خانهاخبار
۵ قابلیت جذاب سنسور اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند

۵ قابلیت جذاب سنسور اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند

امروزه اسکنرهای اثر انگشت را در محصولات بیشتری نسبت به قبل می‌بینیم و معمولا به وسیله آنها می‌توانیم قفل نرم‌افزاری ایمن‌تری برای گجت خود تعریف کنیم یا پرداخت‌های آنلاین خود را در امنیت کامل انجام دهیم. اما این قطعات امکانات بیشتری هم در اختیار کاربر قرار می‌دهند که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.
۱۳۹۴/۹/۱۵

سنسور اثر انگشت در تلفن هوشمند و تبلت چند وقتی است که عضو جدید دیوایس‌های امروزی شده است. این سخت‌افزار جذاب در اوایل سال ۲۰۰۷ در Portege G900، پاکت‌پی‌سی ساخت توشیبا، دیده شد و هم‌اکنون در گجت‌های حال حاضر از قابلیت‌های بسیار حرفه‌ای‌تر و دقت به‌مراتب بالاتری برخوردار است. باید قبول کنیم که این سنسورها درصد بالایی از محبوبیت خود را مدیون اپل و iPhone 5s هستند و از همان زمان کاربران انتظار چنین قطعه‌ای را در پرچم‌داران دیگر کمپانی‌ها نیز داشتند.

تا همین اواخر تنها انتظاری که ما از این قطعه هوشمند داشتیم دقت و سرعت بود، چراکه پیش‌تر همین دو موضوع بود که بسیاری از کاربران را دچار مشکل می‌کرد و نهایتا استفاده از این سنسورها به‌دشواری انجام می‌شد. اما باید بگوییم که در سال ۲۰۱۵ بالاخره قائله این دو مسئله نیز ختم شد. در حال حاضر سنسورهای اثر انگشت، حداقل در دیوایس‌های اخیر، بسیار جذاب و کارآمد شده‌اند.

همانند تمام تکنولوژی‌ها، سوالی که درباره سنسورهای اثر انگشت ایجاد می‌شود این است: چه کارهای دیگری می‌توانیم با آنها انجام دهیم؟ آیا وظیفه این سنسورها فقط باز کردن قفل تلفن هوشمند یا تبلت ماست؟ مشخصا پاسخ ما به این سوال «خیر» است، چراکه این قطعات قادرند امکانات جذاب بیشتری در اختیارمان قرار دهند که البته هنوز کاملا عملی نشده‌اند و طبیعتا استفاده از آنها چندان عمومی نشده است.

در این مطلب قصد داریم به ۵ مورد از این‌گونه امکانات کمیاب سنسورهای اثر انگشت اشاره کنیم تا به این درک برسیم که تنها وظیفه این سنسورها پرداخت امن و گشودن قفل دیوایس‌ها نیست. با ما همراه باشید.

 

۱- قفل پوشه‌ها و اپلیکیشن‌ها

 

image

 

ما هنوز هم شگفت‌زده می‌شویم وقتی می‌بینیم برخی تلفن‌های هوشمند دارای سنسور اثر انگشت از بعضی پیش‌نیازهای بسیار ساده در جهت ارتباط سخت‌افزاری-نرم‌افزاری برای قفل نرم‌افزارها و محتوای گجت ما پشتیبانی نمی‌کنند. مجرم اصلی در این رابطه آیفون‌های اپل‌اند که به‌هیچ‌وجه راهی پیش روی کاربران خود نمی‌گذارند. اما اخیرا می‌بینیم که برخی کمپانی‌ها شیوه‌هایی در رابطه با امنیت بیشتر اپلیکیشن‌ها و محتوای تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌هایمان ایجاد کرده‌اند. به‌هرحال همه افراد فضای شخصی و اطلاعات محرمانه‌ای دارند که هیچ علاقه‌ای ندارند آنها را در دسترس قرار دهند.

 

۲- تعامل با اپلیکیشن‌های ضروری

 

image

 

لمس طولانی سنسور اثر انگشت برای تماس با مادر از طریق اپلیکیشن Phonebook، دو بار ضربه برای اشتراک‌گذاری تصویر، سوایپ به سمت راست برای پخش موسیقی بعد و غیره و غیره؛ این‌گونه احتمالات تمام‌نشدنی هستند، ولی فقط تصور کنید از سنسورهای اثر انگشت بتوان چنین استفاده‌هایی کرد! شرکت هوآوی برخی از این‌گونه امکانات را به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی کرده است.

 

۳- تسلط کامل بر بخش نوتیفیکیشن‌ها

 

image

 

پیش از این، تلفن‌های هوشمند ۴ اینچی جزو دیوایس‌های درشت‌هیکل محسوب می‌شدند، اما امروزه می‌بینیم که سلیقه کاربران تغییر کرده و تلفن‌های هوشمند روزبه‌روز بزرگ‌تر از قبل می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تعامل کاربر با بخش نوتیفیکیشن‌ها کمی به‌سختی انجام شود، ولی برخی کمپانی‌ها مانند شیائومی شرایطی ایجاد کرده‌اند که کاربر با سوایپ رو به پایین در هر جای نمایشگر شاهد پایین آمدن منوی نوتیفیکیشن‌ها باشد. شرکتی مثل هوآوی نیز، با ایجاد کنترل این بخش از تلفن همراه هوشمند به‌وسیله سوایپ، ضربه یا ترکیبی از این دو به روی اسکنر کار را برای کاربر بسیار ساده‌تر و جذاب‌تر کرده است.

 

۴- ایجاد میانبر

 

image

 

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما از یکی-دو اپلیکیشن مثل Dialer یا دوربین بیشترین استفاده را می‌کنیم و زمان بسیاری صرف آنها می‌کنیم. ایجاد میانبر برای چنین اپلیکیشن‌هایی به‌وسیله اسکنر روال کار را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از قبل می‌کند. به‌طور مثال، تصور کنید برای اجرای یک اپلیکیشن دیگر نیازی به باز کردن قفل و مراجعه به بخش اپلیکیشن‌ها نباشد. و این چیزی نیست که غیرممکن باشد، بلکه فقط نیازمند برنامه‌نویسی دقیق و باکیفیت است.

 

۵- سلفی!

 

image

 

باید قبول کنیم لمس دکمه شاتر روی نمایشگر برای سلفی گرفتن بسیار سخت و طاقت‌فرساست. اکثر سازندگان تلفن‌های هوشمند با ایجاد میانبرهایی مثل دکمه کنترل صدا، فرمان صوتی و غیره پروسه ثبت تصاویر سلفی را نسبت به قبل بسیار ساده‌تر کرده‌اند. حال با وجود عمومیت یافتن استفاده از سنسور اثر انگشت می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای بسیار نزدیک بتوانیم با لمس سریع سنسور اثر انگشت سلفی خود را به سادگی هرچه تمام‌تر ثبت کنیم.

 

منبع: PhoneArena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

محمد امین

۱۳۹۴/۱۰/۱
خیر ولی امید واریم جی 5 داشته باشه

محمد

۱۳۹۴/۹/۱۸
ال جی جی4 هم این قابلیت را دارد؟

مهمان

۱۳۹۴/۹/۱۶
اکثر این قابلیت هارو گوشی میت اس و ایت هواوی دارن

ardiii

۱۳۹۴/۹/۱۶
be gooshie pesar amoot chikar dari??? ha ha haaaaaa???:D

افرا

۱۳۹۴/۹/۱۵
اعتراف میکنم تنها چیزیش ک باهاش حال کردم اینه که پسر عموم که خوابه یواشکی میشه گوشیشو باز کرد خخخخخخخخخخ