خانهاخبار
آیا ویندوز فون به پایان راه نزدیک می‌شود؟

آیا ویندوز فون به پایان راه نزدیک می‌شود؟

مدتی است صحبت‌هایی مبنی بر توقف عرضه گوشی‌های ویندوزی مطرح می‌شود؛ صحبت‌هایی که دلایلی قانع‌کننده به همراه دارند. اما آیا به‌راستی کار ویندوز فون تمام شده است؟
۱۳۹۴/۱۱/۲۸

مدتی است که مایکروسافت وعده داده ویندوز 10 موبایل به‌زودی منتشر می‌شود، اما در مورد زمان دقیق انتشار این نسخه از ویندوز برای گوشی‌های موبایل حرفی نزده. انتظار می‌رفت این نسخه از ویندوز 10 موبایل با عرضه لومیاهای جدید این شرکت رسما منتشر شود، اما گوشی‌های جدید هم با نسخه بتای این سیستم عامل روانه بازار شدند.

در روزهای گذشته مایکروسافت آمار فروش گوشی‌های ویندوز فونی را منتشر کرد؛ آماری که اگرچه غافلگیرکننده نبود، باعث نا‌امیدی بسیاری از کاربران به‌خصوص هواداران این شرکت شد. در این آمار آمده بود که سود حاصل از فروش گوشی‌های ویندوزی در سه‌ماهه پایانی 2015 در مقایسه با سه‌ماهه پایانی 2014 حدود 50 درصد کاهش یافته است. حالا سوالی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌شود این است: آیا کار ویندوز فون تمام شده و نفس‌های آخرش را می‌کشد؟

 

گوشی‌های ویندوزی جدید مایکروسافت

اگرچه مایکروسافت تا پیش از عرضه لومیا 950 و 950 ایکس‌ال حدود یک سال هیچ پرچم‌داری روانه بازار نکرد، می‌دانیم که اغلب گوشی‌های محبوب ویندوز فونی گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت‌اند و در این مدت مایکروسافت چند محصول در این رده روانه بازار کرده؛ گوشی‌هایی که اگرچه از مشخصات بالایی برخوردار نیستند و نمی‌توانند همه ویژگی‌های ویندوز 10 موبایل را روی خود داشته باشند، به‌خوبی توان رقابت با نمونه‌های اندرویدی موجود در بازار را دارند و می‌توانند برگ برنده مایکروسافت باشند.

 

image

 

حمایت تولیدکننده‌ها از ویندوز فون

در چند ماه اخیر شاهد گوشی‌های ویندوز فونی، از رده‌بالا گرفته تا ارزان‌قیمت، از شرکت‌های مختلف تولیدکننده گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم، از جمله ایسر، آلکاتل، وایو و... که نشان می‌دهد مایکروسافت نه‌تنها از تولید گوشی با سیستم عامل ویندوز ناامید نشده، بلکه به دنبال شرکای بیشتری برای تولید گوشی‌های ویندوزی است. افزایش تعداد گوشی‌های ویندوزی، آن هم از تولیدکنندگان مختلف، سیاستی است که این شرکت برای افزایش کاربر ویندوز فون در پیش گرفته.

 

image

 

سرفیس‌فون‌های پیش رو

بسیاری بر این باورند که لومیاهای دوست‌داشتنی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شوند و بعید نیست این گفته به حقیقت بپیوندد، اما آنچه تقریبا مشخص شده اضافه شدن سرفیس‌فون‌ها به گوشی‌های ویندوزی است؛ گوشی‌هایی که ازین پس احتمالا پرچم‌دار مایکروسافت خواهند بود و می‌خواهند محبوبیت تبلت‌های سرفیس را به گوشی‌های ویندوزی بیاورند.

 

image

 

اپلیکیشن‌های موبایل

مایکروسافت به‌تازگی اپلیکیشن‌هایش را برای دیگر سیستم عامل‌های موبایل نیز منتشر می‌کند؛ اپلیکیشن‌هایی مثل مایکروسافت آفیس که روی کامپیوترهای شخصی طرفداران بسیار دارد. البته به‌جز اپلیکیشن‌های معروف، این شرکت به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های دیگری برای پلتفرم‌های اندروید و iOS نیز هست تا از این طریق نقش پررنگ‌تری در گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

image

 

اگر دقیق‌تر به آینده ویندوز فون و مایکروسافت فکر کنیم، می‌بینیم که این شرکت به‌هیچ‌وجه از ویندوز فون دست نخواهد کشید، حتی با این آگاهی که به این زودی‌ها توان رقابت با آمار و ارقام گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌های اپل را نخواهد داشت. اما نباید فراموش کرد مایکروسافت برای مطرح کردن سرفیس‌فون‌های خود به‌عنوان موبایل‌هایی همه‌کاره برنامه‌ریزی دقیقی دارد؛ همان‌طور که اکنون تبلت‌های سرفیس و لپ‌تاپ سرفیس بوک با عملکرد موفق تولیدگنندگان بسیاری را به سمت محصولاتی از این دست کشیده‌اند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

shayane kian

۱۳۹۴/۱۲/۲
باشه بهش میگم...

