خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی HTC 10؛ چشمان ده دهم!

بررسی تخصصی HTC 10؛ چشمان ده دهم!

اچ تی سی آمده تا بار دیگر، مانند دو سال پیش که M8 را معرفی کرد، خودش را سر زبان ها بیندازد. HTC 10 کار سختی پیش روی خود دارد، زیرا توقع کاربران اچ تی سی از این برند بسیار بالاست. در بررسی تخصصی HTC 10 با هما خواهیم دید که اچ تی سی 10 توانایی راضی کردن کاربران این کمپانی پر قدمت را دارد یا خیر.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۲/۱۳

اچ‌تی‌سی با معرفی M9 نتوانست آن‌طور که باید و شاید حق طرفداران خود را ادا کند و با عرضه محصولی متفاوت آنها را راضی نگه دارد، اما امسال اچ‌تی‌سی آمده تا راه را درست برود و مانند سال‌های اوج خود، یعنی زمانی که M8 را معرفی کرد، خودی نشان دهد. در بررسی تخصصی HTC 10 با هم خواهیم دید که این کمپانی در این امر موفق شده است یا خیر.

 

چه چیزهایی HTC 10 را خاص کرده است؟

  1. میزان رم بالا
  2. سرعت بالای دوربین برای گرفتن عکس
  3. سنسور اثرانگشت با قدرت تشخیص بسیار سریع
  4. طراحی زیبا و اختصاصی اچ‌تی‌سی

 

image

 

طراحی

فلزی، زیبا، خوش‌دست، سنگین

سال‌هاست که گوشی‌های هوشمند طراحی یکسانی پیدا کرده‌اند. اچ‌تی‌سی با معرفی M8 در زمان خود توانست با یک گوشی متفاوت خیل عظیمی از گوشی‌بازها و کسانی را که به دنبال خرید گوشی هوشمند بودند به سمت خودش جذب کند. این طراحی، به‌دلیل موفقیت، در دو نسل بعدی نیز تکرار شد تا امروز که به HTC 10 رسیده‌ایم. اینجا یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما داریم. HTC 10 یک گوشی بسیار زیباست؛ این خبر خوب ماست. اما خبر بد این است که طراحی‌اش تکراری است و شباهت بسیار زیادی به دو گوشی A9 و M9 دارد. اچ‌تی‌سی از ترکیب طراحی این دو گوشی، پرچم‌دار سال 2016 خود را روانه بازار کرده است.

 

image

 

جلو گوشی قاب شیشه‌ای صفحه‌نمایش بیشترین فضا را به خود اختصاص داده است. زیر آن کلیدی فیزیکی مشاهده می‌شود که نقش حسگر اثرانگشت برعهده آن گذاشته‌شده است. اگرچه این حسگر فیزیکی به نظر می‌رسد، نمی‌توانید آن را فشار دهید و تنها به لمس پاسخ می‌دهد. در دو طرف این حسگر دو کلید لمسی دیده می‌شود که یکی برای بازگشت به عقب و یکی دیگر برای باز کردن برنامه‌های اخیر است. طراحی این دو کلید نشان می‌دهد که اچ‌تی‌سی نیم‌نگاهی به گوشی‌های قدیمی خود انداخته است. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم گوشی در کنار سنسور نور و مجاورت و خروجی صدای مخاطب قرار دارد. لنز دوربین دوم بسیار بزرگ است و به طرز عجیبی خود را روی دستگاه نشان می‌دهد. خروجی صدای مخاطب، علاوه بر نقش اصلی خود، به‌عنوان اسپیکر نیز عمل می‌کند.

 

image

 

قاب پشتی، که شباهت بسیاری به M9 دارد، خمیده طراحی شده است تا گوشی در دستان شما بنشیند. بدنه کاملا از فلز ساخته شده است و در این قاب دوربین اصلی در کنار فلاش دوتایی و فوکوس لیزری قرار گرفته‌اند. دور تا دور قاب پشتی برش ضخیمی خورده است تا، علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، کمی تفاوت با نسل‌های قبل ایجاد شود.

 

image

 

در سمت راست دستگاه کلید پاور، کلید ولوم و درگاه سیم‌کارت قرار دارند. جایگیری کلید پاور بسیار خوب است و قرار گرفتن آن زیر کلیدهای ولوم باعث می‌شود به‌راحتی بتوانید پیدایش کنید. در سمت چپ نیز تنها درگاه کارت حافظه خارجی دیده می‌شود.

