خانهاخبار
رمزگشایی اپل تی وی، جعبه سیاه اپل

رمزگشایی اپل تی وی، جعبه سیاه اپل

شرکت ساکن کوپرتینو همیشه به خاطر طراحی محصولات زیبا و منحصربه‌فرد شهرت داشته و در تمام دنیا علاقه‌مندان پروپاقرص خود را دارد. این شرکت چند سال پیش ست‌باکسی به نام اپل‌تی‌وی عرضه کرد که بنا داشت دنیای تلویزیون‌ها را متحول کند، اما بیشتر شبیه وسیله‌ بازی و سرگرمی بود تا دستگاهی کارآمد. اما خوشبختانه نسخه‌ دوم این ست‌باکس در سال 2015 میلادی عرضه شد، با حرف‌های بسیاری برای گفتن.
۱۳۹۵/۲/۲۰

تیم کوک پس از ارائه‌ این دستگاه ابزار اعلام کرد که آینده‌ تلویزیون‌ها در دستان چنین دستگاه‌هایی خواهد بود. آنچه می‌خوانید، بررسی و پاسخ به این سوال است که آیا محصول جدید این شرکت مشهور آمریکایی واقعا توانایی انجام دادن چنین ماموریتی را دارد یا نه. 

 

جعبه‌ کوچک مشکی

اپل تی‌وی جدید، مانند نسخه‌ پیشین، مشکی‌رنگ و کوچک است، اما وزن و ضخامت بیشتری دارد. پورت‌های HDMI و اترنت همچنان در آن وجود دارند، اما خروجی صدای نوری از آن حذف شده و در عوض یک پورت USB-C به منظور خدمات و پشتیبانی افزوده شده است.

داخل این جعبه‌ سیاه موارد جالب‌تری می‌توان پیدا کرد. در وهله‌ نخست باید به چیپ‌ست A8 آن اشاره کنیم که در آیفون 6 نیز به کار گرفته شده است. پس از آن هم جا دارد از 2 گیگابایت رم داخلی دستگاه یاد کنیم. این دستگاه توان پشتیبانی از ویدئوهایی با کیفیت 1080p H.264 را دارد، اما هنوز قادر نیست تصاویر 4K را پخش کند. این در حالی است که فایرتی‌وی آمازون به چنین امکانی مجهز شده. البته این مسئله را نمی‌توان ایراد این ست‌باکس تلقی کرد، زیرا هنوز تا رایج شدن چنین کیفیتی و حضور دائمی فیلم‌های 4 هزار پیکسلی راه درازی در پیش است و در حال حاضر شرکت‌های محدودی این‌گونه تصاویر را ارائه می‌دهند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، این دستگاه عملکرد ساده‌ای دارد. اگر آیفون داشته باشید، کافی است بلوتوث آن را روشن کنید و موبایل را در کنار اپل تی‌وی قرار دهید. پس از آن چند دقیقه منتظر بمانید تا  دو دستگاه با یکدیگر جفت شوند. در این مرحله، اپل آی‌دی و رمز عبور خود را در آیفون تائید کنید. به همین سادگی ست‌باکس شما آماده‌ استفاده می‌شود.

 

image

 

کنترل از راه دور

کنترل ریموت اپل تی‌وی قبلی ساده و محدود بود و به هیچ وجه نمی‌شد آن را با کنترل صوتی آمازون مقایسه کرد. اما اهالی کوپرتینو برای جبران این اشکال، ریموت سیری را طراحی کردند که در اصل کنترل از راه دور بلوتوثی با 6 کلید (خانه، منو، سیری، پخش/توقف و کلیدهای کنترل صدا)، یک میکروفون، یک تاچ‌پد شیشه‌ای و یک پورت لایتنینگ برای شارژ است. بالا و پایین کنترل شبیه یکدیگرند و به همین دلیل امکانش زیاد استکه آن را در جهت اشتباه در دست بگیرید. البته پس از کمی استفاده، توان تشخیص آن را پیدا خواهید کرد، زیرا در قسمت پایین آن، صفحه‌ کنترل لمسی تعبیه شده است.

