خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی HTC One X9؛ جانشین نه چندان شایسته A9

بررسی تخصصی HTC One X9؛ جانشین نه چندان شایسته A9

اچ تی سی بعد از ارائه تقریبا موفق A9 تصمیم گرفت گوشی تمام‌فلزی دیگری به نام ایکس 9 ارائه کند. این گوشی قرار است جانشینی برای ای 9 باشد، اما میزان شایستگی‌اش برای این جانشینی در بررسی تخصصی آن مشخص خواهد شد. با جی‌اس‌ام همراه باشید تا با تمام معایب و مزایای این گوشی آشنا شوید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۲/۲۵

سال گذشته با معرفی A9 اچ‌تی‌سی توانست کمی از بازار ازدست‌رفته خود را به دست آورد. حال X9، به‌عنوان جانشینی تقریبا قابل، ارائه شده تا شاید بتواند موفقیت نسبی A9 را تکمیل کند. اینکه این گوشی می‌تواند هدف مورد انتظار اچ‌تی‌سی را برآورده کند یا خیر بازار و خریداران مشخص خواهند کرد. اگر شما هم قصد خرید گوشی اچ‌تی‌سی دارید، در این بررسی راهنمایی خواهید شد که آیا این گوشی می‌تواند شما را در هدف اچ‌تی‌سی شریک کند یا خیر.

 

image

 

بسته‌بندی

شکیل و ساده

مانند همیشه، اچ‌تی‌سی بسته‌بندی ساده‌ای برای محصولش به کار گرفته است. در این بسته‌بندی هر چیزی که مورد نیاز کاربر است پیدا خواهید کرد. گوشی X9، هدفون، کابل شارژ و آداپتور شارژ از محتویات این بسته‌بندی است که برای تمام گوشی‌های امروزی همین وسایل عرضه می‌شوند.

 

image

 

طراحی

فلزی، خوش دست، ظاهر متوسط

در زمینه طراحی همیشه از اچ‌تی‌سی انتظار بسیاری می‌رود و هر کسی نام این برند را می‌شنود، انتظار دیدن گوشی زیبا و به‌خصوص متفاوتی دارد. One X9 گوشی متفاوتی است، اما درمجموع گوشی زیبایی نیست.

جلو آن صفحه‌نمایشی قرار دارد که حدود 71 درصد فضای قاب جلویی را به خودش اختصاص داده است. بالای این صفحه‌نمایش دوربین اصلی در سمت چپ و در کنار آن سنسور نور و سنسور مجاورت قرار گرفته‌اند. پایین صفحه‌نمایش، مانند قدیم‌ترها، می‌توانید سه کلید معروف Home، بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر را مشاهده کنید که اچ‌تی‌سی تصمیم گرفته این سه کلید لمسی را مانند گوشی‌های قدیمی‌اش از صفحه‌نمایش خارج کند و روی قاب قرارشان دهد. بالا و پایین صفحه‌نمایش اسپیکرهای دوتایی یا همان BoomSound اچ‌تی‌سی را می‌توان مشاهده کرد. اگرچه کارایی این اسپیکرها را بسیار دوست داریم، با طراحی بی‌دقت اچ‌تی‌سی در این اسپیکرها ظاهر قاب جلویی به‌شدت دچار ضعف شده است.

 

image

 

image

 

قاب پشتی کاملا از آلومینیوم ساخته شده و تا کناره‌های گوشی کشیده شده است. این قاب با یک نوار، که به نظر می‌رسد جنس کرومی دارد، از صفحه‌نمایش جدا می‌شود. در قاب پشتی، طبق انتظار، دوربین اصلی گوشی قرار دارد. این دوربین در فضایی کاملا متفاوت با قاب پشتی قرار گرفته است. فلاش دوتایی نیز در این قسمت دیده می‌شود، اما میکروفون دوم خارج از این قاب و روی بدنه فلزی جای گرفته است.

 

image

 

پایین گوشی فقط درگاه شارژ و بالای آن سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار گرفته است. در سمت چپ شاهد حضور درگاه کارت حافظه و درگاه سیم‌کارت هستیم و در سمت راست درگاه سیم‌کارت دوم و کلیدهای پاور و ولوم را می‌بینیم.

