خانهاخبار
هرآنچه از iOS 10 انتظار داریم

هرآنچه از iOS 10 انتظار داریم

به احتمال زیاد در WWDC 2016 از آی او اس 10 رونمایی می‌شود. در این مطلب همه نکات ریز و درشتی را بررسی می‌کنیم که باید درباره آی او اس جدید بدانید؛ از قابلیت‌های جدید Siri تا طراحی دوباره Apple Music.
۱۳۹۵/۳/۲۲
image

 

تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که هفته جاری در کنفرانس WWDC 2016 با آی‌اواس 10 روبه‌رو می‌شویم.

از نظر زمان‌بندی همه چیز چیده شده است: هفته آینده نسخه آزمایشی آی‌اواس 10 عرضه می‌شود و سه ماه بعد نسخه نهایی آن. ولی هنوز مشخص نیست اپل قرار است سیستم‌عامل موبایلش را به کجا ببرد. در این مطلب به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که به احتمال زیاد برای اولین بار در آی‌اواس 10 خواهیم دید و در آیفون 6اس و آیپد پرو 12.9 دیده نشده‌اند.

با توجه به طراحی جدید آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، می‌توان انتظار داشت که ویژگی‌های جدیدی در سیستم‌عامل اپل هم دیده شود. این شما و این همه آنچه درباره آی‌اواس 10 تا به حال می‌دانیم:

 

تاریخ انتشار آی‌اواس 10

در این لحظات که شما این مطلب را می‌خوانید، اپل در حال آزمایش آی‌اواس 10 است؛ پس می‌توان گفت این سیستم‌عامل در مراسم اپل در WWDC 2016 منتشر می‌شود.

Siri به ما گفته که مراسم اپل دوشنبه، 24 خرداد، برگزار می‌شود و کریگ فدریگی، معاون بخش نرم‌افزار اپل معرفی‌اش می‌کند. نسخه آزمایشی بلافاصله در اختیار برنامه‌نویس‌ها و احتمالا در ماه ژوئن در اختیار بقیه مردم قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید تا انتشار نسخه نهایی صبر کنید، باید منتظر باشید تا برنامه‌نویسان و مشتریان پروپاقرص اپل باگ‌هایش را درآورند تا در ماه سپتامبر آی‌اواس 10 در کنار آیفون 7 و آیفون 7 پلاس ارائه شود.

 

آی‌اواس 10 آزمایشی

انتظار می‌رود در آی‌اواس 10 موفقیت آی‌اواس 9 در متلاشی‌کردن خطاهای نرم‌افزاری ادامه یابد. احتمالا آی‌اواس 10 در سه مرحله در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. اول برنامه‌نویس‌های آی‌اواس می‌توانند از هفته آینده سیستم‌عامل خود را به‌روز کنند. برای این کار باید در فهرست رسمی برنامه‌نویسان ثبت نام کنند و هزینه‌ای هم بپردازند.

از آنجا که آدم‌ها همه چیز را رایگان می‌خواهند، می‌توانید چند هفته صبر کنید تا اولین نسخه عمومی آی‌اواس 10 در دسترس شما قرار بگیرد، که البته برای این کار باید چند دقیقه‌ای در سایت اپل فرم پر کنید. نسخه آزمایشی آی‌اواس 9، بیش از آن‌که پر از باگ باشد، ناتمام بود. درنتیجه دانلود کردن آن مشکلی ایجاد نمی‌کرد. پس احتمالا دانلود نسخه آزمایشی آی‌اواس 10 هم کار پرخطری نیست.

 

image

 

آی‌اواس 10 روی چه سخت‌افزارهایی نصب می‌شود؟

عجیب بود که آی‌اواس 9 از همه سخت‌افزارهای اپل، حتی آیفون 4اس و آیپد 2، پشتیبانی می‌کرد. اما ممکن است این اتفاق در آی‌اواس 10 نیفتد و این سیستم‌عامل رم بالای 512 مگابایت بخواهد.

احتمالا آیفون 4اس و آیپد 2 امکان به‌روزرسانی سیستم‌عامل را دریافت نمی‌کنند، چون دیگر پنج سال از عمرشان گذشته و می‌توان انتظار داشت که اپل کنارشان بگذارد.

آیفون 5، 5اس، 5سی، 6، 6اس، 6اس پلاس بدون هیچ مشکلی به آی‌اواس 10 به‌روز می‌شوند. و البته نباید آیفون اس‌ای را هم از قلم انداخت. به همین ترتیب آیپد پرو 9.7 و 12.9، آیپد ایر 2، آیپد ایر، آیپد مینی 4، آیپد مینی 3، آیپد مینی 2 و حتی شاید خود آیپد مینی آی‌اواس 10 را دریافت می‌کنند. این‌جا هم نباید نسل ششم آیپد تاچ را از قلم بیندازیم.