 

image

 

در پایین می‌توانید اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی گوشی را مشاهده کنید که از نوع Type-C است. نکته مثبت در این قسمت قرارگیری کابلی در جعبه دستگاه است که در یک سر خود USB Type-C و در سر دیگرش USB معمولی دیده می‌شود.

 

image

 

در بخش بالایی گوشی جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شود که در بخشی پلاستیکی قرار گرفته است.

 

image

 

HTC 10، که حذف‌کننده کلمه One از گوشی‌های پرچم‌دار اچ‌تی‌سی است، یک گوشی خوش‌دست و تقریبا زیباست. اگر دو سال قبل بود، می‌گفتیم که گوشی بسیار زیبایی است، اما در سال 2016 طراحی این گوشی حرف زیادی برای گفتن ندارد. به‌هرحال نمی‌توانیم بگوییم با اینکه طراحی تکراری است و چندان رضایت‌بخش نیست، حس بدی نسبت به این گوشی داریم. اگر بخواهیم این گوشی را در یک جمله وصف کنیم، باید بگوییم از جلو با A9 و از عقب با M9 سروکار دارید.

 

صفحه‌نمایش

باکیفیت مانند همیشه

بالاخره اچ‌تی‌سی تصمیم گرفت درگوشی پرچم‌دار خودش از همان ابتدا از صفحه‌نمایش QHD استفاده کند و استفاده از این صفحه‌نمایش را به گوشی دیگری موکول نکرد که در انتهایش علامت + دارد. این صفحه‌نمایش 5.2 اینچی از نوع Super LCD5  استفاده کرده است. در صفحه‌نمایش‌های سوپر ال‌سی‌دی فاصله هوایی بین شیشه خارجی و عناصر صفحه‌نمایش وجود ندارد و به همین دلیل کاربر احساس می‌کند تصویر بسیار نزدیک است. علاوه بر این صفحه‌نمایش‌های سوپر ال‌سی‌دی از صفحه‌نمایش‌های سوپر آمولد ارزان‌ترند و هنگامی که صفحه‌نمایش مشغول نمایش رنگ سفید است (که در بیشتر صفحات اینترنتی دیده می‌شود) مصرف باتری آنها بسیار کم است.

کیفیت صفحه‌نمایش، طبق انتظاری که از اچ‌تی‌سی داریم، بسیار خوب است. محتوای QHD در آن به‌خوبی نمایش داده می‌شود و رنگ‌ها طبیعی و زنده‌اند. تنها نکته منفی در مورد این صفحه‌نمایش نور تقریبا کم آن است؛ باوجود این نور کم کارایی صفحه زیر نور خورشید قابل قبول است و اگرچه بهترین در نوع خود نیست، شما را راضی نگه خواهد داشت.

 

image

 

باتری

بسیار معمولی

اچ‌تی‌سی برای این گوشی باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی در نظر گرفته است. این ظرفیت باتری را درگوشی‌ای مانند نوت 5 نیز دیده بودیم.

برای شارژ شدن باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی HTC 10 از صفر تا 100 درصد به زمانی حدود 2 ساعت و نیم نیاز دارید. این زمان برای باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی که با USB Type-C شارژ می‌شود زمان زیادی است و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

میزان شارژدهی باتری در حدی تقریبا منطقی و قابل قبول است، اما با این ظرفیت ما انتظاری بیش از این داشتیم. در مدت 16 دقیقه بازی آسفالت 8 با این گوشی درصد شارژ باتری از 30 درصد به 23 درصد رسید. با استفاده معمولی و متمایل به سنگین از گوشی، یعنی دانلود یک بازی 1.5 گیگابایتی از گوگل پلی با صفحه‌نمایش خاموش، حدود 15 دقیقه مکالمه، وبگردی حدود 20 دقیقه، بازی کردن حدود 30 دقیقه، گرفتن 10 عکس و استفاده از شبکه‌های اجتماعی حدود 20 دقیقه در آخر شب تنها 5 درصد از شارژ باتری باقی مانده بود و باید آن را به شارژ متصل می‌کردیم.

 

image

 

دوربین

در حد و اندازه یک پرچمدارسال 2016

دوربین در قاب پشتی جای گرفته و، با اینکه گوشی ضخامت کمی ندارد، لنز دوربین از قاب پشتی کمی بیرون زده است. در کنار این دوربین فلاش دوتایی قرار دارد تا در نورکم بتوانید عکس‌های باکیفیتی تهیه کنید. علاوه بر این فوکوس لیزری نیز پایین این فلاش قرار گرفته است که این ویژگی نیز می‌تواند برای تهیه عکس‌های باکیفیت در نور کم به کمک کاربر بیاید.

