خانهاخبار
نخستین پیش‌نمایش اندروید N چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

نخستین پیش‌نمایش اندروید N چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید N زودتر از موعد مقرر برای توسعه‎‌دهندگان منتشر شد. در این مطلب نگاهی تخصصی به قابلیت‌های اضافه شده در این نسخه می‌اندازیم.
۱۳۹۴/۱۲/۲۱
image

 

گوگل دیروز اولین پیش‌نمایش اندروید N برای توسعه‌دهندگان را منتشر کرد. اتفاقی که انتظار می‌رفت در رویداد Google I/O که در ماه می (اردیبهشت 95) رخ دهد.

ما امسال با انتشار زودهنگام پیش‌نمایش نسخه بعدی اندروید اندکی متفاوت‌تر با سال‌های پیش رفتار کردیم. با انتشار نسخه‌ای که همچنان در حال کار بر روی آن هستیم فرصت بیشتری برای لحاظ کردن بازخورد توسعه‌دهندگان داریم. همچنین انتشار زودهنگام پیش‌نمایش این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم نسخه نهایی اندروید N را این تابستان و زودتر از همیشه به سازندگان دستگاه‌های اندرویدی تحویل دهیم و طبعا آن‌ها نیز خواهند توانست آخرین به‌روزرسانی اندروید را ]برای دستگاه‌هایشان[ زودتر از همیشه منتشر کنند.

با هم نگاهی به برخی از تغییرات و بهبودهایی که گوگل در این نسخه لحاظ کرده می‌اندازیم. اگر از توسعه‌دهندگان اندروید هستید و دوست دارید اپلیکیشن آینده‌تان را با استانداردهای اندروید N طراحی کنید، مطلب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

چند پنجره‌ای

صفت ظاهری جدیدی که برای اندروید N در نظر گرفته شده resizableActivity (اکتیویتی با قابلیت اندازه‌بندی مجدد) است. اگر شما به عنوان یک توسعه دهنده این صفت را برای یک اکتیویتی فعال کنید، صفحه طراحی شده شما می‌تواند به اندازه‌های مختلف تبدیل شود. در واقع با این کار می‌توانید اپلیکیشن‌ها را به صورت Side by Side بر روی دستگاهتان اجرا کنید. همچنین شما می‌توانید کمترین ابعادی که اکتیویتی شما قابل تبدیل شدن به آن است را مشخص کنید و با این کار جلوی کوچک کردن بیش از حد یک صفحه از اپلیکیشنتان توسط کاربران را بگیرید.

 

image

 

چرخه عمر این قابلیت مانند چرخه عمر تبدیل از حالت افقی به عمودی است: اکتیویتی طراحی شده شما می‌تواند خود این تغییرات را لحاظ کند و یا به سیستم اجازه بدهد آن را متوقف کرده و دوباره با ابعاد جدید بازسازی‌اش کند. همچنین در این نسخه امکان استفاده از حالت تصویر در تصویر برای اپلیکیشن‌‌ها برای دستگاه‌هایی مانند تلویزیون‌ها لحاظ شده که برای آن باید مقدار android:supportsPictureInPicture را برابر true قرار دهید.

 

پاسخگویی مستقیم به نوتیفیکشن‌ها

 

image

 

اِی پی آی The RemoteInput notification که پیش از این برای اندروید وِر اضافه شده بود، اکنون به اندروید N نیز افزوده شده است. با استفاده از این API می‌توانید به کاربران این قابلیت را بدهید که به راحتی و بلافاصه به نوتیفکیشن‌ها و پیام‌های وارده بدون نیاز به وارد شدن اپلیکیشن پاسخ دهید.

 

دسته‌بندی کردن نوتیفیکشن‌ها

در اندروید N  شما قادر هستید از متد Notification.Builder.setGroup() برای گردآوری کردن نوتیفیکشن‌ها از یک اپ مشخص استفاده کنید. برای مثال پیام‌های یک اپلیکیشن پیام‌رسان همه در یک نوتیفیکشن جمع شوند. برای تبدیل پیام‌های دسته‌بندی شده به پیام‌های مستقل کافیست از ژست حرکتی مخصوص تعبیه شده برای آن و یا دکمه‌ای که زیر نوتیفیکشن نمایان شده است، استفاده کنید.

 

بازدهی

در اندروید مارشمالو قابلیت Doze برای بهبود مصرف باتری تعبیه شد تا هنگامی که برای مدتی گوشی خود استفاده نمی‌کنید و عملا در حالت آماده به کار قرار دارد، مصرف باتری آن کاهش یابد. در اندروید N این قابلیت بلافاصله پس از خاموش شدن صفحه نمایش فعال می‌شود. اگر پیش از این اپلیکیشن خود را برای قابلیت Doze بهینه‌سازی کرده‌اید به راحتی می‌توانید از این قابلیت نیز بهره ببرید. گوگل همچنین در پروژه‌ای با عنوان Svelte سعی دارد حافظه مورد نیاز برای بالاآمدن اندروید را کاهش دهد تا بدین صورت دامنه دستگاه‌هایی که می‌توانند از اندروید استفاده کنند، افزایش یابد.

 

بهبود پشتیبانی از نسخه 8 زبان برنامه‌نویسی جاوا

گوگل سعی کرده قابلیت‌های نسخه 8 جاوا را به اندروید بیاورد. اکنون شما می‌توانید از یکی از قابلیت‌های محبوب نسخه 8 جاوا که عبارت‌های Lambdas است، حتی در نسخه‌های قبلی تا جینگربرد استفاده کنید. این قابلیت تعداد کدهایی که به دلیل ضرورت کارآیی و نه ایجاب منطقی در برنامه تکرار می‌شوند ( مانند ستر و گترها) را کاهش خواهد داد. گوگل گفته است که در آینده قصد دارد بیش از پیش زبان جاوا را پشتیبانی کند.

گوگل همچنین با عنوان Android Beta منتشر کرده است که به جای دانلود و نصب دستی نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان، می‌توانید اندرویدتان را با رفتن به این لینک، از طریق OTA به این نسخه ارتقا دهید. البته تنها دستگاه‌های نکسوس 6، نکسوس 9، نکسوس 5X، نکسوس 6P، نکسوس پلیر و پیکسل C می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

این‌‌ها مواردی هستند که گوگل به آن‌ها اشاره کرده است. البته همواره مواردی وجود دارد که به آن‌ها اشاره نمی‌شود و توسعه‌دهنگان پس از دریافت پیش نمایش متوجه آن تغییرات می‌شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

M

۱۳۹۴/۱۲/۲۲
اخه از کجا می دونی شاید ناپلئونی شد گوگل نمیاد دوتا دسر شبیه هم بزاره مثه کیت کت با شکلاته نوتلا

erfan

۱۳۹۴/۱۲/۲۲
این ماندروید n با پسوند چه خوراکی میاد؟

hosein

۱۳۹۴/۱۲/۲۲
الان دقیقا من میتونم گوشیمو ب این اندروید بروزرسانی کنم؟

محجد

۱۳۹۴/۱۲/۲۲
اول برو یاد بگیر ببین مارشمالو رو چجوری می نوسند! Marshmallow

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۱۲/۲۱
وای چقد فرق کرده واقعا ^0^. ینی فقط روشون نمیشه تایل بزارن وگرنه همونم میزاشتن.هر نسخه میخان بگن ما از ویندوز فلت تریم. انقد سابیدنش رنگ از روش رفته. در ضمن موبایلای اندرویدی از امسال قراره یه درچه یه سانتی جدید به پایینشون اضافه بشه. تا وختی رم داره نشتی میکنه قشنگ همش رد شه. از جک هدفون چیزی نیاد.