خانهاخبار
بهترین اپلیکیشن‌ها برای فیلم‌برداری از نمایشگر گوشی (لینک دانلود)

بهترین اپلیکیشن‌ها برای فیلم‌برداری از نمایشگر گوشی (لینک دانلود)

تقریبا همه کاربران می‌دانند که چگونه باید از نمایشگر گوشی اسکرین‌شات گرفت، اما فیلم برداری از آن نیازمند قدری آموزش است. این قابلیت می‌تواند برای مدرسان دوره‌های آموزشی بسیار کاربردی و مفید باشد. در این مقاله به بررسی 6 اپلیکیشن منتخب برای فیلمبرداری از نمایشگر گوشی می‌پردازیم و امکانات آنها را تک‌تک معرفی می‌کنیم.
۱۳۹۵/۲/۱

ضبط فیلم از تصاویری که در نمایشگر گوشی نشان داده می‌شود یکی از قابلیت‌های نسبتا قدیمی اندروید است که شاید کمتر کسی تا کنون از آن استفاده کرده باشد. اگرچه اکثر کاربران نیازی به ضبط ویدئو از نمایشگر گوشی خود ندارند، قشر خاصی از افراد مانند مدرسان کار با اندروید و کسانی که به تهیه کلیپ‌های آموزشی مشغول‌اند به وفور از این قابلیت استفاده می‌کنند.

پیش از این که نسخه پنجم اندروید یعنی Lollipop معرفی شود، برای ضبط ویدئو از نمایشگر باید از اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کردید که همگی به دسترسی روت احتیاج داشتند و کاربران زیادی عموما از این کار امتناع می‌ورزند. بالاخره با معرفی لالیپاپ، برخی دسترسی‌های اندروید اندکی بازتر شد و کاربر با آپدیت به این نسخه سیستم‌عامل قادر به ضبط ویدئو‌های مذکور بود. البته این راه یک مشکل اساسی داشت: اگر قصد ثبت فیلم از نمایشگر خود را داشتید، باید ابتدا گوشی را از طریق کابل به کامپیوتر وصل می‌کردید و به وسیله دستورات Command Prompts آن را به سرانجام می‌رساندید که طبعا درصد بالایی از کاربران قادر به انجام چنین کاری نیستند.

خوشبختانه کمبودهای سیستم‌عامل را به راحتی می‌توان از طریق دانلود اپلیکیشن‌های جانبی برطرف کرد. مارکت Play Store پر است از اپ‌هایی که قابلیت ضبط ویدئو از نمایشگر را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی و بررسی 6 نمونه از بهترین اپلیکیشن‌ها در این حوزه می‌پردازیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

1- Rec.

 

image

 

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید: »دود از کنده بلند می‌شه!» این موضوع برای اپلیکیشن Rec. هم صدق می‌کند. این اپ یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های ضبط ویدئوی اندروید است که هنوز هم می‌تواند در لیست بهترین‌ها قرار بگیرد. اگر از کاربران تازه‌کار یا آماتور اندروید هستید، اولین‌باری که با Rec. کار می‌کنید احتمالا اندکی دلسرد خواهید شد، زیرا با کلماتی از قبیل Bit rate ،Resolution و Duration مواجه می‌شوید، اما با گذشت زمان به گزینه‌های آن عادت خواهید کرد.

همان طور که می‌دانید، بسیاری از اپلیکیشن‌ها در دو نسخه پولی و رایگان عرضه می‌شوند که نسخه پولی عموما امکانات بیشتری به کاربر ارائه می‌دهد. اپلیکیشن‌هایی که با ویدئو سر و کار دارند هنگام ویرایش یا ضبط کردن معمولا نام برنامه را کنار کلیپ نمایش می‌دهند و همچنین متن‌هایی در قالب واترمارک (نوشته‌های کم‌رنگ در پس‌زمینه) روی فیلم قرار می‌دهند. خبر خوب این که نسخه رایگان Rec. هیچکدام از این ویژگی‌های آزاردهنده را ندارد و کاربر با خیال راحت قادر به تصویربرداری از نمایشگر است. البته نسخه پولی این برنامه هم وجود دارد که در صورت ارتقا به Rec. Pro دیگر هیچ تبلیغی در برنامه مشاهده نمی‌شود و همچنین برخی تنظیمات اضافی به اپلیکیشن افزوده می‌شود.