 

image
image

 

کیفیت دوربین این گوشی 12 مگاپیکسلی است و روی لنز را محافظی از جنس کریستال سفایر پوشانده. اما این کیفیت تنها چیزی نیست که دوربین در خود گنجانده است. دوربین این نسل در خود 12 میلیون اولتراپیکسل دارد و اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.8 است. لنز این دوربین از 6 بخش ساخته شده و مجهز به OIS است. به علاوه دوربین اصلی به نسل دوم فوکوس لیزری اچ‌تی‌سی مجهز شده که تمام اعداد و اصطلاحات نشان می‌دهد که اچ‌تی‌سی 10 در نور کم توانایی‌های بسیاری خواهد داشت و، بنا به ادعای اچ‌تی‌سی، نسبت به نسل قبل 136 درصد نور بیشتری وارد لنز این دوربین می‌شود.

تمام این ادعاها روی کاغذ اهمیت دارند، ولی چیزی که در حقیقت مهم است کارکرد دوربین گوشی در دنیای واقعی است. ما به شما خواهیم گفت که دوربین در دنیای واقعی چه عملکردی دارد.

سرعت بالا آمدن دوربین بسیار خوب است و در مدت زمان 1 ثانیه و 28 صدم ثانیه دوربین آماده به کار می‌شود. رابط کاربری دوربین شباهت بسیاری به اندروید خالص پیدا کرده و همه چیز به‌صورت مرتب سر جای خودش چیده شده و دسترسی به آنها آسان است.

منوی دوربین، برای استفاده از ویژگی‌های متفاوت آن، از طریق لمس دو خطی نمایش داده می‌شود که بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته است. با لمس این دو خط چند ویژگی از جمله Zoe camera، پانوراما و... نمایش داده می‌شود.

دوربین دوم، که کیفیت 5 مگاپیکسلی دارد، با لمس دو فلشی فعال می‌شود که در سمت چپ رابط کاربری دوربین قرار دارند. HTC 10 اولین گوشی هوشمند دنیاست که دوربین دومش به ویژگی OIS مجهز شده.

 

image

 

کیفیت عکس‌های دوربین اصلی بسیار خوب است و از گوشی پرچم‌دار سال 2016 چیزی جز این نیز انتظار نداشتیم. ثبت جزئیات با این دوربین به بهترین نحو انجام می‌شود و در نور کافی عکس‌ها بدون نویز گرفته می‌شود. بعد از گرفتن عکس اگر روی آن زوم کنید، کاهش کیفیت بسیار کم خواهد بود.

نمونه عکس‌های دوربین این گوشی را در ادامه مشاهده کنید. برای دیدن عکس‌ها با کیفیت اصلی روی آنها کلیک کنید.

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

نمونه عکس دوربین اصلی در شب از سوژه دور با فلاش

image

نمونه عکس دوربین اصلی در شب از سوژه نزدیک با فلاش

image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

نمونه عکس پانوراما

image

 

 

سخت‌افزار

رم ظرفیت بالا در کنار پردازنده کوآلکام

پردازنده دستگاه ساخت کوالکام است که در خود 4 هسته دارد. 2 هسته از این پردازنده فرکانسی برابر 2.15 و 2 هسته دیگر فرکانس 1.6 گیگاهرتز تولید می‌کنند.

حافظه داخلی دستگاه در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی ارائه می‌شود که ما نسخه 32 گیگابایتی را در اختیار داشتیم. از 32 گیگابایت حافظه داخلی 23.96 گیگابایت آزاد و در اختیار کاربر است و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی است. پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا 200 گیگابایت برای گوشی در نظر گرفته شده است تا هیچ نگرانی‌ای در مورد کمبود حافظه دستگاه نداشته باشید.

 

image

 

رم دستگاه 4 گیگابایتی است. با شناخت خوبی که از رابط کاربری گوشی اچ‌تی‌سی در زمینه اشغال کم فضای رم دستگاه داریم، از ابتدا مطمئن بودیم که این میزان رم نه‌تنها برای این گوشی کافی است، بلکه زیاد هم خواهد بود. تست‌هایی که انجام دادیم این پیش‌قضاوت ما را تایید کردند و مشاهده کردیم زمانی که تعداد بسیار زیادی برنامه در پس‌زمینه فعال باشند، همیشه حدود 1.5 تا 2 گیگابایت برای انجام دادن کارهای مولتی تسکینگ آزاد است و می‌توانید با خیال راحت هر تعداد برنامه که دوست دارید، روی این گوشی باز کنید.