 

هر آنچه روی بدنه دستگاه قابل مشاهده است برایتان شرح دادیم، اما کارکرد گوشی در دست با مشاهده بدنه‌اش قابل درک نیست و ما باید تجربه خودمان را در این زمینه برایتان بیان کنیم. X9 در دست یک حرفه‌ای تمام‌عیار است. همه چیز سر جایش قرار دارد و زمانی که آن را دست می‌گیرید، به‌خوبی در دستان شما جای می‌گیرد و دسترسی به تمام قسمت‌هایش به‌راحتی انجام می‌شود. کمتر گوشی‌ای با صفحه‌نمایش 5.5 اینچ دیده‌ایم که به این خوبی در دست جای بگیرد و کاربر را آزار ندهد. به دلیل جنس خوب بدنه نیز هیچ خطری از بابت سرخوردن گوشی را تهدید نمی‌کند.

درمجموع X9 گوشی بسیار خوش‌دستی است که به‌اصطلاح رخ خوبی ندارد و گوشی‌ای نیست که در نگاه اول کاربر را به سمت خودش جذب کند؛ اما بعد از مدت کمی استفاده علاقه بسیاری به دست گرفتن آن پیدا خواهید کرد.

صفحه‌نمایش

معمولی و باکیفیت

بعد از معرفی M8 با صفحه‌نمایشی باکیفیت در زمان خودش تا امروز دیگر شاهد معرفی گوشی‌ای با صفحه‌نمایش خیلی خوب از اچ‌تی‌سی نبوده‌ایم و تقریبا این کمپانی در این زمینه درجا زده است. در این محصول نیز شاهد استفاده از صفحه‌نمایشی با کیفیت فول اچ‌دی هستیم که تراکم پیکسلی‌اش 401 پیکسل در اینچ است. شاید دو سال گذشته به این کیفیت صفحه‌نمایش نمره خوبی می‌دادیم، اما در سال 2016 کیفیت صفحه‌نمایش این گوشی را باید در سطح معمولی بدانیم، زیرا در بازار گوشی‌هایی وجود دارند که کیفیت صفحه‌نمایش آنها بسیار بهتر از این دستگاه است. با وجود همه اینها نمی‌توانیم اچ‌تی‌سی را در این زمینه نکوهش کنیم، زیرا در عمل توانایی‌های خوبی در صفحه‌نمایش دیده می‌شود. زمانی که از فاصله بسیار نزدیک به گوشی نگاه کنید، هیچ پیکسلی نمی‌توانید در آن تشخیص دهید. علاوه بر این، در زمان پخش ویدئو یا نمایش عکس رنگ تصاویر اشباع نیست و به رنگ واقعی بسیار نزدیک است. این حفظ حقیقت در نمایش رنگ تصاویر یکی از ویژگی‌های صفحه‌نمایش سوپر ال‌سی‌دی است.

زیر نور خورشید نیز صفحه‌نمایش گوشی کیفیت تقریبا قابل قبولی دارد که آن را در زمره گوشی‌های مناسب برای کار کردن در محیط باز قرار می‌دهد.

 

image

 

 

دوربین

کار راه انداز

سرعت بالا آمدن دوربین در حد قابل قبولی است و به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ صحنه‌ای از دست نخواهید داد. با فعال کردن دوربین رابط نرم‌افزاری آشنای اچ‌تی‌سی فعال می‌شود. در این رابط نرم‌افزاری بالای صفحه 5 گزینه برای دسترسی سریع کاربر به تنظیمات قرار دارد و در پایین نیز دو کلید برای عکاسی و فیلم گرفتن دیده می‌شود. گزینه‌های متفاوت برای عکس‌برداری در منوی جداگانه‌ای قرار گرفته که با کشیدن انگشت خود به چپ یا راست می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

 

image

image

 

از نظر مگاپیکسلی دوربین اصلی کیفیت 13 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند فیلم‌برداری با کیفیت 4K انجام دهد؛ البته فیلم‌برداری 4K محدودیت زمانی دارد و هر بار تنها 6 دقیقه فرصت برای این نوع فیلم‌برداری در اختیارتان قرار دارد. این دوربین به OIS (تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر) مجهز است و دو فلاش در کنار لنز دوربین قرار گرفته تا در نور کم بتوانید با این دوربین عکس‌هایی با نویز کم بگیرید.