بدون شک استفاده از این ریموت همانند دیگر کنترل‌های رایج تلویزیون نیست و باید روش درست استفاده آن را بلد باشید. کار با این وسیله سخت نیست و واکنش‌پذیری بسیار خوبی هم دارد، اما قسمت تاچ‌پد آن چندان دقیق واکنش نشان نمی‌دهد و تا اندازه‌ای کار کردن با آن مشکل است. همچنین باید اشاره کرد که پشتیبانی نکردن از اپلیکیشن ریموت کنترل iOS و صفحه‌کلید بلوتوث نیز مزید بر علت می‌شود و این مشکل را بیش از پیش نمایان می‌سازد. تایپ کردن با این ریموت به هیچ وجه آسان نیست و این طور به نظر می‌رسد که مهندسان اپل هرگز هیچ رمز عبوری در هیچ برنامه‌ای وارد نمی‌کنند. برای کاهش این سختی می‌توانید حرکات دست خود را کوتاه‌تر کنید، اما درمجموع فرق چندانی هم ندارد و از این لحاظ باید گفت این محصول نسبت به مدل قبلی به جای پیشرفت، پسرفت کرده است. 

 

image

 

کشف صدای خود

ریموت وقتی به حوزه‌ سیری می‌رسد، عملکرد بسیار بهتری دارد، اما باز هم جای پیشرفت دارد. در حال حاضر برای استفاده از سیری بهتر است کلمات را با لهجه‌ غلیظ و فشرده‌شده بگویید. مثلا برای بیان عبارت depression mode (حالت غمگین) بهتر است Depeche Mode را به زبان بیاورید تا این دستیار صوتی به درستی صدای شما را تشخیص دهد. در غیر این صورت احتمالا در پاسخ به صدای شما عذرخواهی می‌کند و می‌گوید قادر به جست‌وجو در وب نیست. با انتخاب گزینه‌های فیلم یا TV، این دستیار همه‌ اخبار آب‌وهوا و خبرهای ورزشی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی در صورت تقاضا، همه‌ اطلاعات لازم در مورد چهره‌ها و سلبریتی‌ها را نیز به شما ارائه می‌دهد.

احتمال داده می‌شود که در آینده سیری بتواند در حوزه‌ «جست‌وجوی جهانی» یکه‌تاز شود و کاربر را از مشکلات سرچ در اینترنت خلاص کند. باید اشاره کنیم که کاربران در کشوری مانند انگلیس نمی‌توانند از محتویات آی‌تیونز و نتفلیکس به طور کامل بهره‌مند شوند، اما مثلا اپل‌موزیک در همه جای دنیا به خوبی پشتیبانی می‌شود. اوضاع کاربران امریکایی در این حوزه بهتر است و می‌توانند از برنامه‌های Showtime ،HBO و Hulu استفاده کنند. در زمان تماشای یک برنامه، سیری بسیار خوب عمل می‌کند. با کمک آن می‌توانید برنامه را عقب یا جلو ببرید یا زیرنویس را فعال کنید. حتی این امکان را دارید که از این دستیار صوتی معنای جمله‌ای را بپرسید که در فیلم گفته شده تا ترجمه‌ آن را به صورت زیرنویس برایتان نمایش دهد. جالب اینجاست که این دستیار صوتی، برخلاف جاهای دیگر، در اپل تی‌وی کاملا ساکت است و به هیچ وجه حرف نمی‌زند، اما نیاز‌های شما را برطرف می‌کند.

 

image

 

