خانهاخبار
مقایسه Live Photos و Motion Photos در آیفون 6 اس و گلکسی اس 7

مقایسه Live Photos و Motion Photos در آیفون 6 اس و گلکسی اس 7

یکی از تکنیک‌هایی که امروزه بیش از پیش در عکس‌برداری به کار می‌رود لایو فوتوز یا موشن فوتوز نام دارد؛ این نام‌ها را به ترتیب اپل و سامسونگ به این نوع عکس‌برداری اختصاص داده‌اند. در ادامه به مقایسه این قابلیت در دوربین گوشی‌های iPhone 6s و Galaxy S7 می‌پردازیم.
۱۳۹۵/۲/۷

یکی از قابلیت‌های نه چندان جدیدی که اخیرا در پرچمداران برخی کمپانی‌ها حضور یافته است Live Photos نام دارد. با افزودن این امکان نرم‌افزاری به دوربین می‌توان چند فریم پیش و بعضا پس از ثبت عکس را نیز ضبط کرد. هنگامی که تصویری با قابلیت لایو فوتوز ثبت می‌شود، با ایستادن روی آن می‌توان چند فریم پیش و پس از گرفتن عکس را هم مشاهده کرد. این تصاویر را می‌توان یک کلیپ بسیار کوتاه یا تجربه‌ای مشابه تصاویر GIF دانست.

 

image

 

برند اپل با معرفی پرچمدار خود، iPhone 6s، و نسخه نهم از سیستم‌عامل iOS از این قابلیت نیز رونمایی کرد. البته همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اولین‌بار نیست که لایو فوتوز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، اما اخیرا با امکانات بیشتری و همچنین توسط کمپانی‌های معتبری مثل سامسونگ و اپل عرضه می‌شود. متاسفانه ثبت این نوع تصاویر میان گوشی‌های اپل فقط به iPhone 6s ،iPhone 6s Plus و iPhone SE محدود شده است؛ البته همه محصولات اپل که به آی‌اواس  9آپدیت شده‌اند قادر به نمایش آنها هستند، اما توانایی ثبت لایو فوتوز برای دوربین پرچمداران پیش از آیفون 6اس وجود ندارد. برای تماشای تصاویر در قالب لایو فوتوز کافی است انگشت خود را اندکی روی عکس نگه دارید که این نحوه نمایش هم فقط در گوشی‌هایی با قابلیت 3D Touch فعال است!

همان‌طور که از رقابت تنگاتنگ اپل و سامسونگ انتظار می‌رفت، کمپانی کره‌ای هم با معرفی Galaxy S7 و Galaxy S7 edge از ویژگی‌ای به نام Motion Photos پرده برداشت. این قابلیت هم با اختلاف اندکی مشابه لایو فوتوز است که تفاوت‌های آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

 

تصاویر Motion Photosتصاویر Live Photos
تنها فریم‌ها را پیش از ثبت عکس ضبط می‌کندفریم‌هایی پیش و پس از ثبت عکس ضبط می‌کند
قابلیت ضبط صدا نداردقابلیت ضبط صدا دارد
امکان انتقال تصاویر به همه گجت‌ها وجود داردامکان انتقال تصاویر فقط به گجت‌های اپل وجود دارد

موارد بالا سه نمونه از بزرگ‌ترین اختلاف‌های موجود میان لایو فوتوز و موشن فوتوز هستند. دو مورد اول واضح به نظر می‌رسند، ولی مورد سوم شاید اندکی نیاز به توضیح داشته باشد.

