUM آن را با قیمت پایه‌ای  37500 دلار دارند. XE در صورت ورود باید با ب‌ام‌و سری3 و همچنین مرسدس C-class و لکسس IS در ایران رقابت کند.

اطلاعات تفصیلی خودروهای جگوار را می‌توانید در کالایاب خودرو 35 و همچنین کالایاب خودرو 36 (ویژه نامه پسابرجام) مطالعه کنید.

 

با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید




نظرات کاربران

در حال بارگذاری