خانهاخبار
اولین نسخه آزمایشی آی او‌ اس 9.3 با قابلیت‌های جدید معرفی شد

اولین نسخه آزمایشی آی او‌ اس 9.3 با قابلیت‌های جدید معرفی شد

شب گذشته اولین نسخه آزمایشی iOS 9.3 با امکانات جدید فراوان و کاربردی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت. در این مطلب با قابلیت‌های جدید آن آشنا می‌شویم.
۱۳۹۴/۱۰/۲۲

در اقدامی غیرمنتظره اپل شب گذشته آپدیت عظیمی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد که با قابلیت‌های جدید بسیاری همراه است.

جدا از آپدیت‌های بزرگی که یکبار در سال ارائه می‌شوند، آی‌او‌اس ۹.۳ یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌های ارائه‌شده از اپل شمرده می‌شود. این نسخه با قابلیت‌های جدیدی همراه است مانند Night Shift، رمزگذاری روی یادداشت‌ها در برنامه Note، بهبودهایی در CarPlay، امکان ایجاد چند حساب کاربری در آیپد برای برنامه‌های مخصوص مدارس، شخصی‌سازی بیشتر در برنامه News و چندین قابلیت دیگر.

image

اپل معمولا هر سال با پیش‌نمایش نسخه جدید آی‌او‌اس در صفحه مخصوص خود قابلیت‌های جدید سیستم عاملش را به اطلاع کاربران خود می‌رساند و حالا برای اولین بار این صفحه مخصوص پیش‌نمایش آی‌او‌اس را به‌طور اختصاصی برای ورژن جدید iOS 9 یعنی 9.3 به‌روز رسانی کرده تا قبل از انتشار نسخه نهایی کاربران با امکانات جدید آن آشنا شوند. اپل معمولا این کار را برای آپدیت‌های مکمل مانند 9.2 یا 9.1 انجام نمی‌دهد، چراکه امکانات افزوده‌شده به این‌گونه آپدیت‌ها کم است و نیازی به پیش‌نمایش آنها نیست.

ویدئوی زیر حاوی گشت‌وگذاری در iOS 9.3 است تا با قابلیت‌های جدید این نسخه آشنا شویم.

 

شیفت شب (Night Shift)

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن چشم در معرض نور آبی روشن هنگام شب ممکن است بر روند شبانه‌روزی خواب انسان تاثیر بگذارد و باعث شود کاربرانی که قبل از خواب از موبایل یا تبلت خود استفاده می‌کنند دیرتر به خواب روند. کمپانی اپل، از آنجا که همیشه به کاربران خود تا بیشترین حد ممکن اهمیت می‌دهد، چاره‌ای اندیشیده و شیفت شب را به iOS 9.3 اضافه کرده است. حال سوال اینجاست: کار این قابلیت چیست؟

شیفت شب از ساعت و موقعیت جغرافیایی آی‌دیوایس شما برای تشخیص زمان دقیق طلوع و غروب آفتاب در محل زندگی‌تان استفاده می‌کند و به‌صورت خودکار طیف رنگی صفحه نمایش را به‌مرور در طول شب گرم‌تر می‌کند تا چشم شما کمتر اذیت شود. زمانی هم که صبح از خواب بیدار شوید و با آی‌دیوایس خود کار کنید، متوجه می‌شوید صفحه نمایش به تنظیمات عادی خود برگشته، بدون اینکه لازم باشد در تنظیمات تغییری ایجاد کنید! اپل لقب جالبی به این قابلیت داده و آن را این‌طور توصیف می‌کند: رویایی دلنشین.

 

image
image

 

یادداشت‌ها: امن‌تر از همیشه (Secure Note)

برنامه Note یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها برای مقاصد مختلف است که حالا با توجه به قابلیت‌های اضافه‌شده آن در iOS 9.0 (مانند نقاشی کردن، اضافه کردن عکس و...) بیش از همیشه کاربردی شده. از این پس می‌توانید اطلاعات مالی، اطلاعات پزشکی و رمزهای ورود به وب‌سایت‌های مختلف، همه و همه، را با خیال راحت‌تر در برنامه Note ذخیره کنید، چراکه با قابلیت جدید این برنامه در iOS 9.3 می‌توانید برای یادداشت‌های خود رمز بگذارید یا با استفاده از سنسور اثر انگشتی ‌Touch ID آنها را باز کنید. علاوه بر اینها می‌توانید یادداشت‌هایتان را براساس تاریخ ایجاد، تاریخ ویرایش یا حروف الفبا مرتب سازید.

 

image
image

 

شخصی‌سازی بیشتر برنامه News

دنیا پر از اخبار گوناگون روزانه است که ممکن است بسیاری از آنها به کار شما نیاید یا برایتان اهمیتی نداشته باشد. حالا شما می‌توانید براساس علایق شخصی‌تان محتوای برنامه اخبار را طبقه‌بندی کنید؛ به‌طور مثال، اگر به اخبار پزشکی علاقه بیشتری دارید، می‌توانید اخبار مربوط به این حوزه را سریع‌تر و در اولویت بالاتری مشاهده کنید.

 

image

 

کاربرد آیپد در مدارس؛ بهتر از همیشه

اپل پروژه جدیدی با نام iOS in Education آغاز کرده تا آیپد در مدارس و مراکز آموزشی بهتر و راحت‌تر از همیشه به امور تحصیلی کمک کند. این پروژه بخش‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارد، از جمله برنامه جدیدی به نام Classroom که در آن معلم و دانش‌آموزان می‌توانند درس‌ها را را ببینند و دانش‌آموزان پیشرفت خود را با یکدیگر بسنجند، امکان ایجاد چند حساب کاربری در یک آیپد مختص برنامه‌ ClassRoom برای استفاده چند دانش‌آموز از یک دستگاه، و نیز قابلیتی به نام Apple School Manager که در آینده جداگانه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

image
image
image

 

یک آپدیت بزرگ!

به یاد نداریم اپل در نسخه مکمل سیستم عامل آی‌او‌اس، که شامل عدد دوم در شماره نسخه است (یعنی iOS 9.X)، چنین قابلیت‌هایی اضافه کرده باشد. اما به‌هرحال این آپدیت را می‌توان آپدیتی بزرگ دانست، چراکه اپل می‌توانست افزودن این قابلیت‌ها را به iOS 10 موکول کند، اما این کار را نکرد؛ گویا برای iOS 10 گزینه‌های بیشتر و بهتری در دست دارد و درنتیجه تصمیم گرفته این قابلیت‌های فعلی را به iOS 9.3 بیاورد.

بهبود برنامه Helath، قابلیت‌های تازه در CarPlay، امکان اتصال بیش از یک اپل واچ به آیفون، میان‌برهای جدید 3D Touch در برنامه‌های پیش‌فرض و بسیاری قابلیت‌های دیگر نیز به iOS 9.3 افزوده شده که ممکن است تا عرضه نهایی این نسخه از سیستم عامل تعدادشان از این هم بیشتر شود.

 

image
image

image

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

مجيد

۱۳۹۵/۵/۱۶
سلام خسته نباشين اين تغييراتي كه ميگين شامل 5s هم ميشه يا نه...؟؟؟

Mohammad

۱۳۹۴/۱۲/۵
تو اين آپديت اون باگ هايي كه مربوط ب باطري ميشه برطرف شده يا نه؟

مجید

۱۳۹۴/۱۱/۲۲
کی میااااد ؟!

محمد

۱۳۹۴/۱۰/۲۳
با سلام
در صورت امکان لینک دانلود نسخه های بتارو هم بذارین.البته لینکی بغیر از دولوپر اپل
ممنون

يعقوب

۱۳۹۴/۱۰/۲۳
بسيار عالي ممنون هم از اپل هم از شما بخاطر توضيحاتتون