خانهاخبار
استراتژی برندها در شطرنج رقابت

استراتژی برندها در شطرنج رقابت

رقابت در دنیای اسمارتفون‌ها در 4 سال گذشته به اوج خود رسید و تمام برندها درگیر فراز و نشیب‌های بسیار بودند.
۱۳۹۴/۱۰/۷

در فصل چهارم، بازار اسمارتفون‌ها 13 درصد رشد کرده و در طول این مدت از منبع جهانی اطلاعات موبایل (IDC) تعداد 341.5 میلیون دستگاه فروخته‌شده گزارش شده است. مطمئنا این رشد بالا به‌دلیل ورود کمپانی‌ها به بازارهای نوظهوری مثل آسیای شرقی (به‌جز ژاپن) و کشورهای خاورمیانه است، اما این میزان تبادلات بسیار پایین‌تر از چیزی است که IDC پیش‌بینی کرده بود. درواقع این نتیجه کمتر از چیزی بود که IDC در بازار اسمارتفون سال 2015 انتظارش را می‌کشید و همچنین می‌دانست این رشد کم، بیش از هر چیز به‌دلیل کاهش رشد بازار کمپانی‌های چینی و امریکای شمالی و اروپای غربی اتفاق افتاده است.

 

image

 

اندروید توانست در فصل دوم سال 2015، 82 درصد بازار را بگیرد و غول بزرگ یعنی سامسونگ استراتژی تمرکز بر کالاهای پایین‌رده جدیدش را پیش گرفت.

 

Samsung

سامسونگ توانست جایگاه خود را در اولین رتبه سهم بازار و با در دست داشتن 21.4 درصد بازار در فصل دوم 2015 حفظ کند. البته این حفظ موقعیت با کاهش رشد 11.5 درصدی نیز همراه بود و سه‌ماهه موفقیت‌آمیزی برای سامسونگ رقم نخورد. این مسئله نشان می‌دهد پرچم‌دارانی نظیر S6 و S6 Edge نیز نتوانسته‌اند گلی به سر سامسونگ بزنند و این ارقام نشان‌دهنده پیشرفت کند این برند است. تمام اینها دلیل ورود سامسونگ به کشورهای آسیای جنوبی، میانه و شرقی با دستگاه‌های پایین‌رده و ارزان‌قیمت شد.

 

image

 

سامسونگ تمام تلاش خود را به کار بست تا با ارائه محصولاتی با بدنه فلزی بهتر در سری A بازار میان‌رده‌ها را نیز به دست بگیرد و فکر می‌کرد با ایجاد انقلابی مانند لبه خمیده نمایشگردر پرچم‌داران می‌تواند فروش خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهد که این امر نیز میسر نشد.

 

Apple

اپل برای دستیابی به بازار بیشتر سراغ صفحه نمایش بزرگ‌تر رفت و شانس خود را با iPhone 6 Plus امتحان کرد و توانست 47.5 میلیون دستگاه فروش داشته باشد؛ رقمی که برابر با کاهشی 22.3 درصدی در سه‌ماهه اول بود. بیشترین تاثیرگذاران بر این رقم بازار بزرگ چین، حق تعرفه برندهای سطح بالا در برابر برندهای جدید در این کشور و گسترش خرده‌فروشی است. با وجود اینها آیفون توانست سال به سال تا 35 درصد رشد کند و به‌تنهایی 51.4 درصد بازارهای در حال ظهور را از آن خود سازد.

 

image

 

 

Huawei

هوآوی توانست در سه‌ماهه اول 2015 از رتبه چهارم به رتبه سوم صعود کند. این افزایش فروش بیشتر به‌دلیل ارائه دستگاه‌هایی با بدنه زیباتر مانند Ascend Mate 7 و سریhonor  است. در سه‌ماهه دوم بازار گوشی‌های بالارده و میان‌رده این برند 35 درصد بود. هوآوی با فروش سری پایین‌رده Y نیز توانست بازار بزرگی در چین و کشورهای دیگر به دست آورد.

 

image

 

 

شاید تنها چیزی که هوآوی تا به حال مورد هدف قرار نداده و ممکن است باعث فروش بیشتر این برند شود، تمرکز بر فروش اینترنتی و استراتژی‌های آنلاین است.

Xiaomi

شیائومی با به کار بستن تمام قدرت خود توانست رتبه چهارم را از ال‌جی بگیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت این برند عرضه مدل‌های Redmi 2A در بازار چین بود که مانند دیگر مدل‌های Redmi 2 و MI-4 قدرتمند بود. ورود به بازارهای آسیایی و چین از مهم‌ترین عوامل رشد چشمگیر این برند بودند.

 

image

 

 

شیائومی به‌محض ورود به برزیل محصولاتی در افریقا به‌صورت رسمی عرضه کرد و از همین‌جا بود که پیش‌نیاز این کمپانی برای رشد، داشتن بازاری گسترده در خارج از آسیای شرقی شد. همچنین موفقیت‌آمیز بودن استراتژی فروش مستقیم این برند به الگویی برای رقبا مبدل شد.

Lenovo

لنوو در سه‌ماهه چهارم امسال دو پله سقوط کرد و با گرفتن 4.7 درصد سهم، از بازار خارج شد. در این مدت موتورولا توانست 4.9 میلیون دستگاه بفروشد که از این مقدار 36.2 درصد این کاربران از مشتریان لنوو بوده‌اند!

 

image

 

 

پس از دو فصل، موتورولا با بازگشت قدرت به سمت بازار چین توانست 26 میلیون دستگاه بفروشد که این مقدار در مقایسه با فروش 92 میلیونی سه‌ماهه اول بسیار کمتر بود. گرچه لنوو قصد اجرای یک ترفند استراتژیک برای بالا بردن میزان رضایت از برند خود را در سر دارد، هنوز اختلاف بالای سهم این برند از بازار در برابر کمپانی‌هایی مثل هوآوی و شیائومی زنگ خطری برای استراتژی حال حاضر لنوو است.

 

منبع: IDC

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

amir

۱۳۹۴/۱۰/۱۶
با عرض سلام.
كاش امار فروش بلك بری رو هم مینوشتید.
بلك بری هم رشد داشته.
البته صحبتم در موردش نشه بد نیس.اصالت خاص بودنش حفظ میشه

mvf

۱۳۹۴/۱۰/۹
بقیه کشکن؟؟؟

sina

۱۳۹۴/۱۰/۸
فقط اپل