لینک دانلود

 

2- Lollipop Screen Recorder

 

image

 

شاید مهم‌ترین دلیل قرار گرفتن نام Lollipop Screen Recorder در این لیست، سادگی و ابتدایی بودن رابط کاربری آن باشد. همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، برای شروع به ضبط ویدئو تنها کافی است روی دکمه Start Recording کلیک کنید تا عملیات تصویربرداری آغاز شود.

دقت داشته باشید که سادگی این اپلیکیشن به منزله کم بودن امکانات آن نیست. برای دسترسی به تنظیماتی از قبیل Bit rate ،Resolution و چرخش ویدئو تنها کافی است به بخش Recording Settings مراجعه کنید و آنها را به دلخواه شخصی‌سازی کنید. البته امکانات بیشتری نظیر تاخیر در ضبط ویدئو و ذخیره پیش‌فرض فایل‌ها در کارت حافظه خارجی هم وجود دارد که برای دسترسی به آنها باید ابتدا یک کلیپ تبلیغاتی از اپلیکیشن‌های جانبی این ناشر را مشاهده کنید.

لینک دانلود

 

3- AZ Screen Recorder

 

image

 

جذاب‌ترین و پرامکانات‌ترین گزینه در این فهرست قطعا AZ است. این برنامه می‌تواند دریایی از امکانات در اختیار کاربر قرار دهد، تا جایی که برای آشنایی با آنها شاید چند ساعتی زمان نیاز باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن امکان افزودن فیلمی که با لنز دوربین گرفته می‌شود به نمایشگر است؛ به عنوان مثال، در حالی که از نمایشگر گوشی ویدئو تهیه می‌کنید، لنز دوربین اصلی یا جلو هم فعال می‌شود و گوشه‌ای از تصویر به آن اختصاص می‌یابد. این امکان برای تهیه فیلم‌های آموزشی فوق‌العاده مفید است و کار مدرس را بسیار راحت‌تر می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های AZ افزودن واترمارک یا هر نوع نوشته‌ای به تصویر است؛ به عنوان مثال، هنگام آموزش کار با یک اپلیکیشن می‌توان کنار هر آیکون یک نوشته قرار داد تا کاربر را از عملکرد آن آگاه سازد. تعیین سرعتی که ویدئو ضبط می‌شود هم می‌تواند برای برخی کاربران مفید باشد؛ بدین صورت که سرعت ثبت تصاویر را کم یا زیاد می‌کند و حالت Slow Motion و Time Lapse را به کاربر نمایش می‌دهد.

امکاناتی از قبیل تعیین Resolution، Bit rate ،Frame rate و چرخش تصویر هم که بدیهیات هر اپلیکیشن تصویربرداری هستند. جالب است بدانید که با خرید برنامه و ارتقا به نسخه پولی می‌توان فایل GIF ساخت، فیلم‌ها را به صورت کامل ویرایش کرد یا روی تصویر نقاشی کشید!

لینک دانلود

 

4- Mobizen Screen Recorder

 

image

 

این برنامه هم یکی از ساده‌ترین‌ها در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های تصویربرداری است. پس از نصب و به محض اجرا، Mobizen تمام امکانات گوشی را به خدمت می‌گیرد تا بهترین تجربه را برای کاربر خلق کند. یکی از امکانات جالب آن قابلیت جداسازی بخشی از تصویر است؛ بدین صورت که یک قاب به دور کلیپ می‌کشد و بخش‌های دلخواه را از آن برش می‌زند. در این بخش حتی می‌توان از فریم یا صحنه‌ای خاص در فیلم نیز عکس گرفت و آن را جداگانه از کلیپ اصلی ذخیره نمود. یکی از نقاط ضعف Mobizen مربوط به واترمارکی است که به صورت پیش‌فرض هنگام فیلم‌برداری از نمایشگر نشان داده می‌شود؛ البته با مراجعه به بخش تنظیمات می‌توان آن را برای همیشه حذف کرد.

لینک دانلود

 

5- Screen Recorder No-Root HD

 

image

 

این برنامه هم، همان‌طور که از نامش پیداست، به هیچ دسترسی اضافه‌ای از جمله Root دستگاه احتیاج ندارد و با کیفیت HD قادر به ضبط فیلم است. اپلیکیشن SRNR تقریبا تمام قابلیت‌هایی را شامل می‌شود که یک برنامه تصویربرداری باید داشته باشد، اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن تبلیغاتی است که گاه و بی‌گاه با آنها مواجه خواهید شد. تبلیغات مذکور بسیار آزاردهنده است و هنگام کار با اپلیکیشن مزاحم کاربر می‌شود. نکته دیگری که ممکن است اندکی ناامیدتان کند محدودیت زمانی برای ضبط فیلم است. متاسفانه نمی‌توان به مدت زمان دلخواه تصویربرداری کرد، بلکه محدودیت‌هایی برای کاربر وجود دارد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود این نواقص، SRNR چرا باید در لیست بهترین‌ها باشد. پاسخ این است که اگرچه ضعف‌هایی در عملکرد آن مشاهده شد، همچنان دریایی از امکانات در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورتی که با نقطه ضعف‌های آن مشکلی ندارید، این اپلیکیشن می‌تواند یکی از مفیدترین گزینه‌ها برای شما باشد.

لینک دانلود

 

6- ADV Screen Recorder

 

image

 

احتمالا تاکنون با این موضوع مواجه شده‌اید که یک اپلیکیشن کاربردهای فراوانی دارد، اما بی‌موقع متوقف می‌شود یا نقص‌هایی در روند اجرای آن مشاهده می‌شود که حسرت استفاده بی‌دردسر از آن را به دلتان می‌گذارد. ADV یکی از بهترین نمونه‌ها در حوزه کاری خودش است، اما متاسفانه لگ‌های گاه و بی‌گاه دارد و از نظر روان بودن و عملکرد نمی‌تواند لقب »بی‌نقص« را به خود اختصاص دهد. در حقیقت دلیل اصلی‌ای هم که باعث شد آن را آخرین گزینه این فهرست قرار دهیم عملکرد پر اشکال آن است که در غیر این صورت می‌توانست اولین جایگاه را به خود اختصاص دهد.

همان‌طور که گفتیم، ADV یک اپلیکیشن کامل است و تمام امکانات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد که یکی از مهم‌ترین آنها قابلیت نقاشی کشیدن روی صفحه است. اگر قصد تولید ویدئوی آموزشی دارید، ADV یکی از بهترین‌هاست، زیرا همزمان با ضبط فیلم می‌توان روی نمایشگر نکاتی را برای کاربر یادداشت کرد تا منظورتان را دقیق‌تر متوجه شود.

لینک دانلود

 

نظر شما درباره این اپلیکیشن‌ها چیست؟ آیا برنامه دیگری در این حوزه می‌شناسید؟ اگر قبلا سابقه کار با این اپ‌ها یا موارد مشابه را داشته‌اید، لطفا تجربه خود را با کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

مانيا

۱۳۹۵/۲/۲۸
اپليكيشني واسه ضبط فیلم از نمایشگر گوشی آيفون نيست؟

razaelo

۱۳۹۵/۲/۱
لطف کنید و برای سیستم عاملهای IOS هم نرم افزارهایی از این قبیل معرفی کنید !

mahdieh

۱۳۹۵/۲/۱
سلام و خسته نباشید به آقای حق خواه و همه ی جی اس امی ها،آیا با هیچکدام از این برنامه ها روی گوشی با اندروید 4.1 وروت نشده قابل استفاده هست؟ واگر قابل استفاده هست شما کدام رو پیشنهاد میکنید؟

مجید

۱۳۹۵/۲/۱
خواهشا اگه نسخه ios این برنامه ها هستش معرفی کنید یا اینکه مثل این برنامه ها رو معرفی کنید

محمد

۱۳۹۵/۲/۱
رابط کاربری سونی پیشفرض ضبط ویدئو از صفحه نمایش رو داره.