 

image

 

Siri و ایمیل صوتی

انتظار می‌رود اپل، مثل هر سال، Siri را بهبود ببخشد. این بار ممکن است واقعا Siri با مدیریت ایمیل‌های صوتی‌تان به دستیار شخصی شما تبدیل شود. مهم‌ترین شایعه درباره Siri این است که می‌تواند به تماس‌گیرنده اعلام کند که چرا نمی‌توانید جواب تلفن را بدهید و حتی می‌تواند ایمیل‌های صوتی شما را به صورت نوشته نمایش بدهد تا بتوانید در راه یا در مناطق پرصدا بخوانیدشان.

ایمیل صوتی Siri بخشی از پروژه‌ای است که تحت عنوان iCloud Voicemail عرضه می‌شود. البته که اپل هنوز خودش اوپراتور موبایل نیست، اما گنجاندن این ویژگی در آی‌اواس 10 نشان می‌دهد که یک گام دیگر به راه‌اندازی شبکه موبایلی نزدیک‌تر شده است.

 

image

 

اپلیکیشن‌های همکار Siri

البته این‌ها همه اخبار درباره Siri نیستند. دستیار شخصی اپل در آی‌اواس ممکن است به رقیبی برای Amazon Echo و اسپیکرهای Google Home تبدیل شود. برای این منظور، اپل که معمولا درهایش را به روی همکاری با اپلیکیشن‌های دیگر بسته است، باید Siri را طوری طراحی کند که اپلیکیشن‌های دیگر بتوانند ازامکاناتش بهره ببرند. برای مثال، الکسای آمازون می‌تواند به راحتی به اپلیکیشن Uber وصل شود.

 

image

 

گفته می‌شود اپل در WWDC کیت توسعه نرم‌افزار Siri را معرفی می‌کند که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد به تنظیمات دستیار هوشمند اپل راه پیدا کنند. امکانش هست که این کیت با یک اسپیکر تازه معرفی شود. همه این‌ها قطعا بر آی‌اواس 10 تاثیر می‌گذارند. اگر پای اپلیکیشن‌های همکار به Siri باز شود، حرف‌های بیشتری بعد از گفتن «Hey, Siri» خواهیم داشت.

 

پرداخت مستقیم درApple Pay

Apple Pay دارد در کشورهای مختلف گسترش می‌یابد، اما یکی از کمبودهای اساسی آن قابلیت پرداخت مستقیم به دیگر آدم‌هاست. هنوز نمی‌توان با Apple Pay طوری برخورد کرد که انگار حساب PayPal است، اما ممکن است در به‌روزرسانی جدید آی‌اواس این مشکل رفع شود. امکان جدید به این شکل است که می‌توان با آن به دیگر دستگاه‌های آی‌اواس پول پرداخت کرد، ولی دوستان اندرویدی‌تان باید منتظر بمانند که پول را نقدی پرداخت کنید. بعد از تلاش‌های سامسونگ برای نفوذ به قلمرو کیف پول اپل، این ویژگی شاید بتواند آن تلاش‌ها را خنثی کند.

 

image

 

HomeKit

آی‌اواس 10 خانه‌ها را هوشمندتر از قبل می‌کند. اپلیکیشن Home اپل لامپ‌های هوشمند، قفل در، دماسنج، زنگ در و تمام گجت‌هایی را کنترل می‌کند که اطراف شما و در حوزه اینترنت اشیاء قرار می‌گیرند.

 

image

 

در حال حاضر تکنولوژی‌های خانه هوشمند بسیار پراکنده‌اند و شرکتی مثل اپل باید دست به کار شود تا تکه‌های مختلف آن را گرد هم بیاورد. نباید از یاد ببریم که فقط یک سال و نیم است که اپل با HomeKit روی این موضوع تمرکز کرده و انتظار می‌رود امسال با آی‌اواس 10 به یک ویژگی مهم تبدیلش کند.

 

طراحی جدید Apple Music

Apple Music در WWDC امسال اولین سالگردش را با تغییر ظاهری قابل توجهی جشن می‌گیرد. تعجبی ندارد، شباهت‌های Apple Music و iTunes گیج‌کننده بود و طراحی اپلیکیشن هم چنگی به دل نمی‌زد. انتظار می‌رود منوها سیاه و سفید شوند و کاور آلبوم‌ها بزرگ‌تر. همچنین شایعاتی به گوش می‌رسد که متن ترانه‌ها هم در آی‌اواس 10 در دسترس قرار می‌گیرد.

