خانهاخبار
Galaxy S7 اولین گوشی مجهز به Vulkan؛ با این مفهوم بیشتر آشنا شوید

Galaxy S7 اولین گوشی مجهز به Vulkan؛ با این مفهوم بیشتر آشنا شوید

سامسونگ در نمایشگاه MWC 2016 با معرفی گلکسی اس 7 کلمه جدیدی به ما معرفی کرد که در این مقاله شما را با آن آشنا خواهیم ساخت.
۱۳۹۴/۱۲/۹

اگر به دنبال تکنولوژی باشید و اخبار این دنیا را پیگیری کنید، Vulkan کلمه‌ای است که در این هفته‌های اخیر دائم به گوش شما خورده است. از کمپانی‌های غول‌پیکر در زمینه رایانه‌های شخصی مانند Nvidia و AMD گرفته تا غول‌های دنیای موبایل مانند سامسونگ و کوالکام بر سر یک کلمه به نام Vulkan باندی تشکیل داده‌اند تا دنیای بازی‌ها را نجات دهند.

اما برای کسانی که اطلاعی از دانش توسعه دادن و مهندسی کامپیوتر ندارند فهم کلمه ولکان به عنوان مصرف کننده عمومی کمی گیج کننده و دشوار است. اما شما که این مقاله را می‌خوانید، خوش‌شانس هستید! زیرا جی‌اس‌ام به شما کمک خواهد کرد تا مفهوم این کلمه را درک کنید.

 

image

 

 VULKANچیست؟

اگر بخواهیم سطح کاملا ابتدایی را توضیح دهیم، باید بگوییم ولکان یک رابط برنامه کاربردی است که بر بازی‌ها تمرکز دارد. این API را تیم Khronos توسعه داده است و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند بازی‌های بهتری بسازند. در ضمن ولکان آمده تا جایگزین استانداردهای OpenGL و OpenGL ES شود.

در همین ابتدا بدانید که API ستون هر تکنولوژی بزرگی شناخته می‌شود. API یک چهارچوب از پروتکل‌ها، ابزارها و روال‌ها را فراهم می‌کند که توسعه‌دهندگان به کار می‌گیرند تا اپلیکیشن بسازند. یک API همچنین وظیفه کنترل و تصمیم‌گیری برای نحوه رفتار نرم‌افزار و سخت‌افزار را به عهده دارد.

 

چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

شاید اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چرا باید اکنون نگران این موضوع باشید، در حالی که ولکان به توسعه‌دهندگان مربوط می‌شود. ما در کل به شما حق می‌دهیم، اما در مورد ولکان موضوع کمی متفاوت است.

ولکان در حقیقت کلیدی حساس برای صنعت بازی‌سازی است و آمده تا تمام مشکلات گروه‌های توسعه‌دهنده و کاربران را حل کند.

ابتدا اجازه دهید در مورد OpenGL و OpenGL ES صحبت کنیم. این دو API سال‌هاست که سردرد توسعه‌دهندگان شده‌اند. OpenGL درواقع API رایانه‌های شخصی و OpenGL ES مربوط به موبایل‌هاست. جدایی بین API موبایل‌ها و رایانه‌های شخصی چند سال قبل معنی داشت، اما در این سال‌ها که دنیای رایانه و موبایل با هم‌آمیخته شده‌اند، به مشکلی برای توسعه‌دهندگان تبدیل شده است. این جدایی بدین معنی است که توسعه‌دهندگان در حال حاضر برای تولید بازی باید زمان زیادی صرف کنند تا آن بازی را برای چند پلتفرم جداگانه توسعه دهند.

اکنون ولکان آمده تا این داستان را با ارائه متریالی حل کند که در تئوری می‌تواند چند اکوسیستم مختلف مانند ویندوز 7، ویندوز 10، لینوکس، تایزن و اندروید را پوشش دهد. در مقام تئوری، ولکان این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که برای چند اکوسیستم مختلف یک بازی را توسعه دهند؛ یعنی شما در آینده نزدیک می‌توانید یک بازی را روی چند پلتفرم متفاوت مشاهده کنید.

 

image

 

تنها در موبایل‌ها تحول نمی‌آفریند

موبایل‌ها تنها هدف ولکان نیستند. شاید شنیده باشید که بازی‌های SteamOS چندان مدرن نیستند. این مشکل به API این سیستم‌عامل و ناسازگاری بین DirectX و OpenGL بازمی‌گردد. SteamOS از DirectX مایکروسافت پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل بسیاری از بازی‌های PC روی آن کار نمی‌کنند. با ولکان این مشکل رفع می‌شود؛ ولکان به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که کنترل بیشتری بر اجزا داشته باشند. ولکان همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد دسترسی به مموری و پردازش پردازنده گرافیکی را کنترل کنند. نتیجه نهایی باعث می‌شود مصرف نیرو کاهش یابد و ظاهر بازی‌ها در موبایل، تبلت، رایانه و لپ‌تاپ بهبود پیدا کند.

 

بازی کنید

همه اینها معنای خوبی می‌دهند، اما این نکته را از یاد نبرید که پشت ولکان توسعه‌دهندگان حضور دارند و با حضور آنها این API معنا پیدا می‌کند. در حال حاضر تمام کمپانی‌های مطرح در زمینه موبایلی پشت ولکان درآمده‌اند؛ کوالکام اعلام کرده بود که در چیپست های آینده خود از ولکان پشتیبانی می‌کند و درباره اسنپدراگون 820 خود، که در MWC معرفی کرد، به عنوان نقطه قوت برای این پردازنده نام برده شد. سامسونگ نیز اعلام کرد که گلکسی اس7 اولین گوشی هوشمندی است که از ولکان پشتیبانی می‌کند. AMD نیز اعلام کرد که CPU ها و GPU هایش از ولکان پشتیبانی خواهند کرد. با این API جدید که Vulkan نام دارد باید منتظر تحولات بزرگی در بازی‌های موبایلی باشیم، اما اینکه باید تا چه زمانی برای دیدن این تحول صبر کنیم، به توسعه‌دهندگان بستگی دارد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Kishmish

۱۳۹۵/۹/۵
آقای شکوری من درست متوجه نشدم
یعنی پشتیبانی از vulkan به سخت افزار گوشی مربوط میشه؟
مثلا نمیشه با آپدیت درایور چیپست کاری کرد که گوشی از vulkan پشتیبانی کنه؟

وحید

۱۳۹۴/۱۲/۱۳
سلام میگم یه چند مدتی هستش که هر کی دیده بوووووووووقش شق میشه در مورد سری اس سامسونگ کامنت مزخرف میزاره

erfan

۱۳۹۴/۱۲/۹
نیاید بگید تقلید کرده هاااا

bi name

۱۳۹۴/۱۲/۹
تقلید بزرگی از اپل

arash.kadkhodaee

۱۳۹۴/۱۲/۹
he he mikhand