خانهاخبار
11 سوال که قبل از خرید گوشی باید جواب آنها را بدانید

11 سوال که قبل از خرید گوشی باید جواب آنها را بدانید

خرید گوشی موبایل همیشه با پرس‌وجوی بسیاری برای کاربران همراه است. ما در این نوشته سوالاتی طرح می‌کنیم که قبل از خرید گوشی جدید باید به آنها پاسخ دهید.
۱۳۹۵/۱۲/۵

وقتی تصمیم می‌گیرید گوشی جدیدی بخرید، خوب است ابتدا بدانید چه مواردی از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند و بدین ترتیب بودجه موردنظر خود را برای خرید دیوایسی هدر ندهید که مناسب شما نیست. هر فردی از گوشی خود انتظاری دارد و متناسب با استفاده و انتظاراتش از گوشی، بودجه‌ای در نظر می‌گیرد. حالا اگر همه موارد و انتظارات خود را پیش از خرید گوشی مرور کنید، انتخاب از میان بازار شلوغ گوشی‌های هوشمند برایتان ساده‌تر می‌شود و هنگام خرید گوشی سردرگم نمی‌شوید.

ما هم در این نوشته سعی کردیم سراغ سوالاتی برویم که خوب است هر کاربری پیش از خرید گوشی جواب آنها را بداند. با ما همراه باشید.

 

بودجه شما برای خرید گوشی چقدر است؟

شاید مهم‌ترین چیزی که بر هر خریدی تاثیر مستقیم دارد، بودجه‌ای است که کاربر در نظر می‌گیرد. درواقع بودجه شما تعیین می‌کند که باید سراغ گوشی ارزان‌قیمت بروید، گوشی‌های میان‌رده را در لیست خود قرار دهید یا اینکه سراغ بالارده‌ها و پرچم‌دارها بروید.

image

وقتی مشخص کردید چه میزان می‌توانید برای خرید گوشی هزینه کنید، بسیاری از گوشی‌ها از لیست شما خط می‌خورد و راحت‌تر می‌توانید سراغ انتخاب‌های منطقی بروید.

 

چه انتظاری از گوشی دارید؟

آیا شما از جمله افرادی هستید که استفاده‌تان از گوشی محدود به تماس و ارسال پیام با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوب است؟ یا اینکه دوست دارید سراغ اپلیکیشن‌های متفاوت بروید و آنها را آزمایش کنید؟ آیا به مطالعه با گوشی همراهتان عادت دارید؟ دوست دارید گوشی شما نقش دوربین عکاسی شما را هم ایفا کند؟

image

بهتر است بدانید گوشی شما قرار است چه کاربردی برایتان داشته باشد تا گزینه‌های بهتری در نظر بگیرید.

 

کیفیت چقدر برای شما مهم است؟

برخی افراد به کیفیت ساخت گوشی اهمیت زیادی می‌دهند و ترجیح می‌دهند هم بدنه گوشی از مواد مرغوب ساخته شده باشد و هم سخت‌افزار آن محصول کشورهایی قابل اعتماد باشد. واضح است که هر چه به کیفیت بالاتر بیندیشید، باید هزینه بیشتری نیز بپردازید.

 

چند سال از گوشی استفاده خواهید کرد؟

با پیشرفت سریع تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند ما پس از مدتی قدیمی می‌شوند و دیگر کارایی متناسب با نیاز افراد را ندارند. قبل از خرید گوشی خوب است بدانید معمولا چه زمانی باید بگذرد تا شما گوشی جدیدی خریداری کنید. اگر به عوض کردن زودهنگام گوشی‌تان عادت دارید (ظرف یک سال و کمتر)، دست شما برای انتخاب میان گوشی‌ها بازتر است، زیرا می‌توانید سراغ گوشی‌هایی هم بروید که کمی قدیمی‌ترند، مثل نسخه‌های قبلی پرچم‌دارها. اما اگر گوشی‌تان را مدت زیادی نگه می‌دارید (دو سال یا بیشتر)، بهتر است سراغ یکی از جدیدترین مدل‌های بازار بروید تا گوشی‌تان دیرتر قدیمی و از رده خارج شود.