فقط انتظار نداشته باشید بخش Connect نقش مهم‌تری برعهده بگیرد. این بخش قرار بود به هنرمندان اجازه بدهد که عکس‌ها، ویدئوها و دموی آهنگ‌هایشان را با طرفداران به اشتراک بگذارند، اما تا این‌جا که استفاده چندانی نداشته و به نظر هم نمی‌رسد فعلا اوضاعش بهتر شود.

 

image

 

تاچ سه‌بعدی

تاچ سه‌بعدی، که پارسال با آیفون 6اس و 6اس پلاس مطرح شد، اوایل کاربرد چندانی نداشت. حالا اپلیکیشن‌های بیشتری از آن استفاده می‌کنند، ولی کماکان باید دلیل بهتری برای وجودش پیدا شود.

اپل باید در ادامه تکنولوژی تاچ سه‌بعدی را به Control Center بیاورد. مثلا با فشاردادن وای‌فای و بلوتوث منوی تنظیمات آن‌ها باز شود. اپل در این سال‌ها منوهایی مات طراحی کرده که امکان استفاده از تنظیمات را بدون نیاز به خروج از اپلیکیشن به ما می‌دهند، و این همان کاری است که باید با مرکز کنترلش هم بکند.

همچنین شایعاتی هم مطرح است که شاید اپل دکمه Home را با دکمه‌ای روی صفحه با تکنولوژی سه‌بعدی عوض کند.

 

image

 

شخصی‌سازی مرکز کنترل

بعد از این‌که تاچ سه‌بعدی به مرکز کنترل آمد، احتمال می‌رود که این منو قابلیت شخصی‌سازی هم پیدا کند. در حال حاضر همه چیز سر جای خودش ثابت است. ولی چرا نباید خودمان تصمیم بگیریم که به جای ماشین حساب، گالری خود را در این منو داشته باشیم؟

کاربران اپل از سال 2013 که Control Center اضافه شد، از اپل درخواست کرده‌اند امکان شخصی‌سازی این منو را به آن‌ها بدهد و شاید امسال اپل این درخواست را اجابت کند.

 

تنظیم صدا

یکی از آزاردهنده‌ترین بخش‌های آی‌اواس مربوط به تنظیمات صداست. اول صدا را کم می‌کنید، بعد ویدئویی پخش می‌کنید و می‌فهمید صدا همچنان بلند است. به نظر می‌رسد هیچ راهی وجود ندارد که قبل از پخش ویدئو صدایش را تنظیم کنید. خیلی از تولیدکنندگان گوشی‌های اندروید کنترل صدایشان را به دو یا سه بخش تقسیم کرده‌اند و منوی تنظیمات صدایشان شلوغ نشده است. انتظار می‌رود اپل در دهمین نسخه سیستم‌عامل موبایلش این ایراد را بر طرف کند.

 

اشکال‌های مربوط به Cache چرخش گوشی و

اشکال‌ها و محدودیت‌هایی در آیفون و آیپد دیده می‌شود که باید در آی‌اواس 10 رفع شوند. برای مثال، اگر اپلیکیشنی را مینیمایز کنید بعد از باز کردن چند اپلیکیشن دیگر، ریست می‌شود. به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت حافظه باشد. نکته دیگر این‌که آیفون 6اس پلاس به محض باز شدن قفلش خیلی ساده به حالت افقی می‌رود. و عجیب این است که این مشکل در گوشی‌های کوچک‌تر دیده نمی‌شود.

 

image

 

پشتیبانی از چند کاربر

اپل در آی‌اواس 9 امکانات متعددی به آیپد اضافه کرد. تقسیم صفحه برای انجام دادن چند کار همزمان و بهتر شدن کیبورد بلوتوث اتفاق‌های مهمی بودند که تجربه کاربری آیپد را تغییر دادند.

 

image

 

اما همچنان پشتیبانی از چند کاربر اضافه نشده است. مدتی است که تبلت‌های اندروید این قابلیت را اضافه کرده‌اند و جای خالی‌اش در آیپد کاملا حس می‌شود. البته ورود چند کاربر به یک دستگاه در آی‌اواس 9.3 و در بخش ویژه آموزش اضافه شده بود و همکلاسی‌ها می‌توانستند با چند حساب کاربری همزمان وارد یک دستگاه شوند. همین نشانه‌ای است که ما را به اضافه شدن عمومی این قابلیت در آی‌اواس 10 امیدوار می‌کند. به خصوص اگر به این نکته هم توجه کنیم که آیپد پرو، که چند ماه پیش عرضه شد، بیش از آن‌که دستگاهی شخصی باشد به درد کسب‌وکارها و استودیوهای هنری می‌خورد.

