خانهاخبار
نگاهی نزدیک به گوشی کاملا ماژولار Fairphone 2

نگاهی نزدیک به گوشی کاملا ماژولار Fairphone 2

طراحی ماژولار پرچم‌دار جدید ال‌جی در MWC 2016 تحسین همگان را برانگیخت. اما خوب است بدانید که جی 5 اولین گوشی ماژولار دنیا نیست. فیرفون 2 گوشی تماما ماژولاری است که از سوی شرکتی هلندی پیش از این معرفی شده و حال وارد بازار شده است.
۱۳۹۴/۱۲/۱۴
image

 

فیرفون 2 گوشی جدیدی نیست. از مدتی پیش، فروش این گوشی در اروپا آغاز شده است اما حال که با معرفی G5 بحث گوشی‌های ماژولار داغ است شاید بهتر باشد نگاهی دوباره به ویژگی‌های آن انداخت. بارزترین مشخصه این گوشی تماما ماژولار بودن آن است. یک گوشی که مانند پروژه آرا گوگل است. پروژه‌ای که احتمالا در سال 2016 اولین آزمایش رسمی آن انجام می‌شود.

فیرفون 2 مشابه خروجی احتمالی پروژه آرا گوگل است. پروژه‌ای که هدف آن تهیه گوشی هوشمندی است که کاربر بتواند تمامی اجزای آن از باتری گرفته تا صفحه نمایش را خود تعویض کند. اما هدف و فلسفه فیرفون و پروژه آرا اندکی با هم متفاوت است.

اولیویر هربرت، رئیس شرکت فیرفون در این زمینه می‌گوید: «ایده پشت این طراحی راحت کردن تعمیر گوشی و امکان استفاده از آن برای مدت‌ طولانی است. ما از طراحی ماژولار برای افزایش طول عمر مفید گوشی استفاده کرده‌ایم که با طراحی ماژولار برای ایجاد امکان شخصی سازی متفاوت است. این مسأله هرگز هدف شرکت ما نبوده است.»

 

image

 

فیرفون 2 از نظر سخت‌افزار تقریبا یک نکسوس 5 است. صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی، پردازنده اسنپدراگون 801 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی و باتری قابل تعویض 2420 میلی‌آمپر‌ساعتی از مشخصات سخت‌افزاری این محصول است. فیرفون 2 از اتصالات Wi-Fi و 4G LTE نیز پشتیبانی می‌کند.

در آینده فیرفون با ارائه ماژول‌‎هایی قصد دارد به کاربران اجازه ارتقا گوشیشان را بدهد. برای مثال بتوانند صفحه نمایش با رزولوشن بالاتر یا رم یا یک پردازنده بهتر بر روی گوشی ببندند اما در حال حاضر این شرکت فقط قطعات داخلی با مشخصات گوشی اصلی برای تعمیر یا جا به جایی اجزا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

هربرت می‌گوید: «  تعداد دستگاه‌هایی که اکنون داریم بازار هدف ما را محدود کرده است. ما نمی‌توانیم مجموعه کاملی از ماژول‌های مورد نیاز را خود تولید کنیم.» اکنون شرکت فیرفون در حال لیست کردن شرکت‌های مستقلی است که می‌توانند به کاربران در تهیه اجزای با مشخصات بهتر یاری برسانند. کاری که البته هدف اصلی پروژه نبوده و نیست.

 

image

 

در تصاویری که از این محصول مشاهده می‌کنید به وضوح آشکار است که این گوشی چه ساختار ساده‌ای دارد. تعجبی ندارد که وبسایت iFixit در زمینه تعمیرپذیری به آن نمره 10 از 10 داده است. این در حالی است که نمره آیفون 6 اس در این وب‌سایت 7 و نمره نکسوس 6 پی 2 است!

ال‌جی جی 5 نیز یک گوشی با طراحی ماژولار است. شما با فشار دادن یک دکمه می‌توانید پنل پایینی دستگاه را از آن جدا کرده و باتری را تعویض کنید یا از ماژول‌های مخصوص دیگری استفاده کنید اما فیرفون 2 ماژولارترین گوشی‌است که تاکنون ساخته شده است. شما به کمک یک ابزار ساده، پیچ‌گوشتی 4 سو، می‌توانید آن را به طور کامل تشریح کنید.

 

image

 

جداسازی قطعات فیرفون 2 آسان است. ابتدا باید قاب پشتی دستگاه را از ان جدا کنید تا به باتری، درگاه سیم‌کارت و microSD دسترسی پیدا کنید. بعد از جداسازی باتری در پشت آن پیچ‌های بسته شده آبی مشاهده می‌کنید که با باز کردن آن‌ها می‌توانید قاب داخلی را به راحتی عوض کرده و به تمامی اجزای داخلی گوشی مانند پردازنده، بلندگو و ماژول دوربین دسترسی پیدا کنید. در ساختار گوشی از دو نوع پیچ استفاده شده است: پیچی که کاربر می‌تواند آن را باز و بسته کند و با رنگ آبی مشخص شده‌اند و پیچ‌هایی که غیرقابل باز کردن هستند. سرِ هم کردن دوباره دستگاه نیز به سادگی بازکردن آن است. هربرت در نمایشگاه در عرض 3 دقیقه این کار را انجام داد.

 

image

 

فیرفون 2 در حال حاضر با اندروید 5.1 و تنها در بازارهای اروپا با قیمت 530 دلار فروخته می‌شود. شرکت فیرفون به خاطر هزینه بالای عرضه این گوشی در آمریکا قصد ندارد که این محصول را راهی بازار این کشور کند اما به گفته ریاست این شرکت احتمالا این اتفاق برای نسل بعدی این گوشی یعنی Fairphone 3 خواهد افتاد. در ویدیوی کوتاه زیر می‌توانید ببینید که این گوشی به چه راحتی اجزایش از یکدیگر جدا می‌شوند:

 

نظر شما در مورد این گوشی تماما ماژولار چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

یوسف

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
این گوشی ها خیلی خوب میشوند اگه به بازار بیاند مخصوصا اگه سخت افزار داخلی شون و بشه عوض کرد

Hijacker

۱۳۹۵/۲/۲۴
واقعا کارشون درسته
دیگه جای بحثی باقی نزاشتن