 

آیا برند خاصی مد نظر دارید؟

بسیاری از کاربران اغلب گوشی‌هایی از یک برند را انتخاب می‌کنند و ترجیح می‌دهند وارد برند دیگر با تجربه کاربری دیگری نشوند. آیا شما هم از این دسته کاربران هستید و به برند خود وفادارید؟ یا ترجیح می‌دهید سراغ یک گوشی از برندی جدید بروید؟ این تصمیم در خرید گوشی برای شما بسیار تعیین‌کننده است.

image

کدام ویژگی گوشی برای شما مهم‌تر است: پردازنده، دوربین، نمایشگر یا سیستم عامل؟

خوب است اولویت‌های خود را در رابطه با ویژگی‌های گوشی مشخص کنید. آیا ترجیح می‌دهید گوشی شما رابط کاربری روان و ساده داشته باشد؟ سیستم عامل اندروید انتخاب اول شماست یا به ویندوز فون و iOS هم فکر می‌کنید؟ یا اصلا سیستم عامل دستگاه در درجات بعدی و پس از دوربین آن برایتان مطرح می‌شود؟ شاید هم می‌خواهید یک گوشی با نمایشگر بزرگ داشته باشید که دوربینش از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و چندان هم اهمیتی ندارد که نسخه اندروید آن به‌روز باشد و آپدیت‌ها را سریع دریافت کند.

 

آیا هنگام خرید گوشی می‌توان به پیشنهادات فروشنده اعتماد کرد؟

فروشندگان اغلب گوشی‌های پرفروش بازار را تبلیغ می‌کنند و ویژگی‌های خوب آنها را بیان می‌کنند. گاهی نیز به مقایسه دیوایس‌هایی می‌پردازند که شما در انتخاب بین آنها مردد مانده‌اید و با گفتن نکات مثبت و منفی هر کدام انتخاب را برایتان ساده می‌کنند. اما به‌طور کلی بهتر است در مورد ویژگی‌های گوشی مورد نظرتان به‌خوبی تحقیق کنید و خودتان تصمیم‌گیرنده نهایی برای خرید باشید.

image

برای خرید به کجا مراجعه کنیم؟ پاساژهای بزرگ یا مغازه‌های کوچک؟

نیازی به گفتن نیست که در پاساژهای بزرگ شما گوشی‌های بیشتری خواهید دید و احتمالا محدوده قیمتی گسترده‌تری پیش روی شما قرار می‌گیرد. اما اگر پیش از خرید به‌طور کامل جستجو کرده‌اید، از قیمت گوشی موردنظر خودتان هم آگاهید و قیمت پایین‌تر پاساژهای بزرگ برایتان از اهمیت برخوردار نیست، سراغ مغازه‌های کوچک‌تر و خلوت‌تر بروید.

آیا همزمان با خرید گوشی، نصب اپلیکیشن و خرید لوازم جانبی نیز ضروری است؟

فروشندگان گوشی‌های همراه پس از خرید گوشی معمولا به شما پیشنهاد می‌کنند که اپلیکیشن‌هایی روی گوشی جدید نصب کنند یا قاب محافظ، کاور و... به شما پیشنهاد می دهند. اگر خودتان از عهده نصب اپلیکیشن برمی‌آیید، نیازی نیست هزینه‌ای برای نصب برنامه و بازی و... بپردازید، اما اگر سررشته‌ای از این کارها ندارید، خوب است همان ابتدا به توصیه فروشنده عمل کنید و برخی برنامه‌های کاربردی را روی گوشی خود داشته باشید.

image

تصمیم‌گیری در مورد محافظ نمایشگر، کاور، قاب و این گونه تجهیزات هم کاملا سلیقه‌ای است و اگر احساس نیاز می‌کنید، خوب است همان ابتدا آنها را خریداری کنید تا گوشی جدیدتان آسیب نبیند.