اما اظهار نظر در مورد عملکرد دوربین تنها با عکس گرفتن و مقایسه آن با دیگر گوشی‌ها امکان‌پذیر است. در نور کافی عکس‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند و نویز تصاویر در حد قابل قبولی کم است. اما وضعیت در نور کم و محیط بسته متفاوت است: در نور کم عکس‌های گرفته‌شده با دوربین کمی رنگ‌پریده‌اند، اما نویز بسیار کمی دارند.

مانند دوربین اصلی، کیفیت دوربین دوم نیز در حد مناسبی است و نیاز شما را بر طرف می‌کند. هر چند دوربین دوم می‌تواند کار شما را راه بیندازد، با اندازه دهانه دیافراگم f/2.8 نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

 

image

 

نمونه عکس‌های گرفته‌شده با دو دوربین را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید؛ برای مشاهده عکس ها با کیفیت اصلی رویشان کلیک کنید.

 

نمونه عکس در محیط باز، شب و ماکرو

image
  
image

image
  

نمونه عکس ها در محیط بسته

image
  
image

image
  
image

نمونه عکس دوربین دوم در حالت عادی و Beauty صد درصد

image
  
image

 

 

سخت‌افزار و کارایی

هم خوب هم بد

پردازنده دستگاه برای گوشی هوشمندی با این قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. پردازنده دستگاه ساخت مدیاتک است و 8 هسته دارد. در کنار این پردازنده رم 3 گیگابایتی قرار گرفته که در سال 2016 یکی از ملزومات هر گوشی هوشمندی به‌حساب می‌آید. شاید تصور کنید پردازنده کوالکام می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد و اکنون با این پردازنده به مشکل برمی‌خورید، اما باید بگوییم اگرچه پردازنده کوالکام می‌توانست راضی‌کننده‌تر باشد، به‌لطف سبک بودن رابط کاربری اچ‌تی‌سی و نزدیکی‌اش به اندروید خالص، پردازنده زحمت زیادی به دوش ندارد. باز و بسته کردن برنامه‌ها با سرعت بسیار خوبی انجام می‌شود و حرکت در منوها نیز کاملا بدون لگ است. اما در اجرای بازی‌ها بهتر است روی X9 چندان حساب باز نکنید. در اجرای بازی‌ای مانند Fifa16 گوشی بعد از 2 تا 3 دقیقه بازی کردن شروع به لگ زدن می‌کند و مجبورتان می‌کند از ادامه بازی انصراف دهید. با وجود این از عملکرد کلی پردازنده رضایت داشتیم و نمی توانیم آن را پاشنه آشیل دستگاه بدانیم.

 

image

image

 

نرم‌افزار

دوست داشتنی ترین بخش

همان‌طور که می‌دانید، سیستم‌عامل دستگاه اندروید است. روی این سیستم‌عامل یک رابط کاربری دوست‌داشتنی، یعنی Sense، مانند لباسی شیک و مناسب قرار گرفته است. مانند تمام گوشی‌های اچ‌تی‌سی، صفحه قفل کاربردی و کارآمدی در اختیار دارید که می‌تواند نیاز شما به باز کردن قفل گوشی را بسیار کاهش دهد. صفحه اصلی نیز، با قابلیت قرارگیری ویجت‌های مختلف، کارتان را به‌خوبی راه می‌اندازد.

منوی کشویی نوتیفیکیشن شباهت بسیاری به اندروید خالص پیدا کرده است، اما مشکل اساسی ما با بخش تنظیمات دو سیم‌کارت همزمان گوشی بود که با وجود ساده بودن هیچ چیز سر جای خودش قرار نداشت و برای انجام دادن هر تنظیمی باید حتما یک بار آزمایشش می‌کردیم و همه چیز در آن گنگ بود. شاید اگر پیش از این با بخش تنظیمات دو سیم‌کارت همزمان سامسونگ کار نکرده بودیم، این بخش گوشی را خوب می‌دانستیم، اما کاملا مشخص است که اچ‌تی‌سی هیچ زمانی برای طراحی بهتر این بخش صرف نکرده.