حضور اپلیکیشن‌های متنوع

یکی از نقاط قوت اپل تی‌وی صفحه‌ خانه یا همان Home است. در این صفحه انواع آیکون فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، اپ‌استور، عکس و موسیقی را می‌توانید به صورت نواری در بالا مشاهده کنید. زیر آن نیز آیکون‌های جست‌وجو، کامپیوترها و تنظیمات قرار دارند. در این نسخه از ست‌باکس جدید دیگر در بخش تنظیمات امکانی برای جداسازی سرویس‌های جانبی و گزینه‌ای برای خاموش کردن کانال‌هایی که اپل به شما تحمیل می‌کند وجود ندارد. دو امکان جدید به طور پیش‌فرض به این جعبه‌ دستگاه افزوده شده‌ است: جست‌وجو و اپ‌استور. با قابلیت جست‌وجو می‌توانید به صورت نوشتاری به دنبال محتوای موردنظر در آی‌تیونز بگردید. البته به یاد داشته باشید که تایپ با کنترل این دستگاه واقعا طاقت‌فرساست و به همین دلیل شاید هرگز دلتان نخواهد با آن جست‌وجو کنید. توسعه‌دهنده‌های برنامه در حال حاضر این امکان را دارند که اپلیکیشن‌هایی تحت عنوان tvOS ارائه دهند یا از اپ‌های جهانی موجود پشتیبانی کنند. مواردی که اکنون در دسترس کاربران قرار دارند در تب یا برگه Purchased جای گرفته‌اند و اگر مجموعه‌ بزرگی از اپلیکیشن‌های iOS داشته باشید، می‌توانید تعداد زیادی از این برنامه‌ها را آنجا ببینید.

نصب نرم‌افزار در این دستگاه اصلا سخت نیست و اگر چندین حساب کاربری در مناطق جغرافیایی متفاوت داشته باشید، در صفحه‌ اصلی فقط اپلیکیشن‌هایی نمایش داده می‌شوند که به اکانت فعال تعلق دارند. ضمنا از طریق منوی تنظیمات می‌توانید میان هر کدام از حساب‌های کاربری خود که مایل به استفاده از آن هستید، رفت‌وآمد کنید. امیدواریم که اپل در طراحی این قسمت تجدید نظر و این روند را کمی آسان‌تر کند، زیرا در هر خانه‌ای احتمال این‌که چندین نفر اکانت اپل داشته باشند زیاد است و بدون شک هر کدام از اعضا ساختار اپلیکیشن ویژه‌ خود را دارد.

image

زیبا، مانند نقاشی

رابط کاربری اپل تی‌وی به طرز چشمگیر و محسوسی تغییر کرده و به جای قرار گرفتن آیکون‌ها بر صفحه‌ مشکی، اکنون همه‌ برنامه‌ها روی پس‌زمینه‌ روشن‌تری قرار گرفته‌اند و کمتر از قبل ناراحت‌کننده به نظر می‌رسند. در حال حاضر تقریبا همه اجزای رابط کاربری در حال حرکت‌اند. این انیمیشن‌ها حتی زمانی که از قسمت تنظیمات گزینه‌ «کاهش حرکت» را انتخاب می‌کنید پویا می‌مانند و بسیار خسته‌کننده به نظر می‌رسند.

وقتی وارد بخش اپلیکیشن‌ها ‌شوید، متوجه می‌شوید که تقریبا همه‌‌شان بهینه شده‌اند. اپلیکیشن‌های جانبی نیز در این نسخه نوعی خلاقیت و پویایی در خود دارند که در نسخه‌های پیشین به چشم نمی‌خورد. پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی جدید و نونوارشده‌ CARROT Weather، که به وسیله‌ برنامه‌ هوش مصنوعی هدایت می‌شود، جایگزین منوهای کسل‌کننده اپلیکیشن کانال آب‌وهوای نسخه‌های پیشین اپل تی‌وی شده است. اکنون همه‌ موارد و امکانات با یکدیگر جور درمی‌آیند: نمایش فصل‌های مختلف یک برنامه‌ تلویزیونی به صورت منویی افقی با پیش‌نمایش‌های کوچک به سرگرمی خوبی برای کاربر تبدیل می‌شود. البته باید گفت که فهرست نوشتاری برنامه‌ها کاربردی‌تر از این منوی تصویری است و نمایش نام اپلیکیشن خانه هنگام انتخاب یک برنامه نیز چندان قابل استفاده به نظر نمی‌رسد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهرداد

۱۳۹۵/۲/۲۱
بله باید به یک تلویزیون یا مانیتور وصل بشه

محسن

۱۳۹۵/۲/۲۰
ببخشید پس برای پخش تصویر این به قول شما جعبه سیاه نیاز به یک مانیتور به جز این جعبه هست؟