خانهمقاله‌ها
محاسبه تراکم پیکسل در صفحه نمایش چگونه صورت می‌گیرد؟

محاسبه تراکم پیکسل در صفحه نمایش چگونه صورت می‌گیرد؟

اگر می‌خواهید بدانید pixel density نمایشگر دستگاه‌های مختلف چگونه محاسبه می‌شود، با خواندن این مطلب می‌توانید فرمول به دست آوردن آن را پیدا کنید.
۱۳۹۴/۹/۱۰

به‌جز رنگ و روشنایی، میزان تراکم پیکسل یا همان pixel density یکی از عوامل مهمی است که در تعیین کیفیت نمایشگر هر محصولی به آن توجه بسیار می‎شود. در سال های اخیر تراکم پیکسل نمایشگرها در همه محصولات افزایش یافته و به نظر نمی‌رسد این روند به این زودی‌ها هم متوقف شود. به‌لطف داشتن نمایشگر‌هایی با تراکم پیکسل بالا، می‌توان تصاویر و متون را با کیفیت و خوانایی بالایی دید و از تماشا و خواندن آنها نهایت لذت را برد.
برخلاف تصور، محاسبه میزان تراکم پیکسل یک نمایشگر با ضرب و جمع ساده به دست نمی‌آید و به عملیات ریاضی بیشتری نیاز دارد. برای این کار به دانستن رزولوشن و اندازه نمایشگر بر حسب اینچ نیاز دارید تا از آنها در فرمول زیر استفاده کنید:

image

برای مثال، نمایشگری 5.3 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل در نظر می‌گیریم. ابتدا طول و عرض را به توان دو می‌رسانیم و نتیجه را با هم جمع می‌کنیم. سپس از حاصل جمع به‌دست‌آمده جذر می‌گیریم و درنهایت آن را بر اندازه نمایشگر تقسیم می‌کنیم.
البته این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که برای چنین کاری حوصله حل کردن مسائل ریاضی داشته باشد و مثل همیشه گوگل راه‌حل ساده‌تری ارائه می‌کند. در اینترنت سایت‌های محاسبه‌گر PPI زیادی مثل Sven.de وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهد. تنها کاری که لازم است شما انجام دهید دادن مقادیر رزولوشن و اندازه نمایشگر است تا میزان pixel density نمایشگر موردنظرتان مشخص شود.

منبع: PhoneArena

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

جی اس ام

۱۳۹۴/۹/۱۵
گاهی اوقات اندازه نمایشگر با آنچه معرفی می شود اندکی تفاوت دارد. این مورد می تواند به این خاطر باشد.

من

۱۳۹۴/۹/۱۲
شادینا ! تعداد پیکسل های طول و عرض رو ضرب کنین تقسیم بر اندازه اینچی صفحه کنین میشه تراکم پیکسلی ، خیلی هم دقیقه! برین امتحان کنین!
جی اس ام دمت گرم شادمون کردی...

amir1975

۱۳۹۴/۹/۱۱
بعد از مدتها تبلیغ اپل و سامسونگ و iLife (برندهای مورد علاقه جی اس ام!) بالاخره یک مقاله بدرد بخور!!

مهدی

۱۳۹۴/۹/۱۱
سلام به همه ی جی اس امی ها.تراکم پیکسلی بعضی گوشی ها با این فرمول نمیخونه مثلا Xperia Z5 تو اکثر سایت ها تراکم پیکسلیش 428 خورده در حالی که طبق این فرمول بعد از گرد کردن تازه میشه 424.کسی میدونه قضیش چیه؟