محمد

۱۳۹۴/۱۱/۲۹
با سلام
بنده لومیا 830 دارم.البته کمبودهایی در ویندوز فوننی بودنش بود ولی با ویندوز 10 موبایل شدن دیگر چیزی از غولهلی اندرویدی کم ندارد البته درست هست که تنوع برنامه هایش مخصوصا هم در ایران کم است ولی انی را هم که دارد به مراتب کاربردی تر است و شاید هم دلیلی بر اسباب بازی نشدنش باشد. مثلا تقویم جلالی همین خودمان که واقعا بینظیر است که من نمونه اندرویدیش را خیلی خیلی ساده و با پول به هواوی پی 6 خواهرم زدم .باور کنید حرفهای من بدون هیچ گونه تعصبی است.و حالا هم با امدن قابلیت های مدرن برای پلتفرمهای متعددش چون کوانتونیوم و رداستون و وعده هایی برای سرففیس فون هایش شاید و سازگاری با سایر دیوایسهای ویندوزی و ...سیستم عامل اینده هم باشد.البته به نظو بنده تکنولوژی هم در صفحه ای کوچک حدی دارد تکنولوژی باید در خدمت انسان و حل مشکلاتش باشد نه انسان اسیر و معتاد به ان .

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۱۱/۲۹
در ضمن این جور که به نظر میا مایکروسافت میخاد سری لومیا رو ببنده و کلا وارد نسل چند برابر قویتر سرفیس فون بشه. من بنظرم لومیا به اندازه ای قوی هست که دنیا رو تحت تسخیر قرار بده اما همچنین فکر میکنم سرفیس فون باعث میشه موبایل یک دید تازه پیدا کنه. ینی مایکروسافت میخاد خودش و پایه گذار نسل جدید موبایل ها کنه تا هیچکس نتونه بگه قبل از مایکروسافت کسی اینکاره بوده. به زودی موبایل شما عینن کامپیوتر خواهد بود حتی قوی تر از lumia 950

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۱۱/۲۹
ویندوزفون واقعا در شرایط بدی نیست چون اولا کلا یک شرکت اصلی هست که ویندوز فون تولید میکنه و بقیه شرکت ها کوچکتر هستن. دوما ویندوز فون نسبت به اندروید جوان تره و فرصت کمتری داشته تا محبوب بشه. سوما مایکروسافت تا چن وخت پیش موبایل نمیزد. چارما اندروید قدیمی تر بود و دقیقا زمانی اومد که مردم از سیستم عامل های دیگه خسته شده بودن. البته بعد همه فهمیدن از دست دادن سیمبین چه اشتباهی بود. پنجما مردم چون مدت طولانی تحت تاثیر اندروید و ای او اس بودن و اکثرا سواد سطح پایین کامپیوتری داشتن و دارن، فکر میکردن عوض کردن شرایط سخته و امکان پذیر نیست. ششما مردم چون زیاد تحقیق نمیکنن فکر میکنن اندروید چون قیافش قشنگه پس قویه. کما اینکه قیافه ویندوز و ندیدن که به قدرتش پی ببرن. واقعا اگه بخایم جدی نگاه کنیم با این همه دلیل اگه ویندوز 0/111111 درصد بازار رو هم داشت بازم ینی خیلی قوی کار کرده بود. حالا که خیلی بهترم کار کرده. من وعده قطعی میدم که ویندوز فون اندروید رو تا چن سال دیگه کاملا از رده خارج میکنه. و شاید اپل فقط بتونه برای یه مدت کوتاه رقابت کنه. مایکروسافت تا حالا تو هر زمینه ای پا گذاشته برتری بی اندازه داشته. درسته بعضی اوقات به اندازه لینوکس مجانی نبوده ولی علت داشته. حتی خود سازنده های لینوکس باور دارن که کارشون ارزش کمتری از کار مایکروسافت داره. چون دارن مجانی در اختیار همه قرارش میدن. همه دنیا به راحتی میتونن تو دستوراتش دست ببرن و نا امنش کنن ولی ویندوز نه. مایکروسافت میگه بزارین اونی که بهترینه و اونی که متخصصه کارش و درست انجام بده. بقیه فقط کارو خراب تر میکنن.

hamed

۱۳۹۴/۱۱/۲۹
only surface....