 

حسگر اثر انگشت (Touch ID)

 

image

 

Touch ID عالی کار می‌کند. دقیق است و روی آیفون 6اس و 6اس پلاس هم سریع‌تر از قبل عمل می‌کند. اما بیشتر کاربران آیفون گوشی‌شان را با دکمه Home روشن می‌کنند تا فقط نوتیفیکیشن‌هایشان را چک کنند، ولی سرعت حسگر اثر انگشت باعث می‌شود گوشی از حالت قفل دربیاید. هرچند در آی‌اواس 9 نوتیفیکیشن‌ها راحت‌تر دیده می‌شوند و فقط باید منوی بالایی را به پایین بکشید تا آن‌ها را به ترتیب زمانی ببینید، شاید بد نباشد که اپل راه ساده‌تری برای روشن کردن صفحه موبایل پیدا کند.
در گوشی‌های ال‌جی و اچ‌تی‌سی صفحه با دو بار تپ کردن روشن می‌شود و به این ترتیب کل صفحه به یک دکمه بزرگ تبدیل می‌شود. اپل هم می‌تواند از این روش استفاده کند.

 

image

 

این‌ها آخرین اخباری نیست که درباره آی‌اواس 10 می‌شنویم. تازه چند روز دیگر از نسخه آزمایشی‌اش رونمایی می‌شود و سه ماه بعدی همه چیز نهایی می‌شود. تا آن موقع شایعات زیاد و البته کمی هم خبر رسمی درباره نسخه جدید آی‌اواس خواهیم شنید. فعلا باید تا WWDC 2016 صبر کنیم؛ یعنی تا دوشنبه، 24 خرداد، ساعت 9:30 شب به وقت ایران.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

عادل

۱۳۹۵/۳/۲۳
من و همسرم و خواهرم چند ساله که آیفون داریم ولی خداییش من در صنعت کار میکنم و محدودیت های آیفون خیلی به ضررم تموم میشه. ولی خواهرم و همسرم که فقط میخوان کلاس بذارن به شدت عاشق آیفون هستند. والسلام.

مرتضی تبریزی

۱۳۹۵/۳/۲۲
به نا به این پیش بینی و گفته شما جی اس ام:
(Touch ID عالی کار می‌کند. دقیق است و روی آیفون 6اس و 6اس پلاس هم سریع‌تر از قبل عمل می‌کند. اما بیشتر کاربران آیفون گوشی‌شان را با دکمه Home روشن می‌کنند تا فقط نوتیفیکیشن‌هایشان را چک کنند، ولی سرعت حسگر اثر انگشت باعث می‌شود گوشی از حالت قفل دربیاید. هرچند در آی‌اواس 9 نوتیفیکیشن‌ها راحت‌تر دیده می‌شوند و فقط باید منوی بالایی را به پایین بکشید تا آن‌ها را به ترتیب زمانی ببینید، شاید بد نباشد که اپل راه ساده‌تری برای روشن کردن صفحه موبایل پیدا کند.
در گوشی‌های ال‌جی و اچ‌تی‌سی صفحه با دو بار تپ کردن روشن می‌شود و به این ترتیب کل صفحه به یک دکمه بزرگ تبدیل می‌شود. اپل هم می‌تواند از این روش استفاده کند.)
اسمشو هرچی میذارین بذارین چه میدونم پیشنهاد یا پیش بینی یاهر چی:
به نظر من که اگه اپل به جای دوتا تاپ زدن رو صفحه برای روشن شدن صفحه برای نمایش نوتیفیکیشین ها چطور از تاچ سه بعدی خودش استفاده نکنه اگه استفاده بکنه هم تاچ سه بعدیش رو به رخ همه میکشه هم یه کاری هم براش در نظر گرفته میشه!!

Mahdi

۱۳۹۵/۳/۲۲
من خودم چند ساله از اندروید استفاده میکنم و به خاطر محدودیت‌هایی که ios داشت آیفون نمیگرفتم.الان هم که شما این مطالب رو ذکر کردید متوجه شدم چقدر ios حتی از اندروید پایین تر و عذاب آور تره.برا همین شاید کلا سراغ آیفون دیگه نرم.

Ghostman

۱۳۹۵/۳/۲۲
باشه داداش شما برو پولتو پا هنگروید خرج کن...
اگه اپل پولشو میگیره امکاناتش هم میده که %95 کاربراش راضین از جمله خودم.
لاقل محصولات اپل همه حداقل 4 سال عمر دارن نه مثل هنگرویدیا که سال دوم نکشیده دستگاهشون همش هنگ میزنه.

علی قاسمی

۱۳۹۵/۳/۲۲
حالا مگه بین اندروید ۵ و ۶ و ۷ چقدر فرق وجود داره ؟ فقط یه سری ویژگی هی داره اضافه میشه بهشون