عملکرد دستگاه در اجرای فرامین سنگین چگونه است؟

گوشی در اجرای بازی‌های سنگین تقریبا خوب عمل می‌کند. هیچ مشکلی با بازی آسفالت 8 با این گوشی نداشتیم و هیچ فریمی از دست نرفت، اما در اجرای بازی فیفا 16 به مشکل برخوردیم و دائما فریم‌ها گیر می‌کردند و همین امر باعث می‌شد نتوانیم با آن بازی کنیم.

 

نرم‌افزار

رابط کاربری بسیار نزدیک به اندروید خالص

از همین ابتدا باید بگوییم که همیشه رابط کاربری Sense را دوست داشته‌ایم؛ چه آن زمان که روی گوشی‌ای مانند دایموند بود و چه امروز که روی گوشی 10 قرار گرفته است. این رابط کاربری شباهت بسیاری به اندروید خالص دارد که کمی تزئین شده است تا از حالت خامی و سادگی دربیاید.

 

image

 

صفحه قفل دستگاه مانند همیشه کارآمد است و، علاوه بر نمایش نوتیفیکیشن‌ها، 4 میانبر در زیر آن قرار دارد تا دسترسی‌ها را آسان‌تر کند.

نوتیفیکیشن‌بار همان است که در اندروید خالص نسخه 6 دیده می‌شود، با این تفاوت که چند سوئیچ کاربردی بیشتر برایش در نظر گرفته شده است.

صفحه اصلی همان است که در نسل‌های قبلی دیده بودیم. هنوز هم بلینک فید را بسیار دوست داریم و باید اعتراف کنیم که برای مشاهده سرتیتر خبرها یکی از بهترین خبرخوان‌هایی است که تا به حال دیده‌ایم. قابلیت استفاده از تم نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این رابط کاربری به‌حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توانید تنوع خوبی برای ظاهر گوشی‌تان ایجاد کنید.

در صفحه اپلیکیشن‌ها، مانند اندروید خالص و مانند نسل‌های قبلی اچ‌تی‌سی، شاهد حرکت بالا و پایینی برنامه هستیم که در این نسل آیکون‌ها کمی کوچک‌تر شده‌اند.

درمجموع مانند همیشه رابط کاربری اچ‌تی‌سی دوست‌داشتنی و کاربردی است و، علاوه بر سبکی، ظاهری زیبا و ساده دارد.

یک ویژگی جدید در این گوشی به رابط کاربری سنس افزوده شده است. این ویژگی Boost+ نام دارد که مشابه آن را پیش‌تر درگوشی‌های هوآوی با نام Phone Manager و درگوشی‌های سامسونگ با نام Smart Manager دیده بودیم. با وارد شدن به این برنامه می‌توانید حافظه رم دستگاهتان را خالی کنید، فایل‌های بی‌مصرف را پاک کنید و برای برخی برنامه‌های منتخب خودتان قفل تعریف کنید. اما جالب‌ترین کارایی این برنامه Game Battery Booster است. زمانی که وارد این قسمت شوید، می‌توانید برای بازی‌هایی که روی دستگاهتان نصب شده‌اند به انتخاب خودتان فرمانی تعریف کنید تا در صورت اجرای آن بازی کیفیت صفحه‌نمایش به فول اچ‌دی تغییر پیدا کند تا درنتیجه مصرف باتری دستگاه کمتر شود.

 

اسپیکر

چرا نباید یک موفقیت ادامه پیدا کند؟

اچ‌تی‌سی در سال‌های قبل با معرفی و استفاده از اسپیکرهای Boom Sound درگوشی‌های پرچم‌دار خودش همه را تحت تاثیر قرار داده بود. امسال این کمپانی نظرش را عوض کرده و دیگر از اسپیکرهای دوتایی در جلو گوشی استفاده نکرده، اما تکنولوژی Boom Sound فراموش نشده است. یک اسپیکر در پایین گوشی و لبه زیرین آن قرار گرفته است که صداهای بم را پخش می‌کند. خروجی صدای مخاطب نیز برای خودش یک اسپیکر است که صداهای ریزتر را پخش می‌کند.

