تست همراه اول

سرویس خبر
5 خرداد 1395 ساعت 17:13
13 نظر

زمزمه‌های همکاری ایران‌خودرو با هندی‌ها

آماده‌باش تاتا برای ورود به ایران

بعد از ورود هیئت‌هایی از فولکس‌واگن، رنو، مرسدس و فیات به ایران، ظاهرا نوبت بزرگ‌ترین خودروساز هندوستان است تا شانس حضورش را در بازار ایران بسنجد.

اکونومیک تایمز خبر داده است که هندی‌ها در فکر استفاده از بازار ناب خودروهای ارزان‌قیمت ایران هستند. این روزنامه هندی می گوید که تاتاموتورز به عنوان نماینده خودروسازان هندی در حال مذاکره با ایران‌خودروست تا برخی خودروهایش را، که انجین بنزینی دارند، برای مونتاژ به ایران بفرستد. اکونومیک‌تایمز حتی نام چند مدل را هم ذکر کرده که شامل 2 هاچ‌بک‌ Bolt و Tiago به همراه سدان کوچک Zest است.

 

 

درمیان این سه مدل، هاچ‌بک تیاگو جدیدترین محصول است، طوری که از همین امسال تولیدش در هندوستان آغاز شده. البته تیاگو ابتدا Zica نام داشت که، طبق گفته تاتا، مخفف عبارت Zippy Car بود. اما از آنجا که کلمه Zica با کلمه Zika (ویروس کشنده‌ و بدون درمانی که از سال 2015 بخش بزرگی از امریکای مرکزی و بخش‌هایی از اقیانوسیه را فراگرفت) هم‌آوا بود، تاتا در ابتدای 2016 رسما اعلام کرد که نامش را از زیکا به تیاگو تغییر داده است. تیاگو در دو مدل بنزینی و دیزلی عرضه شده که البته فقط مدل بنزینی‌اش شانس ورود به کشور ایران را دارد. انجین بنزینی آن 1.2 لیتری است و حدود 84 اسب بخار را با گیربکس 5سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. تیاگو در دهلی حدود 5000 دلار قیمت دارد.

دومین مدل تاتا هاچ‌بک بولت است که اندکی قبل از شروع 2015 به بازار آمد. این مدل نیز همان انجین 1.2 لیتری بنزینی تیاگو را در سینه دارد، با این تفاوت که قدرتش چندین اسب بخار افزایش یافته است. بولت همچنین یک انجین دیزلی دارد که فیات آن را در اختیار تاتا قرار داده است. تاتا بولت در دهلی با قیمتی کمتر از 7000 دلار به‌فروش می‌رسد.

سومین مدل تاتا که انتظار بازار ایران را می‌کشد سدان کوچک Zest است که پلتفرم مشابهی با هاچ‌بک بولت دارد و حتی گیربکس و انجین هردو آن‌ها یکی است. قیمت پایه زست از حدود 7500دلار در دهلی شروع می‌شود و حداکثر نیز به حدود 12500 دلار می‌رسد. تاتا در بهترین مدل زست امکاناتی نظیر دوربین عقب، چراغ‌های پروژکتوری جلو، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، مه‌شکن، رینگ‌های آلومینیومی، ترمزهای ABS به همراه EBD، سنسورهای پارک، ایربگ‌های جلو و سیستم تهویه را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

اگر مذاکرات هندی‌ها به نتیجه برسد، باید انتظار داشت که تا کمتر از 2 سال دیگر خط تولید تاتاموتورز در حومه شهرهای تهران یا مشهد فعالیتش را شروع کند. برنامه اولیه تاتا فعلا رسیدن به تیراژ سالیانه 100هزار دستگاه در ایران است که البته در صورت موفقیتش، این تیراژ به‌راحتی به چندبرابر افزایش پیدا می‌کند.

 

با کالایاب خودرو در «کانال کالایاب خودرو تلگرام» و «اینستاگرام کالایاب خودرو» همراه شوید. 



  5 خرداد 1395
6641 بازدید
13 نظر
3.40
  10 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری