خانهاخبار
ارتباطات وای فای متحول می‌شوند؛ آشنایی با استانداردهای جدید

ارتباطات وای فای متحول می‌شوند؛ آشنایی با استانداردهای جدید

اینترنت بی‌سیم تحول بزرگی در دنیای امروز محسوب می‌شود. به‌تازگی استانداردهای جدیدی برای تکنولوژی وای‌فای معرفی شده است که می‌خواهیم با آنها آشنا شویم و ببینیم استانداردهای جدید چه امکاناتی به ما می‌دهند. با ما همراه باشید.
۱۳۹۴/۱۰/۲۴

در ابتدا دو استاندارد برای وای‌فای در نظر گرفته شد: استاندارد 802.11a روی فرکانس 5 گیگاهرتز و استاندارد 802.11b روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز. هرکدام از این استانداردها مزایا و معایب خاص خود را داشت، اما استاندارد فرکانس 2.4 گیگاهرتزی محبوبیت بیشتری پیدا کرد و با اقبال عمومی روبرو شد. یکی از دلایل محبوبیت 2.4 گیگاهرتز نفوذ بیشتر این استاندارد میان دیوار و پوشش دادن فضای بیشتر است، اما دلیل اصلی این بود که دستگاه‌هایی که با وای‌فای 2.4 گیگاهرتزی کار می‌کردند بسیار ارزان‌تر از دستگاه‌هایی بودند که به وای‌فای 5 گیگاهرتزی مجهز بودند.

 

image

 

802.11ad WiGig

استاندارد 802.11ac یکی از بهترین استانداردهای موجود در بازار است: سرعت بسیار خوبی دارد، روی فرکانس 5 گیگاهرتز است و وقتی می‌خواهید از دست شلوغی فرکانس 2.4 گیگاهرتز خلاص شوید این استاندارد واقعا کمک خوبی است. فرکانس بالاتر باعث می‌شود موج‌ها با فاصله کمتری حرکت کنند که این موضوع ضعف این استاندارد بود، ولی با وجود این چون می‌توان اطلاعات بیشتری جابه‌جا کرد، باید بگوییم این استاندارد بسیار خوب است. این مسئله سبب شد 802.11ad وارد بازی شود.
هدف فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز پوشش کل فضای محصور بین دیوارهای یک خانه بود، ولی استاندارد 802.11ad روی 60 گیگاهرتز فعالیت‌ می‌کند و به‌دنبال معنی بخشیدن به عبارت «سرعت بسیار بالا بدون محدودیت» است.

 

image

 

802.11ah White-Fi

وقتی زمانی برسد که محصولات با استاندارد وای‌فای 802.11ah عرضه شوند، احتمالا آن را با نام وایت‌فای یا سوپر وای‌فای صدا خواهیم زد.
این استاندارد طراحی شده تا از فرکانس‌های فضای سفید باندهای VHF و UHF استفاده کند. فرکانس سفید فرکانسی است که سایر محصولات و استانداردها از آن استفاده نمی‌کنند. برخلاف سایر وای‌فای‌های قدیمی که روی فرکانس‌های 2.4 یا 5 گیگاهرتز کار می‌کردند، وایت‌فای روی فرکانسی بین 54 تا 790 مگاهرتز فعالیت می‌کند.
وایت‌فای می‌تواند با سرعت 35.6 مگابیت بر ثانیه روی کانالی با پهنای باند 8 مگاهرتز اطلاعات را منتقل کند. اگر پهنای باند کم شود و به 6 و 7 مگاهرتز برسد، سرعت انتقال اطلاعات به 26.7 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. شاید از نظر سرعت به‌پای استانداردهای ad یا ac نرسد، اما وقتی پای مسافت به میان می‌آید، وایت‌فای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، چون می‌تواند تا شعاع 1 کیلومتری را پوشش دهد.

 

image

 

802.11af-Halow

آخرین استانداردی که بررسی می‌کنیم استاندارد 802.11af-HaLow است. هالو روی باند 900 مگاهرتز عمل می‌کند و می‌تواند شعاع بیشتر و بهتری نسبت به 2.5 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پوشش دهد.
هالو منابع کمتری برای کار خود نیاز دارد که این موضوع سبب می‌شود عمر و دوام باتری‌هایی که از هالو استفاده می‌کنند بیشتر شود. 
یکی از بزرگ‌ترین‌ اهداف هالو تحت پوشش قرار دادن اشیای اینترنتی (Internet of Things) است. هالو می‌تواند در ارتباطات دنیای امروز بسیار موثر باشد و از میزان ترافیک برج‌های مخابراتی بکاهد. اگر هالو در اشیا استفاده شود، احتمالا شاهد تحول بزرگی در دنیای تکنولوژی خواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

محمدعلیاحمدبیکی

۱۳۹۹/۱/۲۸
با تشکر از راهنمایی من استفاده کردم با عرض بوزش

جی اس ام

۱۳۹۴/۱۰/۲۶
با تشکر از دقت شما، درست می فرمایید در شکلی که توسط منبع خبر منتشر شده جای فرکانس af و ah اشتباه است

جی اس ام

۱۳۹۴/۱۰/۲۶
با تشکر از دقت شما، درست می فرمایید در شکلی که توسط منبع خبر منتشر شده جای فرکانس af و ah اشتباه است

حمید

۱۳۹۴/۱۰/۲۵
با سلام. ممنون از مطالب آموزشی که زحمت میکشین.
به نظر میرسه آخرین شکل صفحه اشتباه میباشد چراکه طبق مطالب مربوطه، محدوده قرمز رنگ مشخص شده در شکل مربوط به استاندارد 802.11ah است و محدوده آبی مربوط به استاندارد 802.11af که در شکل فوق برعکس میباشد.
با تشکر

جواد

۱۳۹۴/۱۰/۲۴
ببخشید یا شکل مشکل داره یا توی متن جای فرکانس ah و af جا به جا شده.