 

آیا تنها باید سراغ گارانتی‌های اصلی برویم یا گارانتی‌های متفرقه هم قابل اعتمادند؟

تقریبا می‌توان گفت گارانتی‌های اصلی با گارانتی‌های سایر شرکت‌ها تفاوتی ندارند، اما در مورد گارانتی‌هایی که شخص فروشنده ارائه می‌کند هیچ تضمینی وجود ندارد که هنگام بروز مشکل جوابگو باشند. اما امکان دیگری که به‌تازگی برای کاربران فراهم شده بیمه ‌کردن گوشی است. بیمه‌ها هزینه بیشتری برای کاربر دارند، اما تعهدات کامل‌تری نیز نسبت به گارانتی‌ها بر عهده می‌گیرند.

 

چه زمانی باید سراغ خرید گوشی تازه‌وارد به بازار رفت؟

وقتی گوشی جدیدی (به‌خصوص پرچم‌دار) وارد بازار می‌شود، معمولا قیمتی بیشتر از حد معمول دارد و اگر کمی صبور باشید، می‌توانید با گذشت زمانی یک یا دو ماهه همان گوشی را با قیمتی کمتر خریداری کنید. علاوه بر آن گاهی در نسل اول پرچم‌دارها مشکلاتی دیده می‌شود، اما تولیدکننده این مشکلات را در سری‌های بعدی ساخت برطرف می‌کند. پس اگر کمی صبر کنید، گوشی را هم با قیمتی کمتر و هم با خیال راحت بابت مشکلات پیش‌آمده خریداری خواهید کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (73 نظر)

علی حیدری

۱۴۰۱/۱۱/۶
میشه کمکم کنین خیلی ممنونم خیلی فکرمو درگیر کرده. من در تاریخ ۶.۱۱ بهمن یه گوشی آک A03s گرفتم واندرویدش از همان اول ۱۲ بوده ولی من دیدم تو تبلیغاتها میگن اندروید ۱۱ باید باشه میخواستم بودنم امکانش هست که گوشی کار کرده رابه جای نو بفروش برسانند یا جدید اندروید ۱۲ هم توی بازار آمده رسیده ممنونم منو متوجه کنین ؟

علی حیدری

۱۴۰۱/۱۱/۶
میخواستم بدونم من گوشی A03s خریدم ولی تااونجا که من اطلاع داشتم اندروید ۱۱ باید باشه ولی نمیدونم چرا اندروید هنوز بروزرسانی نکردم ۱۲ است احتمالش هست که گوشی کارکرده را به جای نو بفروش
غالب کرده باشن ؟ وممنونم.

آیدا

۱۳۹۹/۳/۱۷
با عرض سلام و خسته نباشد خدمت شما
من میخواستم گوشی سامسونگ a30s بخرم به نظرم این گوشی از لحاظ ظاهری خیلی زیباست و تقریبا شبیه a50 هستش.
اما از لحاظ کیفی و سیستم عامل و دوربین و کلا از لحاظ داخلی دربارش نمیدونم.
لطفا راهنمایی کنید.

فرشته

۱۳۹۵/۱۲/۲۱
سلام
با تشکر از مطلب خیلی مفیدتون
برای قیمت گوشی با قیمت حدود دو تومن مشکلی ندارم. ولی بیشتر دوست دارم گوشی ارزش خرید خوبی داشته باشه به نسبت اینکه بهترین گوشی باشه اما خیلی گرون. اندروید باشه و با دوام باشه. اگه خدمات پس از فروش تو ایران هم داشت که دیگه چه بهتر حالا از پشتیبانی نرم افزاری گوگل هم برخوردار بود رو دیگه نمیگم (; .ممنون میشم راهنمایی کنید

sina kaya

۱۳۹۵/۱۲/۷
حالا شما هم به دل نگیرین من 3میلون بودجه داشتم فلانی قدر بودجه داشتم