 

image


 

داغ کردن

معمولی

زمانی که مشغول بازی هستید، قسمت بالایی دستگاه، یعنی نیمه بالایی در جلو و عقب، داغ می‌شود و این داغ شدن کاملا محسوس است. این قسمت گوشی هنگام فیلم‌برداری 4K نیز داغ می‌شود، اما میزانش کمتر است نسبت به زمانی که با گوشی بازی می‌کنید.

 

image

 

باتری

راضی خواهید شد

باتری استفاده‌شده در X9 ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعتی دارد. اگرچه استفاده از باتری‌ای با ظرفیت بالا برای گوشی هوشمند بسیار خوب است، ممکن است آفتی هم برای آن محسوب شود، زیرا هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، برای شارژ شدنش نیز زمان بیشتری باید صرف شود.

برای شارژ شدن باتری این گوشی از صفر تا صد درصد حدود یک ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز دارید.

به همان نسبت که به زمان تقریبا زیادی برای شارژ باتری نیاز دارید، مدتی طولانی صرف می‌شود تا باتری خالی شود. زمانی که درصد شارژ باتری 100 بود، با 1 ساعت پخش ویدئوی Full HD، وای‌فای روشن و دو سیم‌کارت فعال درصد باتری به 96 رسید.

 

image

 

باید X9 را بخریم؟

ایکس9 گوشی متفاوتی است، اما همیشه تفاوت باعث نمی‌شود محصولی خوب باشد. ما کار کردن با این گوشی را دوست داشتیم و به‌خوبی در دستان ما می‌نشست. رابط کاربری اچ‌تی‌سی نیز دلنشین‌تر از رابط کاربری دیگر اندرویدی‌هاست.

اگر پیش از این کاربر گوشی‌های دیزایر اچ‌تی‌سی بودید و اکنون می‌خواهید گوشی جدیدی از این کمپانی بخرید، اما دوست ندارید هزینه خیلی زیادی متحمل شوید، X9 انتخابی بسیار هوشمندانه برای شماست. اما اگر هزینه برایتان اهمیتی ندارد و می‌خواهید محصولی از برند اچ‌تی‌سی داشته باشید که از تمام گوشی‌های این کمپانی بهتر باشد، تنها انتخاب شما HTC 10 است. 

اگر برند گوشی موبایلی که تهیه می‌کنید برایتان اهمیتی ندارد، در بازار رقیبان سرسختی برای X9 وجود دارند که می‌توانید با قرار دادن آنها در فهرست خرید خود و سبک‌وسنگین کردن خوبی‌ها و بدی‌های هر کدام، بهترین را انتخاب کنید.

 

image

 

رقبا

Mate S

Mate 8

Galaxy A7 2016

Galaxy S6

Galaxy Note 4

One M9

One A9

V10

 

برای خرید آنلاین HTC X9 به فروشگاه آل دیجیتال مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (80 نظر)

الناز

۱۳۹۷/۵/۲۹
سلام بچه ها ببخشید کسی میدونه این گوشی از 4.5g پشتیبانی میکنه یا نه ممنون میشم جواب بدین

erfan

۱۳۹۶/۵/۱۶
وقتی اینجوری نظر میدی کاملا مشخصه از گوشی سردر نمی اره پسر خوب اس7 کجا اچ تی سی 10 کجا
اچ تی سی اسنپ 820 سامسونگ تو ورزن اکزیونس خیلی ضعیف تر از اسنپه
بعدش برو دراپ تست اچ تی سی و نگا کن بعد از 72 بار به فنا میره اس7 تو 4 بار منحل میشه

امیر

۱۳۹۶/۴/۸
آقا چرا برای پردازنده به اسم نگا میکنید...مدیاتک پردازنده عالی هست ولی وقتی این گوشیو با چند تا گوشی دیکه مقایسه کردن مثله Galaxy A7 ، برای اجرای همین فیفا ۱۶ A7 یک ثانیه زود تر از وان ایکس نه بازیو بالا اورد ولی در عوض وان ایکس نه یک ثانیه زود تر رفت تو بازی...تمام پس انقد از این مدیاتک بد بخت ایراد نگیرید

Hadi

۱۳۹۶/۳/۲۲
باید خودت بخری

Mohamad

۱۳۹۶/۱/۲۰
من گوشی رو تازه خریدم باتری خیلی خیلی زود خالی میکنه لطفا راهنمایی کنید که همه مدلا اینطوری هستن یا گوشی من مشکل داره؟