با اینکه از نظر تکنولوژی گویا پیشرفت‌های خوبی در اسپیکر صورت گرفته، در عمل ما کیفیت صدای پخش‌شده از گوشی‌هایی را که در جلو خود دو اسپیکر جدا دارند بیشتر دوست داشتیم و با مقایسه‌ای که بین اسپیکرهای این گوشی و گوشی‌ای مانند نکسوس 6P کردیم، از کیفیت اسپیکر نکسوس 6P راضی‌تر بودیم.

 

image

 

سنسور اثرانگشت

بسیار سریع و دقیق

این سنسور داخل کلید Home پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته است. بسیاری افراد تصور می‌کنند که این قسمت بهترین مکان برای قرار گرفتن سنسور اثرانگشت است و برخی دیگر نیز مکان قرار گیری این سنسور را در قاب پشتی دستگاه می‌دانند (مانند Nexus 6P). ما اعتقاد داریم هر دو جایگاه معایب و مزایای خود را دارند، اما قرارگیری سنسور در قاب پشتی را بیشتر می‌پسندیم.

فارغ از محل قرارگیری این سنسور، باید بگوییم کارایی آن بسیار خوب است. برای تعریف هر انگشت باید 16 بار انگشتتان را روی آن بگذارید و بردارید. بعد از تعریف انگشتتان، برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش نیازی نیست هیچ کلیدی را فشار دهید و زمانی که انگشتی را روی این سنسور بگذارید که برایش تعریف کرده‌اید، در مدتی کمتر از 1 ثانیه (متوسط 50 صدم ثانیه) اثرانگشت شما را تشخیص می‌دهد و قفل صفحه باز می‌شود.

 

image

 

داغ کردن

داغ می کند!

سال قبل داغ کردن M9 را به گردن اسنپدراگون 810 انداختیم و اچ‌تی‌سی را در این امر بی‌تقصیر دانستیم، اما امسال نمی‌دانیم داغ کردن این گوشی را باید به گردن چه کسی بیندازیم، زیرا اچ‌تی‌سی 10 هم داغ می‌کند! هنگام اجرای بازی فیفا تمام قاب پشت و جلو گوشی داغ می‌شود، طوری که به‌صورت کاملا محسوس می‌توانید این داغ شدن را با کف دستان خود حس کنید. در این حالت اگر گوشی را روی میز بگذارید، قسمتی از میز که گوشی روی آن قرار داشته نیز گرم می‌شود و هنگامی که گوشی را از روی سطح بردارید، این گرما را به‌خوبی روی سطح میز حس خواهید کرد.

 

image

 

ارزش خرید

قبل از اینکه HTC 10 به دست ما برسد، تصورمان این بود که بهترین گوشی بازار را خواهیم دید؛ اما باید اعتراف کنیم بعد از دست گرفتن و کار کردن با آن نظرمان عوض شد. اچ‌تی‌سی 10 گوشی خوش‌دستی است و پر است از امکانات متنوع، اما آن چیزی نیست که شما را به عنوان کاربر M9 قانع کند تا گوشی M9 خود را بفروشید و به این گوشی سوئیچ کنید. اما اگر به‌تازگی به برند اچ‌تی‌سی علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید بهترین گوشی این شرکت را در اختیار داشته باشید، HTC 10 تنها گزینه‌ای است که می‌تواند تمام نیازهای سال 2016 شما را برآورده کند.

اگر می‌خواهید یک گوشی اندرویدی بسیار قوی خریداری کنید که از پس تمام کارهای شما بربیاید، شاید اچ‌تی‌سی 10 یکی از گزینه‌های شما برای خرید باشد، اما به‌طور حتم تنها و بهترین گزینه نیست و در کنار آن رقیبانی وجود دارند که می‌توانند شما را بیشتر و راحت‌تر به خرید قانع کنند.

 

رقبا

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (401 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۹/۲۱
چرا دروغ میگین و قصد تخریب برند دارین؟این گوشی تو 1ساعتو 20دقیقه فول میشه و از همه جهات بی نظیره.به این حرفا و چرندیات گوش ندین

ارش

۱۳۹۷/۷/۱۶
لطفاًن کمک

ارش

۱۳۹۷/۷/۱۶
گوشی،من موشکل wa_if داری باز نميشه کمک کنید دورست کنم

!Mr.Shhh

۱۳۹۷/۶/۱۳
اگه اینجا کسی این گوشی رو(سالم) داره برای فروش با قیمت مناسب،خریدارم

محمد

۱۳۹۷/۴/۱۵
قیمتش الان حدودا چنده؟