همه با برخی محدودیت‌های آی‌اواس آشناییم که البته حقیقتا شاید نتوان نام آنها را »محدودیت« گذاشت، اما به خوبی می‌دانیم که اپل تمایلی به اشتراک فایل با دیگر سیستم‌عامل‌ها ندارد. این موضوع در لایو فوتوز ممکن است اندکی دست و پاگیر شود. تصاویری که از این ویژگی برخوردارند فقط روی آیفون‌ها و محصولاتی قابل تماشا هستند که به آی‌اواس  9به‌روزرسانی شده‌اند. این بدان معناست که اجرای آنها روی PC یا حتی دستگاه‌های اندرویدی به راحتی امکان‌پذیر نیست یا حداقل اپل رسما راه حلی برای این معضل پیشنهاد نکرده. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اپل تمایلی به برقراری ارتباط با دیگر سیستم‌عامل‌ها ندارد!

 

image

 

کمپانی‌های فیس‌بوک و اینستاگرام قول داده‌اند که به زودی امکان پشتیبانی از نمایش لایو فوتوز را روی شبکه‌های اجتماعی خود فراهم کنند، اما ابهاماتی وجود دارد: آیا فقط گجت‌هایی که از سیستم‌عامل آی‌اواس استفاده می‌کنند قادر به تماشای آنها خواهند بود یا اندرویدی‌ها هم می‌توانند لایو فوتوز دوستانشان را مشاهده کنند؟ گذشته از تلاش فیسبوک و اینستاگرام، برای تماشای لایو فوتوز روی گجت‌هایی که ساخت اپل نیستند راه نه چندان خوشایند دیگری وجود دارد: با استفاده از اپلیکیشن‌های مجزای موجود در اپ استور، تصاویر ثبت‌شده با تکنیک لایو فوتوز را به فایل‌های GIF یا کلیپ‌هایی کوتاه با فرمت .mp4 تبدیل کنید. این تنها راه نسبتا کوتاه برای تماشای تصاویر مذکور روی گجت‌های اندرویدی یا پی‌سی است.

در آن‌سو سامسونگ کار را تا حدی آسان کرده است و به کاربر دو راه پیشنهاد می‌دهد: راه اول این که عکس خام را، که صرفا یک فریم است، به دستگاه‌های دیگر ارسال کنید و راه دوم آن‌ که تصویر موشن فوتوز را در قالب فایل .mp4 با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در گوشی گلکسی اس7 و گلکسی اس7 اج این امکان هم گنجانده شده است که هنگام پخش موشن فوتوز یک فریم خاص را انتخاب کنید و از آن دوباره یک عکس جداگانه ثبت کنید.

نظر شما درباره این قابلیت‌ها چیست؟ آیا از آنها در گوشی خود استفاده کرده‌اید؟ آیا اپلیکیشنی می‌شناسید که قادر به ثبت تصاویری همچون لایو فوتوز یا موشن فوتوز باشد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Alireza

۱۳۹۵/۲/۱۱
ببین اطلاعات نداری حرف نزن
این ویژگی اولین بار توسط نوکیا استفاده شده اونوقت htc چه کارست اینجا؟؟؟تو نت یه مقدار سرچ کن بگرد اطلاعات جمع کن بعد حرف بزن تو فقط میخوای از بزند اچ تی سی طرفداری کنی تا بقیه رو راضی کنی!!!باشه اصلا اولین بار توسط اچ تی سی استفاده شده خوب شد
والاا
حقیقت تلخه

دیاکو

۱۳۹۵/۲/۹
من همین الان دارم با لومیا تایپ میکنم و باید بگم که حق با شماس ویندوز فون یه چیزه دیگه س آدم های خاص دستشونه

yh

۱۳۹۵/۲/۸
تا جایی که من میدونم این قابلیتZoe در اچ تی سیه که عکسهای زنده ذخیره میکنه برا خیلی وقت پیش هم هست... حتی قبل live image

مهدی

۱۳۹۵/۲/۷
اینایی که به محمود منفی دادن معلومه حقیقت خیلی سخته براشون!

مهدی

۱۳۹۵/۲/۷
هههه این که ۳ ساله رو ویندوزفون هست.این اپل خیلی خیلی عقبه.تازه نویسنده میگه اینها رو نمیشه محدودیت گفت برای ای او اس!!!
مردم دیگه فهمیدن. اپل چیزی نیست جز اسم